A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra

Ezért nem éri meg filléres használt autót venni

2025.01.30. 06:09

Az autósok jelentős része szükségből vásárol és tart fent olcsó autót. Az tiszta sor, hogy az új autó méregdrága, de az olcsó autó életben tartása is tud vetekedni a szalonautók árszintjével, havi bontásban nézve. Olvasónk belenyúlt a darázsfészekbe, sajnos önhibájából is.

Személyes érintettségem okán szimpatizálok pórul járt olvasónkkal, megoldást azonban én sem tudok neki javasolni azon kívül, hogy várjon pár hónapot a vásárlással és olyan autót vegyen, amire van értelme rákölteni azt a pénzt, amit a következő műszakiig elkér a technika. 

Kapcsolódó
Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mielőtt leszólod, használnod kell egyszer egy ilyet hosszabb időre. Anélkül sosem fogod érteni, a jó dolgairól pedig örökre lemaradsz.

Salamon mindennapjait alaposan felbolygatta egy nem várt esemény. 15 éves igáslovát nemrég tolvajok lovasították meg a háza előtti parkolóból, Casco biztosítása pedig nem volt. A mérhetetlen bosszúságot csak tovább fokozta, hogy munkaeszközként is használta a dízel kombit, azonnal pótolnia kellett a hiányt. A büdzsé azonban az 500 ezer forintot is csak alulról súrolta, a kínálat legaljáról tudott csak mazsolázni. 

Olyan, mint egy olajfestmény: jól áll neki a távolság. Csak akkor érdemes nekivágni egy ilyen aprópénzes kalandnak, ha számoltok a kockázatokkal is. A kép illusztráció.
Olyan, mint egy olajfestmény: jól áll neki a távolság. Csak akkor érdemes nekivágni egy ilyen aprópénzes kalandnak, ha számoltok a kockázatokkal is. A kép illusztráció.

Egy 2009-es német kombira esett a választása, a hirdetés csupa jót ígért: friss műszaki, rohadásmentes állapot, erős motor, jó fékek, stabil futómű. Olvasónk beleesett abba a hibába, hogy a pozitívumokra fókuszálva átsiklott a hiányosságok felett, szakértőt pedig nem vitt magával a 400 ezer kilométernél is többet futott autó vásárlásához. A vételi szándék akkor vált komollyá, amikor kiderült: a friss vizsga aznapi és még a klíma is üzemel. 

Salamon hazavitte az új célszerszámot, úgy tervezte, hogy a következő műszaki vizsgáig azzal oldja meg mindennapi feladatait. Az autó viszont másként vélekedett erről. Pár hét hibamentes üzemet követően a dízel kombi hibaüzenetek sorát kezdte dobálni a műszerfalra, a motor pedig furán járt, füstokádásba kezdett. Irány a szerviz. 

Egyesek szerint ez karaktert ad a járműnek... Forrás: YouTube / Badgerpool. A kép illusztráció.
Egyesek szerint ez karaktert ad a járműnek... Forrás: YouTube / Badgerpool. A kép illusztráció.

A műhelyben hamar szertefoszlott a friss műszaki által "ígért" problémamentesség. Nem csak a motorral volt gond, a kuplung és a kettőstömegű lendkerék is azonnali cseréért kiáltott, katalizátor és részecskeszűrő pedig egyáltalán nem volt a kipufogórendszerben, az alváz is levelesre rohadt. És ezek még csak az azonnali beavatkozást igénylő problémák voltak, a javításuk költsége össze sem mérhető a 500 ezer forintos vételárral. 

Friss a műszaki! Az nem jelent semmit?

Olvasónk a szerviznek tette fel a költői kérdést: hogy a bánatba kapott ez az autó friss műszakit négy hete? A választ azonban maga is sejtette, kis kedvességgel. A műhely alkalmazottai sem tudtak emészthető válasszal szolgálni, azt javasolták, vigye vissza az eladónak az autót. 

Kapcsolódó
Így lehet csalni a műszaki vizsgán

Így lehet csalni a műszaki vizsgán

Egy vizsgabiztos elárulta, milyen módszerekkel lehet kijátszani a rendszert, mi pedig elmondjuk, hogyan csapja be néhány nepper a vevőt, a vevő pedig saját magát.

Salamon felkereste a korábbi tulajt, szavatossági igényt szeretett volna bejelenteni arra hivatkozással, hogy a feltárt hibákat eltitkolta az eladó, amelyek közül a katalizátor és a részecskeszűrő hiánya felveti a hibás teljesítés gyanúját. Utóbbi viszont állítása szerint semmiről sem tudott, neki a műszaki vizsgán sem jeleztek problémát.

Olvasónk ügyvédhez fordult, aki szerint az ilyen hibák és a friss műszaki együtt nem járják, akár még peresíteni is lehetne a dolgot. Salamon azonban a realitások talaján maradt, amikor átgondolta a helyzetét. Magánszemélytől vásárolta az autót, olyankor pedig nem egyszerű a szavatossági igény érvényesítése, rengeteg múlik az eladó hozzáállásán. 

Itthon bármire is intézhető friss műszaki vizsga. A kép illusztráció.
Itthon bármire is intézhető friss műszaki vizsga. A kép illusztráció.

Az eladó már nem kívánt foglalkozni az autóval

Menjen bíróságra, ha van ideje, zárta a diskurzust. Salamon ezt követően azzal a kérdéssel fordult szerkesztőségünkhöz, hogy 

mekkora realitása lehet egy ilyen ügy bíróság elé tárásának? Le kellett lomboznom

Elméletben sok, a gyakorlatban viszont marginális az esély egy ilyen szavatossági per megnyerésére vásárlóként. Az addig tiszta, hogy az autó olyan műszaki hibákkal rendelkezik, amelyek okán nem rendelkezhetne érvényes műszaki vizsgával, főleg nem frissel. Az is bizonyos, hogy a korábbi tulajdonosok valamelyike ezekről a hibákról tudott. Sőt, valaki el is követte az illegális katalizátor és részecskeszűrő "iktatást"

A jogvitában viszont azt is tudni kell bizonyítani, hogy ez a valaki az előző tulaj, vagyis az eladó volt. Pontosabban, hogy a "hiba" oka az ő tulajdonlása alatt keletkezett. Az pedig egyetlen módon lehetséges: ha az eladó magára vállalja a manipulációt.  

Ki vállalja magára az emissziócsökkentő hardverrel való mókolást? Senki. A kép illusztráció.
Ki vállalja magára az emissziócsökkentő hardverrel való mókolást? Senki. A kép illusztráció.

Viszont, ha nem bizonyítható, hogy ez a személy az eladó volt, akkor azt sem tudja olvasónk hitelt érdemlően alátámasztani, hogy becsapta, rászedte az autóval és a hibás teljesítés logikája is megbicsaklik. Ilyenkor a bíróság nehéz helyzetbe kerül, mivel két, ellentétes állítás közül egyiket sem tudja majd leellenőrizni, csupán abból tud építkezni, hogy a "hibák" a vásárlást követően jelen vannak az autóban. De hogy mióta és hogyan kerültek oda? Az homályba vész. 

Ráadásul a kereskedőtől vásárolt használt autóknál alkalmazott jogi vélelem sem alkalmazható ilyen eseteknél. A bíróság magánszemélyek szavatossági vitájában nem mondhatja azt, hogy úgy kell tekinteni, hogy a hibák már a vásárlás időpontjában is jelen voltak. Ilyen helyzetben a bíróság általában arra jut, hogy az alacsony vételár, az autó életkora és futásteljesítménye alapján elhasználódásból eredő problémákra (például kuplung, lendkerék, rozsda) azért számítani kell. A katalizátor és a részecskeszűrő kiiktatása, na meg a friss műszaki pedig már komolyabb (szabálysértési vagy büntetőjogi) kategória, szavatossági per keretében nem bírálható el.

Hibás teljesítésnél nem az a kérdés, hogy ki-mi okozta a "hibát" hanem az, hogy mióta van jelen!

Mindemellett hiába független az úgynevezett hibás teljesítés a felróhatóságtól, ha a szerződésen az szerepel, hogy "az eladó a jármű állapotáról tájékoztatta a vevőt", akkor nehéz helyzetben lesz mindenki a jogvita során. Azt ugyanis lehetetlen rekonstruálni, hogy mit is tartalmazott konkrétan ez a szóbeli tájékoztatás, az eladó pedig hivatkozhat arra, miszerint 

a kirívóan alacsony vételár oka éppen az volt, hogy az autó komoly kihívásokkal és hiányosságokkal küzd

Mi több, az eladó azzal is tud érvelni, hogy a "mókolásokat" a vevő követhette el az autón, hiszen friss a műszaki, ott pedig - az előírások szerint legalábbis - nem mehetett volna át az autó katalizátor és részecskeszűrő nélkül. Kétélű fegyver ez. 

Nem polgári bíróságra tartozik ez a kérdés ebben a kontextusban. A kép illusztráció.
Nem polgári bíróságra tartozik ez a kérdés ebben a kontextusban. A kép illusztráció.

Olvasónk végül csak egy jótanáccsal lett gazdagabb. A filléres autók megvásárlása előtt mindenképpen érdemes utánamenni az autó előéletének is. Ennek legegyszerűbb módja a JSZP-s rendszámlekérdezés. 

Legyen gyanús, ha egy autónak az elmúlt pár évben több gazdája (és ezáltal eredetiségvizsgája is) volt az állami nyilvántartás szerint, és senkinél sem maradt túl sok ideig. A friss műszakinak ne dőljetek be fenntartások nélkül, ebben az árkategóriában az valójában piros felkiáltójel, mintsem biztosíték. 

Azt is érdemes tudni, hogy egy ilyen "kiherélt" autónál nem csak a szervizelés-karbantartás anyagi kockázataival kell számolni. Ha belefuttok a Közlekedési Hatóság által végzett műszaki vagy emissziós közúti ellenőrzésbe, komolyabb jogi fejfájás is lehet a dolog vége, mivel a forgalomban résztvevő járművek műszaki és károsanyag-kibocsátási állapotáért a mindenkori üzembentartó felel. Nem túl igazságos leosztás friss műszakis autónál az tény, de attól még tény. 

A Közlekedési Hatóság előszeretettel szorgoskodik a kipufogóknál. Itt éppen zajszintet mérnek. Forrás: MTI/MTVA - Máthé Zoltán
A Közlekedési Hatóság előszeretettel szorgoskodik a kipufogóknál. Itt éppen zajszintet mérnek. Forrás: MTI/MTVA - Máthé Zoltán

Olvasónk jobb híján elvégeztette a legégetőbb beavatkozásokat az autóján, a tanulságot pedig magától is levonta: Használt autót csak átvizsgálás után! Valóban előnytelen a rendszer vevői oldalról nézve, de okkal az. Ha nem így működne, bemondásra el kellene fogadni minden vevői szavatossági panaszt. Ki merne akkor használt autót eladásra hirdetni magánszemélyként

Borítókép: BpiAutósok.hu

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

7 órája
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38