Miért nem bírok Audit venni?

2012.04.27. 06:22

Minden egyes látogatás az Audi minőségi központjában felér egy sokkal. Elképesztő részletekről derül ki, hogy nem azért olyanok, mert úgy sikerültek, hanem azért, mert így akarták.

A kirándulás fénypontja az volt, amikor az utastér minőségéért felelő részleg vezetője előkapott egy levegőrostélyt, mint kiderült, ez felel az oldalablakok párátlanításáért.

– Érzik? Ha végigsimítják a rácsok széleit, van egy pici élük.

Végigsimítottuk. Igen, hát, mintha tényleg lenne valami kis élszerű… semmiképp sem sorjára gondolok, legfeljebb egyfajta élesebb érzés.

– Hát ezt megvizsgáltuk. Metszetet készítettünk, és megnéztük elektronmikroszkóp alatt. Aztán jeleztük a beszállítónak, és készült egy új. Hasonlítsák csak össze!

Előhúz egy metszetet, a két rácsból egy-egy szelet, valamilyen átlátszó műgyantába öntve, meg egy erős nagyítót, utána pedig megmutatja egy ábrán a két profil közötti különbséget, amit az elektronmikroszkópos kép alapján rajzoltak. Végül megsimogattuk a végleges rácsot, és tényleg. Ezen nincs éle a műanyagnak.

Azt hiszem, ekkor dobta le az agyam a szíjat. Ekkorra már túl voltunk a színmegegyezés-részlegen, ahol megnéztük, miért nem fog Csikós Zsolt Többféle  barnamártás címmel cikket írni egyetlen Audiról sem. Azért, mert itt odafigyelnek arra, hogy a más beszállítótól érkező beltéri elemek színe is megegyezzen, sőt, arra is, hogy többféle megvilágításban is stimmeljenek a dolgok. Agyrém, nem? Azt is tudtuk már, hogy egy Audi A3-as utasterében huszonöt féle krómozott alkatrész van, amelyek tizenkét beszállítótól érkeznek. Összenéztünk hét matt króm hamutartófedelet az előválasztó kar kulisszájával, hogy stimmelnek-e. Én esküszöm, nem láttam egyik között sem különbséget, de az audisok igen.

Az Audi rendszeresen hozza el hasonló fejtágításokra az újságírókat, hogy az új modellekkel kapcsolatban néhány műszaki részletet megmutasson. Már jártam  hasonló  rendezvényen,  amelynek az  Audi  A5  megjelenése  volt  az  apropója. Most meg az A3-én, kár, hogy most is tilos fotózni. A helyet tényleg körbelengi a minőségbuzerancia. Még a folyosón is olyan feliratú plakátokat lát az ember, hogy Perfektion auf jeder Fuge (Tökéletesség mindegyik illesztésben), aminek némi pikantériát kölcsönöz, hogy ez a folyosó pont a vécéhez vezetett. Bár tény, hogy ott is rendben volt minden fuga.

De a java még hátravolt. Utasteres emberünk odapattan az ultrapontos állványra felépített műszerfalhoz – vele együtt ott a kardánbox is, könyöklőstől.

– Látják ezt a könyöklőt? Előre-hátra lehet tologatni. De úgy találtuk, hogy amikor végállásban koppan, elég technikai jellegű a hangja. Megnéztük, mitől. Látják ezt – közben egy szétszedett példányt mutat –, itt ez a végütköző elem fém, és ettől ilyen a hang. Kicseréltük egy műanyagra – előhúz egy ugyanolyan pöcköt műanyagból –, és máris az Audikra jellemző, minőséget sugalló hangot kapjuk.

Ezt persze meg is hallgathattuk az új A3-as végleges könyöklőjével.

Az úr amúgy nem őrült, sőt. Ő vezeti azt a részleget, ahol a szériagyártás előtt felépítik az autók utasterét az úgynevezett mesterállványra (master jig). Természetesen ezt is megmutatta: az alap egy nyers karosszéria, amit a szigorúan 22,5 fokos csarnokban szabályosan beleépítenek egy alumíniumkeretbe: ennek az a célja, hogy a karosszéria ne szenvedjen semmiféle deformációt, amikor belekerülnek az utastér elemei, a szigetelések, kárpitok, ajtópanelek, ülések. Itt aztán ki lehet próbálni, hogy a 31 alkatrészből felépülő, kerek levegőbefúvók, amelyek századmilliméteres illesztésekkel készülnek, tényleg kellő finomsággal klattyannak-e. Továbbá minden más tesztelhető, minden szilárdan áll-e és jól működik-e az ülésállítás és hasonlók. Ja, és ezt az összes létező felszereltséggel végigpróbálják.

Az utastér-részleg vezetőjéhez még kicsit visszaosontam, hogy megkérdezzem: oké-oké, hogy az első verziós könyöklő hangja úgymond kissé technikai jellegű, de ki határozza meg azt, hogy melyik hang a jó?

– Én vagyok a főnök.

Gondolom, ezt úgy értette, hogy ő dönti el. Aztán megbeszéljük, hogy ez nyilván szubjektív döntés, de azért vannak alapvető iránymutatásaik, hogy milyen jellegű egy Audi-hang, és milyen a nem jó hang. Aztán még azt is elárulta, hogy a könyöklőnél azt az erőt is megszabták, amivel állítani lehet hosszirányban: 25 newton. Se több, se kevesebb.

Elbeszélgettünk még az ablakemelőről is, ezt egy külön mesterállványra épített ajtómodellben tesztelik először, ahogy a tömítéseket, zárakat. Megmutogatta egy ábrán, hogyan találkozik az ablaküveg a tömítés három ajkával. Megkérdeztem, hogy mi a különbség például egy Golfhoz képest.

– Természetesen a Golf is tökéletesen tömített – kezdi a diplomáciai körrel a szakember –, de annak csak két tömítőélt alakítottak ki az ablaktömítésen. Persze innentől kezdve egyszerűbb a gyártás, a minőségbiztosítás – ahogy nő a paraméterek száma, ezzel arányosan havazódnak el a minőségbiztosítási részlegen.

Ez után átballagtunk a karosszéria-mesterállványosokhoz, megnéztük, hogyan mérik a koordináta-mérőgépekkel a karosszéria réseit, a padlólemez pontosságát és hasonlókat. Csupán egy ajtó esetében hétszáz mérési pontot vizsgálnak és vetnek össze a CAD-adatokkal, a karosszériánál ez a szám 5500.

Végül pedig megnézhettük a komplett karosszériát is a mesterállványon. Hogy mi szükség erre? Azt mondják, hogy ez a „zéró toleranciával” (ez nyilván túlzás) felépített karosszéria lesz később a referencia, a gyártás közbeni minőség-ellenőrzéshez, persze, amíg ideáig eljutnak, jó pár kört lefutnak még a gyártás-előkészítő és tervező részlegekkel. És amikor már minden rés méretében megállapodtak, kezdődhet az egész elölről, a fényezett karosszériával is. Elvégre a festékrétegek leszednek 0,2 mm-t.

A minőséget túléltük, most jönnek a szerkezeti dolgok. Mármint motor és társai, egy kis elektronikával fűszerezve.

A műszaki nap végére tartogatták nekünk a műszaki részleteket. Az A3 az első szériagyártású autó, amit már modulrendszerben gyártanak. A  jelszó  MQB, azaz a keresztmotoros modulrendszer építőelemeiből rakták össze a padlót, aminek az a folyománya, hogy mostantól az összes motor hátrafelé dől a motortérben, ellentétben az előző, 2003 óta gyártott generációval. Hiába néz úgy ki az új A3-as, mintha csak egy facelift történt volna, a héj alatt gyakorlatilag mindent kicseréltek. És mellesleg lecsíptek a kocsi tömegéből nyolcvan kilót, miközben szilárdabb és jobban felszerelt lett.

Hogy mindezt hogyan? Részben több nagy szilárdságú acélt használtak, alumíniumot, műanyagot, könnyebbek a motorok, a klíma, az ülésvázak és még sorolhatnám. A lényeget egy tanulságos ábrán összefoglalták.

Három új motor mutatkozik be majd az A3-asban, egy vadiúj, 107 kilós 1.4 TSI, amely teljesítményében ugyan hasonlít az elődjére (122 LE), ám rengeteg dolgot megváltoztattak. Csak azzal, hogy alumíniumból készítették a forgattyúsházat, 15 kilót faragtak le a motor tömegéből. A mai divatnak megfelelően a kipufogóleömlőket a hengerfejjel egybeöntötték, és ezeket is vízköpeny hűti. A legfurább ötlet, hogy az intercoolert beépítették a szívósorba, amelynek külön vízhűtő köre van, viszont cserébe nem kell a szívócsövet össze-vissza vezetni a motortérben. Ebből a motorból készül hengerkikapcsolásos verzió is hamarosan, amivel extrém kis fogyasztást ígérnek.

A hengerek kikapcsolására ugyanazt a rendszert használják, mint az Audi a V6-os benzinesein a változó kiemelésű szelepvezérléséhez, csak itt a változás úgy értendő, hogy a szelepek nem nyitnak, amikor a két középső hengert kikapcsolják. Magát a bütyköt tolják el a vezérműtengely bordás szakaszán, a bütyöknek pedig kétféle profilja van: vagy normál kiemelés vagy semekkora. A mérnök szerint sokkal jobb hatásfok érhető el, ha két henger megy nagyobb terheléssel, mintha négy kicsivel. A hengerkikapcsolásos 1.4 TSI teljesítménye 140 lóerő lesz, nyomatéki maximuma pedig 250 Nm. Feltéve, ha mind a négy henger megy. Ha nem, akkor is lead 100 Nm-t, ami egyenletes haladáshoz elég, 130 km/óráig ötödik vagy hatodik fokozatban.

Az 1.8 TSI motort is felújították (180 LE, 250 Nm), a súrlódáscsökkentő, hőmenedzsmentes, szabályozott olajszivattyús, egybeöntött leömlős újításokkal, kapott új turbót is, és picit lefaragtak a tömegéből (7 kilót, így 140). A legnagyobb újítás mégis inkább az, hogy a közvetlen befecskendezést kiegészítették olyan injektorokkal is, amelyek bizonyos üzemállapotoknál a szívócsőbe fecskendeznek be, oda, ahol az örvénykeltő csappantyúk vannak. Ez javítja a keverékképzés hatékonyságát és csökkenti a részecskeemissziót. Az ám, mert a direkt befecskendezéses benzineseknek ilyenjük is van, aminek az Euro-6-os normában már külön határértéke van.

Új a kétliteres TDI is (150 LE, 320 Nm), két kiegyensúlyozótengellyel. Ennek is a szívócsőbe került a köztes hűtője, a befecskendezési nyomás 1800 bar. A súrlódás és a veszteségek csökkentése volt nála is a fő szempont, de azért erő is maradt bőven: ezzel a motorral az A3 8,6 másodperc alatt gyorsul százra. De nem ez lesz az egyetlen dízelmotor, kis késéssel megérkezik a 105 lóerős 1.6 TDI is a típusba.

Az egyik rövid időre felvillanó röntgenábrán kiszúrtam, hogy a hátsó futómű csatolt hosszlengőkaros, holott eddig multilink futóművet használtak. Jól láttam, a mérnök szerint a kisebb teljesítményű motorok esetében ezt az egyszerűbb konstrukciót használják majd, igaz, azt nem árulta el, hol ez a határ.

A dolgok legvégén tartottak egy kis elektronikai sokkolást is nekünk, gondolom, szinte értelemszerű, hogy kis hatótávú ultrahangos és távolabbra látó rádióhullámokkal működő radarokkal szinte kötelező felszerelni egy A3 kaliberű autót, ahogy aktív sávtartó rendszerrel is, amit kamera vezérel. Ezek már sok helyen megtalálhatók, de tény, hogy nem minden rendszer működik egyformán jól. A legnagyobb dobás valószínűleg a multimédia rendszer, amely bármilyen okostelefon-rendszerrel együtt tud működni, van saját Facebook- és Twitter-kliense, Google Maps alapú navigációt kínál, és egy spéci kezelőszervet, az MMI-tekerőgomb új verzióját, ahol a lapos gomb teteje egyben tapipad is. Ezen kézírással lehet szöveget bevinni, nem kell virtuális billentyűzetekkel vagy más macerás módszerekkel bajlódni az autóban. A mobiltelefonnak külön dobozt alakítottak ki, amelyből a mobiltelefon antennajeleit kivezeti a külső antennára, hogy akadozás nélkül működjön a net- és a hangkapcsolat. Hát nem csodás? Sőt, még a rendszer bővítésére is gondoltak, mert az okostelefon/táblagép funkciókat egy Tegra 2 processzoros rendszer szolgálja ki, ami nyilván el fog avulni hamar. Ha a tulaj akarja, az egész panelt kicseréltetheti majd egy modernebbre.

Gondolom, átjött. Aki Audira vágyik, az most már sejti, hogy mitől kerül annyiba. Aki pedig nem Audit akar, mondván, hogy ő amúgy sem szokta a könyöklő koppanását, a tetőkárpit szálirányát vagy a csomagtartó kárpitjának színhelyességét vizsgálni, az is érthető. Ha belegondolok, kicsit fura is, hogy az emberek valami olyanért fizetnek elég sokat, amit sokszor észre sem vesznek, legalábbis külön-külön nem. Mégis érzik, hogy egy Audiban ülnek. De ezt az érzést szemmel láthatóan rettentő sokba kerül kifejleszteni. Hát ezért nem veszek én egyelőre Audit, de bocs, most már abbahagyom, mert mindjárt zár a lottózó.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53