A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal emelkedett a megelőző évihez képest. Ennél is látványosabb, közel 57 százalékos bővülést mutatott a lakossági ügyfelek által kötött lízingszerződések száma, noha a pandémia előtti utolsó év 30 ezres darabszáma még így is nagyon messze van. Az adatokat és a belőlük kisejlő folyamatokat az Euroleasing gépjármű divíziójának igazgatójával vettük közelebbről szemügyre.
A Magyar Lízingszövetség friss adatai alapján tavaly közel 7 százalékkal, ezzel 970 milliárd forintra emelkedett a magyar lízingpiacon az új kihelyezések összege. Ez Hanczár Zsolt, Euroleasing Zrt. Gépjármű Divíziójának a vezetője szerint a lízingpiac dinamikájának talán legfontosabb mutatója, hiszen pontosan tükrözi a finanszírozási kereslet változását. Közvetve pedig arról is árulkodik, mekkora az igény a járművek és egyéb lízingelhető eszközök, például mezőgazdasági-, építőipari- és egyéb gépek iránt. „A 2024-es inflációhoz mérten és a gyengülő forint mellett a teljes piacon mért 7 százalékos növekedés nem tekinthető jelentős bővülésnek” – hívja fel a figyelmet a divízióvezető, hiszen mindkét tényező automatikusan emeli a finanszírozott eszközök jellemzően euróhoz kötött, de forintban megadott árát.

Ugyanakkor ritkán látható és jelentős különbségek jelentkeztek a lízingpiac egyes szegmensei között. Egekben az autók, gödörben a mezőgazdasági gépek. A lízingtorta legnagyobb szelete továbbra is a személy- és kishaszonjárművek szektor (ebben hagyományosan benne vannak a motorkerékpárok is). A 2024-es 551,4 milliárd forintos új kihelyezéssel ez a terület jelentette a teljes lízingszektor 56,8 százalékát, ráadásul erősen meghízott 2023-hoz képest: akkor ugyanis még csupán 48 százalékos volt a részesedése.
Napos és árnyékos oldal
Hanczár Zsolt úgy véli, a pandémia következtében kialakult szállítási nehézségek megszűnése után a gyártók már a készletek felhalmozódását igyekeztek elkerülni, ami látványos árengedményeket és vonzó akciókat generált tavaly, egy javuló kamatkörnyezetben. Ezek eredőjeképpen az újonnan kihelyezett összegek 24 százalékkal haladták meg a 2023-as értéket. Az új szerződések száma pedig 23 százalékkal nőtt. A skála árnyékosabb oldalán a mezőgazdasági géplízinget találjuk: itt az új finanszírozásban 29, a szerződések számában 26 százalékos volt az éves szinten regisztrált visszaesés. Ez gyakorlatilag a 2018-as szintnek felel meg és a divízióvezető szerint alapvetően az agrártámogatások kifutásával magyarázható. Utóbbi még erőteljesebben érintette a forgalomba helyezéseket: az új traktoroknál 42,5, a mezőgazdasági pótkocsiknál 33,3 százalékos zuhanást regisztrált a Datahouse éves szinten, ha pedig 2022-hez viszonyítjuk a változást, 61, illetőleg 58,5 százalékos eltérést látunk.Ébredező lakossági ügyfelek
Természetesen az autólízing erősödése az autópiac bővülésében is visszaköszön. A Datahouse adatai szerint a múlt év során összesen közel 122 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 13 százalékos emelkedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. Ennél is nagyobb mértékben, közel 20 százalékkal bővült a 3,5 tonna alatti teherautók értékesítése, megközelítve a 25 ezer darabot. Az újautó-piac mérete ezzel együtt is elmarad a járvány előtti szintektől, 2019-ben ugyanis 158 ezer új személyautó mellett több mint 26 ezer kishaszongépjárműre került rendszám. Az autófinanszírozásban látható dinamikából a lakossági autóvásárlások is kivették a részüket. Hanczár Zsolt úgy fogalmaz: tavaly a magánszemélyek is megkezdték a visszatérést a lízingpiacra. Az Euroleasing saját adataiból például az derül ki, hogy a szerződések darabszámát tekintve az egy évvel korábbi 25 százalék alatti szintről tavaly 30 százalék fölé emelkedett a lakossági ügyfelek részesedése. Ez megfelel a piaci átlagnak, hiszen a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a lakossági finanszírozás már közel a harmadát adja a teljes retail autófinanszírozásnak.
A 2024-es statisztikákból kiderül, hogy a lakossági ügyfelek 15 631 szerződést kötöttek. Ez 56,7 százalékkal magasabb ugyan a megelőző évinél. azonban még mindig erősen elmarad a pandémia előtti, közel 30 000 darabos szinttől.Komoly ösztönzést is kaptak a lakossági ügyfelek. Mivel a magánemberek jellemzően kisebb értékű járműveket vagy gépeket lízingelnek, mint a vállalkozások, a finanszírozott összeg tekintetében a fentieknél lényegesen alacsonyabb a részesedésük a teljes tortából. Ezzel együtt ebben is érzékelhető volt tavaly az elmozdulás, amit a divízióvezető több tényezővel magyaráz. Egyrészt 2024-ben jelentősen lassult az infláció az előző évhez képest, a bérdinamika pedig erős volt, így nőtt a lakosság vásárlóereje. Emellett a korábbi években látott kamatszintek is alacsonyabbak lettek – még azzal együtt is, hogy évközben ez a folyamat megállt, a 10 százalék körüli finanszírozás már kedvezőnek mondható. Hanczár Zsolt ugyanakkor a jelentős vételárkedvezmények mellett is elérhetővé váló kamattámogatott finanszírozásokat tartja a legnyomósabb érvnek. Ezek azok a speciális konstrukciók, amelyekben az importőrök jelentős részben vagy akár teljes egészében átvállalják a kamatköltséget. Ebből adódóan lehetett 2024-ben rengeteg 5 százalék alatti kamatot hirdető akcióval találkozni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
