A Volkswagen 19-re lapot húz
A Volkswagen 1934 óta a kellő pillanatban mindig bedob valamiti, ami siker lesz és felkavarja az autógyártás zavaros vizét. A gazdasági válságban vajon mi lesz ez?
A csökkenő értékesítések nyomán biztos nincsenek egy-egy gyártónál vidám sales meetingek. Megy az ötletelés, hol lehet spórolni, hogyan tudnák szorosabbra húzni a nadrágszíjat. Nagyon fontos a gyártás optimalizálása, a költségek csökkentése. Erre számos megoldás születhet, a nyerő az, amikor mindezt úgy teszik meg, hogy közben műszaki előnyöket tud az új termék. A Volkswagen csoport elsőként kezdte alkalmazni a platformstratégiát: az azonos platformra, padlólemezre ültetett autók gyártási és fejlesztési költsége alacsonyabb volt. Persze volt a számos hátránya is, a kis hátsó lábteret sokat kritizálták például az Octavia egyesben, de a műszaki magyarázata egyértelmű: a Golf padlólemeze ezt engedte.
Az új rövidítés, amit most meg kell tanulnunk, az az MQB, németül Modularer Querbaukasten, angolul Modular Transverse Matrix. A zavart az elnevezés körül nem csak mi érezzük, még az angol szinkrontolmácsuk is hol transverse matrixnak, hol transverse platfomnak hívta. Ráadásul a korábban már bemutatott, főleg az Audinál alkalmazott hosszmotoros építési technika, az MLB hivatalos angol fordítása Modular Longitudinal Platform volt. Lépjünk ezen túl, a lényeg egyértelmű: a költségek csökkentését olyan moduláris programmal tervezik, ahol a modulkomponensek egymásba épülésének a kisebb gyártási és fejlesztési költségek ellenére számos előnye van.
A másik újdonság, hogy ez a transzverzalitás nem csak a karosszéria elemeire, esetleg padlólemezre épül, hanem egyéb motorikus alkotóelemeire is. Azonos motortömbök, azonos, a szívócsővel egybeépített töltőlevegő hűtők villantak be a gyártó fényt és pompát nem nélkülöző wolfsburgi bemutatóján.
A karosszéria esetében a korábbi azonos platformra építéssel ellentétben ez az MQB nagyfokú szabadságot garantál. Az egyetlen adott és nem változtatható méret az első tengelyvonal és a pedálok távolsága, minden más, az első túllógástól a tengelytávig olyan formán változtatható, hogy a présgép azonos tud maradni, de a különböző modellekhez adaptálható. Így lesz még közelebbi rokon a következő Passat a hetes Golffal, azonban méretük természetesen eltérő, csak a keresztben lévő motor távolsága a tűzfaltól lesz azonos.
A karosszéria gyártásának bemutatásánál láthattunk egy érdekes videót, ahogy a különböző modellekbe illesztik a komplett, szinte teljesen készre szerelt műszerfalat mindössze egy illesztőelemnyi különbséggel. A műszerfal lényegében azonos, csak ez a kis elem más a különböző modellekben. Ne ijedjünk azonban meg, ez nem azt jelenti, hogy a modellek majd még jobban hasonlítanak egymásra. A műszerfal azonossága nem az óracsoportban mutatkozott meg, vagy a kesztyűtartó alakjában. Látszólag különböző volt minden, azonban például a pedálkonzol és a ráépített hidraulikus kuplung főhenger teljesen azonos volt. Gyakorlatilag a műszerfal szerkezeti váza azonos, a dizájn lehet ettől teljesen eltérő. Ez nem egy eget rengető újdonság, csak továbbléptek egyet, hiszen például a Toledo egyes műszerfala eddig is beilleszthető volt a kettes Golfba, most azonban az átjárás, a transzverzalitás át fog ívelni kategóriákon is. Ez annyira igaz, hogy egy soron tudják majd gyártani a Golfot, a Tiguant és a Passatot, amelyek nem tartoznak egy méretosztályba.
A Volkswagen hangsúlyozta, hogy a program kiutat mutat a mindenkit aggasztó tömegnövekedési spirálból is. A tömeg csökkentése speciális anyagokkal nagyon drága, azonban okos szerkezeti felépítéssel – amit az MQB biztosít – lehetséges. Példának említették, hogy a hetedik generációs Golf, a magas felszereltség, az eddig példátlan biztonság és nagyobb méretei ellenére a negyedik generációs elődje (1997-2003-ig gyártották) tömegével lesz azonos. A kisebb tömeg kisebb károsanyag kibocsájtással jár, valamint a jármű menettulajdonságaira is jó hatással van.
Az MQB másik újdonsága az MOB és MDB. A sok marketingrövidítés már a komédia határvonalát súrolja, nehezen tudok ezen nem nevetni. A két rövidítés a benzines (otto) és a dízelmotorok modularitására utal, amellyel a megdöbbentő 88%-kal csökkenteni szándékoznak a motor és váltóvariánsok számát, továbbá a motorok könnyebben (értsd: olcsóbban) alakíthatók alternatív hajtásúvá, legyen az tisztán gázos vagy hibrid. A moduláris felépítésnek köszönhetően a tiszta villanymotor is könnyen illeszthető a kasztnihoz. Természetesen a villanymotornak nincs köze sem az MOB-hoz, sem az MDB-hez, csak az MQB-hoz. Az új, teljesen elektromos e-motion Golf 2013-ban kapható lesz. Az autó annyira sorozatgyártás-érett, hogy a bemutató alkalmával ki is próbálhattam a 85 kW-os, mintegy 270 Nm forgatónyomatékú villanyautót.
Az új program motorjai is érdekesek, megmutatták és ki is próbálhattuk a világ első hengereket lekapcsoló négyhengeres turbómotorját az új, EA211 kódú motorcsaládba tartozó 1.4 TSI –t. Részterhelésen a két középső hengert lekapcsolja, a vezérműtengelyt pedig egy okos, egyszerű szerkezettel eltolva a leálló hengerek szelepeit nem működteti vezéműbütyök. Kisebb súrlódás, kisebb fogyasztás és károsanyag emisszió. Rövidítésfetisisztáknak a rendszer az ACT, az active cylinder management.
A dízelmotor fejlesztési osztály sem ül hátradőlve a karosszékben. Az új, EA288-as dízel motorcsalád egészen 1.6 litertől 2.0 literes lökettérfogatig terjed, változó szelepvezéslésű és EURO6-os környezetvédelmi osztályú lesz, ami kötelező jelleggel csak 2014-től lép életbe.
A sok azonos alkatrész miatt nem csak a gyártás, hanem az alkatrészellátás, szervizadminisztráció is egyszerűsödik. A motorok esetében is hangsúlyozták a kitörést a tömegnövekedési spirálból: az új 122 lovas 1.4 TSI motor és váltó kombó az elődjénél 21 kg-mal könnyebb.
A bemutató őszinteségét fokozta, hogy a nyakkendős mérnökemberek nem titkolták, hogy a modulrendszerű gyártás a karosszéria és motor esetében is sokkal olcsóbb, így több zseton marad a zsebükben, amelyet esetleg további fejlesztésekre fordíthatnak. A gyártósorok felépítése is olcsóbb így és nagyfokú azonosságot mutat a teljes modellcsaládban. Ha azonban az ígért előnyök bejönnek, a kedvezőbb fogyasztás, a kisebb károsanyag kibocsátás, illetve a biztonságosabb, jobb helykihasználású karosszéria, akkor nem fogjuk tőlük annyira irigyelni a sok zsetont.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!