A szívó benzin és az SUV mindent visz, újabb negatív csúcsot döntött a magyar flotta
Idén is folytatódott a magyar autópark elöregedése. Az átlagéletkor már 16 év felett van. A behozott autók közül a tizenéves Golfok, Focusok és Astrák viszik a prímet. Az is kiderül, hogy mit szeretne „mindenki” egy kereskedésben.
Egyre több az autó és egyre öregebbek. Évek óta ez a trend és 2024-ben sem változott a helyzet.
Túl a 16 éven
Februárban jött ki az első adat, amely szerint 2023-ban a közel 4,2 millió magyar személyautó átlagéletkora 15,8 év volt, ennél nem volt magasabb érték 2000 óta. Majd a féléves adat, további öregedést mutatott.
Idén június végén pedig átlépte a 16 évet az átlagéletkor. Egyetlen kategóriában, a motoroknál javult a helyzet: 20,7-ről 20,6 évre csökkent az átlag.
A 2008-ban elmélyülő globális pénzügyi válság előtt érte el a legjobb eredményeket a magyar autópark. 2006-ban és 2007-ben is 10,3 év volt az átlagéletkor. Ez akkor 2,9 millió autóra adódott. 2015-ben 3,2 millió autót tartották nyilván 13,7 éves korral. 2019-ben, a járvány előtt a 3,8 millió autó 14,4 éves volt.
Tehát a bővüléssel párhuzamosan nem fiatalodik a flotta. Az újautó-piac a 2024-ben várható 10 százalék körüli emelkedése kevés a fordulathoz és a behozott autók sem javítják a statisztikát. Az év első tizenegy hónapjában több mint 102 ezer külföldről behozott használt autót helyeztek forgalomba, szemben az egy évvel korábbi közel 99 ezer darabos importtal.
Az egyharmada élből öregebb az átlagnál
Az idén importált használt autók majdnem harmada, egészen pontosan 32 százaléka öregebb volt 16 évnél. Ugyanekkora arányt képviseltek a 11-15 éves autók. A 7-10 évesek részesedése 15, a 4-6 éveseké 16 százalékot tett ki. Az 1-3 éveseké pedig a maradék 5 százalék.
Tehát több mint 30 ezer olyan autó jött az országba 2024 első tizenegy hónapjában, amelyek eleve idősebbek az autópark átlagánál. Ugyanekkora mennyiség pedig 1-5 éven belül eléri az átlagéletkort.
Slágerek
A legnépszerűbb importautók listájának élén a Volkswagen Golf, a Ford Focus és az Opel Astra alkotta trió áll. Ezek a modellek összesítve a komplett autóimport tizedét adják. A 102 ezres mennyiségen belül 3356 darab volt Golf, 3125 Focus, 3018 pedig Astra. Ezek 13 és 14 évesen jöttek Magyarországra.
Népszerűnek mondható még a Volkswagen Passat, az Audi A4 és A3, az Opel Corsa és Meriva, a Skoda Octavia, a Kia Ceed. Utóbbiakból 1437-2987 érrkezett 11-15 éves átlagéletkorral. Az importautók között két elektromos vagy részben elektromos modell található, mégpedig a Tesla Model 3 és a BMW i3. Előbbiből 4 éves átlagéletkorra 1435, utóbbiból 5 éves átlaggal 1410 darab landolt Magyarországon.
Mit mutat a gyakorlat?
A statisztikák után jöjjenek példák a mindennapokból. Kollégánk, Balló Marci, aki mellesleg a Kraft Autókereskedés tulajdonosa a használtautó-piaci trendekről azt mondta:
"Mindenki SUV-t akar. Beleértve a piciket, azaz a kisebb crossovereket. Például a Suzuki Vitarákat, Dacia Dustereket szívó benzines motorral nagyon gyorsan el lehet adni. Ahogy a hagyományos, belső égésű motorral szerelt vagy hibrid Toyotákat is. Jellemzően a 3 milliós kategóriáról van szó. Szintén kelendőek a Lexusok és nagyobb Toyoták, amelyek a megbízhatóságuk miatt népszerűbbek a többi prémiummárkánál. A fenntartási költségek miatt dönt sok vásárló a japán márka mellett. Erről Marci azt mondta, akadt olyan vásárló, aki évtizedes német prémiumos időszak után pár hónapja egy hibrid RAV4-be ült át.
A fogyasztás nem igazán mérvadó. Ha 10 liter alatt marad, akkor viszik. Az ennél szomjasabb autókra már gyérebb a kereslet.
A hivatalos statisztikával összhangban látja Marci az elektromosok részpiacát. Használtan Teslát vagy i3-as BMW-t vesznek, a többi tisztán elektromosra nincs igazán igény. Sőt, az elektromos autót lényegében a Teslával azonosítják.
2023-ban a magas kamatok miatt a hitelre vett autók aránya alacsony volt, ez is változott az idén, köszönhetően az alacsonyabb törlesztőknek. "Nálunk az autók fele finanszírozottan ment el az idén" - mondta. Marci optimista a jövőt tekintve, szerinte növekedés várható a használtautó-piacon. Jövőre is a fent említett modellek, Suzukiké, Daciáké és Toyotáké lehet a főszerep.