Tuningolni a tökéletest? Butaság

Éljen a bioetanol-átalakító! Vagy nem?

2012.04.20. 06:05 Módosítva: 2012.04.20. 10:46

Létezik olyan, hogy egy Toyota nem indul? Kis beavatkozás után mindenképp. A beteg egy 2005-ös Toyota MR2 középmotoros sportautó. A jelenség: áll a pincegarázsban, és nem hajlandó beindulni. Egy ügyfelem vásárolta az autót a hiba beállta előtt pár nappal. A történetéről annyit tudtam meg, hogy E85 átalakítót és tuningdobozt építtetett be az előző tulajdonos.

Kivonultam a helyszínre egy üzemanyag-nyomásmérő készlettel. A hibatároló ellenőrzése nem vezetett semmilyen eredményre. Logikus lépésnek tűnt az üzemanyag-rendszernyomás mérése, mert az E85-öt használó autók tulajdonosai gyakrabban emlegetik az elektromos tápszivattyú meghibásodását. Sajnos a gyártó nem helyezett el csatlakoztatási pontot a mérőműszer számára, ezért a benzintankban levő tápszivattyúra akartam rácsatlakozni. A mutatvány nem volt annyira egyszerű, a tető leszerelése után meg kellett küzdeni néhány utálatos műanyag burkolattal. A tápszivattyú viszont tette a dolgát.

A kép önmagáért beszél, a gyújtógyertyák cseréje után az autó pöccre indult. A kis malőr után az ügyfelem kérte, hogy állítsam vissza az autó eredeti állapotát, szereljem ki az E85-átalakítót, és a tuningdoboznak nevezett valamit. Az ötletet csak támogatni tudtam, de erre már a műhelyemben került sor. Az autóba beszerelt kütyük első benyomásra is gagyinak tűntek. Másodikra még inkább.

A marketinganyag szerint az E85 elektronika (2) bejövő információként dolgozza fel a motorhőmérsékletet, amit egy vízcsőhöz szigetelőszalagozott érzékelő szolgáltat neki. Bioetanol-témakörben több cikk is megjelent a Totalcaron, most mélyebben nem mennék bele az alapelvekbe, a lényeg, hogy a dúsítás érdekében a motorvezérlő elektronika által meghatározott befecskendezési időt növeli meg ez az izé. A kérdésre, hogy lehet-e ezen még rontani, igen a válasz, be kell szerelni egy tuningboxot is. Ebbe bevezették a légtömegmérő (3), és a lambda-szonda (4) jelvezetékét, és azokat megmásítva küldte tovább a motorvezérlő elektronikának, átverve azt.

A Toyota mérnökei ezt a modellt is rendkívül korszerű motormenedzsmenttel építették meg. Lambdaszabályzás szempontjából a négyhengeres motort két – úgynevezett - bankra osztották fel. Ennek a lényege, hogy a lambdaszabályzás ezáltal (és a szondák gyors reagálási idejének köszönhetően) megvalósítható hengerenként. A motorvezérlő elektronika mindenkor a legmegfelelőbb befecskendezési időt állítja be, figyelembe véve az adott hengerben történő égés minőségét.

Ennek ismeretében senki nem tudna meggyőzni arról, hogy a két szabályzószondával rendelkező motormenedzsmenttel kompatibilis egy csak az egyikre csatlakoztatott tuningbox. Általában az EOBD-rendszer követelményeinek eleget tevő négyhengeres Otto-motorokat egy szabályzó, és egy monitor lamdba-szondával szerelik - remélhetőleg azokban kisebb károkat okoz ez a berendezés.

Nem árt észben tartani, hogy egy ilyen motormenedzsment megvalósításához mérnökök hada szükséges, több évtizedes tapasztalattal. Próbapadon, tesztpályán végzett kísérletek, típusjóváhagyási vizsgálatok előzik meg a sorozatgyártást. Egy ilyen rendszerbe beépíteni egy olyan dobozt, amin egy potmétert kedvünkre tekergethetünk, hogy megpróbáljuk hozzáhangolni az autónkhoz, olyan, mintha valaki a szupersteril infúziós tűt beleejti egy vödör romlott húsba, majd gyorsan beletörli a kötényébe, hogy megint tiszta legyen. Nem szabad.

Egy kis kiegészítés

A Rejtett hiba gyere elő Opel Astra H-ról szóló cikkem után sokan kérték tőlem levélben, mondjam meg, mi az autójuk hibája (sajnos a levelekre igen lassan tudok reagálni). Ezúton szeretnék egy kis kiegészítést eszközölni - szerintem nem túlzok, ha azt mondom, százak ismernek majd magukra.

– Az érintett típusok: Opel Astra G 1.4 1998-2004 évjáratig, és a Daewoo (vagy Chevrolet) hasonló motorral szerelt modelljei.

– A hiba: CHECK ENGINE lámpa világít, néha villog, és érezhetően nem jár minden henger.

– A hibakódok: P0300; P0301; P0302; P0303; P0304 gyújtáskimaradásra utalnak, amit inkább égéskimaradásnak neveznék.

Csak az idén hat ilyen esetem volt, de típushibának nem nevezném, hiszen azt elismerte volna a gyártó. A történések kronológiai sorrendben szinte kísértetiesen egyformák. Először a bemelegedési fázisban jelentkezik a hiba. Kis remegés, kihagyó hengerek, majd később már sűrűbben előfordul, akkor már üzemmeleg motornál is. Az autótulajdonos általában ilyenkor már ellátogat a szervizbe, ahol a hibakódok alapján kicserélik neki a gyújtótrafót. Ehhez a modellhez nem túl olcsó még az utángyártott sem, hisz sortrafóról beszélünk, ami mind a négy henger gyújtószikrájáról gondoskodik. Nem vicc, volt olyan ügyfelem, akinek ezt háromszor is meg akarták tenni...

Ilyenkor általában kis javulást tapasztalnak az emberek. Ez velem is gyakran előfordul, valahányszor teletankolom, vagy lemosom az autóm, érzem, hogy kicsit jobban megy... Mégis, mi okozhatja az égéskimaradásos motorüzemet? Befecskendezés, gyújtórendszer, vagy mechanikai hiba. Az első kettő oszcilloszkópos vizsgálatára nem térek ki, mert korábbi cikkekben már bemutattam. A trafócserék után az ügyfeleknek általában megemlítenek valami hengerfej problémát is. A legtöbb embernek nem is a kilátásba helyezett javítás végösszege a baja, hisz' szabadulna ettől az akut hibától, hanem az, hogy a szakember nem meri teljes biztossággal kijelenteni, mi a hiba oka.

A szóban forgó hiba a kipufogószelepek szárának kormolódása miatt bekövetkező, kései zárás. Az ok, a szelepvezetők nem megfelelő illesztése. A hiba sok városi használat mellett már 55-60 ezer kilométernél jelentkezhet.

A méréstechnika nagyon egyszerű, csak egy jó oszcilloszkóp kell hozzá, és kiegészítőként egy nyomáshullám-mérő (First Look) szenzor (3). Ha nem zár a kipufogószelep, szívás ütemben a kipufogócsőben a szokásostól eltérő mértékű vákuumhullám mérhető (képen piros nyíllal jelölve). Egy tapasztaltabb autószerelő ezt talán fülre is megmondja, de egy technikusnak szükséges a láthatóvá tett mérési eredmény.

Eljutottunk a végére: következhet a hengerfej javítása.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

4 órája
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30