Megérkezett az ősz, a tél, a pára, a köd, a zúzmara. Az autó tetejéről a szárazabb raktárba távozott a iKamper Mini tetősátor, mivel elég sűrűk a napok és így nem nagyon van idő kóborolni, a hideg, párás levegő pedig hosszú távon lehet, hogy nem a legszerencsésebb tárolási szempontból, ráadásul így, hogy lekerült a raktárba, egy kis őszi karbantartásra is sor kerülhetett.

Persze elsőnek meg kellett oldani, hogy lekerüljön a mélygarázsba, úgy, hogy kizárólag olyan járműveim vannak (Berlingo van, Ssangyong Grand Musso), amire felrakva nem férek be. Végül baráti segítségként a poszt végén emlegetett József tulajdonát képező Vivaroban jutott le, bár annak a rakterébe is csak döntve fért be, de a furgon még pont becsusszan a magasságjelző alatt.
A gyártók mindig egyel több személlyel számolnak, mint a valóság. Vajon itt is így van?
Huhog-e az új terepgumi aszfalton? El lehet-e férni a legkisebb sátorban kényelmesen? Érdemes-e megvenni az elősátrat és mikor?
A sátort letéve érdemes átnézni az oldható kötéseket, hogy az anyák nem kezdtek-e önálló életet és meghúzni, átvizsgálni a ponyvát, esetleges szakadást keresve. Ha korábban nem vizesen csuktuk le, nem nagyon fog penészedni, de megelőzésképpen a téli elrakásnál nem árthat egy nedvszívó szilikon csomagot bedobni.
Lévén ez kemény tetős, abból is a ritka fehér és fényes verzió, így a gyári csomagban találunk egy szép nagy dobozt, ami vaxot rejt magában (feltételezem, ez minden fényes modellhez van). Elsőnek a burkolatot megszabadítottam a bogaraktól és egyéb szennyeződéstől. Előtte még volt egy "fellépésem", valaki meg akarta nézni, hogy felfér-e kényelmesen a Hilux platójára (fel), meg is jegyezte, a bogarakból is látni, melyik az eleje. Nem csak azért érdemes átkenni, mert így szép csillogó lesz, hanem a később érkező bogarakat is könnyebb eltávolítani. Mellékhatásként illatosított volt a vax, így most az egész raktár "virágillatban" úszik. Ha épp nincs ilyen kéznél, valószínűleg bármilyen viaszos polír megteszi.

Sok nagy szállítani való akad mostanság, így a platóba épített keret most elemeire szerelve pihen a polcon. Korábban aggódtam a csavaros rögzítések miatt, jelentem kiválóan tartottak, egyik összekötés se lazult meg a jó fél éves szállítás, kempingezés, ki-be pakolás során. És még szétszedett állapotból is - több, mint 30 elemből áll plusz az összekötők - is 30 perc alatt használható állapotú, beszerelt rendszert építek, szóval bevált.
Pár dolgot azért át kell tervezni. Az egyik probléma, hogy csak felül vannak összekötők, így alul a platóhoz rögzítés közben a rögzítőelem hajlamos széthúzni a vázat. Így bekerül majd alulra is pár keresztléc, plusz végre sikerült eljutnom a fatelepre a rétegelt lemezért, amiből majd a teteje/oldala is lesz a konstrukciónak.

A másik tapasztalat, hogy a nagyáruházas műanyag dobozok bár olcsók, de nem alkalmasak a folyamatos használatra, egyszerűen elporladnak, össze-vissza repedeznek, így ezek helyett jövőre valami izmosabb ládaszettet kell beszerezni.
Ha már a platónál jártam, ott is volt némi karbantartás jellegű tevékenység. Egyfelől átnéztem a dobozon összes csavart (erre amúgy matrica is figyelmeztet), szerencsére egyik se kezdett önálló életet élni. A teleszkópok - az oldalablakok miatt 6 van - szárait megpucoltam, ezt se árt néha megtenni, főleg ha poros környezetbe vagyunk, így a kis szimmeringek tovább bírják. Az ajtók kéderei pedig kaptak egy kis glicerines kezelést, hogy nehezebben fagyjanak be.
Van egy 86-os Eriba Nova lakókocsim, gyakorlatilag semmi baja, nem ázik be, nem esik ki, fűt és bónuszként még klíma is van benne. Egyszerű ablakklíma, de amikor a jellemzően 30-40 fokban megrendezett TB24 versenyen és a Sziget fesztiválon backstage-ként funkcionál, a kollégák igen hálásak ez utóbbiért.

A lakókocsi gyárilag nem rendelkezik túl bonyolult vízrendszerrel, csak egy kis szivattyúval ellátott marmonkanna van benne, amiből a mosdóba és a mosogatóba nyomja a vizet. Melegvíz és wc nincs, de néha jól jönne, így vagy egy kazettás wc-t kell belefaragni, vagy az egyszerűbb megoldás, hogy egy mobil szobawc-t (Porta Potti és barátai) rakok be. Ilyen lehetett benne korábban is, mert a rögzítési pontja még mindig ott díszeleg a fürdőben.
A másik jelenség a gáztartálynál van, egy finom kis beázás jelent meg. Elsőre azt hittem, a gáztartályról kicsapódó víz, de sajnos nem az, így ezt is ki kell nyomozni, mert a lakó halála a beázás. Szerencsére a lakónak nem szerves része a tartály tárolója, így nagy veszély még nincs, de azért most kapott egy ponyvát is télire.

Mivel a vízrendszert sose használtam és munkaakku sincs a lakóban, így a téliesítés annyiból áll, hogy a matracokat felhajtom, hogy jól szellőznek, behelyezek egy dupla, illatosított Ceresit párátlanítót (vannak akik alternatívaként macskaalmot használnak), és bezárom a nyílásokat, mivel a pára jellemzőn ilyenkor kintről jön be. És persze jó alaposan leponyvázom, bár ezt csak idén, az eddigi pár évet ponyvátlanul élte a jármű, szerencsére nem volt semmi gond. A ponyva anyaga belülről páraáteresztő, így remélhetőleg nem pállik be.
Hogy ne legyen drága a téli leállás
Hogyan állítsuk le télire a lakókocsit, lakóautót?
Azért a kempingezés nálam jellemzően nem áll meg a szezon végével: egyfelől a lakókocsiban igen jól működik a körfűtés, másfelől a tetősátorhoz van téli bélés és elősátor, ráadásul most úgy néz ki, egy kis téli lakóautózás is befigyel majd.
Télen is van élet!
Lakóautózás, lakókocsizás télen.
Technikai támogatók:
- a Ssangyong Grand Musso hazai forgalmazója (WAE Kft)
- az iKamper tetősátrak forgalmazója, az Impar Kft.
- a Hymer lakóautók, Eriba lakókocsik és Reimo kempingcikkek magyarországi forgalmazója, a VPT Caravan, ahol a Totalcaron is bemutatott lakóautók bérlésére is lehetőség van.
- a CSER Adventure a kézzel készített hátizsákok, táskák és expedíciós tárolórendszerek gyártója
- Bigzee az elektromos dolgokban
- József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel
- a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
- a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport
Vadmusso a Totalcaron
- Ide nekem a trágyahordót
- Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
- Kempingezés a magasban
- Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
