Szívd ki az autód agyát

Szerszám szombat: OBDII appok okostelefonra

2015.04.25. 07:34

Amihez régen zárásszög-mérő, manométer, stopperóra kellett, ma már elég egy gyufásdoboznyi adapter meg egy okostelefon. Az egy-két ezer forintért megvehető appok ugyan nem fogják helyettesíteni a profi autódiagnosztikai eszközöket, de gyors ellenőrzésre, hevenyészett mérésekre, meg főleg buzulni, okoskodni egész jók.

Lassan húsz éve, hogy az autógyártók megegyeztek, bizonyos szintig szabványosítják az egyre jobban elburjánzó fedélzeti elektronikát, legalább olyan szinten, hogy nagy kegyesen ugyanolyan, trapéz alakú diagnosztikai csatlakozót rejtenek a műszerfal alá. Az úgynevezett OBDII (On-Board Diagnostics, második kiadás) 1996 óta kötelező minden Amerikában gyártott és forgalmazott autónál, 2001 óta európai benzineseknél és 2004-től már a dízeleknél is. Van itt egy kis szórás, volt, aki hamarabb átállt, volt, aki elbliccelte, de a 2000 utáni autók (japánoknál azért hagyjunk rá pár évet) többsége már képes a szabványos kommunikációra, ami szükséges az okostelefonos vallatáshoz.

Vagyis ma, 2015-ben ott tartunk, hogy a magamfajta csóringer is egyre több olyan autóval találkozik, amit nem ritkán laptoppal kell javítani. Már a kilencvenes évek eleji TDI-motoroknál is jó, ha kéznél van a VAG-COM, de mára a soros portos kábeleket, térden lovagló laptopokat és többszázezres szoftvereket antikká bélyegezve megjelentek a Bluetooth-os, Wifis eszközök, és egy kis zsebdiagnosztikára már egy tetszőleges okostelefon is alkalmas.

Ali Babától három-négyezerért jön az ELM327 – így hívják a kis adaptert, amit fel kell dugni az OBDII csatira és már lövi is a biteket Bluetooth-on –, az adatokat értelmezni tudó appok ingyenes próbaverziói pedig pár perc alatt le is csúsznak a G boltból. Aztán amint meglátja az ember az előgyújtási szöget, a turbónyomást meg még mit nem a telón, egyből vérszemet kap, és boldogan fizeti ki az egy-két ezrest, amibe az időkorlát nélküli vagy ezer funkcióval csábító pro verziók kerülnek. Kipróbáltam a három legígéretesebbet, mire is jók.

Torque Lite/Pro (1037 Ft)

Nemrég még ingyenesen le lehetett tölteni, ezért már fent is volt a telefonomon, amikor kitaláltam, hogy írok ezekről az appokról. A Lite-ról ezért nem is tudok nyilatkozni, de mindegyik appra igaz, hogy csak a fizetős verzió ér valamit.

A Torque talán a legismertebb, legelterjedtebb OBDII app, gyorsulásmérésre, negyedmérföldes idők mérésére, hibakódolvasásra százezrek használják. Nagy rajongótáborának köszönhetően tucatnyi kis kiegészítő íródott hozzá, még speckó Mitsubishi Evo plugin is készült, ami adott esetben hasznos lehet. A Torque-ot igazi svájci bicskának szánták: teljesítményméréstől műszerfal-megjelenítésig bármire lehet használni, de pont úgy, mint az Offiziersmesser, kicsit belefullad a mindentudóságba. Valamennyire alkalmas szinte bármire, de a legtöbb funkcióról előbb-utóbb kiderül, hogy nem az igazi.

A kezdőképernyő pofás, és ha küzdelmes a kapcsolódás az autó fedélzeti elektronikájához, nagyon hasznos az adapterstátusz funkció, amivel egyből látjuk, hol akadtak el a bitek. Egyébként pillanatok alatt felcsatlakozik, ha minden rendben, és csak a legalapabb adatokat kell megadni az autóról, hogy elkezdjen működni. A tárcsázó mozdulattal pörgethető főmenü ügyes, autószereléshez szokott tömpe ujjakkal is prímán lehet kezelni.

A hibakódolvasást beteg autó híján nemigen tudtam kipróbálni, mivel egy Ford Focus és egy Seat Leon tesztautón vallattam az appokat, de sokat ne is várjunk itt: az OBDII-szabványos alapdolgokat látják ezek a hobbiszoftverek, egy Bosch KTS-hez úgy viszonyulnak, mint láncfűrészhez a körömolló. Arra kiválóan alkalmas a Torque is, hogy használtautó-vásárlásnál pár perc alatt megnézzük, miért ég a check engine a műszerfalon, de ne higgyük, hogy ezzel fogjuk újraprogramozni a befecskendező rendszert.

Nagyon hasznos lehet viszont az a két információ, hogy hány kilométert ment az autó világító check engine-nel, illetve mikor törölték utoljára a hibakódokat. Ezek szintén alapadatok, de amikor kérdezősködik az ember a megvenni kívánt autóról, jól jöhet a plusz infó.

A másik terület, amire szokás használni ezeket az appokat, olyan adatok megjelenítése, mint a turbónyomás, a valós vízhőfok vagy a lambda. Akár azért, mert nincs műszer rá az adott autóban, akár csak úgy játszósdiból. Amennyire pontosan kijönnek ezek az OBDII-csatlakozóból, annyira pontosan tudjuk megnézni őket a szabadon programozható műszereken. A Torque-nak van néhány képernyőnyi előre konfigurált műszerfala – ezek egész jók, de a körműszereket nem feltétlenül lehet jól leolvasni egy kisebb okostelefonon. Aki persze androidos tabletet cuppant a műszerfalra és elbíbelődik egy félórát a szája íze szerinti elrendezés felprogramozásával, elégedett lehet a végén, de én az alább részletezett DashCommandot sokkal ügyesebbnek tartom, főleg, mert nem kell vacakolni a programozgatással, mint itt.

Amiből nem sikerült értékelhető eredményeket kicsiholni, az a diagramrajzoló funkció. Ezt is szabadon fel lehet programozni, az x és y tengelyre bármit kérhetünk, de a pontokkal kirajzolt eredmény használhatatlannak bizonyult. Elképzelhető, hogy több órás programozással vagy valamilyen furfangos plugin letöltésével erre is alkalmassá válik a Torque, de én körülbelül akkora türelemmel használom az appokat, mint egy átlagosnál kicsit érdeklődőbb felhasználó – aki nagyon bele akar mélyedni, előbb-utóbb úgyis talál megoldást.

Szintén nem túl meggyőző a teljesítmény/nyomatékmérés, illetve a nullaszázas gyorsulás és a negyedmérföldes idő. Ezek ugye valamilyen rejtélyes algoritmussal számolt értékek, és ezekben egyik app se hozott fényes eredményeket. Megadtam minden adatot, amit meg lehet, súlyt, üzemanyagszintet, lökettérfogatot, ennél többet itt nem is lehet. A 182 lovas Focusnál 133,9 lóerőt mért, és elég alacsony nyomatékértékeket. Fékpadon aztán kiderült, megvan a Fordban az összes ló.

A gyorsulási adatok megismételhetősége egész jó, de nem alapoznék rá nagydoktorit. A performansz méréseknél fontos, hogy jól legyen rögzítve a telefon az autóban, illetve hogy az adott telefon gyorsulásmérője minél pontosabb legyen, de ha minden adott, akkor is van benne néhány tized bizonytalanság. Két különböző autót már nem mernék összehasonlítani vele.

Összességében jó játék a Torque, sok mindent meg lehet nézni vele, de ha pontosabb, részletesebb adatokra vágyunk, hamar elfogy a tudása. Ellenben kellő türelemmel szinte bármit fel lehet rá programozni, ami hasznos lehet a mélynördöknek.

DashCommand (2239 Ft)

A fél óráig teljes funkcionalitással ingyenesen használható DashCommand harminc perc alatt tökéletesen meggyőz, hogy érdemes kiadni érte bő kétezer forintot. Valahogy menőbb az egész megjelenése, mint a Torque-é, és nem csak profibban mutat, de okosabban is vannak összerakva a műszerfalak. Az apró, 480x320-as képernyőmön mindig hamarabb megtaláltam a számomra érdekes adatokat, egy pixelre több infó jut, nincsenek nagy, haszontalan fekete foltok.

Az adatok megadásánál erősödik a benyomás, hogy komolyabban gondolták a DashCommandot. Légellenállás, homlokfelület, váltóáttételek, gumiméret: ennyiből akár már lehetne is pontos teljesítményt számítani. Kár, hogy ennek ellenére nem sikerült, a 224 lóerő pont ugyanakkora tévedés, mint a Torque-é, csak ellenkező irányban. Ehhez képest a nullaszázat egy másodperccel hosszabbnak 10,4-nek mérte a DashCommand. Hagyjuk is a hülyeséget, nézzük inkább, mire jó.

Az élő adatok kijelzése itt is hibátlan, és a jól csoportosított műszereket jól le lehet olvasni. A négy előre gyártott műszerfalhoz nem is nyúlnék, annyira tökéletesek. A boyracernek ott a sebesség, fordulatszám, gázpedálállás mellett a turbónyomás, és a tök értelmetlen gyorsulási és teljesítményadatokat is szemmel követheti. A hypermiler az elmúlt három óra fogyasztási statisztikájának fog örülni, és hogy másodpercre pontosan olvashatja le az aktuális üzemanyagáramlást. A sufnidiagnoszta a beszívott levegő hőmérsékletét, az előgyújtást, a szívócsőnyomást és hasonlókat figyelheti, a pályanapozó pedig a váltásjelzőt fogja nagyra értékelni.

Utóbbi funkció tök egyszerű, de már önmagában is jelzi, hogy valaki gondolkodott. Hasonló felhasználásra jó a kétdimenziós gyorsulásérzékelő, amin láthatjuk, mennyire tapad a gumink, illetve milyen közel járunk a határokhoz pályaautózásnál. És a felvett adatokat színes kukacként még rá is tudja kanyarítani a bejárt nyomvonalra – zseniális. Off-roadosoknak pedig a dőlésmérő segít eldönteni, most fognak-e felborulni a triálon vagy csak a következő kanyarban.

A hibakódolvasás/-törlés itt is ugyanúgy adott, mint a Torque-nál, és tetszőleges adatokat szintén rögzíteni tud a DashCommand, de azzal nem bajlódtak, hogy lázgörbéket rajzoltassanak a telefonon. Akit nagyon érdekel letöltheti és tovább elemezheti őket, de én ennyire nem merültem bele.

A DashCommand nekem nagyon bejött, főleg azért, mert nem kell vacakolni a programozgatással. Ha tudjuk az autó fő adatait, elég fellapozni az előre konfigurált képernyőt, és kész.

OBD Car Doctor pro (1024 Ft)

Ahogy a név is sugallja, a Car Doctor nem műszerfalhelyettesítő, inkább diagnosztikai eszköz. Nem is bajlódtak sokat a dizájnnal, a kezdőképernyő így fogad: Connect damn device (csatlakoztasd az átkozott adaptert). Lehet, hogy itt valami elcsúszott a programozásban, de az egész app olyan hangulatú, mintha egyszerű szerszámnak programozták volna egyszerű szerszámgyártók.

A csatlakozás se ment olyan könnyen, mint a két felhasználóbarát alkalmazásánál, be kellett állítanom, hogy milyen protokollal próbálkozzon, csak akkor sikerült összehangolnia magát az ELM327-tel. Utána viszont egyből gyönyörűen rajzolta az oszcillogrammokat – nyilvánvaló, hogy erre találták ki. A DashCommandhoz hasonlóan térképre is le tudja teríteni a mért értékeket, ami jól jöhet, ha egyedül diagnosztizálunk, és csak arra emlékszünk, hogy melyik kereszteződésnél kezdett el rángatni az autó.

Szintén segíti a hibafeltárást, hogy egyszerűen lehet loggolni a mért adatokat, és a végén egy-két pöttyintéssel megkapjuk a maximális, minimális, illetve átlagértéket. Ez, és persze a minden appban megtalálható hibakódolvasás/törlés adja az értelmét a Car Doctornak – garázsműszernek ennyiért tök jó. Persze elő tud varázsolni ő is hasonló órákat, mint a Torque, de műszerfalnak mindkettőnél alkalmasabb a DashCommand.

Azt hiszem, ezek után már mindenki el tudja dönteni, mire adjon ki egy vagy két ezrest, ha ilyen appot szeretne használni: a Torque egy jó mindenes, a DashCommand egy nagyon okosan összerakott kiegészítő műszerfal és pályanapokon is hasznos lehet, a Car Doctor pedig hibakeresésre a legjobb, de igazából játékok ezek mind, annyit érnek, amennyibe kerülnek. Ha komolyabb műszert szeretne az ember, célszerszámot kell venni.

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

45 perce
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10