A Gran Turismo japán alkotója egy olaszba szerelmes – interjú Kazunori Yamauchival

Interjú: Kazunori Yamauchi

2024.12.23. 08:45

Amikor a kétezres évek elején elkezdtem tolni a Gran Turismo 2-t a chippelt PS1-emen, rohadtul nem gondoltam volna, hogy egyszer majd interjút készítek a játék alkotójával, Kazunori Yamauchival. Amszterdamban, a Gran Turismo World Series döntőjén találkoztam a világ (szerintem) legkirályabb autós játékának atyjával. Kaz rajong a Lamborghini Countach-ért, izgalmasnak tartja az elektrifikált jövőt és a mai napig rengeteget játszik a Gran Turismóval. Interjú.

Egy kisebb csoporttal ültünk be egy terembe az interjúra – mint legutóbb, amikor az Opel vezérigazgatójával beszélgettünk –, tehát a kérdések csak részben a sajátjaim. Nehezítette a dolgot, hogy Kaz nem beszél angolul, egy tolmács segítségével tudtunk beszélgetni.

A Gran Turismo World Series döntőjéről már korábban írtam, itt találod:

Kapcsolódó
Profi pilótákkal toltam a Gran Turismót Amszterdamban

Profi pilótákkal toltam a Gran Turismót Amszterdamban

Drámák, meredek csaták és profi e-sportolók: élőben néztem a Gran Turismo World Series lenyűgöző döntőjét.

Kérdések és válaszok

Mi az abszolút kedvenc autód a Gran Turismóban?

Kazunori Yamauchi: Sokszor megkapom ezt a kérdést, és mindig nehéz rá válaszolnom. A legújabb, ingyenes játékunk, a My First Gran Turismo borítóján nem véletlenül szerepel a Lamborghini Countach LP400. Ez volt az első autó, ami gyerekként megfogott, amit igazán imádtam. Ezért választottam választottam ezt az autót az új játékhoz is.

Még mindig játszol a Gran Turismóval?

Kaz: A mai napig részt veszek a játék fejlesztésében, különösen figyelek az autók fizikájára, mozgására. Éppen ezért állandóan tesztelem a játékot, vezetem az autókat. Rengeteg időt töltök vele.

Simán az élvezet kedvéért is szoktál játszani?

Kaz: Amikor tesztelek, azt mindig nagyon élvezem. Autózni mindig jó móka.

Korábban indultál a VLN sorozatban. Milyen volt a Nürburgringen versenyezni?

Kaz: Már 8 éve versenyzek a Nürburgringen a VLN sorozatban és több 24 órás futamon is indultam. Úgy gondolom, hogy a Nürburgring az autózás szentélye, egy külön kis világ. Ha egyszer eljutsz oda, rájössz, hogy ott minden nap különleges. Elképesztő, hogy ez a nagyszerű hely még mindig létezik és az emberek még mindig életben tartják.

Kapcsolódó
A Nürburgringről sose jössz haza igazán

A Nürburgringről sose jössz haza igazán

Életemben először csapattam a Nordschleifén, de biztos, hogy nem utoljára. Élménybeszámoló.

Szerinted az elektromos autók ugyanolyan érdekesek lesznek a Gran Turismo játékokban, mint a belső égésű motoros társaik?

Kaz: A Gran Turismóban már most is rengeteg elektromos autó elérhető. Ott van például a Porsche Mission X, ami egy több, mint 1300 lóerős szupersportautó. Teljesen más élmény vezetni, de a belső égésű motoros autókhoz hasonlóan fantasztikus és szórakoztató. Hamarosan érkezik az Ioniq 5 N is, ami érdekes típus, hiszen imitálja a belső égésű motoros autók viselkedését. Virtuálisan lehet benne váltani, hasonló a hangja, mint egy benzinesé, sőt, visszaváltás után még a motorfék is erősebb lesz. Ezekkel azt szeretném mondani, hogy rengeteg a potenciál az elektromos autókban. Többféle út is nyitva áll a fejlesztők előtt, mivel még csak a közelmúltban kezdtük keresni a vezetési élményt az elektromos autókban.

Gondoltad volna, hogy egyszer a Gran Turismo az legmeghatározóbb autós e-sport játéka lesz?

Kaz: Ez a projekt már 2003-ban elkezdődött: leültünk beszélgetni az FIA képviselőjével a motorsport alternatív jövőjéről. Ekkor álltunk elő a Gran Turismo World Series ötletével. Fontos, hogy ekkor még nem létezett az e-sport, mint fogalom, tehát mi sem ebben gondolkodtunk, a motorsport jövőjét szerettük volna kitalálni. A megvalósítás nem volt könnyű: a fejlesztés 5 évig tartott, a nagyközönségnek 2008-ban mutattuk be a virtuális versenysorozatot. Ma pedig itt tartunk.

Mit üzennél azoknak a fiatal srácoknak, akik karrierlehetőségként gondolnak az e-sportra, de a környezetük úgy érzi, hogy ez nem igazi munka?

Kaz: Amikor valami merőben újszerű dologba vágsz bele, a társadalomnak mindig kell valamennyi idő, amíg ezt elfogadja. Az ilyesmit nem lehet siettetni vagy felgyorsítani. Mi és a versenyzők is csupán annyit tehetünk, hogy folytatjuk a munkát és a legjobbat nyújtjuk.

A Gran Turismo Sportban korábban volt egy kiegészítő, a Lewis Hamilton Time Trial Challenge. Láthatunk ehhez hasonlót a jövőben a Gran Turismo 7-ben is?

Kaz: Nem mondom, hogy nem lesz ilyen, de... (viccelt, a szerk.) Egyelőre annyit tudok mondani, hogy jövőre leülünk beszélgetni Lewisszal és Max-szal, akik nemcsak elképesztő pilóták, hanem csodálatos emberek is. Meglátjuk mit hozhatunk ki ebből.

Egyre több márkát látunk a világon, ami belép a szimulátorozás világába, egyre több olyan központ nyílik világszerte, ahol virtuálisan lehet versenyezni. Tervezi a cég, hogy több játékos számára is népszerűvé tegye a szimulátorozás és az e-sport világát?

Kaz: A Gran Turismo egy hatalmas és rendkívül összetett márka lett az évek során. Ezt az irányt szeretnénk folytatni a továbbiakban is: szeretnénk, ha minél több emberhez jutna el a Gran Turismo. Többek között ezért is mutattuk be a My First Gran Turismót is.

Mi a Gran Turismo World Series jövője?

Kaz: Korábban, a GT Academy idejében az volt a koncepció, hogy a versenyzők a virtuális világból juthatnak el az igazi versenyautókig. A Gran Turismo World Series viszont teljes egészében a virtuális térben zajlik. Az a terv, hogy később valahogy szeretnénk egyesíteni a virtuális motorsportot és az igazit.

Bónusz: Kaz annyira jó arc volt, hogy aláírta a Gran Turismo 2-met és a Hot Wheels GT-R-emet:

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53