Nagyon belehúzott az év végén a magyar újautó-piac. Az éves szinten majdnem 50 százalékos volt a növekedés decemberben, így többéves csúcs született.
A múlt év különböző hónapjaiban változatosan szerepelt a magyar újautó-piac, voltak éves szinten visszaesések és jelentős növekedések is. Ebbe a sormintába passzol pozitív oldalról a decemberi Datahouse-adatsor.
Az év utolsó hónapjában ugyanis közel 12 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami majdnem 50 százalékos emelkedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest, amikor elég rosszul teljesített a piac. 2022 decemberéhez képest 9, 2020 utolsó hónapjához viszonyítva 17 százalékos pluszt jelent a friss decemberi adat. Igaz, a járvány előtti szinttől, 2019 decemberétől azért jóval elmarad, hiszen akkor több mint 16 ezer autó került forgalomba.
Csere a márkarangsor élén
A kiugró decemberi adatokban szerepet játszik, hogy a múlt év december előtt akár hónapokkal megrendelt autók kapták meg a rendszámot. A márkák sorrendjében pedig változás történt. Novemberben még a Suzuki állt az élen, megelőzve a Skodát és a Toyotát.
Decemberben azonban a Toyota végzett az élen 1666 darab autóval. Utána következik a Suzuki 1421 autóval, a harmadik pedig a Nissan lett 1336-os eladással. Így a Skoda leszorult a dobogóról a decemberi 1212 darabos eredményével.
Túl a 120 ezren
A decemberi hajrával a múlt év egészében összesen 121 607 darab személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ez éves összevetésben 13 százalékos emelkedésnek felel meg, 2022-höz képest 9 százalékos a többlet. Lényegében megegyezik a 2021-es 121 980 darabos szinttel. A járvány előtti adatoktól azonban még mindig jelentős az elmaradás, 2019-ben ugyanis 158 ezer autó kapott rendszámot.
A múlt év egészére vonatkozó adatok alapján a Suzuki áll az élen a márkákat nézve. A második a Toyota, a harmadik pedig a Skoda.
A legalább 1 százalékos piaci részesedést elérő márkák listája
Helyezés | Márka | Forgalomba helyezett új autók száma (darab) | Piaci részesedés (százalék) |
1 | Suzuki | 15732 | 12,94% |
2 | Toyota | 14623 | 12,02% |
3 | Skoda | 11310 | 9,30% |
4 | Volkswagen | 8580 | 7,06% |
5 | Ford | 6794 | 5,59% |
6 | Kia | 6673 | 5,49% |
7 | BMW | 5785 | 4,76% |
8 | Nissan | 5705 | 4,69% |
9 | Mercedes | 5209 | 4,28% |
10 | Hyundai | 4905 | 4,03% |
11 | Dacia | 4030 | 3,31% |
12 | Opel | 3431 | 2,82% |
13 | Renault | 3413 | 2,81% |
14 | Volvo | 3316 | 2,73% |
15 | Audi | 3194 | 2,63% |
16 | Tesla | 2007 | 1,65% |
17 | Peugeot | 1902 | 1,56% |
18 | Ssangyong | 1805 | 1,48% |
19 | MG | 1659 | 1,36% |
20 | Lexus | 1493 | 1,23% |
21 | Mazda | 1475 | 1,21% |
22 | BYD | 1437 | 1,18% |
Forrás: Datahouse
Az újautópőiacnál jelentősebb növekedést ért el a könnyű haszongépjárműveké (LCV), azaz furgonpiac. 2024-ben összesen 24 772 darabot helyeztek forgalomba, ami több mint 19 százalékos emelkedésnek felel meg 2023-hoz képest. Szintén felülteljesítették az autópiacot a motorok: 7997 darab került forgalomba, ami éves szinten 22 százalékos növekedésnek felel meg.
A buszok és teherautók viszont mínusszal zárták a múlt évet. Előbbiekből 416, utóbbiakból 405 darabot adtak el a kereskedők, ami 50 és 16 százalékos visszaesést jelent.