Ezt a Corsát te is megvetted volna, csakhogy összetört, és a biztosító sem fizeti a teljes javítást

2024.11.27. 05:49 Módosítva: 2024.11.27. 06:01

Az ember egészen addig hajlamos elhinni, hogy vele rossz dolgok nem történhetnek meg, amíg azok meg nem történnek. A többség abban reménykedik, hogy ő lesz a kivétel, aki megússza. A valóságban sajnos senki sem ússza meg, csak idő kérdése, hogy mikor üt be a ménkű. De ha már beütött, miként lehet jól kijönni a dologból?

Ismeritek a bácsiautó kategóriát? Azokat a járműveket illetik ezzel a jelzővel, amelyek új koruk óta egy gondos gazdánál, garázsban töltötték az egész pályafutásukat, irreálisan kevés bennük a méter és használat nyomait is csak elvétve hordozzák magukon. Nem ritkán még a gyári illatot is őrzi a belterük, a dukkó pedig 100 százalékban gyári. Mindenki ilyet szeretne venni, az elérhető darabszám azonban erősen korlátozott. 

Olvasónk saját bőrén tapasztalta meg, hogy a sors milyen kegyetlen tud lenni. Amikor közlekedési balesetekről van szó, egyáltalán nincs tisztelettel a bácsiautók iránt, azokat is pont ugyanúgy totálkárra vágja egy figyelmetlen manőver, ahogyan az elhasznált példányokat. A 18 éves, 90 ezer kilométert futott, gyári fényezésű C Corsa nem kapott meg egy jobbkezet, az eredmény letargikus. 

A sérülésmentesség és a gyári fényezés gondolatát kénytelenek voltak már a helyszínen elengedni, a károkozóval azonban szerencséjük volt. Elismerte a felelősségét, a helyszínelő rendőrökkel lepapíroztak mindent. Abban bíztak, hogy a biztosító is hamar kiutalja a javításhoz szükséges 800 ezer Forintot, ennél olcsóbb ajánlatot sehol sem kaptak: sárvédő, ajtók, díszlécek, alufelnik, küszöb, mind javítandó-fényezendő.

A nagyobb baj, hogy az A oszlop is kapott, ezért nem elég a kalapács a helyrehozásához

A futóművet ért sokkhatás nyomán kialakult esetleges további gondok pedig csak az autó megbontása után fedik majd fel tényleges terjedelmüket, az sem kizárt, hogy pótszemlére és annak nyomán új kárkalkulációra lesz szükség.

Akadt azonban egy komolyabb probléma is

A biztosító három megoldási javaslattal is előállt ugyan, de egyik sem kecsegtető:

  • Egyezségi ajánlat, azonnali utalással: 320 ezer Forint,
  • Számlás javítás, felső határa: 550 ezer Forint,
  • Gazdasági totálkár, roncs megtartásával: 540 ezer Forint.

Most akkor hogy is van a "teljes kártérítés" elve? 

Alapból az lenne a kívánatos, hogy a baleset előtti állapot kerüljön helyreállításra, mintha a malőr meg sem történt volna. Ez a valóságban azonban konkrétan lehetetlen. Egy bácsiautó sosem képvisel már olyan piaci értéket (eszmeit sem) a javítások után, mint előtte. Ki adna egymilliót egy olyan C Corsa-ért, aminek a komplett bal oldala javítva volt? Ötszázat se szívesen, inkább keres helyette egy sérülésektől és javításoktól mentes példányt a vevőjelölt. Erre szolgálna az úgynevezett teljes kártérítés elve és a hozzá kapcsolódó értékcsökkenés térítése, a biztosítók azonban ilyen idős autónál inkább úgy tesznek, mintha azokra nem vonatkoznának ezek a jogszabályi előírások. 

Kapcsolódó
Összetörik az autód, a biztosító meg csak sunnyog

Összetörik az autód, a biztosító meg csak sunnyog

Sokan nem tudják, hogy a biztosítóknak az értékcsökkenést állniuk kell. Elmondjuk, miért, és azt is megmutatjuk, hogyan harcold ki a plusz pénzt.

Mérhetetlenül bosszantó tud lenni egy ilyen káresemény, pláne egy korábban sérülésmentes, extrém alacsony futásteljesítményű autó esetén.

Mivel a biztosító első egyezségi ajánlatát sosem kötelező elfogadni, lehet tenni egy kísérletet az alkudozásra. A biztosító felé meg lehet próbálni egy hivatalos levél küldésével feljebb srófolni az egyezségi ajánlatot, az ilyen történetek azonban rendre azzal végződnek, hogy az autós a gazdasági totálkárt választja, a biztosító által fizetett összegből pedig egy vidéki karosszérialakatos-fényező segítségével, számla nélkül javíttatja meg az autót.

Kapcsolódó
Összetörték az autód és csereautóra van szükséged? Nyugodtan alkudozz a biztosítóval

Összetörték az autód és csereautóra van szükséged? Nyugodtan alkudozz a biztosítóval

Járhatunk Lambóval a javítás ideje alatt? Persze, de a költségek fedezését ne a biztosítótól várjuk ilyen igényszint esetén.

A valóságban ez a leggyakoribb végkifejlet. Ennél komolyabb, szerkezeti sérülések esetén is gyakran alkalmazott praktika ez. Ennek oka, hogy a biztosító által kifizethető kártérítési összegnek felső határt szab az autó hivatalos EUROTAX értéke és a Ptk. úgynevezett "káronszerzés tilalmára" vonatkozó szabálya.

Káronszerzés tilalma – Ptk. 6:522. §

A kártérítési jog egyik alapelve a teljes kártérítés elve, azaz a károsultat olyan helyzetbe kell(ene) hozni, mintha károkozásra nem került volna sor. Azt ugyanakkor tiltja a jog, hogy a károsult a kártérítés eredményeképpen gazdagodjon, vagyoni előnyre tegyen szert. Ha a káreseményből rá nézve előnyök is származnának (például gyári új alkatrészek beépítése miatt nőne az autó piaci értéke), azokat a fizetendő kártérítés összegéből le kell vonni.

A Számlás javítás a piaci érték 60 százalékáig terjedhet, ha felette van, a biztosító mindenképpen totálkárra veszi az autót

Ebből az is kikövetkeztethető, hogy a Corsa EUROTAX értéke valahol egymillió forint körül van jelenleg. És ebben már vastagon benne van a "bácsiautó" jelleghez társuló alacsony futásteljesítményhez csatlakozó, átlagosnál jobb műszaki-esztétikai állapot felára is. 

Gazdasági totálkár esetén a biztosító azzal kalkulál, hogy a "roncs" maradványértékének levonása után fennmaradó összeget téríti meg a károsultnak. Ennek előnye, hogy ebben az esetben nem kötelező a számlára végeztetett javítás. Empirikus tapasztalataimból kiindulva azt tudom javasolni, hogy gazdasági totálkárra kell vetetni az autót, majd egy olyan szervizt keresni, ahol a biztosító által kifizetett 540 ezer Forintból helyreállítják azt. Szerencsére nem lehetetlen küldetés.

Aki ragaszkodik a teljes kártérítés elvéhez, az belevághat egy kártérítési perbe a károkozó autóssal szemben is. Kevésbé ismert tény, hogy amennyiben a biztosító a jogszabályi kötelezettségeinek eleget téve olyan összeget utal, amely nem fedezi maradéktalanul a helyreállítás teljes költségét, a károkozó autós is perelhető a különbözet vonatkozásában. Hiszen milyen alapon kötelezhetnénk a vétlen károsultat arra, hogy engedje el a szeretett járgányát és nézzen helyette egy másikat? Arra hivatkozással, hogy a biztosítónak így gazdaságos, a károkozónak meg így kényelmes? 

Kapcsolódó
KGFB: elhiteti veled, hogy védve vagy, aztán mégis te fizeted a kárt

KGFB: elhiteti veled, hogy védve vagy, aztán mégis te fizeted a kárt

Befizetted a KGFB-t, elégedetten hátradőlsz: be vagy biztosítva. Az élet azonban nem ilyen egyszerű, a KGFB sem véd mindentől!

Viszont ennek komoly költség- és idővonzata lehet. És ki szeretne negyedmillióért évekig bíróságra járni, miközben a perköltség és az ügyvéd munkadíja legalább ennyit felemészthet, és még előlegezni is kell?

Olyat is látott már a történelem, hogy a pórul járt autós "felmarkolta" a biztosítótól kapott összeget, a sérülést pedig éppen csak annyira javíttatta ki, amennyire a biztonságos közlekedéshez muszáj, az esztétikai gyalázaton pedig túltette magát. De egy ilyen, átlagon felüli állapotú autónál erre nyilván nem hajlik az autós lelke. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07