Ráfizet, aki türelmetlen

2001.10.02. 08:10

Az új mindig szebb, nagyobb, jobb és megbízhatóbb az elődjénél - pumpolja belénk gőzerővel a fogyasztói társadalom píárgépezete. Az új autók első szériáival azonban nem árt vigyázni.

A piacgazdaság őskorában történt, azaz közel egy évtizede, amikor még csak kialakulófélben volt a magyarországi autópiac. A vidéki szalonba megérkezett a Fiat legújabb modellje, persze Kermi-engedély, közlekedésfelügyeletes jóváhagyás, árazás, leltárba vétel sehol, a kocsi még csak várta, hogy a típus napokkal későbbi bemutatóját követően, az elkerülhetetlen jogi, forgalomba állítási és kereskedelmi hercehurcák levonultával maga is eladósorba kerüljön.

 
   
   

Ekkor toppant be a kereskedésbe az érdeklődő, és kijelentette, hogy ezzel az autóval ő most pedig elhajt a szalonból. Az alkalmazottak intézzenek el minden szükséges papírmunkát, de izibe. Amikor elkezdték magyarázni neki, hogy hát ugye a kocsinak még ára sincs, nem hogy vizsgája és rendszáma, egyszerre kést rántott, elkapta az egyik eladónőt, és a pengét a torkához nyomva, vérben forgó szemekkel, eltökéltségét bizonyítandó hangsúllyal nyomatékosította: neki még aznap kell a kocsi.

Magyarországon semmi sem lehetetlen, így az autó néhány órával később, a fiktív, hasraütés útján kreált vételár kiegyenlítése után, volánja mögött a vészjósló HMCS-vel elhagyta a kereskedést. Másnap az alkalmazottak munkájával maradéktalanul elégedett vevő visszatért a tett színhelyére: minden nő egy szép csokor virágot, a férfiak pedig egy hazai fizetőeszközzel téliesen kibélelt borítékot kaptak engesztelésül.

 
   
 

Ilyenkor aztán van okunk csodálkozni, egyesek mire nem vetemednek, hogy övék legyen a legújabb kocsi a grundon. Ha tudnák, hogy a szériák első darabjaival szinte csak rosszul járhatnak, nyilván végeznének egy-két levezető jógagyakorlatot a buksza kiürítése előtt.

Az autóipar jelenlegi túlhajtott fejlesztési tempója mellett, amikor alig néhány hónap alatt fejlesztenek ki kocsikat, melyeknek már a légzsákvezérlő elektronikája is összetettebb egy húsz évvel ezelőtti kocsi teljes elektromos rendszerénél, botorság olyan típust választani, amiből alig néhány ezer darab gördült le a futószalagról.

Persze a platformstratégia, meg a közös beszállítói bázis, meg a CAD/CAM tervezés és a szuperszámítógépes ütközési, szélcsatorna és ergonómiai szimulációk rendkívüli mértékben felgyorsítják a fejlesztést. De ahogy javulnak a feltételek, úgy lesznek egyre komplikáltabbak maguk a kocsik.

Hellyel-közzel igaz, hogy amióta az autó nem luxus-, hanem fogyasztási cikk - tehát bő negyven éve - azóta mindig is félkészek voltak a szériák első eresztései. Kiváltképp a német autógyárak, de a franciák, az olaszok és az angolok is hajlamosak arra, hogy a bemutatás előtti órákban még változtatásokat eszközöljenek egy-egy új típuson.

Ezek az akciók általában azért szükségesek, hogy a konkurencia legutolsó pillanatban napvilágra hozott ötleteivel tartsák a lépést, de előfordulhat, hogy egy előállítási költséget csökkentő, új eljárást vezetnek be így. A kilométerek millióin át tesztelt autókba utólag beleszorított, csak kevéssé kipróbált megoldások pedig sokszor megbízhatatlansághoz vezetnek.

Ami az előszériáknál igazán bosszantó hibának bizonyul, és a kocsi alapvető szerkezeteinek megváltoztatása nélkül módosítható, azt már a piacra dobás első heteiben elkezdik kijavítgatni a konstruktőrök. Általában egy-másfél év alatt jut el oda a széria, hogy komolyabb változtatás nélkül már nem lehet jobbá tenni a konstrukciót.

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53