Rendeztek fénykoruk végén Amerika vasútvállalatai konferenciát a saját jövőjükről? Valószínűleg nem. A Michelin összegyűjtött egy csomó embert és tanulmányautót, hogy beszélgessünk néhány napig az autóipar legégetőbb problémáiról, elsősorban a fenntartható mobilitásról. Figyeljenek a mobilitás szóra, fontos lesz.
Kedd
„Te figyelj, José Rui, melyik irányban indultál el otthonról?” – ezt kérdezem José Ruitól kedd este. Nehezen átmelegedő műbőrön ülünk egy végeláthatatlan forgalmi dugó közepén. José Rui szemre úgy ötven, vigyorra huszonhét, meglátszik az emberen, ha Budapesttel ellentétben otthona rendelkezik tengerparttal és nem rendelkezik téllel.
„Kelet felé. Vasárnap este óta vagyok úton. Ja és képzeld, van egy magyar haverom otthon Săo Paulóban, a Horowitz” – válaszol José Rui. A dugó egy kicsit meglazul, úgy hetven perc után megvan az első jobbkanyar, mohón pislogunk a sanghaji éjszakába. Mágnesvasúttal kellett volna jönni, annyira nyilvánvaló, néztem is sóvárgón a tábláját a reptéren, aztán megjött a minibuszos ember.
De majd megvilágosodunk, azért vagyunk itt.
Boldog és fenntartható szülinapot, Bibendum!
1998-ban rendezte a Michelin az első Challenge Bibendumot , saját századik születésnapjára. A néhány napos gigarendezvény a fenntartható mobilitásról szól: mit tehet és tesz az autóipar azért, hogy termékei a jövőben is alkalmasak legyenek céljaikra. Challenge-nek – azaz kihívásnak – az esemény magját adó verseny miatt hívják: különféle osztályokban járműveket lehet benevezni, amik egy országúti pályát kell hogy teljesítsenek, majd fogyasztást, úttartást, zajt és hasonlókat mérnek rajtuk. A verseny mellett a Challenge Bibendum konferencia is az autóipar vezetői és döntéshozói részére. 2004 után 2007 novemberében másodszor rendezték Sanghajban.
Szerda
José Ruin és rajtam kívül még úgy ötszáz újságírót röpítettek ebbe a megdöbbentő városba . Szerdán még gyűlnek az emberek, a megnyitó csak csütörtök reggel kilenckor lesz, addig is hívok egy taxit és kimegyek a sanghaji korzóra , a Bundra.
Szerda reggel tíz felé a forgalom pontosan ugyanolyan reménytelen, mint előző este a reptéri gyors-lol-forgalmi úton, a régi városrészben, Puxiban található szállodától tíz kilométert fél óra alatt teszünk meg, de van az negyven perc is.
A Bundon ácsorogva szemben az újváros, Pudong látszik, a maga giccses, szórakoztató és önfeledt futurizmusával, mert tényleg hol máshol építenének folyóparti iszapba glitteres holdrakétát és 400 méter magas tornyokat? Ebéd után cseh és szlovén újságírók csatlakoznak, együtt nézzük a hajókat és Kína mániákusan mobilfotózó népét, akiknek Sanghaj ugyanúgy döbbenet, mint nekünk, és együtt esik le az állunk, amikor rájövünk, hogy ebben a városban jóval több ember él, mint Magyarországon, Csehországban és Szlovéniában együttvéve.
És mivel akarja ez a huszonnégymillió ember szállítani középosztályosodó ülepét Puxi és Pudong között? Bingó. Autóval.
Sanghaj a kanári Kína szénbányájában. A régi képekről ismert hömpölygő biciklistömegek itt már felszakadtak. A fekete foltokban tekerő szegények fölött Buickokban és Volkswagen Santana taxikban áramlik a gazdagodó sanghaji nép, áramlana, ha a várost felfoghatatlan mátrixként átszövő úthálózat nem lenne folyamatosan eldugulva.
Csütörtök
Mi lesz ebben az országban, ha mindenki autózni akar majd?
Érdekes járművek!
BMW Hydrogen 7
Környezetkímélünk, ja, de azért mégis jobb ezt egy hatliteres V12-es mögül tenni. A Hydrogen 7 motorja alapesetben hidrogént eszik, gombbal benzinre állítható: amire szükség is lesz, mert egy tank hidrogénnel csak 200 kilométert tud megtenni.
Venturi Eclectic
Három ülés? Kipipálva. Fejlett technológia? Szintén. De ez mégsem egy McLaren F1, hanem egy görkori és egy sátor gyermeke. A tető napelem, ezzel állítja elő az összes energiát, amire szüksége van.
Yutong BRT
Egy busz, amihez képest szinte még egy Combino is rövid. Huszonöt méter, két csukló, fülszerű tükrök: különösebben nem is fejlett, csak le van ültetve, de élőben elképesztően impozáns.
A várostól negyven kilométerre fekvő Anting felé buszozunk, José Rui remek, pikáns történeteket mesél a Săo Paulo-i mindennapokról. Anting a Shanghai Automobile Exhibition Center – sokkal szuperebb becenevén: Automobile City – otthona, ez egy természetesen gigászi és természetesen futurisztikus konferenciaközpont. Innen indulnak majd kategóriától függően 30-100-170 kilométeres útjukra a benevezett járművek, és itt mérik le rajtuk a lemérendőket.
A Kínai Népköztársaság területe nagyjából akkora, mint az Egyesült Államoké, azzal a fontos különbséggel, hogy ötször annyi ember lakja, és ezek az emberek nagyrészt a keleti partra tömörülnek – Kína belső területei vadnyugatabbak a Vadnyugatnál. Ha a sokkal ritkásabb Amerikában teljesen normális, hogy emberek másfél-két órákat ülnek a dugókban minden reggel és minden este, hogy kertvárosi házukból belvárosi munkahelyükre jussanak, mi lesz itt?
És hogy ad erre választ a hibriddízel és a hidrogénnel hajtott V12-es?
Ahogy az Automobile City főépülete felé sétálunk, rádöbbenek, hogy itt nincs kontraszt a föld és az ég között. Homogén szürke grádiens van csak, a horizonton valahol fölmegy az égre és kész. Pára és légszennyezés: de Sanghajban mindkettőből jóval kevesebb van, mint Kína más nagyvárosaiban, mert itt nincs igazán nehézipar, van viszont tengerparti szél. És van Citroën C-Métisse, amit a Karotta vezetett tavasszal , és élőben még százszor vadabbul néz ki. Remélem benne van még a motorterében a háromdugós elosztó!
Gyönyörű választás volt itt beszélni a jövőről.
Sokat nem tudok a kínai humorról, de mindenképp kiválóan szórakoztató pillanat a regisztráció után rögtön az Audi R10 versenyautóval szembesülni. Utoljára június végén láttam Le Mans-ban, ahogy egy jéghideg vasárnap délutánján megnyerte a 24 órás versenyt . Csupa muslica az egész, a bal hátsó sárvédő szénszála mállik, közelről high-tech kisipar.
a jövőben egyszerűen mindenki le mans-i versenyautókkal jár majd? lapozzon, a második oldalon kiderül.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
