Tipikus utolsó pillanatban meghozott év végi/eleji elhatározás, hogy valamilyen káros szokásunkat befejezzük. Nem iszunk többé alkoholt, ez lesz az utolsó szál cigi, a Blaha Meki helyett edzőterembe megyünk stb. Ezek nagy része már másnap füstbe ment terv, viszont ha egy gyártó befejezi egy modell gyártását, az előre megfontolt döntés, amit illik komolyan venni. Listába szedtük, hogy mik azok az autók, amik nem élik meg 2025-öt, vagy akkor tűnnek el.
Audi A4, Audi A5
Kezdjük is a listát egy katyvasszal. Ahogy eddig ismertük, megszűnik az Audi A4-es és A5-ös sorozat. Ugyanis a jövőben a páros számok az elektromos modelleket, míg a páratlanok a belső égésű motoros modelleket jelölik. Így az A4-ből A5 lett.
Viszont kupé és kabrió új A5 (még) nincs, vagyis az eddig ismert A5 sincs már, de gyakorlatilag mégis, hiszen a név megmarad. Ugyanez igaz az S-ekre és RS-ekre is.
Bugatti Chiron
A Bugatti esetében nem nehéz kitalálni, hogy melyik modelljüktől búcsúzunk idén – hiszen általában párhuzamosan maximum két-három modellt készítenek. Idén májusban elkészült az utolsó, ötszázadik Chiron, ezzel pedig lezárták ezt a nyolc éves fejezetet a gyártó életében. Utódja természetesen már van, a V16-os, 1800 lóerős Tourbillon képében.
Az első Bugatti Chiront 2016-ban mutatták be a Genova Motor Shown, aminek utolsó darabja a L'Ultime nevet kapta. Ez egy Super Sport kivitel, vagyis 1600 lóerős, végsebessége 440 km/h és a 0-200-as gyorsulást 5,8 másodperc alatt teszi meg. A L'Ultime viszont nemcsak azért különleges darab, mert ez az utolsó Chiron, hanem azért is, mert ez az utolsó Bugatti, amiben W16-os motor van.
Ferrari 812 GTS, SF90 Stradale
A Bugattival ellentétben a Ferrarinál több modell közül lehet válogatni. 2024-ben hat nem exkluzív modellt gyártottak, amelyekből ötnek volt Spider, vagyis kabrió verziója. Ez a felhozatal kettővel szűkült, ugyanis a 812 GTS gyártását év közben, utódjának, a 12Cilindrinek a megjelenésével befejezték, míg az SF90-et év végén, utód nélkül búcsúztatták.
Az előbbi egy 6,5 literes V12-es 812 kabrió volt, ami a plusz erősítések miatt mindössze 75 kilóval volt nehezebb a keménytetős 812 Superfastnél, vagyis száraz tömege nem haladta meg az 1600 kilót. Teljesítménye 830 lóerő 718 Nm csúcsnyomatékkal, a 0-100 gyorsuláshoz így kevesebb mint három másodperc kellett.
Az F8-ból ismerős 3,9 literes biturbó V8-as itt 780 lóerős, de ezt három villanymotorral egészítették ki. Kettő a két első kereket hajtja, egyenként 116 lóerősek, és van egy harmadik, 204 lóerős hátul. A három villanymotor összteljesítménye a gyakorlatban mégis csupán 220 lóerő, ennyit enged a 7,9 kW-os akkumulátorcsomag, vagyis ezer lóerős gépről beszélünk. Ez a mai sportautóknál már szinte alap, de az SF90 a mai napig különleges autó.
Fiat
17 év után leállítják a belső égésű motoros Fiat 500 gyártását. Ez egy olyan modell, amit felesleges bemutatni, hiszen olyan sok van belőle Európában, hogy mindenki látott már legalább egyet. A modell 2016-ban kapott egy alaposabb frissítést, valamint a kabrió kivitel mellett 2013 és 2019 között egy elektromos verziót is gyártottak belőle.
Talán ez a modell vezeti a különleges kiadások képzeletbeli listáját, ugyanis volt belőle barbie-s, ferraris, guccis és még ki tudja hány limitált, kollaborációs széria... és akkor az Abarthokat még szóba se hoztuk. Ezek álladóan gyarapodó listája viszont hamarosan véget ér, már az új 500e-ből kell feleslegesen sok különkiadást készíteni - valamint embereket keresni, hogy megvegyék.
Félig a Panda harmadik generációját is temethetjük. Hamarosan itt az utódja, a Grande Panda, így nem meglepő, hogy a 2011 óta kapható modell értékesítését egyre több piacon vonják vissza, augusztusban a britektől búcsúzott. Még gyártják, de már nincs sok hátra.
Jaguar
A Jaguar egy teljes megújuláson esik át, aminek a kezdetét már 2024 végén láthattuk. Az eddigi múltjával teljesen szembemenő brand viszont nem incselkedésként szerepel a listán, hanem azért, mert 2025-re minden eddigi modelljük gyártását befejezték.
Vagyis nincs többé XE, XF, E-Pace, I-Pace, F-Pace és F-Type. Szomorú adalék, hogy e modellek közül egyedül az F-Pace-t gyártották az év végéig. Az XE és XF gyártása tavasz végén, az F-Type-é június 13-án, az E- és I-Pace gyártása pedig télen fejeződött be.
Maserati Levante
A Maserati csak a Levante SUV gyártását fejezte be 2024-ben, viszont hivatalosan a Ghiblitől és a Quattroportétól is tavaly búcsúzott a márka (az előbbi kettő modell gyártását 2023 végén állították le).
A Ghibli hatodik generációja 2023-ban jelent meg és a tíz év alatt háromféle motorral lehetett kapni: egy 3 literes duplaturbós V6-tal, egy 3,8 literes duplaturbós V8-cal, valamint egy 3 literes turbódízel V6-tal. A luxus sportszedán teteje a 334 Ultima volt, amibe a 3,7-es V8-at tették 580 lóerővel és 729 Nm nyomatékkal, hátsókerék meghajtással. Ugyanezekre az alapokra épült a nagyobb Quattroporte, amit ugyanúgy 2013 és 2023 között gyártottak. Ennek a modellnek a csúcsa a Trofeo verzió volt, ami ugyanúgy az 580 lóerős V8-cal rendelkezett.
2024 márciusában pedig már az olasz márka legnagyobb és első SUV-jának, a Levantének a gyártását is leállították, ezzel pedig az M156 platform használata is a végéhez ért (a Levante, a Ghibli és a Quattroporte is ezt használta). A Levantét ugyanúgy a fent említett motorokkal lehetett megvásárolni 2016-tól, viszont volt egy lágyhibrid verzió is, amiben a Fiat 2 literes, négyhengeres Multiair motorja ketyegett.
Mitsubishi Space Star
Bizony, a Mitsubishi Space Starnak is búcsút inthetünk. Az olcsó kisautó kategória egyik oszlopos tagja volt 2012 óta, viszont az elmúlt pár évben egy eléggé elfeledett modellé vált, amin új autókhoz viszonyított alacsony ára (4,4 millió forint) sem nagyon tudott változtatni. Nekünk még szerencsénk volt kipróbálni egy majdnem szalonúj darabot 2024-ben, a tesztet itt olvashatjátok:
Nissan GT-R
A Fiat 500 mellett a Nissan GT-R is egy őskövületnek számító, 2007-es modell, amiből pár évente mindig megjelent egy erősebb, talán végleges kiadás. Viszont 2024-ben tényleg eljött a vég: nem lesz több (R35) GT-R, bármennyire szívesen gyártaná további 17 évig a Nissan - egyszerűen nem tudja.
Az R35 igen hosszú életnek örvendhetett. Tizenhét éve, 2007 decemberében mutatták be, ez idő alatt négy kisebb és három nagyobb frissítést kapott és ennél több különleges verzió jelent meg belőle. 3,8 literes VR38DETT V6-os motorján sosem adtak túl, 480 lóerőről kezdtek vele és a végére 570-ig húzták.
A Nismo Track Edition viszont 600 lóerős volt, de a GT-R50 720, vagyis bőven volt még tartalék ebben a V6-osban. Ugyan lehet, hogy 2025-ben még egy búcsúszéria jön belőle, de erre ne vegyünk mérget. 2024-ben így egy modern klasszikustól kellett elköszönnünk.