Újabb katasztrofális negyedéven van túl a General Motors: az eladások megfeleződtek, és újabb milliárdokat emésztettek fel a működési költségek.
Vélemények az azonos című hírünkről.
A válság és a zuhanó eladások hatását a német gyártó is megérezte
Vélemények az azonos című hírünkről.
Gyakorlatilag a Volkswagen csoportba integrálódik a stuttgarti sportkocsigyártó, bár azt ígérik, az önállósága megmarad.
Vélemények az azonos című hírünkről.
A német sajtó szerint nagy elbocsátások jönnek, ha a Fiat megveszi az Opelt
Vélemények az azonos című hírünkről.
Úgy néz ki, a Volkswagen részvények felvásárlására felvett kölcsön túl nagy terhet ró a stuttgarti sportkocsigyártóra
Vélemények az azonos című hírünkről.
Ha a Chryslert és a GM európai részletét is sikerül megszereznie, a Fiatból a Volkswagenhez mérhető óriásvállalat válhat
Vélemények az azonos című hírünkről.
A csődeljárást ugyan nem sikerült elkerülni, de a Chrysler és a Fiat megállapodása megszületett: az átszervezés után a két vállalat közösen folytatja.
Vélemények az azonos című hírünkről.
Úgy néz ki, mindkét nagyvállalat komolyan gondolja, hogy átvenné az Opel részvényeinek többségét.
Vélemények az azonos című hírünkről.
Már a General Motors vezetése sem bízik benne, hogy a cég elkerülheti a csődeljárást, de azért összehoztak egy hajmeresztő tervet
Vélemények az azonos című hírünkről.
A Daimler megszabadul maradék Chrysler-részvényeitől, és elengedi egykori amerikai leányvállalata utolsó tartozásait
Vélemények az azonos című hírünkről.
Komoly deficittel zárta az első negyedévet a Ford, de a cégvezetés bizakodó
Vélemények az azonos című hírünkről.
A kishal bekap egy nagyhalat. Vagy kettőt?
Vélemények az azonos című hírünkről.
Egyre távolabb kerül a fizetésképtelenségtől az GM német leányvállalata
Vélemények az azonos című hírünkről.
A tárgyalások állítólag a szakszervezetek ellenállásán bukhatnak meg
Vélemények az azonos című hírünkről.
Pár héttel - tán hónap is lehet már, nem emlékszem kristálytisztán - ezelőtt kedves olvasónk, KuKori küldött egy linket. A link egy fotógyűjteményre mutatott, a képeken felfoghatatlanul sok autó áll szó szerint hegyekben. Jelentős részük úgy, hogy hozzá sem lehet férni, mert a többi kocsi elbarikádozza őket. KuKori csupán ennyi kommentárt fűzött leveléhez: hátha jó egy válságblog poszthoz. De még mennyire, pont ide való. Ez ugrott be, amikor Csepelen, a Szikratávíró utcában elhajtottam vagy ezer eladásra, behajózásra váró új Suzuki mellett. Vigyázat, sokkoló képek következnek.
Kezdjünk mindjárt egy klasszikussal, ez a fotó több hírportált is bejárt, mi is megénekeltük: a Nissan angliai gyárának próbapályáját ábrázolja. Rajta elképesztő mennyiségű, ilyen távlatból felismerhetetlenül apró, eladásra váró anglo-japo. De itt még nagyjából lehet közlekedni és az autók jelentős részéhez is hozzá lehet férni úgy, hogy legfeljebb egy másik autót kellett megmozdítani. Sunderlandben nem csupán a sok bennragadt Nissan jelzi a válságot: 1200 alkalmazottat is elbocsátottak.
Szintén angol hír, hogy a Honda Swindonban található gyára, miután karácsony előtt már tartott egy két hónapos kényszerszünetet, most áprilisban és májusban is csendes. A Honda mellett túltermelési gondokkal küzd a legnagyobb rivális Toyota is. Mindkettő becsukott szemmel, a fröcskölő vérrel nem törődve, éles sebészi pengével vagdalja gyártási kapacitásait. Elsősorban azért, hogy elkerüljék azt, amit a következő fotó ábrázol: Hondák várnak a behajózásra egy Tokió közeli kikötőben.
Ha pedig beteltek a kikötők, csordultig töltődtek a raktárak és a kereskedőknél sincs már egy talpalatnyi hely sem, akkor az autók elmennek úszni tanulni. Vagy valami hasonló. A Toyota ugyanis már tudott mit kezdeni legyártott, de gazdátlan új kocsijaival, ezért kibérelt egy 2500 férőhelyes autószállító teherhajót - raktározási céllal.
A tavalyi eladások kapcsán még arról adtunk hírt, hogy a Jaguarnak szerencséje van, a pont jókor érkező új XF limuzin miatt nem estek vissza az eladásai. Egy újdonság a válság idején azért jó, mert a nehéz gazdasági helyzet ellenére nagy rá az érdeklődés. Illetve csak volt. Íme pár milliárd forint értékű, új, gazdára váró Jaguar. A Land Roverrel közösen az indiai Tata tulajdonába került Jag nem csak az eladásain érzi a recesszió hatását: 450 ember talpa alá kötöttek útilaput.
És lassan elérkezünk az olyan lerakatokhoz, ahol már az is komoly bonyodalmakat okoz, ha egy kocsihoz hozzá szeretnének férni. Ez a szabadtéri raktár Corby, Northamponshire közelében is közel jár a teljes tárolókapacitásához.
Nem csak a magyar, de a világ összes autókereskedője számára megdrágultak és elfogytak a pénzügyi források, ezért mind kénytelen leépíteni a saját raktárkészletét. Így az eladatlan járművek a gyártók és az importőrök nyakán ragadnak. Az autók végeláthatatlan sorát felvonultató, Sheernessben található telepen is arra várnak az autók, hogy kiszállítsák őket a dealerekhez.
Minden viszonylagos: 150 hektárt soknak gondolna az ember, különösen, ha kizárólag autók tárolására használják. Pedig nem az. Bár ezen a képen nem látszik, a Toyota Long Beach, California melletti logisztikai központjának mérete ekkora. Ami viszont jól látszik, hogy közel a telt ház.
És a kedvencem, szintén Amerikából. Ez a Newark, New Jersey közeli telep tényleg olyan, hogy már egy gombostűt sem lehetne benne leejteni, nemhogy még egy autót bepasszírozni. Csak azt tudnám, hogy mit csinálnak, ha valaki pont azt a középső, fehér tetejű kocsit rendeli meg. Igen, azt ott, ni.
Egy éve még vitték őket, mint a meleg kenyeret, és még most is elég jól fogynak. Viszont ahhoz nem elég jól, hogy a teljes gyártási kapacitásra akadjon vevő. Ezt a nagy kupac Ford pick-upot hol máshol tárolnák, mint egy Detroit melletti lerakatban.
Persze a felduzzadt raktárkészlet nem kizárólag amerikai betegség: ez a spanyol Valencia mellett található kikötő is tele van egyelőre céltalan autókkal - zömében Fordokkal. Nem irigylem a mozgatásukért felelős logisztikust.
A következő képen legalább könnyen fel lehet ismerni az autókat. Na nem a hátsó sorban állókra gondolok. Az olasz Civitavecchia kikötőjében veszteglő PSA, Peugeot és Citroën termékek a továbbhajózásra és persze új gazdára várnak.
Itt legalább van még pár üres hely: eladatlan autók a Bristol melletti Avonmouth dokkban.
Igazából az sem csökkentette a jelentősre dagadt készleteket, hogy karácsony környékén szinte az összes autógyártó hosszú téli szabadságra küldte dolgozóit és a szokottnál hosszabb időre állították le a termelést. Decemberben az előző havihoz képest 47,5%-kal, 57 823-ra esett vissza az autógyártás.
Ezernyi autót halmoztak fel ezen a használaton kívüli repülőtéren is Bicester, Oxfordshire közelében. De itt legalább a többséghez hozzá lehet férni.
Persze van magyar találatunk is. A helyszín Csepel, a Szikratávíró utca kikötője és persze mi más állni itt, mint Suzukik, százasával. Nekünk (még) nincs légifelvétel készítésére alkalmas magánrepülőnk, ezért fotóink talán nem olyan drámaiak és látványosak, mint a nemzetközi képek, de higgyék el, ez a sokadalom is megdöbbentő látvány.
Akit érdekel, az a googlemaps műholdfelvételén is megnézheti a tényleg sokkoló látványt, bár nem tartom kizártnak, hogy győri raktárakban vagy az esztergomi gyár területén még nagyobb mennyiségben halmozódtak fel eladatlan autók. Ha Ön ilyet lát, kérjük, fotózza le és egy rövid leírás kíséretében küldje el nekünk. Ha nem ismer tömött lerakatokat, akkor csak azt árulja el, hogy Ön szerint vajon megoldást jelentene a gondjainkra, ha bevezetnék a roncsautó kedvezményt? Ön venne új autót, ha kapna rá 300 ezer forint állami támogatást? Kíváncsian várjuk a véleményét.
Olvasóink küldték:
Januári felvételek egy Esztergom közelében szálló repülőről. Hely nem
maradt Suzuki nélkül a gyár területén. (Kattintásra számolhatóvá válik.)
Áprilisi légi felvétel a Suzuki esztergomi gyáráról. Látszik, hogy a januárban még csurig töltött parkolók itt-ott már foghíjasak. Úgy tűnik a nyugat-európai roncsautó akciók kiszívták a készlet egy részét. És nyilván a termelést is visszafogták, a gyár nem üzemel
teljes kapacitással.
Úgy tűnik, a hitelek meglesznek és kitartanak addig, és az új tulajdonos egy hosszú távon könnyen nyereségessé tehető cégbe ruház. Ehhez azonban át kell vészelni a következő két évet – aki tehát a svéd autógyártó megvételét fontolgatja, tegyen félre egy kis zsét 2011-ig.
Vélemények azonos című cikkünkről.
A német karosszéria- és tetőspecialista csődgondnokság alá kerül, egyelőre nem tudni, hogy mennyi marad meg belőle.
Vélemények az azonos című hírünkről.
Az arab királyság uralkodóháza állítólag befektetne a GM által magára hagyott német autógyártóba
Vélemények az azonos című hírünkről.
Összesen 9,9 milliárd dollárnyi adósságot cseréltek Ford részvényekre az autógyártó hitelezői
Vélemények az azonos című hírünkről.
Felbukkant az első vázlatos elképzelés a Saab közeljövőjéről: a következő két év még a gyáriak szerint is tragikus lesz, de ha minden a tervek szerint alakul, utána már nyereséges lehet a Saab.
Vélemények az azonos című hírünkről.
Fritz Henderson szerint annak is volnának előnyei, ha a General Motors csődvédelmet kérne a bíróságon, és így biztosítana magának időt a teljes átszervezéshez.
Vélemények az azonos című hírünkről.
A legnagyobb független orosz autógyártót még inkább megviselte a válság, mint akár az amerikai autóipart: az eladások durván 60%-kal estek az elmúlt hónapokban
Vélemények az azonos című hírünkről.
Úgy néz ki, Angela Merkel kancellár a korábbi hírekkel ellentétben hajlandó támogatást nyújtani az Opel talpra állításához, de csak szigorú feltételek mellett.
Vélemények az azonos című hírünkről.
Obama elnök rövid határidőt szabott a GM és a Chrysler számára, hogy bizonyítsák életképességüket.
Vélemények az azonos című hírünkről.