Döbbenetes gányolás

2004.01.28. 15:21

Gaz 69 alváz, BMW 7-kormányszervo, Mercedes motor és váltó, Pajero ülések, L200 és Jeep lámpák, Pontiac műszerfal, és még ki tudja, mi más? Ebből lett egy Wrangler. Gyönyörű példa a közismert magyar találékonyságra.

csik.jpg

A GAZ-69 az egykori GAZ-67 továbbfejlesztéseként jelent meg 1954-ben. Szívós, igazi terepjárónak tervezték, a szovjet hadsereg igényeinek megfelelően. Alapvetően két kivitelben készült: két ajtós "raj", négy ajtós "parancsnoki". Motorja a Volgákból ismerős lehet: elöl hosszában elhelyezett, 2.5-ös benzines, ami 3 sebességes váltón egy osztóművön keresztül hajtotta mind a négy kereket. Elöl-hátul merev hidak, laprugókkal. Gyártása az egykori szovjetúnióban 1973-ban, az UAZ 469 megjelenésével leállt, de Romániában, ARO néven készült tovább.

Bemutatandó autónk valamikor a 60-as években készülhetett, a Gorkij Autógyárban, innen a Magyar Néphadsereghez került. A leselejtezés után néhány évvel egy magánszemély vásárolta meg. Itt kezdődött az átépítés. Első hivatalos forgalomba helyezése 1982-ben történt.

A tulajdonos, vélhetően a gazdaságosabb üzemeltetés végett az eredetit egy Mercedes W201/190D motorjára cserélte. Akárcsak az eredeti váltót; a Mercedes ötsebességes váltója került beépítésre. Néhány kisebb lemezmunka után tulajdonosa megvált tőle, így került jelenlegi gazdájához. Ekkor még alig tért el a többi GAZ-69-estől. Az utastér már üres, a műszerfal lebontva.

Megkezdődött a komolyabb átalakítás. A karosszériát jószerével az alvázig visszabontották, a tűzfal, a motortér néhány eleme, és gyakorlatilag a padlólemez maradt a helyén. A tűzfalra az előírások szerint szükség volt, hiszen autónk ezen viselte az azonosító számait. Az új karosszéria részben több mesternél, részben házilag készült. A motorháztető három lemez összehegesztéséből állt össze. A hűtőrács komoly tervezgetés, vágás és reszelés után érte el jelenlegi formáját.

Az eredeti szélvédőkeret helyére hajlított, erős cső került, ehhez hegesztette a bukókeret dupla csővázát. A hátul, kétoldalt levő rekeszek megszűntek, a padokat is kiszerelték. Kiszedték az első ülés alatti üzemanyagtartályt, helyére tárolórekesz került. Az első sárvédők piros műnyag részei Majosházán készültek, a fekete fényezetlen elemek is egyedi darabok. A műszerfal egy Pontiac Phoenix-ből származik.

A fő műszercsoport nem túl bőbeszédű, mindössze sebességet és üzemanyag-szintet mutat, de mindkét óra egyedi számlapot kapott. A középkonzolon található kis órákról tudható meg az olajnyomás, hűtőfolyadék hőmérséklet, töltés. A műszerfal tetejére dőlésszög jelző került. Az ajtókon nincs külső kilincs, távirányítóval nyithatók. A zárat villanymotor egy bendix-szel, magát az ajtót gázteleszkóp nyitja. Az ajtók belső borítása fa alapra húzott bőr. Az ülések Mitsubishi Pajeróból származnak, egy kókai kárpitos mester kezei alatt kaptak bőr bevonatot. Innen származik a teljes belső kárpitozás, a pótkerék-takaró és a levehető tetőborítás. (Mi egyelőre nem értjük, hogy is van ez, illetve minek bele bendix - a szerk)

A "Jeep" felirat a takaróra valamint a kalaptartó behúzása az eredeti minták alapján történt. A tetőborítás egyszerűen levehető, patentekkel és tépőzár-csíkokkal rögzül a kasznihoz. A szigetelés is jónak mondható, télen menet közben hatásos a fűtés. Az első ülés alatt megmaradt az akkumulátor, de a Hi-Fi berendendezés táplálására hátulra is került egy segédakksi. Az erősítők és a mélyláda a zárható kalaptartós csomagtérbe került, a kalaptartót is gázos teleszkópok tartják fent. A lefelé nyíló csomagtér ajtóra kerül az eredetileg oldalt lakó pótkerék is, az ajtó nyílását stílusosan kismotor lánc határolja.

Ön szerint, megérte átépíteni?

Az autó külső méretei nem változtak, az alváz maradt. A hátsó üzemanyag tartály helyére egy Iveco kisteherautó tartálya került. A Mercedes motorhoz természetesen az eredeti kipufogó rendszer is megmaradt. A felnik 15 collos, meglehetősen széles Mangels felnikre cserélődtek. Az autó minden emelés nélkül is elég magas volt, ezen tehát nem változtattak. A kormánymű szervó-rásegítést kapott egy 7-es BMW-ből, valamint kanyarstabilizátort, ám emiatt külön egyedi engedélyeztetést kellett kérni.

A fék is szervós lett, de elöl-hátul maradtak az eredeti dobok. Az első hűtőrácsba L200 lámpák kerültek, hátul Jeep lámpatestek világítanak. A gallytörő szerepét is játszva betöltö első lökhárító a bukókerethez hasonlóan hajlított csövekből készült, mintegy 70kg-ot nyom. Szintén így készültek az oldalfellépők, perforált lemez betéttel, és a hátsó lökhárítók is.

Az engedélyeztetési eljárások és a vizsgáztatás után 2002-ben közlekedhetett először az átalakított autó, ekkor még sok minden hiányzott róla. Első teljes szezonja a 2003-as volt, ekkor már mintegy húszezer kilométert járt. A dízelmotor megbízhatóan üzemel hidegben-melegben, fogyasztása is bőven alul marad az eredeti benzinesének. Széles futóműve és alacsony súlypontja nagyon jól autózhatóvá teszi. Bár az eredetileg terepjárónak készült, és e tulajdonságai - áttételek, összkerékmeghajtás, szabad magasság- egyáltalán nem változtak, nem nagyon jár már terepen az öreg vas, leginkább szabadidő autónak használja gazdája.