Sokkolóan hatott rám a hír, hogy a General Motors nem képes segíteni az Oldsmobile-on, így az elkövetkező két évben megszünteti Amerika legrégebbi autógyárát. Az Oldsmobile nevéhez fűződik többek között az első sorozatgyártású autó, és a kereskedői hálózat bevezetése.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A gyáralapító Ransom Ei Olds. Az Oldsmobile után REO néven készített autókat. |
Ransom Ei Olds igazán törekvő ember volt. Bár
Amerikában 1895 táján már több tucatnyi ember próbálkozott
különféle motoros hintók és egyéb bolondságok építésével, ő más
oldalról indult el. Persze
neki sem sikerült elsőre, de 1901-re megtalálta a helyes
irányt. Ekkor mutatkozott be az Oldsmobile Curved Dash, amelyből az
első évben 425 darab készült, két éven belül pedig ennek a
mennyiségnek a tízszerese (!). Akkor amikor 100-150 már tekintélyes
sorozatnak számított bármilyen automobilból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Föld első sorozatgyártású gépkocsija, a szépvonalú Curved Dash |
A Curved Dash, azaz ívelt sárhányó a
képeken is jól látható lábtartó alakjáról kapta nevét.
Egyhengeres, vízhűtéses, másfél literes, 4.5 lóerős motor
hajtotta, amely a korabeli mondás szerint
távírópóznánkét pöffentett egyet. A Curved Dash
tulajdonképpen a Ford legendás T modelljének előfutára volt.
Sajnos Olds amilyen ügyes konstruktőr volt, annyira nem értett a pénzügyekhez, és 1907-ben a Curved Dash pályafutásának végén kilépett a cégtől. Az összeomlás határán levő Oldsmobile a következő évben a formálódó General Motors konszern része lett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ég veled lovacska, itt az automobil korszaka... |
A GM égisze alatt második világháborúig
megbízható és kedvelt túrakocsik viselték az Oldsmobile jelvényét.
Ez a kép 1949-ben változott meg, amikor bemutatkozott a Rocket OHV
V8 motor. Ez volt a második sorozatgyártású OHV V8, az elsőt még az
első világháború éveiben a Chevrolet gyártotta. A Chevrolet
két négyhengeresből öntött egy nyolchengerest (lehet, hogy a
Volkswagennél is a történelemkönyveket bújták, mielőtt megalkották
volna a W18-ast?), az Oldsmobile azonban ennél sokkal modernebb
megoldáshoz folyamodott: hidraulikus szelepemelők, alumínium
dugattyúk, öntött főtengely ellensúlyokkal, stb.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A két világháború között épített túrakocsik egy példánya |
Az ötvenes évek folyamán, ahogy eljött
Amerikában a barokkos autószörnyek divatja, az Oldsmobile is
lépést tartott. A hatvanas évek elején pedig
kitört a teljesítmény-háború. A Pontiac bemutatta a
GTO-t, erre az Olds egy 290 lóerős kupéval válaszolt.
Az Oldsmobile legjelentősebb típusa azonban nem ez, hanem a Toronado volt. Míg Európában a Citroen a harmincas évektől a Traction Avant-tal már elfogadtatta az elsőkerékhajtás eszméjét, az Újvilágban egy-két elvetélt kísérlettől eltekintve erre nem került sor. Az Oldsmobile Toronado volt az első sikeres elsőkerékhajtású autó a háború után. A kísérletezõk problémája ott jelentkezett, hogy nem tudták az elöl elhelyezett motor teljesítményét, illetve forgatónyomatékát megfelelõen közvetíteni a kerekek felé, ugyanis egy hagyományos automata váltó nem fért el a nagy V8-as mellett. A problémát úgy oldották meg, hogy a váltó egyik részét a motor alatt, illetve mellett helyezték el. Korábban a Ford is próbálkozott hasonlóval, ám a szerkezet elõször a Tornadoban mûködött megbízhatóan.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Oldsmobile 98 kabriolet az '50-es évek elejéről |
A Toronado kijelölte az utat, amelyen egyre
többen haladtak. A '70-es években az Oldsmobile ismét
visszasüllyedt a középmezőnybe. Ez a tendencia a '80-as években is
fennmaradt, dacára annak, hogy az elsőkerékhajtású Cutlass Ciera
érdekességnek számított a családi autók között. Ekkor azonban
már a japánok is megjelentek a színen és taroltak. A General
Motors meglehetősen lassan reagált a kihívásra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utolsó sikeres modell, az elsőkerékhajtású Toronado |
1994. tavaszán mutatták be az új,
négyliteres motorral szerelt attraktív formájú Aurora-t.
Dacára, hogy ezt több más, hasonlóan szép vonalú elegáns közép-
és felsőkategóriás limuzin követte, a vásárlók továbbra sem
gyűltek a kellő számban. Ez vezethetett ahhoz a döntéshez, hogy
az egykor
a General Motors ékkövének tartott márka fölött
kimondják a halálos ítéletet.
Nem az Oldsmobile az amerikai autópiac változásainak első áldozata: a Chrysler először az Eagle, majd a Plymouth részlegét szüntette meg, a General Motors pedig a Geo-t állította le az elmúlt évek során.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
