Halálos tarkóncsapás

2008.12.02. 17:36

Európa-szerte évente közel egymillió ember szenved nyakcsigolya-sérülést ráfutásos balesetben. A német ADAC legújabb tesztjében csupán öt autó ülése kapott jó érdemjegyet, tizenkettő közepes lett, és nyolc megbukott.

Kezdjük a legszomorúbb és részben magyar vonatkozású hírrel: a Suzuki Splash tök utolsó lett az eredménylistán, a neve mellett hatalmas piros mínusz éktelenkedik. Hasonlóan rossz eredménnyel zárt a Daihatsu Cuore, a Citroën Berlingo, a Hyundai i10, a Citroën C5, a Ford Kuga, a Daihatsu Terios és a Peugeot 308CC. Mind hagyományos, passzív fejtámlás, mint a mai autók többsége. Ezek vagy állítható magasságú, vagy az üléssel fixen egybeépített fejvédők, amik nem képesek a háttámlától független mozgást végezni.

Ugyanez a műszaki megoldás tud tökéletesen is működni: a legjobbak között végző Volkswagen Golf VI-ban és Audi A4-ben is ilyen ülések vannak, az általuk nyújtott védelmet pedig jónak ítélte a tesztcsapat. Ennek oka, hogy ezekben az autókban a fej és a fejtámla között minimálisra állítható a távolság, így az úgynevezett ostorcsapás hatás minimálisra csökken. És pont ez a lényeg.

NCS-szindróma

Az ostorcsapás-nyaksérülés vagy nyakcsigolya-szindróma (NCS-szindróma), (latinul: cervicocraniális szindróma) közúti balesetek alkalmával az egyik leggyakoribb sérülés. Az utasok olyankor szenvednek ilyet, amikor az autót érő erőhatások következtében a fej a felsőtesthez képest nagy lendülettel kilendül, azaz hirtelen, nagy gyorsulással, majd nagy lassulással járó elmozdulást végez. Pont mint egy ostor a nyeléhez képest. Az ostorcsapás-sérülés által keletkezett tünetegyüttes: szédülés, kettős látás, érzékek ködösülése, a fülek bedugulnak, fáj a fej. Súlyos esetben a nyakcsigolyák is eltörhetnek, ami bénulást, vagy akár halált is okozhat.

A probléma persze nem új keletű, a német autóklub már több mint harminc éve foglalkozik az autóülések ilyen irányú vizsgálatával. A teszteljárás során mozgó és statikus próbán kell az üléseknek bizonyítaniuk. A hordkocsira saját állítómechanizmusukkal rögzített üléseket előre meghatározott sebességgel és lassulással ütköztetik. Ilyen módon imitálják azt a ráfutásos balesetet, amikor 30-50 km/órás tempó közötti sebességgel egy, a tesztelt kocsival megegyező tömegű autó csapódna be hátulról. Ezenfelül vizsgálják a fejtámlák függőleges és vízszintes állíthatóságát, a kezelhetőséget és az ülésváz merevségét.

Nemcsak az ADAC, de az autógyártók is foglalkoznak ezzel a balesettípussal. Sőt, egyes drágább modellekbe kimondottan az ilyen ütközések következményeit enyhítő, aktív fejtámlát szerelnek, de ez sem ad minden esetben tökéletes védelmet. Kétféle aktív fejtámla létezik: az úgynevezett proaktív és a reaktív. Előbbiben egy bizonyos ütközési erőnagyság felett működésbe lépő rugó löki a hátralendülő fej közelébe a fejtámlát. Ilyen található a tesztelt Mercedes ML-osztályban és a BMW X3-asban is, de ez a műszaki megoldás az ADAC-teszt szerint nem nyújt elég jó védelmet.

A reaktív fejtámla, különösen a Volvo WHIPS elnevezésű megoldása jelenti a mai technika csúcsát, ahogy ezt a tesztgyőztes XC60-as is bizonyítja. A Whiplash Protection System (az ostorcsapás elleni védelmi rendszer) esetén az ülés és a fejtámla egy egységet képez, amit úgy alakítanak ki, hogy a támla már alapesetben is közel legyen az utas fejéhez. Ütközés esetén az képes elmozdulni, egyrészt hátrafelé, amikor egy deformálódó elem elnyeli az ütközési energia egy részét. Másrészt a háttámla képes az billenési tengelye körül elfordulni is, amivel szintén csökkenti a fej becsapódásának erejét.

Hasonló rendszerű, de közel sem ilyen kifinomult reaktív fejtámlarendszer található a szintén jól teljesítő Alfa Mito és Opel Insignia első üléseiben. E két autóban az ülés háttámlájába épített kart löki meg az utas hátralendülő felsőteste. Ez a kar egy tengelyen keresztül előremozdítja a fejtámlát, így az közelebb kerül a hátralendülő koponyához, ezáltal csökken a nyakcsigolyák terhelése. Viszonylag egyszerű, de hatékony megoldás, bár nem mindig működik tökéletesen. Az Opellel és az Alfával szemben a Honda Accordban és a Lancia Deltában is ilyen található, ám ezek csak a közepes szintet ütik meg, azaz elégséges eredményt értek el.


ADAC ostorcsapás védelmi teszt 2008 (videó)

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

A pontos és részletes eredményeket az alábbi, JPEG-formátumú (képi) táblázatban olvashatják, ami kattintásra nagyobb lesz. Még egy szinttel lejjebb láthatják az ADAC német nyelvű videóját a tesztről, amely 2009-től igen nagy jelentőséggel bír majd, mivel az Euro NCAP felvette az állandó vizsgálatok közé. Jövőre már csak olyan autó kaphat ötcsillagos minősítést a töréstesztjükön, amely a fejtámlák ráfutásos tesztjén is jól szerepel. Ilyen pedig egyelőre nem sok van.

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

45 perce
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22