Európa-szerte évente közel egymillió ember szenved nyakcsigolya-sérülést ráfutásos balesetben. A német ADAC legújabb tesztjében csupán öt autó ülése kapott jó érdemjegyet, tizenkettő közepes lett, és nyolc megbukott.
Kezdjük a legszomorúbb és részben magyar vonatkozású hírrel: a Suzuki Splash tök utolsó lett az eredménylistán, a neve mellett hatalmas piros mínusz éktelenkedik. Hasonlóan rossz eredménnyel zárt a Daihatsu Cuore, a Citroën Berlingo, a Hyundai i10, a Citroën C5, a Ford Kuga, a Daihatsu Terios és a Peugeot 308CC. Mind hagyományos, passzív fejtámlás, mint a mai autók többsége. Ezek vagy állítható magasságú, vagy az üléssel fixen egybeépített fejvédők, amik nem képesek a háttámlától független mozgást végezni.
Ugyanez a műszaki megoldás tud tökéletesen is működni: a legjobbak között végző Volkswagen Golf VI-ban és Audi A4-ben is ilyen ülések vannak, az általuk nyújtott védelmet pedig jónak ítélte a tesztcsapat. Ennek oka, hogy ezekben az autókban a fej és a fejtámla között minimálisra állítható a távolság, így az úgynevezett ostorcsapás hatás minimálisra csökken. És pont ez a lényeg.
NCS-szindróma
Az ostorcsapás-nyaksérülés vagy nyakcsigolya-szindróma (NCS-szindróma), (latinul: cervicocraniális szindróma) közúti balesetek alkalmával az egyik leggyakoribb sérülés. Az utasok olyankor szenvednek ilyet, amikor az autót érő erőhatások következtében a fej a felsőtesthez képest nagy lendülettel kilendül, azaz hirtelen, nagy gyorsulással, majd nagy lassulással járó elmozdulást végez. Pont mint egy ostor a nyeléhez képest. Az ostorcsapás-sérülés által keletkezett tünetegyüttes: szédülés, kettős látás, érzékek ködösülése, a fülek bedugulnak, fáj a fej. Súlyos esetben a nyakcsigolyák is eltörhetnek, ami bénulást, vagy akár halált is okozhat.
A probléma persze nem új keletű, a német autóklub már több mint harminc éve foglalkozik az autóülések ilyen irányú vizsgálatával. A teszteljárás során mozgó és statikus próbán kell az üléseknek bizonyítaniuk. A hordkocsira saját állítómechanizmusukkal rögzített üléseket előre meghatározott sebességgel és lassulással ütköztetik. Ilyen módon imitálják azt a ráfutásos balesetet, amikor 30-50 km/órás tempó közötti sebességgel egy, a tesztelt kocsival megegyező tömegű autó csapódna be hátulról. Ezenfelül vizsgálják a fejtámlák függőleges és vízszintes állíthatóságát, a kezelhetőséget és az ülésváz merevségét.
Nemcsak az ADAC, de az autógyártók is foglalkoznak ezzel a balesettípussal. Sőt, egyes drágább modellekbe kimondottan az ilyen ütközések következményeit enyhítő, aktív fejtámlát szerelnek, de ez sem ad minden esetben tökéletes védelmet. Kétféle aktív fejtámla létezik: az úgynevezett proaktív és a reaktív. Előbbiben egy bizonyos ütközési erőnagyság felett működésbe lépő rugó löki a hátralendülő fej közelébe a fejtámlát. Ilyen található a tesztelt Mercedes ML-osztályban és a BMW X3-asban is, de ez a műszaki megoldás az ADAC-teszt szerint nem nyújt elég jó védelmet.
A reaktív fejtámla, különösen a Volvo WHIPS elnevezésű megoldása jelenti a mai technika csúcsát, ahogy ezt a tesztgyőztes XC60-as is bizonyítja. A Whiplash Protection System (az ostorcsapás elleni védelmi rendszer) esetén az ülés és a fejtámla egy egységet képez, amit úgy alakítanak ki, hogy a támla már alapesetben is közel legyen az utas fejéhez. Ütközés esetén az képes elmozdulni, egyrészt hátrafelé, amikor egy deformálódó elem elnyeli az ütközési energia egy részét. Másrészt a háttámla képes az billenési tengelye körül elfordulni is, amivel szintén csökkenti a fej becsapódásának erejét.
Hasonló rendszerű, de közel sem ilyen kifinomult reaktív fejtámlarendszer található a szintén jól teljesítő Alfa Mito és Opel Insignia első üléseiben. E két autóban az ülés háttámlájába épített kart löki meg az utas hátralendülő felsőteste. Ez a kar egy tengelyen keresztül előremozdítja a fejtámlát, így az közelebb kerül a hátralendülő koponyához, ezáltal csökken a nyakcsigolyák terhelése. Viszonylag egyszerű, de hatékony megoldás, bár nem mindig működik tökéletesen. Az Opellel és az Alfával szemben a Honda Accordban és a Lancia Deltában is ilyen található, ám ezek csak a közepes szintet ütik meg, azaz elégséges eredményt értek el.
ADAC ostorcsapás védelmi teszt 2008 (videó)
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
A pontos és részletes eredményeket az alábbi, JPEG-formátumú (képi) táblázatban olvashatják, ami kattintásra nagyobb lesz. Még egy szinttel lejjebb láthatják az ADAC német nyelvű videóját a tesztről, amely 2009-től igen nagy jelentőséggel bír majd, mivel az Euro NCAP felvette az állandó vizsgálatok közé. Jövőre már csak olyan autó kaphat ötcsillagos minősítést a töréstesztjükön, amely a fejtámlák ráfutásos tesztjén is jól szerepel. Ilyen pedig egyelőre nem sok van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
