A Gran Turismo japán alkotója egy olaszba szerelmes – interjú Kazunori Yamauchival
Interjú: Kazunori Yamauchi
Amikor a kétezres évek elején elkezdtem tolni a Gran Turismo 2-t a chippelt PS1-emen, rohadtul nem gondoltam volna, hogy egyszer majd interjút készítek a játék alkotójával, Kazunori Yamauchival. Amszterdamban, a Gran Turismo World Series döntőjén találkoztam a világ (szerintem) legkirályabb autós játékának atyjával. Kaz rajong a Lamborghini Countach-ért, izgalmasnak tartja az elektrifikált jövőt és a mai napig rengeteget játszik a Gran Turismóval. Interjú.
Egy kisebb csoporttal ültünk be egy terembe az interjúra – mint legutóbb, amikor az Opel vezérigazgatójával beszélgettünk –, tehát a kérdések csak részben a sajátjaim. Nehezítette a dolgot, hogy Kaz nem beszél angolul, egy tolmács segítségével tudtunk beszélgetni.
A Gran Turismo World Series döntőjéről már korábban írtam, itt találod:
Kérdések és válaszok
Mi az abszolút kedvenc autód a Gran Turismóban?
Kazunori Yamauchi: Sokszor megkapom ezt a kérdést, és mindig nehéz rá válaszolnom. A legújabb, ingyenes játékunk, a My First Gran Turismo borítóján nem véletlenül szerepel a Lamborghini Countach LP400. Ez volt az első autó, ami gyerekként megfogott, amit igazán imádtam. Ezért választottam választottam ezt az autót az új játékhoz is.
Még mindig játszol a Gran Turismóval?
Kaz: A mai napig részt veszek a játék fejlesztésében, különösen figyelek az autók fizikájára, mozgására. Éppen ezért állandóan tesztelem a játékot, vezetem az autókat. Rengeteg időt töltök vele.
Simán az élvezet kedvéért is szoktál játszani?
Kaz: Amikor tesztelek, azt mindig nagyon élvezem. Autózni mindig jó móka.
Korábban indultál a VLN sorozatban. Milyen volt a Nürburgringen versenyezni?
Kaz: Már 8 éve versenyzek a Nürburgringen a VLN sorozatban és több 24 órás futamon is indultam. Úgy gondolom, hogy a Nürburgring az autózás szentélye, egy külön kis világ. Ha egyszer eljutsz oda, rájössz, hogy ott minden nap különleges. Elképesztő, hogy ez a nagyszerű hely még mindig létezik és az emberek még mindig életben tartják.
Szerinted az elektromos autók ugyanolyan érdekesek lesznek a Gran Turismo játékokban, mint a belső égésű motoros társaik?
Kaz: A Gran Turismóban már most is rengeteg elektromos autó elérhető. Ott van például a Porsche Mission X, ami egy több, mint 1300 lóerős szupersportautó. Teljesen más élmény vezetni, de a belső égésű motoros autókhoz hasonlóan fantasztikus és szórakoztató. Hamarosan érkezik az Ioniq 5 N is, ami érdekes típus, hiszen imitálja a belső égésű motoros autók viselkedését. Virtuálisan lehet benne váltani, hasonló a hangja, mint egy benzinesé, sőt, visszaváltás után még a motorfék is erősebb lesz. Ezekkel azt szeretném mondani, hogy rengeteg a potenciál az elektromos autókban. Többféle út is nyitva áll a fejlesztők előtt, mivel még csak a közelmúltban kezdtük keresni a vezetési élményt az elektromos autókban.
Gondoltad volna, hogy egyszer a Gran Turismo az legmeghatározóbb autós e-sport játéka lesz?
Kaz: Ez a projekt már 2003-ban elkezdődött: leültünk beszélgetni az FIA képviselőjével a motorsport alternatív jövőjéről. Ekkor álltunk elő a Gran Turismo World Series ötletével. Fontos, hogy ekkor még nem létezett az e-sport, mint fogalom, tehát mi sem ebben gondolkodtunk, a motorsport jövőjét szerettük volna kitalálni. A megvalósítás nem volt könnyű: a fejlesztés 5 évig tartott, a nagyközönségnek 2008-ban mutattuk be a virtuális versenysorozatot. Ma pedig itt tartunk.
Mit üzennél azoknak a fiatal srácoknak, akik karrierlehetőségként gondolnak az e-sportra, de a környezetük úgy érzi, hogy ez nem igazi munka?
Kaz: Amikor valami merőben újszerű dologba vágsz bele, a társadalomnak mindig kell valamennyi idő, amíg ezt elfogadja. Az ilyesmit nem lehet siettetni vagy felgyorsítani. Mi és a versenyzők is csupán annyit tehetünk, hogy folytatjuk a munkát és a legjobbat nyújtjuk.
A Gran Turismo Sportban korábban volt egy kiegészítő, a Lewis Hamilton Time Trial Challenge. Láthatunk ehhez hasonlót a jövőben a Gran Turismo 7-ben is?
Kaz: Nem mondom, hogy nem lesz ilyen, de... (viccelt, a szerk.) Egyelőre annyit tudok mondani, hogy jövőre leülünk beszélgetni Lewisszal és Max-szal, akik nemcsak elképesztő pilóták, hanem csodálatos emberek is. Meglátjuk mit hozhatunk ki ebből.
Egyre több márkát látunk a világon, ami belép a szimulátorozás világába, egyre több olyan központ nyílik világszerte, ahol virtuálisan lehet versenyezni. Tervezi a cég, hogy több játékos számára is népszerűvé tegye a szimulátorozás és az e-sport világát?
Kaz: A Gran Turismo egy hatalmas és rendkívül összetett márka lett az évek során. Ezt az irányt szeretnénk folytatni a továbbiakban is: szeretnénk, ha minél több emberhez jutna el a Gran Turismo. Többek között ezért is mutattuk be a My First Gran Turismót is.
Mi a Gran Turismo World Series jövője?
Kaz: Korábban, a GT Academy idejében az volt a koncepció, hogy a versenyzők a virtuális világból juthatnak el az igazi versenyautókig. A Gran Turismo World Series viszont teljes egészében a virtuális térben zajlik. Az a terv, hogy később valahogy szeretnénk egyesíteni a virtuális motorsportot és az igazit.
Bónusz: Kaz annyira jó arc volt, hogy aláírta a Gran Turismo 2-met és a Hot Wheels GT-R-emet: