A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra

Ezért nem éri meg filléres használt autót venni

2025.01.30. 06:09

Az autósok jelentős része szükségből vásárol és tart fent olcsó autót. Az tiszta sor, hogy az új autó méregdrága, de az olcsó autó életben tartása is tud vetekedni a szalonautók árszintjével, havi bontásban nézve. Olvasónk belenyúlt a darázsfészekbe, sajnos önhibájából is.

Személyes érintettségem okán szimpatizálok pórul járt olvasónkkal, megoldást azonban én sem tudok neki javasolni azon kívül, hogy várjon pár hónapot a vásárlással és olyan autót vegyen, amire van értelme rákölteni azt a pénzt, amit a következő műszakiig elkér a technika. 

Kapcsolódó
Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mielőtt leszólod, használnod kell egyszer egy ilyet hosszabb időre. Anélkül sosem fogod érteni, a jó dolgairól pedig örökre lemaradsz.

Salamon mindennapjait alaposan felbolygatta egy nem várt esemény. 15 éves igáslovát nemrég tolvajok lovasították meg a háza előtti parkolóból, Casco biztosítása pedig nem volt. A mérhetetlen bosszúságot csak tovább fokozta, hogy munkaeszközként is használta a dízel kombit, azonnal pótolnia kellett a hiányt. A büdzsé azonban az 500 ezer forintot is csak alulról súrolta, a kínálat legaljáról tudott csak mazsolázni. 

Olyan, mint egy olajfestmény: jól áll neki a távolság. Csak akkor érdemes nekivágni egy ilyen aprópénzes kalandnak, ha számoltok a kockázatokkal is. A kép illusztráció.
Olyan, mint egy olajfestmény: jól áll neki a távolság. Csak akkor érdemes nekivágni egy ilyen aprópénzes kalandnak, ha számoltok a kockázatokkal is. A kép illusztráció.

Egy 2009-es német kombira esett a választása, a hirdetés csupa jót ígért: friss műszaki, rohadásmentes állapot, erős motor, jó fékek, stabil futómű. Olvasónk beleesett abba a hibába, hogy a pozitívumokra fókuszálva átsiklott a hiányosságok felett, szakértőt pedig nem vitt magával a 400 ezer kilométernél is többet futott autó vásárlásához. A vételi szándék akkor vált komollyá, amikor kiderült: a friss vizsga aznapi és még a klíma is üzemel. 

Salamon hazavitte az új célszerszámot, úgy tervezte, hogy a következő műszaki vizsgáig azzal oldja meg mindennapi feladatait. Az autó viszont másként vélekedett erről. Pár hét hibamentes üzemet követően a dízel kombi hibaüzenetek sorát kezdte dobálni a műszerfalra, a motor pedig furán járt, füstokádásba kezdett. Irány a szerviz. 

Egyesek szerint ez karaktert ad a járműnek... Forrás: YouTube / Badgerpool. A kép illusztráció.
Egyesek szerint ez karaktert ad a járműnek... Forrás: YouTube / Badgerpool. A kép illusztráció.

A műhelyben hamar szertefoszlott a friss műszaki által "ígért" problémamentesség. Nem csak a motorral volt gond, a kuplung és a kettőstömegű lendkerék is azonnali cseréért kiáltott, katalizátor és részecskeszűrő pedig egyáltalán nem volt a kipufogórendszerben, az alváz is levelesre rohadt. És ezek még csak az azonnali beavatkozást igénylő problémák voltak, a javításuk költsége össze sem mérhető a 500 ezer forintos vételárral. 

Friss a műszaki! Az nem jelent semmit?

Olvasónk a szerviznek tette fel a költői kérdést: hogy a bánatba kapott ez az autó friss műszakit négy hete? A választ azonban maga is sejtette, kis kedvességgel. A műhely alkalmazottai sem tudtak emészthető válasszal szolgálni, azt javasolták, vigye vissza az eladónak az autót. 

Kapcsolódó
Így lehet csalni a műszaki vizsgán

Így lehet csalni a műszaki vizsgán

Egy vizsgabiztos elárulta, milyen módszerekkel lehet kijátszani a rendszert, mi pedig elmondjuk, hogyan csapja be néhány nepper a vevőt, a vevő pedig saját magát.

Salamon felkereste a korábbi tulajt, szavatossági igényt szeretett volna bejelenteni arra hivatkozással, hogy a feltárt hibákat eltitkolta az eladó, amelyek közül a katalizátor és a részecskeszűrő hiánya felveti a hibás teljesítés gyanúját. Utóbbi viszont állítása szerint semmiről sem tudott, neki a műszaki vizsgán sem jeleztek problémát.

Olvasónk ügyvédhez fordult, aki szerint az ilyen hibák és a friss műszaki együtt nem járják, akár még peresíteni is lehetne a dolgot. Salamon azonban a realitások talaján maradt, amikor átgondolta a helyzetét. Magánszemélytől vásárolta az autót, olyankor pedig nem egyszerű a szavatossági igény érvényesítése, rengeteg múlik az eladó hozzáállásán. 

Itthon bármire is intézhető friss műszaki vizsga. A kép illusztráció.
Itthon bármire is intézhető friss műszaki vizsga. A kép illusztráció.

Az eladó már nem kívánt foglalkozni az autóval

Menjen bíróságra, ha van ideje, zárta a diskurzust. Salamon ezt követően azzal a kérdéssel fordult szerkesztőségünkhöz, hogy 

mekkora realitása lehet egy ilyen ügy bíróság elé tárásának? Le kellett lomboznom

Elméletben sok, a gyakorlatban viszont marginális az esély egy ilyen szavatossági per megnyerésére vásárlóként. Az addig tiszta, hogy az autó olyan műszaki hibákkal rendelkezik, amelyek okán nem rendelkezhetne érvényes műszaki vizsgával, főleg nem frissel. Az is bizonyos, hogy a korábbi tulajdonosok valamelyike ezekről a hibákról tudott. Sőt, valaki el is követte az illegális katalizátor és részecskeszűrő "iktatást"

A jogvitában viszont azt is tudni kell bizonyítani, hogy ez a valaki az előző tulaj, vagyis az eladó volt. Pontosabban, hogy a "hiba" oka az ő tulajdonlása alatt keletkezett. Az pedig egyetlen módon lehetséges: ha az eladó magára vállalja a manipulációt.  

Ki vállalja magára az emissziócsökkentő hardverrel való mókolást? Senki. A kép illusztráció.
Ki vállalja magára az emissziócsökkentő hardverrel való mókolást? Senki. A kép illusztráció.

Viszont, ha nem bizonyítható, hogy ez a személy az eladó volt, akkor azt sem tudja olvasónk hitelt érdemlően alátámasztani, hogy becsapta, rászedte az autóval és a hibás teljesítés logikája is megbicsaklik. Ilyenkor a bíróság nehéz helyzetbe kerül, mivel két, ellentétes állítás közül egyiket sem tudja majd leellenőrizni, csupán abból tud építkezni, hogy a "hibák" a vásárlást követően jelen vannak az autóban. De hogy mióta és hogyan kerültek oda? Az homályba vész. 

Ráadásul a kereskedőtől vásárolt használt autóknál alkalmazott jogi vélelem sem alkalmazható ilyen eseteknél. A bíróság magánszemélyek szavatossági vitájában nem mondhatja azt, hogy úgy kell tekinteni, hogy a hibák már a vásárlás időpontjában is jelen voltak. Ilyen helyzetben a bíróság általában arra jut, hogy az alacsony vételár, az autó életkora és futásteljesítménye alapján elhasználódásból eredő problémákra (például kuplung, lendkerék, rozsda) azért számítani kell. A katalizátor és a részecskeszűrő kiiktatása, na meg a friss műszaki pedig már komolyabb (szabálysértési vagy büntetőjogi) kategória, szavatossági per keretében nem bírálható el.

Hibás teljesítésnél nem az a kérdés, hogy ki-mi okozta a "hibát" hanem az, hogy mióta van jelen!

Mindemellett hiába független az úgynevezett hibás teljesítés a felróhatóságtól, ha a szerződésen az szerepel, hogy "az eladó a jármű állapotáról tájékoztatta a vevőt", akkor nehéz helyzetben lesz mindenki a jogvita során. Azt ugyanis lehetetlen rekonstruálni, hogy mit is tartalmazott konkrétan ez a szóbeli tájékoztatás, az eladó pedig hivatkozhat arra, miszerint 

a kirívóan alacsony vételár oka éppen az volt, hogy az autó komoly kihívásokkal és hiányosságokkal küzd

Mi több, az eladó azzal is tud érvelni, hogy a "mókolásokat" a vevő követhette el az autón, hiszen friss a műszaki, ott pedig - az előírások szerint legalábbis - nem mehetett volna át az autó katalizátor és részecskeszűrő nélkül. Kétélű fegyver ez. 

Nem polgári bíróságra tartozik ez a kérdés ebben a kontextusban. A kép illusztráció.
Nem polgári bíróságra tartozik ez a kérdés ebben a kontextusban. A kép illusztráció.

Olvasónk végül csak egy jótanáccsal lett gazdagabb. A filléres autók megvásárlása előtt mindenképpen érdemes utánamenni az autó előéletének is. Ennek legegyszerűbb módja a JSZP-s rendszámlekérdezés. 

Legyen gyanús, ha egy autónak az elmúlt pár évben több gazdája (és ezáltal eredetiségvizsgája is) volt az állami nyilvántartás szerint, és senkinél sem maradt túl sok ideig. A friss műszakinak ne dőljetek be fenntartások nélkül, ebben az árkategóriában az valójában piros felkiáltójel, mintsem biztosíték. 

Azt is érdemes tudni, hogy egy ilyen "kiherélt" autónál nem csak a szervizelés-karbantartás anyagi kockázataival kell számolni. Ha belefuttok a Közlekedési Hatóság által végzett műszaki vagy emissziós közúti ellenőrzésbe, komolyabb jogi fejfájás is lehet a dolog vége, mivel a forgalomban résztvevő járművek műszaki és károsanyag-kibocsátási állapotáért a mindenkori üzembentartó felel. Nem túl igazságos leosztás friss műszakis autónál az tény, de attól még tény. 

A Közlekedési Hatóság előszeretettel szorgoskodik a kipufogóknál. Itt éppen zajszintet mérnek. Forrás: MTI/MTVA - Máthé Zoltán
A Közlekedési Hatóság előszeretettel szorgoskodik a kipufogóknál. Itt éppen zajszintet mérnek. Forrás: MTI/MTVA - Máthé Zoltán

Olvasónk jobb híján elvégeztette a legégetőbb beavatkozásokat az autóján, a tanulságot pedig magától is levonta: Használt autót csak átvizsgálás után! Valóban előnytelen a rendszer vevői oldalról nézve, de okkal az. Ha nem így működne, bemondásra el kellene fogadni minden vevői szavatossági panaszt. Ki merne akkor használt autót eladásra hirdetni magánszemélyként

Borítókép: BpiAutósok.hu

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
  • Hírek

Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza

A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.

35 perce
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46