-Mik a Skoda gyenge pontjai?
-Az 1000 MB meg a 100-as nagyon strapabíró kis autók voltak, de
szigorúan szolíd használat mellett. Ha betartja vele az ember a
közlekedési szabályokat, és úriember módjára autózik, nagyon sokáig
bírja. De hosszú távon autópályán 120-szal, azt már nem. Elég gyenge
volt a belső berendezése. Abból kell kiindulni, hogy a gyári
olajfogyasztása 1000 kilométerenként hét deci. Mindig ezt reklamáltuk a
gyárban, hogy ez így kicsit merész, hogy 0.2-0.7.
-Alapvetően rosszul van összerakva.
-Igen, illesztési hibák, anyagminőség.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-És a
105-ös,
120-as?
-Azokkal már nem volt ilyen gond, közben sokat fejlődött a
gyár. Azok a motorok simán elmennek százezret. A
Favoritba
kétszázötvenet simán belenyomnak. Céges autókat javítok, amik sokat
mennek, és meglepő, mit bírnak. Pedig vannak olyan vélemények, hogy
forralja a vizet, eszi az olajat...
-Hát a vizet azt forralja, ezt szerintem bárki tanúsíthatja, aki
ült már Skodában. Én is forraltam már 120-ast.
-Egyrészt bele kell rakni egy külön kapcsolót a
hűtőventilátorra, és vészhelyzetben, csúcsforgalomban, nagy
melegben állandóan járatni, másrészt karbantartani.
-Igaz a legenda, hogy a 120-as Skoda hűtőrendszerét egy őrült
vízvezetékszerelő tervezte?
-Nem, ez a farmotor-elöl a hűtő-konstrukció miatt van így,
fémcsövekkel. Ahogy a gyárban megtervezték, mennie kell bármilyen
hőmérsékleten. A forralások elsősorban
karbantartási hibák
miatt következnek be. Sokan jönnek hozzám, hogy uram, segítsen, x
éve ezzel kínlódom, aztán néhány perc alatt kiderül, hogy semmi
komoly baja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-A régi motorok nagy problémája, hogy
alumíniumból volt a blokk, amire rátettek egy öntöttvas
hengerfejet. A két anyag hőtágulása nem egyforma. Nem beszélve
arról, hogy hüvelyes a motor, és a hüvely tud mozogni a blokkban,
ha pedig elmozdul a helyéről, gond lehet a hengerfej tömítéssel.
Ez a motor jó volt, bírta a meleget, mert kényszerventilátor
volt rajta. Persze mai szemmel megint csak azt kell mondanom,
akkoriban mások voltak az elvárások, ezt 80-90-es utazósebességre
tervezték.
-Hány Skodát hoznak ide hetente?
-Ez kimenő típus. Azt mondhatom, átlagban napi két autó jön.
Ez elég kevés, ahhoz képest, hogy voltak idők, amikor még a ház elé
sem lehetett rendesen beállni, annyi volt az autó. Rá voltam állva
a 105-ösre meg a 120-asra, ezekből egyébként máig elég sokat hoznak
Pestről. Motorjavítás, váltó, futómű; mert a nagy szervizekben
ezeket máig nem szeretik.
-Pedig ennyi idő alatt rájöhettek volna, hogyan működik.
-A Skoda futóművét a függőcsapszeg miatt nem szívesen
szerelik. Hagyományos rendszer sima lengőkarokkal, nem gömbfejes,
hanem függőcsapszeges; perselyezni kell, illeszteni kell, de ha
megvan hozzá a szerszám, elég egyszerű. A módszereket kint a
cseheknél is meg lehetett tanulni, de a legtöbbre magamtól jöttem
rá. És megpróbáltam továbbadni, volt itt egy komoly bázis, 75
tanulóval. Csak 2000-ben megszűnt az a fajta autószerelő képzés,
most már központi képzés van. Uniós rendszer lesz, központi
képzéssel: a saját fiamat nem tudtam idevenni. Le kell
érettségizni, és két évig tanulni a szakmát a központi iskolában.
Nem úgy, mint régen, érettségi előtt, amikor idejöttek a gyerekek
gyakorlatra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Közben a hőség elől a konyhába menekülünk, és Salga mester
rövid bevezetőt követően ("ami szívhez szóló volt, lefényképeztük")
bemutatja a skodás fotóalbumot, és a jelentősebb videókat. A
legtöbb képen ő érzi jól magát, miközben egy Skoda olyan dolgokat
csinál, amit nem lenne szabad. Belsőbáránd külterülete, borongós
vasárnap délután. Az országrész legjobb Skoda-szerelője 76 km-es
sebességre gyorsít a szántóföldön, hogy 120-as Skodájával minél
látványosabban csapódjon a belvízbe. Náluk ez az aktív pihenés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Ebből a szántásból azért nem bírhat sokat egy 120-as
Skoda...
-El is görbült a hátsó lengőkar, de úgyis benne vagyunk az
ilyen javításokban. A terepjáró-őrület, az megy másodállásban. Van
egy UAZ, csak az most anyámnál áll az udvarban, meg a Nissan
Patrol, és a Nivákat is szorgalmazzuk.
-Jézusom, hogy lehet így bánni egy autóval?! Ez
kegyetlenség!
-De jó, jó érzés. Van a közelben egy kis pálya... van, aki a
kocsmába jár...
-De szervezett keretek közt? Úgy értem, verseny, gyorsulás,
miegymás?
-Szerepelni nem nagyon szeretek. Inkább mondjuk úgy, edzés...
A terepjáró nem bírt elmenni, mi meg bebohóckodtunk egy Skodával. A
gyerek is ott tanult meg vezetni, a falu mögött. Nem az ölemben ám:
hagytam, hadd menjen, nyomja a gázt. Ha fél, úgyis elveszi.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Melyik Skoda a kedvence?
-A srácoknak nem tetszik, de megmondom őszintén, nekem a
130-as, a Rapid. Persze a legjobban az S100-ast szerettem, abból
volt is hét vagy nyolc. Az már úgy meg volt csinálva, 15 évvel
ezelőtt, hogy széles nyomtávú futómű, szervós fék, fogasléces
kormány, nem a csigás; amit Mladá Boleslav-ban láttam, azt
igyekeztem beépíteni. Mert Németországba is exportálták, és ott
csak szervósat lehetett eladni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Mire kell figyelni régi Skodánál?
-Olaj, víz, a 105-ösnél és a 120-asnál. Le kell venni az
olajsapkát, az ne legyen tejfölös, trutymós, mert ha az, a motor
eszi a vizet. A Favoritnál olyan gond van, hogy hétéves korában
tönkremegy a hengerfej. Mindegy, mennyi kilométer van benne, de
azoknál az évjáratoknál, ahol a német még nem nyúlt bele, mert ott
már jobb az öntvény, szóval egyszerűen elmállik az alumínium:
megeszi a víz. És itt nem tud tömíteni, és belefúj a motor a
víztérbe. Porózus lesz az öntvény.
-Gyógyítható?
-Igen, de hegeszteni kell, és újra síklapolni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mester és lánya |
-Látni a Favoriton kívülről is, ha hengerfejes?
-Igen, mert indítás után látszik, hogy a motor beledolgozik a
hűtő kiegyenlítő tartályába. Le kell venni a kiegyenlítő tartály
sapkáját, pár másodpercig járatni a motort, és leállítani. Ha
hengerfejes, gázbuborékok jönnek a tartályban.
-Laikus is észreveheti, ha kész a futómű? -Azt sajnos én is
csak műhelyben látom, ezért is szokták kihozni ide vásárlás előtt.
Persze most már olyan olcsók ezek az autók, hogy messzebbről már
nem hozzák el. Egy autópiacon engem is meg tudnak etetni. Meg kell
nézni, mert sokan azt felejtik el, hogy ezt háromezrenként zsírozni
kell, és nem mindegy, milyen zsírral: ha csapágyzsírt nyomnak bele,
az beleszárad.
![]() |
|
![]() |
![]() |
-Hűtőrendszer?
-Sok bácsi lassan araszol a telekre a földúton, a gaz leveri
a gombáról az érzékelő vezetékét (alul van az érzékelő), persze
hogy felforr. Ha felforrt, akkor meg már késő. Vagy, ugyancsak a
telekre járva, megtelik a hűtő kis gazmagokkal, és nem tud hűteni.
Elég egyszerűen kipucolni - apró dolgok ezek. Csak hirtelen el kell
menni az unokákért Pestre, kipucolni elfelejtik, és megforr, néha
úgy, hogy leolvadnak a gyertyapipák. Olyankor pedig nincs mit
tenni, szét kell szedni.
-Fabia,
Octavia,
Superb?
-Tuti, nagyon jó. Tiszta Volkswagen. Az már nem Skoda,
sajnos. Csak az embléma, az Skoda rajta. De az se teljesen, mert
valamikor kék-fehér volt, a német meg már beleszólt, hogy zöld
legyen.
-Nem lettek drágábbak a régi Skodák alkatrészei a
volkswagenesedéstől?
-De igen, nagyon megugrottak az árak, meg is torpant a
skodázás. Váltani is kell a terepjárókra.
Nissan Patrol,
UAZ-ok,
Nivák. A fő
profilom persze a Skoda marad, de a megélhetéshez úgy érzem, kevés
lesz. De ameddig igény lesz Skodákra, rám mindig lehet számítani.
A Salga szerviz telefonszáma: 06 22 432 551
Cím: Belsőbáránd, Seregélyesi út 9. 8128
Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
