A Volkswagen 19-re lapot húz

2012.02.07. 06:17 Módosítva: 2012.02.07. 10:51

A Volkswagen 1934 óta a kellő pillanatban mindig bedob valamiti, ami siker lesz és felkavarja az autógyártás zavaros vizét. A gazdasági válságban vajon mi lesz ez?

A csökkenő értékesítések nyomán biztos nincsenek egy-egy gyártónál vidám sales meetingek. Megy az ötletelés, hol lehet spórolni, hogyan tudnák szorosabbra húzni a nadrágszíjat. Nagyon fontos a gyártás optimalizálása, a költségek csökkentése. Erre számos megoldás születhet, a nyerő az, amikor mindezt úgy teszik meg, hogy közben műszaki előnyöket tud az új termék. A Volkswagen csoport elsőként kezdte alkalmazni a platformstratégiát: az azonos platformra, padlólemezre ültetett autók gyártási és fejlesztési költsége alacsonyabb volt. Persze volt a számos hátránya is, a kis hátsó lábteret sokat kritizálták például az Octavia egyesben, de a műszaki magyarázata egyértelmű: a Golf padlólemeze ezt engedte.

Az új rövidítés, amit most meg kell tanulnunk, az az MQB, németül Modularer Querbaukasten, angolul Modular Transverse Matrix. A zavart az elnevezés körül nem csak mi érezzük, még az angol szinkrontolmácsuk is hol transverse matrixnak, hol transverse platfomnak hívta. Ráadásul a korábban már bemutatott, főleg az Audinál alkalmazott hosszmotoros építési technika, az MLB hivatalos angol fordítása Modular Longitudinal Platform volt. Lépjünk ezen túl, a lényeg egyértelmű: a költségek csökkentését olyan moduláris programmal tervezik, ahol a modulkomponensek egymásba épülésének a kisebb gyártási és fejlesztési költségek ellenére számos előnye van.

A másik újdonság, hogy ez a transzverzalitás nem csak a karosszéria elemeire, esetleg padlólemezre épül, hanem egyéb motorikus alkotóelemeire is. Azonos motortömbök, azonos, a szívócsővel egybeépített töltőlevegő hűtők villantak be a gyártó fényt és pompát nem nélkülöző wolfsburgi bemutatóján.

A karosszéria esetében a korábbi azonos platformra építéssel ellentétben ez az MQB nagyfokú szabadságot garantál. Az egyetlen adott és nem változtatható méret az első tengelyvonal és a pedálok távolsága, minden más, az első túllógástól a tengelytávig olyan formán változtatható, hogy a présgép azonos tud maradni, de a különböző modellekhez adaptálható. Így lesz még közelebbi rokon a következő Passat a hetes Golffal, azonban méretük természetesen eltérő, csak a keresztben lévő motor távolsága a tűzfaltól lesz azonos.

A karosszéria gyártásának bemutatásánál láthattunk egy érdekes videót, ahogy a különböző modellekbe illesztik a komplett, szinte teljesen készre szerelt műszerfalat mindössze egy illesztőelemnyi különbséggel. A műszerfal lényegében azonos, csak ez a kis elem más a különböző modellekben. Ne ijedjünk azonban meg, ez nem azt jelenti, hogy a modellek majd még jobban hasonlítanak egymásra. A műszerfal azonossága nem az óracsoportban mutatkozott meg, vagy a kesztyűtartó alakjában. Látszólag különböző volt minden, azonban például a pedálkonzol és a ráépített hidraulikus kuplung főhenger teljesen azonos volt. Gyakorlatilag a műszerfal szerkezeti váza azonos, a dizájn lehet ettől teljesen eltérő. Ez nem egy eget rengető újdonság, csak továbbléptek egyet, hiszen például a Toledo egyes műszerfala eddig is beilleszthető volt a kettes Golfba, most azonban az átjárás, a transzverzalitás át fog ívelni kategóriákon is. Ez annyira igaz, hogy egy soron tudják majd gyártani a Golfot, a Tiguant és a Passatot, amelyek nem tartoznak egy méretosztályba.

A Volkswagen hangsúlyozta, hogy a program kiutat mutat a mindenkit aggasztó tömegnövekedési spirálból is. A tömeg csökkentése speciális anyagokkal nagyon drága, azonban okos szerkezeti felépítéssel – amit az MQB biztosít – lehetséges. Példának említették, hogy a hetedik generációs Golf, a magas felszereltség, az eddig példátlan biztonság és nagyobb méretei ellenére a negyedik generációs elődje (1997-2003-ig gyártották) tömegével lesz azonos. A kisebb tömeg kisebb károsanyag kibocsájtással jár, valamint a jármű menettulajdonságaira is jó hatással van.

Az MQB másik újdonsága az MOB és MDB. A sok marketingrövidítés már a komédia határvonalát súrolja, nehezen tudok ezen nem nevetni. A két rövidítés a benzines (otto) és a dízelmotorok modularitására utal, amellyel a megdöbbentő 88%-kal csökkenteni szándékoznak a motor és váltóvariánsok számát, továbbá a motorok könnyebben (értsd: olcsóbban) alakíthatók alternatív hajtásúvá, legyen az tisztán gázos vagy hibrid. A moduláris felépítésnek köszönhetően a tiszta villanymotor is könnyen illeszthető a kasztnihoz. Természetesen a villanymotornak nincs köze sem az MOB-hoz, sem az MDB-hez, csak az MQB-hoz. Az új, teljesen elektromos e-motion Golf 2013-ban kapható lesz. Az autó annyira sorozatgyártás-érett, hogy a bemutató alkalmával ki is próbálhattam a 85 kW-os, mintegy 270 Nm forgatónyomatékú villanyautót.

Az új program motorjai is érdekesek, megmutatták és ki is próbálhattuk a világ első hengereket lekapcsoló négyhengeres turbómotorját az új, EA211 kódú motorcsaládba tartozó 1.4 TSI –t. Részterhelésen a két középső hengert lekapcsolja, a vezérműtengelyt pedig egy okos, egyszerű szerkezettel eltolva a leálló hengerek szelepeit nem működteti vezéműbütyök. Kisebb súrlódás, kisebb fogyasztás és károsanyag emisszió. Rövidítésfetisisztáknak a rendszer az ACT, az active cylinder management.

A dízelmotor fejlesztési osztály sem ül hátradőlve a karosszékben. Az új, EA288-as dízel motorcsalád egészen 1.6 litertől 2.0 literes lökettérfogatig terjed, változó szelepvezéslésű és EURO6-os környezetvédelmi osztályú lesz, ami kötelező jelleggel csak 2014-től lép életbe.

A sok azonos alkatrész miatt nem csak a gyártás, hanem az alkatrészellátás, szervizadminisztráció is egyszerűsödik. A motorok esetében is hangsúlyozták a kitörést a tömegnövekedési spirálból: az új 122 lovas 1.4 TSI motor és váltó kombó az elődjénél 21 kg-mal könnyebb.

A bemutató őszinteségét fokozta, hogy a nyakkendős mérnökemberek nem titkolták, hogy a modulrendszerű gyártás a karosszéria és motor esetében is sokkal olcsóbb, így több zseton marad a zsebükben, amelyet esetleg további fejlesztésekre fordíthatnak. A gyártósorok felépítése is olcsóbb így és nagyfokú azonosságot mutat a teljes modellcsaládban. Ha azonban az ígért előnyök bejönnek, a kedvezőbb fogyasztás, a kisebb károsanyag kibocsátás, illetve a biztonságosabb, jobb helykihasználású karosszéria, akkor nem fogjuk tőlük annyira irigyelni a sok zsetont.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38