2023.01.20. 15:38

Úgy tűnik, a kritikusok és a közönség soraiban is nagy siker az RTL Zámbó Jimmy-s sorozata, A király. A széria nem csak az ismert énekes életét és halálát eleveníti meg előttünk, hanem az akkori korszellem autófelhozatalát is - néhány egzotikus darabbal megspékelve.

1202-56

A szocializmus gyöngyszemei

Jimmy pályája még bőven a szocializmus alatt kezdődött, így a sorozat elején több, mára veteránkorú, kultikus típus is megjelenik. Jól ismerjük közülük a Zsigulit, a Trabantot, a Polski Fiatot, a Moszkvicsokat (412, 1500), Skodákat (100, 105 és 120) és a Wartburg 353W-t is.

Akad azonban néhány talán kevésbé ismert modell is, például a Żuk A11 M. A lengyel kisteherautó egy szovjet GAZ-M20 Pobeda alapjaira épült, létezett belőle platós és zárt rakterű változat, kisbusz, sőt, tűzoltóautó kivitel is. A Żuk vállalat 1958 és 1998 között, 40 éven át működött.

Nyugati áramlat

Ahogy haladunk előre az időben, úgy gyarapszik a nyugati autók száma, itt is találkozhatunk olyan ismertebb típusokkal, mint az Audi 80, a hármas Golf vagy az F Astra. Utóbbi kettő ráadásul rendőrautó kivitelben jelenik meg. Szerencsére korábban már járt az Erőmérőben egy magyar rendőr-Astra, melyből kevesebb, mint ezer darab készült. Ezek számos ponton eltérnek a lakossági modellektől, olyannyira, hogy saját típusbizonyítványuk is van. Egy városi legenda szerint a rendőr-Astrák ráadásul valamivel többet is tudtak az alap 75 lóerőnél, ám a mérés során ezt nekünk nem sikerült igazolni.

A sorozatban feltűnik egy 1999-es Saab 9-5 is, az ezredforduló egy drága és viszonylag ritka ügyvezetői autója. Mivel nagyságrendileg ugyanannyiba került, mint egy német pérmium, kevesen választották. Érdekesség, hogy Saab, Opel, Fiat, sőt, még Isuzu motorral is kapható volt. Legerősebb a B235R motorkódú, turbós négyhengeres változat 306 lóerővel.

A sorozatban talán legtöbbet látott autó azonban mégis a Király saját, Jimmy-1 rendszámú Mercedes-Benz S500-asa. A fullextrás modell szíve egy ötliteres V8-as körülbelül 320 lóerővel. A típus 1991 és 1998 között készült, igen széles motorkínálattal: az alapváltozatok 190 lóerós, 2,8 literes sorhatost kaptak, míg a csúcsmodell S600 motorházában már egy 402 lóerős hatliteres V12-es lapul. Jimmy S500-asa eggyel a csúcsmodell alatt helyezkedik el.

Amerikai jövevények

Néhány egészen egzotikus amerikai autó is feltűnik A király egyes jeleneteiben. A legkülönlegesebb ezek közül talán egy citromsárga Chevrolet El Camino. Az ikonikus típusból öt széria is készült, a sorozatban pedig egy 1969-es, harmadik generációs változat látható. Az autó 3,8 literes sorhatostól 7,4-es V8-asig rengeteg különböző motorral rendelhető volt, de a váltókínálat sem szerény: elérhető két- és háromsebességes automatával, de három- vagy négy fokozatú kézivel is.

Szintén viszonylag ritka nálunk a Chevrolet Blazer, melyből valószínűleg egy 1989-es, második generáció-végi változat szerepel a sorozatban. Az évjárat alapján ebben vagy egy 5,7 literes V8-as duruzsol elképesztő 160 lóerővel, vagy egy 6,2 literes V8 dízel még brutálisabb 135-tel. A Blazert egyébként a pickup-gyökerek miatt egy tisztességes terepjárónak is mondhatjuk, de már egy korai SUV-nak is elfér.

 A sorozatból származó képeket az RTL sajtóosztálya biztosította számunkra. Az egyes autókról nem álltak a csatorna rendelkezésére forgatási fotók, így ilyen esetekben hasonló modellek képeit használtuk.