Megérkezett az ősz, a tél, a pára, a köd, a zúzmara. Az autó tetejéről a szárazabb raktárba távozott a iKamper Mini tetősátor, mivel elég sűrűk a napok és így nem nagyon van idő kóborolni, a hideg, párás levegő pedig hosszú távon lehet, hogy nem a legszerencsésebb tárolási szempontból, ráadásul így, hogy lekerült a raktárba, egy kis őszi karbantartásra is sor kerülhetett.
Persze elsőnek meg kellett oldani, hogy lekerüljön a mélygarázsba, úgy, hogy kizárólag olyan járműveim vannak (Berlingo van, Ssangyong Grand Musso), amire felrakva nem férek be. Végül baráti segítségként a poszt végén emlegetett József tulajdonát képező Vivaroban jutott le, bár annak a rakterébe is csak döntve fért be, de a furgon még pont becsusszan a magasságjelző alatt.
A sátort letéve érdemes átnézni az oldható kötéseket, hogy az anyák nem kezdtek-e önálló életet és meghúzni, átvizsgálni a ponyvát, esetleges szakadást keresve. Ha korábban nem vizesen csuktuk le, nem nagyon fog penészedni, de megelőzésképpen a téli elrakásnál nem árthat egy nedvszívó szilikon csomagot bedobni.
Lévén ez kemény tetős, abból is a ritka fehér és fényes verzió, így a gyári csomagban találunk egy szép nagy dobozt, ami vaxot rejt magában (feltételezem, ez minden fényes modellhez van). Elsőnek a burkolatot megszabadítottam a bogaraktól és egyéb szennyeződéstől. Előtte még volt egy "fellépésem", valaki meg akarta nézni, hogy felfér-e kényelmesen a Hilux platójára (fel), meg is jegyezte, a bogarakból is látni, melyik az eleje. Nem csak azért érdemes átkenni, mert így szép csillogó lesz, hanem a később érkező bogarakat is könnyebb eltávolítani. Mellékhatásként illatosított volt a vax, így most az egész raktár "virágillatban" úszik. Ha épp nincs ilyen kéznél, valószínűleg bármilyen viaszos polír megteszi.
Sok nagy szállítani való akad mostanság, így a platóba épített keret most elemeire szerelve pihen a polcon. Korábban aggódtam a csavaros rögzítések miatt, jelentem kiválóan tartottak, egyik összekötés se lazult meg a jó fél éves szállítás, kempingezés, ki-be pakolás során. És még szétszedett állapotból is - több, mint 30 elemből áll plusz az összekötők - is 30 perc alatt használható állapotú, beszerelt rendszert építek, szóval bevált.
Pár dolgot azért át kell tervezni. Az egyik probléma, hogy csak felül vannak összekötők, így alul a platóhoz rögzítés közben a rögzítőelem hajlamos széthúzni a vázat. Így bekerül majd alulra is pár keresztléc, plusz végre sikerült eljutnom a fatelepre a rétegelt lemezért, amiből majd a teteje/oldala is lesz a konstrukciónak.
A másik tapasztalat, hogy a nagyáruházas műanyag dobozok bár olcsók, de nem alkalmasak a folyamatos használatra, egyszerűen elporladnak, össze-vissza repedeznek, így ezek helyett jövőre valami izmosabb ládaszettet kell beszerezni.
Ha már a platónál jártam, ott is volt némi karbantartás jellegű tevékenység. Egyfelől átnéztem a dobozon összes csavart (erre amúgy matrica is figyelmeztet), szerencsére egyik se kezdett önálló életet élni. A teleszkópok - az oldalablakok miatt 6 van - szárait megpucoltam, ezt se árt néha megtenni, főleg ha poros környezetbe vagyunk, így a kis szimmeringek tovább bírják. Az ajtók kéderei pedig kaptak egy kis glicerines kezelést, hogy nehezebben fagyjanak be.
Van egy 86-os Eriba Nova lakókocsim, gyakorlatilag semmi baja, nem ázik be, nem esik ki, fűt és bónuszként még klíma is van benne. Egyszerű ablakklíma, de amikor a jellemzően 30-40 fokban megrendezett TB24 versenyen és a Sziget fesztiválon backstage-ként funkcionál, a kollégák igen hálásak ez utóbbiért.
A lakókocsi gyárilag nem rendelkezik túl bonyolult vízrendszerrel, csak egy kis szivattyúval ellátott marmonkanna van benne, amiből a mosdóba és a mosogatóba nyomja a vizet. Melegvíz és wc nincs, de néha jól jönne, így vagy egy kazettás wc-t kell belefaragni, vagy az egyszerűbb megoldás, hogy egy mobil szobawc-t (Porta Potti és barátai) rakok be. Ilyen lehetett benne korábban is, mert a rögzítési pontja még mindig ott díszeleg a fürdőben.
A másik jelenség a gáztartálynál van, egy finom kis beázás jelent meg. Elsőre azt hittem, a gáztartályról kicsapódó víz, de sajnos nem az, így ezt is ki kell nyomozni, mert a lakó halála a beázás. Szerencsére a lakónak nem szerves része a tartály tárolója, így nagy veszély még nincs, de azért most kapott egy ponyvát is télire.
Mivel a vízrendszert sose használtam és munkaakku sincs a lakóban, így a téliesítés annyiból áll, hogy a matracokat felhajtom, hogy jól szellőznek, behelyezek egy dupla, illatosított Ceresit párátlanítót (vannak akik alternatívaként macskaalmot használnak), és bezárom a nyílásokat, mivel a pára jellemzőn ilyenkor kintről jön be. És persze jó alaposan leponyvázom, bár ezt csak idén, az eddigi pár évet ponyvátlanul élte a jármű, szerencsére nem volt semmi gond. A ponyva anyaga belülről páraáteresztő, így remélhetőleg nem pállik be.
Azért a kempingezés nálam jellemzően nem áll meg a szezon végével: egyfelől a lakókocsiban igen jól működik a körfűtés, másfelől a tetősátorhoz van téli bélés és elősátor, ráadásul most úgy néz ki, egy kis téli lakóautózás is befigyel majd.
Technikai támogatók:
- a Ssangyong Grand Musso hazai forgalmazója (WAE Kft)
- az iKamper tetősátrak forgalmazója, az Impar Kft.
- a Hymer lakóautók, Eriba lakókocsik és Reimo kempingcikkek magyarországi forgalmazója, a VPT Caravan, ahol a Totalcaron is bemutatott lakóautók bérlésére is lehetőség van.
- a CSER Adventure a kézzel készített hátizsákok, táskák és expedíciós tárolórendszerek gyártója
- Bigzee az elektromos dolgokban
- József, aki bármikor kisegít egy kis fémmegmunkálással, műhellyel
- a Autós vadkemping, a hazai legnagyobb vadkempinges csoport
- a Klikk, a hazai legnagyobb lakókocsis, lakóautós csoport
Vadmusso a Totalcaron
- Ide nekem a trágyahordót
- Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
- Kempingezés a magasban
- Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.