Az új mindig szebb, nagyobb, jobb és megbízhatóbb az elődjénél - pumpolja belénk gőzerővel a fogyasztói társadalom píárgépezete. Az új autók első szériáival azonban nem árt vigyázni.
A piacgazdaság őskorában történt, azaz közel egy évtizede, amikor még csak kialakulófélben volt a magyarországi autópiac. A vidéki szalonba megérkezett a Fiat legújabb modellje, persze Kermi-engedély, közlekedésfelügyeletes jóváhagyás, árazás, leltárba vétel sehol, a kocsi még csak várta, hogy a típus napokkal későbbi bemutatóját követően, az elkerülhetetlen jogi, forgalomba állítási és kereskedelmi hercehurcák levonultával maga is eladósorba kerüljön.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ekkor toppant be a kereskedésbe az érdeklődő,
és kijelentette, hogy ezzel az autóval ő most pedig elhajt a
szalonból. Az alkalmazottak intézzenek el minden szükséges
papírmunkát, de izibe. Amikor elkezdték magyarázni neki, hogy hát
ugye a kocsinak még ára sincs, nem hogy vizsgája és rendszáma,
egyszerre kést rántott, elkapta az egyik eladónőt, és a
pengét a torkához nyomva, vérben forgó szemekkel, eltökéltségét
bizonyítandó hangsúllyal nyomatékosította: neki még aznap kell a
kocsi.
Magyarországon semmi sem lehetetlen, így az autó néhány órával később, a fiktív, hasraütés útján kreált vételár kiegyenlítése után, volánja mögött a vészjósló HMCS-vel elhagyta a kereskedést. Másnap az alkalmazottak munkájával maradéktalanul elégedett vevő visszatért a tett színhelyére: minden nő egy szép csokor virágot, a férfiak pedig egy hazai fizetőeszközzel téliesen kibélelt borítékot kaptak engesztelésül.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ilyenkor aztán van okunk csodálkozni, egyesek
mire nem vetemednek, hogy övék legyen a legújabb kocsi a grundon.
Ha tudnák, hogy a szériák első darabjaival
szinte csak rosszul járhatnak, nyilván végeznének egy-két
levezető jógagyakorlatot a buksza kiürítése előtt.
Az autóipar jelenlegi túlhajtott fejlesztési tempója mellett, amikor alig néhány hónap alatt fejlesztenek ki kocsikat, melyeknek már a légzsákvezérlő elektronikája is összetettebb egy húsz évvel ezelőtti kocsi teljes elektromos rendszerénél, botorság olyan típust választani, amiből alig néhány ezer darab gördült le a futószalagról.
Persze a platformstratégia, meg a közös beszállítói bázis, meg a CAD/CAM tervezés és a szuperszámítógépes ütközési, szélcsatorna és ergonómiai szimulációk rendkívüli mértékben felgyorsítják a fejlesztést. De ahogy javulnak a feltételek, úgy lesznek egyre komplikáltabbak maguk a kocsik.
Hellyel-közzel igaz, hogy amióta az autó nem luxus-, hanem fogyasztási cikk - tehát bő negyven éve - azóta mindig is félkészek voltak a szériák első eresztései. Kiváltképp a német autógyárak, de a franciák, az olaszok és az angolok is hajlamosak arra, hogy a bemutatás előtti órákban még változtatásokat eszközöljenek egy-egy új típuson.
Ezek az akciók általában azért szükségesek, hogy a konkurencia legutolsó pillanatban napvilágra hozott ötleteivel tartsák a lépést, de előfordulhat, hogy egy előállítási költséget csökkentő, új eljárást vezetnek be így. A kilométerek millióin át tesztelt autókba utólag beleszorított, csak kevéssé kipróbált megoldások pedig sokszor megbízhatatlansághoz vezetnek.
Ami az előszériáknál igazán bosszantó hibának bizonyul, és a kocsi alapvető szerkezeteinek megváltoztatása nélkül módosítható, azt már a piacra dobás első heteiben elkezdik kijavítgatni a konstruktőrök. Általában egy-másfél év alatt jut el oda a széria, hogy komolyabb változtatás nélkül már nem lehet jobbá tenni a konstrukciót.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
