Két darab lamdba-szonda, hengerenkénti gyújtásidőpont-vezérlés, a japán know-how teljes spektruma – erre akasztanak egy kínai potmétert, ami átveri az egészet? Ez a tudomány?
Létezik olyan, hogy egy Toyota nem indul? Kis beavatkozás után mindenképp. A beteg egy 2005-ös Toyota MR2 középmotoros sportautó. A jelenség: áll a pincegarázsban, és nem hajlandó beindulni. Egy ügyfelem vásárolta az autót a hiba beállta előtt pár nappal. A történetéről annyit tudtam meg, hogy E85 átalakítót és tuningdobozt építtetett be az előző tulajdonos.
Kivonultam a helyszínre egy üzemanyag-nyomásmérő készlettel. A hibatároló ellenőrzése nem vezetett semmilyen eredményre. Logikus lépésnek tűnt az üzemanyag-rendszernyomás mérése, mert az E85-öt használó autók tulajdonosai gyakrabban emlegetik az elektromos tápszivattyú meghibásodását. Sajnos a gyártó nem helyezett el csatlakoztatási pontot a mérőműszer számára, ezért a benzintankban levő tápszivattyúra akartam rácsatlakozni. A mutatvány nem volt annyira egyszerű, a tető leszerelése után meg kellett küzdeni néhány utálatos műanyag burkolattal. A tápszivattyú viszont tette a dolgát.
A kép önmagáért beszél, a gyújtógyertyák cseréje után az autó pöccre indult. A kis malőr után az ügyfelem kérte, hogy állítsam vissza az autó eredeti állapotát, szereljem ki az E85-átalakítót, és a tuningdoboznak nevezett valamit. Az ötletet csak támogatni tudtam, de erre már a műhelyemben került sor. Az autóba beszerelt kütyük első benyomásra is gagyinak tűntek. Másodikra még inkább.
A marketinganyag szerint az E85 elektronika (2) bejövő információként dolgozza fel a motorhőmérsékletet, amit egy vízcsőhöz szigetelőszalagozott érzékelő szolgáltat neki. Bioetanol-témakörben több cikk is megjelent a Totalcaron, most mélyebben nem mennék bele az alapelvekbe, a lényeg, hogy a dúsítás érdekében a motorvezérlő elektronika által meghatározott befecskendezési időt növeli meg ez az izé. A kérdésre, hogy lehet-e ezen még rontani, igen a válasz, be kell szerelni egy tuningboxot is. Ebbe bevezették a légtömegmérő (3), és a lambda-szonda (4) jelvezetékét, és azokat megmásítva küldte tovább a motorvezérlő elektronikának, átverve azt.
A Toyota mérnökei ezt a modellt is rendkívül korszerű motormenedzsmenttel építették meg. Lambdaszabályzás szempontjából a négyhengeres motort két – úgynevezett - bankra osztották fel. Ennek a lényege, hogy a lambdaszabályzás ezáltal (és a szondák gyors reagálási idejének köszönhetően) megvalósítható hengerenként. A motorvezérlő elektronika mindenkor a legmegfelelőbb befecskendezési időt állítja be, figyelembe véve az adott hengerben történő égés minőségét.
Ennek ismeretében senki nem tudna meggyőzni arról, hogy a két szabályzószondával rendelkező motormenedzsmenttel kompatibilis egy csak az egyikre csatlakoztatott tuningbox. Általában az EOBD-rendszer követelményeinek eleget tevő négyhengeres Otto-motorokat egy szabályzó, és egy monitor lamdba-szondával szerelik - remélhetőleg azokban kisebb károkat okoz ez a berendezés.
Nem árt észben tartani, hogy egy ilyen motormenedzsment megvalósításához mérnökök hada szükséges, több évtizedes tapasztalattal. Próbapadon, tesztpályán végzett kísérletek, típusjóváhagyási vizsgálatok előzik meg a sorozatgyártást. Egy ilyen rendszerbe beépíteni egy olyan dobozt, amin egy potmétert kedvünkre tekergethetünk, hogy megpróbáljuk hozzáhangolni az autónkhoz, olyan, mintha valaki a szupersteril infúziós tűt beleejti egy vödör romlott húsba, majd gyorsan beletörli a kötényébe, hogy megint tiszta legyen. Nem szabad.
Egy kis kiegészítés
A Rejtett hiba gyere elő Opel Astra H-ról szóló cikkem után sokan kérték tőlem levélben, mondjam meg, mi az autójuk hibája (sajnos a levelekre igen lassan tudok reagálni). Ezúton szeretnék egy kis kiegészítést eszközölni - szerintem nem túlzok, ha azt mondom, százak ismernek majd magukra.
– Az érintett típusok: Opel Astra G 1.4 1998-2004 évjáratig, és a Daewoo (vagy Chevrolet) hasonló motorral szerelt modelljei.
– A hiba: CHECK ENGINE lámpa világít, néha villog, és érezhetően nem jár minden henger.
– A hibakódok: P0300; P0301; P0302; P0303; P0304 gyújtáskimaradásra utalnak, amit inkább égéskimaradásnak neveznék.
Csak az idén hat ilyen esetem volt, de típushibának nem nevezném, hiszen azt elismerte volna a gyártó. A történések kronológiai sorrendben szinte kísértetiesen egyformák. Először a bemelegedési fázisban jelentkezik a hiba. Kis remegés, kihagyó hengerek, majd később már sűrűbben előfordul, akkor már üzemmeleg motornál is. Az autótulajdonos általában ilyenkor már ellátogat a szervizbe, ahol a hibakódok alapján kicserélik neki a gyújtótrafót. Ehhez a modellhez nem túl olcsó még az utángyártott sem, hisz sortrafóról beszélünk, ami mind a négy henger gyújtószikrájáról gondoskodik. Nem vicc, volt olyan ügyfelem, akinek ezt háromszor is meg akarták tenni...
Ilyenkor általában kis javulást tapasztalnak az emberek. Ez velem is gyakran előfordul, valahányszor teletankolom, vagy lemosom az autóm, érzem, hogy kicsit jobban megy... Mégis, mi okozhatja az égéskimaradásos motorüzemet? Befecskendezés, gyújtórendszer, vagy mechanikai hiba. Az első kettő oszcilloszkópos vizsgálatára nem térek ki, mert korábbi cikkekben már bemutattam. A trafócserék után az ügyfeleknek általában megemlítenek valami hengerfej problémát is. A legtöbb embernek nem is a kilátásba helyezett javítás végösszege a baja, hisz' szabadulna ettől az akut hibától, hanem az, hogy a szakember nem meri teljes biztossággal kijelenteni, mi a hiba oka.
A szóban forgó hiba a kipufogószelepek szárának kormolódása miatt bekövetkező, kései zárás. Az ok, a szelepvezetők nem megfelelő illesztése. A hiba sok városi használat mellett már 55-60 ezer kilométernél jelentkezhet.
A méréstechnika nagyon egyszerű, csak egy jó oszcilloszkóp kell hozzá, és kiegészítőként egy nyomáshullám-mérő (First Look) szenzor (3). Ha nem zár a kipufogószelep, szívás ütemben a kipufogócsőben a szokásostól eltérő mértékű vákuumhullám mérhető (képen piros nyíllal jelölve). Egy tapasztaltabb autószerelő ezt talán fülre is megmondja, de egy technikusnak szükséges a láthatóvá tett mérési eredmény.
Eljutottunk a végére: következhet a hengerfej javítása.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
