A friss műszaki sem garancia, hogy nem kell a gatyádat is ráfizetni az autóra
Ezért nem éri meg filléres használt autót venni
Az autósok jelentős része szükségből vásárol és tart fent olcsó autót. Az tiszta sor, hogy az új autó méregdrága, de az olcsó autó életben tartása is tud vetekedni a szalonautók árszintjével, havi bontásban nézve. Olvasónk belenyúlt a darázsfészekbe, sajnos önhibájából is.
Személyes érintettségem okán szimpatizálok pórul járt olvasónkkal, megoldást azonban én sem tudok neki javasolni azon kívül, hogy várjon pár hónapot a vásárlással és olyan autót vegyen, amire van értelme rákölteni azt a pénzt, amit a következő műszakiig elkér a technika.
Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?
Mielőtt leszólod, használnod kell egyszer egy ilyet hosszabb időre. Anélkül sosem fogod érteni, a jó dolgairól pedig örökre lemaradsz.
Salamon mindennapjait alaposan felbolygatta egy nem várt esemény. 15 éves igáslovát nemrég tolvajok lovasították meg a háza előtti parkolóból, Casco biztosítása pedig nem volt. A mérhetetlen bosszúságot csak tovább fokozta, hogy munkaeszközként is használta a dízel kombit, azonnal pótolnia kellett a hiányt. A büdzsé azonban az 500 ezer forintot is csak alulról súrolta, a kínálat legaljáról tudott csak mazsolázni.

Egy 2009-es német kombira esett a választása, a hirdetés csupa jót ígért: friss műszaki, rohadásmentes állapot, erős motor, jó fékek, stabil futómű. Olvasónk beleesett abba a hibába, hogy a pozitívumokra fókuszálva átsiklott a hiányosságok felett, szakértőt pedig nem vitt magával a 400 ezer kilométernél is többet futott autó vásárlásához. A vételi szándék akkor vált komollyá, amikor kiderült: a friss vizsga aznapi és még a klíma is üzemel.
Salamon hazavitte az új célszerszámot, úgy tervezte, hogy a következő műszaki vizsgáig azzal oldja meg mindennapi feladatait. Az autó viszont másként vélekedett erről. Pár hét hibamentes üzemet követően a dízel kombi hibaüzenetek sorát kezdte dobálni a műszerfalra, a motor pedig furán járt, füstokádásba kezdett. Irány a szerviz.

A műhelyben hamar szertefoszlott a friss műszaki által "ígért" problémamentesség. Nem csak a motorral volt gond, a kuplung és a kettőstömegű lendkerék is azonnali cseréért kiáltott, katalizátor és részecskeszűrő pedig egyáltalán nem volt a kipufogórendszerben, az alváz is levelesre rohadt. És ezek még csak az azonnali beavatkozást igénylő problémák voltak, a javításuk költsége össze sem mérhető a 500 ezer forintos vételárral.
Friss a műszaki! Az nem jelent semmit?
Olvasónk a szerviznek tette fel a költői kérdést: hogy a bánatba kapott ez az autó friss műszakit négy hete? A választ azonban maga is sejtette, kis kedvességgel. A műhely alkalmazottai sem tudtak emészthető válasszal szolgálni, azt javasolták, vigye vissza az eladónak az autót.
Így lehet csalni a műszaki vizsgán
Egy vizsgabiztos elárulta, milyen módszerekkel lehet kijátszani a rendszert, mi pedig elmondjuk, hogyan csapja be néhány nepper a vevőt, a vevő pedig saját magát.
Salamon felkereste a korábbi tulajt, szavatossági igényt szeretett volna bejelenteni arra hivatkozással, hogy a feltárt hibákat eltitkolta az eladó, amelyek közül a katalizátor és a részecskeszűrő hiánya felveti a hibás teljesítés gyanúját. Utóbbi viszont állítása szerint semmiről sem tudott, neki a műszaki vizsgán sem jeleztek problémát.
Olvasónk ügyvédhez fordult, aki szerint az ilyen hibák és a friss műszaki együtt nem járják, akár még peresíteni is lehetne a dolgot. Salamon azonban a realitások talaján maradt, amikor átgondolta a helyzetét. Magánszemélytől vásárolta az autót, olyankor pedig nem egyszerű a szavatossági igény érvényesítése, rengeteg múlik az eladó hozzáállásán.

Az eladó már nem kívánt foglalkozni az autóval
Menjen bíróságra, ha van ideje, zárta a diskurzust. Salamon ezt követően azzal a kérdéssel fordult szerkesztőségünkhöz, hogy
mekkora realitása lehet egy ilyen ügy bíróság elé tárásának? Le kellett lomboznom
Elméletben sok, a gyakorlatban viszont marginális az esély egy ilyen szavatossági per megnyerésére vásárlóként. Az addig tiszta, hogy az autó olyan műszaki hibákkal rendelkezik, amelyek okán nem rendelkezhetne érvényes műszaki vizsgával, főleg nem frissel. Az is bizonyos, hogy a korábbi tulajdonosok valamelyike ezekről a hibákról tudott. Sőt, valaki el is követte az illegális katalizátor és részecskeszűrő "iktatást".
A jogvitában viszont azt is tudni kell bizonyítani, hogy ez a valaki az előző tulaj, vagyis az eladó volt. Pontosabban, hogy a "hiba" oka az ő tulajdonlása alatt keletkezett. Az pedig egyetlen módon lehetséges: ha az eladó magára vállalja a manipulációt.

Viszont, ha nem bizonyítható, hogy ez a személy az eladó volt, akkor azt sem tudja olvasónk hitelt érdemlően alátámasztani, hogy becsapta, rászedte az autóval és a hibás teljesítés logikája is megbicsaklik. Ilyenkor a bíróság nehéz helyzetbe kerül, mivel két, ellentétes állítás közül egyiket sem tudja majd leellenőrizni, csupán abból tud építkezni, hogy a "hibák" a vásárlást követően jelen vannak az autóban. De hogy mióta és hogyan kerültek oda? Az homályba vész.
Ráadásul a kereskedőtől vásárolt használt autóknál alkalmazott jogi vélelem sem alkalmazható ilyen eseteknél. A bíróság magánszemélyek szavatossági vitájában nem mondhatja azt, hogy úgy kell tekinteni, hogy a hibák már a vásárlás időpontjában is jelen voltak. Ilyen helyzetben a bíróság általában arra jut, hogy az alacsony vételár, az autó életkora és futásteljesítménye alapján elhasználódásból eredő problémákra (például kuplung, lendkerék, rozsda) azért számítani kell. A katalizátor és a részecskeszűrő kiiktatása, na meg a friss műszaki pedig már komolyabb (szabálysértési vagy büntetőjogi) kategória, szavatossági per keretében nem bírálható el.
Hibás teljesítésnél nem az a kérdés, hogy ki-mi okozta a "hibát" hanem az, hogy mióta van jelen!
Mindemellett hiába független az úgynevezett hibás teljesítés a felróhatóságtól, ha a szerződésen az szerepel, hogy "az eladó a jármű állapotáról tájékoztatta a vevőt", akkor nehéz helyzetben lesz mindenki a jogvita során. Azt ugyanis lehetetlen rekonstruálni, hogy mit is tartalmazott konkrétan ez a szóbeli tájékoztatás, az eladó pedig hivatkozhat arra, miszerint
a kirívóan alacsony vételár oka éppen az volt, hogy az autó komoly kihívásokkal és hiányosságokkal küzd
Mi több, az eladó azzal is tud érvelni, hogy a "mókolásokat" a vevő követhette el az autón, hiszen friss a műszaki, ott pedig - az előírások szerint legalábbis - nem mehetett volna át az autó katalizátor és részecskeszűrő nélkül. Kétélű fegyver ez.

Olvasónk végül csak egy jótanáccsal lett gazdagabb. A filléres autók megvásárlása előtt mindenképpen érdemes utánamenni az autó előéletének is. Ennek legegyszerűbb módja a JSZP-s rendszámlekérdezés.
Legyen gyanús, ha egy autónak az elmúlt pár évben több gazdája (és ezáltal eredetiségvizsgája is) volt az állami nyilvántartás szerint, és senkinél sem maradt túl sok ideig. A friss műszakinak ne dőljetek be fenntartások nélkül, ebben az árkategóriában az valójában piros felkiáltójel, mintsem biztosíték.
Azt is érdemes tudni, hogy egy ilyen "kiherélt" autónál nem csak a szervizelés-karbantartás anyagi kockázataival kell számolni. Ha belefuttok a Közlekedési Hatóság által végzett műszaki vagy emissziós közúti ellenőrzésbe, komolyabb jogi fejfájás is lehet a dolog vége, mivel a forgalomban résztvevő járművek műszaki és károsanyag-kibocsátási állapotáért a mindenkori üzembentartó felel. Nem túl igazságos leosztás friss műszakis autónál az tény, de attól még tény.

Olvasónk jobb híján elvégeztette a legégetőbb beavatkozásokat az autóján, a tanulságot pedig magától is levonta: Használt autót csak átvizsgálás után! Valóban előnytelen a rendszer vevői oldalról nézve, de okkal az. Ha nem így működne, bemondásra el kellene fogadni minden vevői szavatossági panaszt. Ki merne akkor használt autót eladásra hirdetni magánszemélyként?
Borítókép: BpiAutósok.hu
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
