Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek
Vevői oldalról egy használt autó mindig lutri. A vásárlók emiatt sokszor a szavatosság jogintézményére támaszkodnának, amikor probléma adódik. A mindennapokban ez azonban korántsem olyan univerzális csodafegyver, mint amilyennek a legtöbb autós képzeli.
Szavatosság
Az úgynevezett hibás teljesítésért kötelezően vállalt eladói felelősség. Mivel kötelező, kizárni nem lehet és kapcsolódik hozzá a hibás teljesítési vélelem is. Fogyasztói szerződés esetén (kereskedő eladó - magánszemély vásárló) amennyiben a vevő igazolja a rejtett hiba megjelenését, a jog azt vélelmezi, hogy az már a vétel napján is megvolt és nem később (nem a vevő hibájából) keletkezett. Ezt a vélelmet azonban az eladó megdöntheti, ha bizonyítja, hogy a hiba az átadáskor még nem volt jelen és az átvétel után, a vevői használat során jelentkezett. Például a vevő nem rendeltetésszerű használata vagy az autó magas futásteljesítménye-életkora miatt.
A használt autókkal kapcsolatos leggyakoribb jogi problémát az úgynevezett hibás teljesítés nyomán keletkező szavatossági igények érvényesítése okozza. Önmagukban is nehéz helyzetek ezek, a rejtett hibák észlelhetőségének-felismerhetőségének kérdése sokszor még az ítélkező bírákat is komoly gordiuszi csomókkal szembesíti.
A használt autó szavatosság ebben a formában baromság
A vevő ezt hiszi, az eladó meg azt, vagy fordítva. Végül mindenki a saját előnyére fordítja a szabályokat, amelyeknek így semmi értelme.
Az alaphelyzet egyszerűnek tűnik: a frissen vásárolt használt jármű meghibásodik, a vevő panaszával az eladóhoz fordul, oldja meg valahogy a kényelmetlen helyzetet. Ameddig az eladó partner a dologban, addig jók a kilátások. Ha viszont elzárkózó, indul az igazi vesszőfutás: békéltetés, ügyvédek, bíróság, jogi bikkfanyelv.
A helyzet azáltal sem válik átláthatóbbá a laikus autósok számára, hogy jogi segítséget vesznek igénybe. "Akár peresíthető is a szavatossági igény", bíztatják a jogtudorok a pórul járt autóst. A valóságban az "akár" kifejezés a jelenlegi jogi keretek között annyit tesz, hogy igazából senki sem tudja előre, mi lesz az ügy vége. Mert ami az általános szabályok szerint jár, az a konkrét ügyben nem biztos, hogy jut is.
A bíróságok sincsenek könnyű helyzetben ezekkel a szavatossági jogvitákkal. Mivel minden eset egyedi, nem ritkán komoly fejtörést okoz annak eldöntése, hogy jogos-e a vevői panasz. Sőt, sokszor a vevő gondatlansága-mulasztása is felmerül mérlegelendő körülményként, az autós könnyen bukó futamra teheti fel az összes tétet, amikor peresít egy szavatossági igényt.
A leggyakoribb buktatók a kellékszavatosság vonatkozásában
Vásárlói oldalon általános tévhit, hogy a kellékszavatossági igények érvényesítése egyszerű dolog, elegendő a hibát-meghibásodást jelezni az eladónak, és készen is vagyunk. Elsőre logikusnak tűnhet ez a gondolatmenet, hiszen a szavatosság független a felróhatóságtól, vagyis mindegy, hogy az eladó tudott-e a problémákról, vagy gyanútlan áldozata csak az eseményeknek. A valóságban az autósoknak viszont nem elég felvenni az áldozat szerepét.
Mennyire legyen alapos és szakértő a vevő?

Az egyik leggyakoribb buktató, hogy a vevő kellő alapossággal nézte-e át az autót vásárlás előtt. A jogszabály szerint ugyanis amennyiben a vevő a hibát a vásárlás időpontjában ismerte vagy ismernie kellett, az eladó mentesül a szavatosság alól. Egy füstokádó-hengerfejes, vagy egy kopogó motorú-hajtókarcsapágyas autónál ez nem lehet probléma. A szerkezeti rozsdásodás viszont már nagyon más kérdés. Számos mai autón olyan műanyag díszelemek borítják a karosszériát és a padlólemezt (például küszöbspoiler), amelyek alá csak bontást követően tud betekinteni még egy szakértő is.
Viszont melyik eladó engedi minden egyes érdeklődőnek, hogy szerszámkészlettel álljon neki az autó átnézésének és lebontson olyan elemeket a karosszériáról, amelyek sérülésmentesen például nem is oldhatóak? Nyilván egyik sem. Mindeközben egy szakszerűtlen karosszériajavítás szabad szemmel is látható jelei miatt reklamáló autóst joggal hajt el a kereskedő és a bíróság is.
Ezzel szemben az a tény, hogy a vevő vitt magával szakembert a vásárlás előtti állapotfelmérésre még önmagában nem jelenti azt, hogy az autó valamennyi hiányosságáról tudnia kellett volna. Vannak ugyanis olyan rejtett hibák, amelyek szakértők számára is csak a sokadik, alapos és tüzetes feltárást-bontást követően észlelhetőek.

Olyat is látott már az igazságszolgáltatás, hogy egy márkakereskedés márkaszervize számolt be egy használt autót az új árába, ráadásul saját márkájút. Az autó későbbi komoly meghibásodása miatt a márkaszerviz bíróságra vitte a szavatossági igényét, az igazságszolgáltatás viszont jól leteremtette: egy márkaszerviztől elvárható, hogy a saját, rutinszerűen szervizelt típusainak hibáit a kipróbálás-átvizsgálás során felismerje. Hát kinek kell érteni egy konkrét márka konkrét típusához, ha nem a szakszerviznek?
Az ilyen esetekből jól látszik, hogy a vevők számára jogszabályban meghatározott gondossági kötelezettség mibenléte nem mindig egyértelmű a bíróság számára sem. Néha a bíróságok is túlságosan szigorúan ítélik meg ezt a zavaros kötelezettséget. Miközben a fogyasztóvédelem és a szavatosság egyik legfőbb alapelve, hogy a vevőnek joga van a hibátlan teljesítéshez még akkor is, ha egy kukkot sem ért a lovakhoz. És arról még szó sem esett, hogy manapság a használt autók piacán is egyre gyakoribb jelenség a személyes megjelenés nélküli vásárlás. Számos kereskedés kínál autókat on-line vásárlással, videótelefonos "megtekintéssel" és házhozszállítással. Az ilyen vevők esetében még csak nem is értelmezhető a vétel előtti alapos átvizsgálás gondolata.
Az eladó tájékoztatási kötelezettsége is csak gumiszabály?
Sokszor nehéz eldöntendő kérdés egy szavatossági perben, hogy az eladó tájékoztatási kötelezettsége mire kell, hogy kiterjedjen és mi ellen védi az eladót. Egy ilyen ügyben a kereskedő eladó az osztrák hegyvidékről importált autót adott el a vevőnek. A származási helyről azonban nem tájékoztatta. Az autó alja természetesen levelestészta fázisban volt már évek óta, közúti közlekedésre abszolút alkalmatlannak minősült. A vevő joggal perelt, az eladó viszont arra hivatkozott, hogy az autós a járművet a szerződéskötés előtt megtekintette, annak állapotával tisztában kellett volna lennie. A bíróság viszont ezzel nem értett egyet, szerinte az autó származását is közölni kellett volna a vevővel, aki annak tudatában más döntést hozhatott volna.
Ráadásul a hibákról való tájékoztatás elmulasztásának kötelezettsége a vevő szavatossági igényét nem érinti (mert utóbbi objektív és nem felróhatósági alapú!), csak a hiba ismeretének szempontjából bír jelentőséggel.

Természetes elhasználódás - rendeltetésszerű használatra alkalmasság
A bírói gyakorlat egységes a tekintetben, hogy egy használt autó fogyatékossága csak akkor minősülhet hibás teljesítésnek, ha a hiba oka nem az autó természetes állapotából-elhasználtságából ered, hanem azt meghaladja. Járműveknél azonban különösen igaz azon megállapítás is, hogy a dolognak rendeltetésszerű használatra alkalmasnak kell lennie. Így használt autók esetében akkor is lehet hibás az eladó teljesítése, ha az állapota egyébként megfelel az életkorának és futásteljesítményének (rozsdás, lerúgott kotla), de a jogszabályokban előírt rendeltetésének (közúti közlekedésre való alkalmasság) már nem tud megfelelni.
Tipikus esete ennek, amikor egy olyan autó futóműve szakad ki a strukturális elemeken csámcsogó vasoxid miatt a vételt követő hazaúton, amelyet az eladó friss műszaki vizsgával, normál állapotúként hirdetett és adott el, miközben az autóval való közlekedés nettó életveszély.
Életveszélyes autót adtak el a négy gyermekes anyának - Segítség, átvertek!
Ilyennel azért mi sem találkozunk minden nap.
Miért nem kezdhet a vevő egyből az elállással?
Az elállás úgynevezett ultima ratio (végső megoldás) a szavatosság világában, erre az igényre csak alapos indok esetén "ugorhat" a vevő. Először meg kell kísérelni a kijavítást-cserét, majd ha azok nem járhatók, jöhet az árleszállítás vagy az elállás. Gyakori jogi probléma, hogy a vevő egyből elállási igénnyel nyit, az eladó viszont egyezkedne, a bíróság pedig végül az egész vevői igényt elutasítja.
Egy konkrét esetben az autó komoly meghibásodást produkált a vételt követően, a vevő pedig perre vitte az ügyet. Először csak annyit kért az eladótól, hogy a hiba javításának költségét térítse meg számára. Az eladó viszont nem akart fizetni mondván, hogy a hibát ő is ki tudja javítani a saját szervizében. A vevő viszont arra hivatkozással, hogy a bizalma megrendült az eladóban, elállást jelentett be és perre vitte az ügyet. A bíróság végül arra jutott, hogy ha a hiba javítható és az eladó ezt vállalta, akkor a vevőnek nincs joga elállni a szerződéstől. Árleszállítás szóba jöhetett volna, a bíróság azonban kötve van a kereseti kérelemhez, attól önkényesen nem térhet el. Így az autósnak hiába volt igaza, a szavatossági jogát nem tudta érvényesíteni elállás útján.

Bizonyítási teher - az eladó személye a meghatározó
Pórul járt autósként az sem mindegy, hogy kitől származik a portéka. Az úgynevezett fogyasztói szerződések esetén (az eladó kereskedés, a vevő magánszemély) lényegesen könnyebb a szavatossági igényérvényesítés. Megesik viszont, hogy a bíróság félreértelmezi ezeket a könnyítést tartalmazó jogi előírásokat és a kereskedőt hozza kedvezőbb helyzetbe a kereset elbírálása során. Szerencsére az ilyen jogi malőrök rövid úton kiegyenesíthetőek, de nem minden autós érzi magában a lendületet több fordulós pereskedésre. Emiatt az is megesik, hogy annak ellenére pattan le az igazságszolgáltatásról az autós, hogy jogszerű a szavatossági követelése.
Kigyulladt az autója, beperelte a kereskedést
Lehet, hogy mégis van igazság a jogszolgáltatás világában? Olvasónk másodfokon jár a szavatossági perével, most bizakodó.
Magánszemély eladó esetén tovább bonyolódik a ráfaragott vevő helyzete, hiszen mindent neki kell bizonyítania és a költségeket is neki kell előlegeznie, ha perre megy. Hiába a nyilvánvaló átverés, a rendeltetésszerű használatra való alkalmatlan állapot és a kamu műszaki vizsga, bírósághoz fordulni ilyen esetekben csak egy lehetőség, nem valós realitás.
Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy a rászedett autósok ne forduljanak bírósághoz szavatossági igényeikkel. Sőt, arra buzdítok minden érintettet, hogy tegye meg. Viszont előtte jó alaposan készüljön fel a vonatkozó jogszabályokból és bírói gyakorlatból, mert az "akár peresíthető is" ügyvédi tanácsok mögött nagyfokú bizonytalanság húzódik meg a perek várható kimenetelét illetően.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
