Megy a Totalcar Erőmérő sorozata, dolgozik a profi és hitelesített mérőpad és megdolgoznak a járművek is az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, most egy népszerű dízel kerül a mérőpadra, hogy megtudjuk mennyi ló maradt a ménesből 400 ezer kilométer után.
Amikor 1999-ben megjelent a 2.5 V6 TDI motor, elámult a szakma. Olyan megoldásokat alkalmaztak a direkt befecskendezős, hengerenként négy szelepes, dupla vezérműves V6-osban, amit eddig csak benzinmotorokban használtak. A járásának simasága, a fordulatszám is korábbi benzineseket idézett. A legelső változat 150 lóerős volt, ez akkoriban nagyon jó literteljesítménynek számított. A gyártás első évében el is nyerte az Év motorja díjat a kategóriájában. A kategóriában ez volt a legkönnyebb és legkisebb motor, gyorsan felugrott az eladási statisztikák elejére, közkedvelt motor lett.
Nem véletlenül, az egész motor egy tervezési bravúr: a szilíciummal ötvözött öntöttvas hengertömbben, acél csapágylétrában fut a rövid, masszív főtengely. A hengerfejek könnyűfémből készültek és a négy vezérműtengelyt karbon erősítésű vezérműszíj hajtotta. A két hengersor között, hátul volt a GT20-as Garrett turbófeltöltő, amely változó geometriás volt, hogy más kis fordulaton megfelelő nyomása legyen, és széles fordulatszám tartományban tudjon működni.
Magyarországra is sok Audit hoztak be, amiben ez a motor volt. Felületes szemlélődőnek az összes 2,5 V6 TDI egyforma, de az évek folyamán sok kisebb-nagyobb változtatást eszközöltek rajta, amelyek egy része az emissziós normáknak való megfelelés miatt, másik része pedig a gyerekbetegségek kiküszöbölése miatt volt szükséges. A 2002 utáni, általában B betűvel kezdődő motorszámosok más sokkal jobbak, átdolgozták a hengerfej olajozását, és az egész vezérlést módosították.
A mérésre érkezett Audi A6 2,5 TDI is ebből a szériából származott, 2004-es, már a jobbik motorral szerelve. 417 ezer kilométer van benne, gazdája szereti, családi autónak használják. Nemrég volt vezérléscsere, valamint a porlasztókat is cserélték. A motornak szép hangja van, egyenletesen jár a V6-os dízel.
Ezeknek a motoroknak a rossz hírnevéhez az is hozzájárult, hogy nagyon sok autót hoztak be meghamisított (visszatekert) km óra állással. Amikor pedig meghibásodtak, mindenki csodálkozott, hogy 200 ezer kilométernél hogy fordulhat ilyen elő, pedig az autóban már jóval több kilométer volt. Azt gondolom, nem ritka az 500 ezer kilométer felett futott autó sem, pedig ilyen óraállásokat nagyon ritkán látunk.
A mérés simán indult, a kipufogó sem füstölt látványosan, csak az elszívó tölcsérnél látszott egy kis köd. Ez az utcán szinte nem látszik, teljesen a normális értéken belül van. A motor szépen kezd húzni, a turbó elkezd tölteni, a görbe megindul felfelé... Fordulaton a V6 TDI szinte nem is dízelhangú, a jellegzetes dízel kerepelés ekkor más nem hallatszik.
A motor gyárilag 163 lóerős 4000-es fordulaton és 310 Nm nyomatékú 1400-tól egészen 3500-as fordulatig. Gyakori jelenség, hogy a korábbi tulajdonosok közül már valaki módosíttatta a motorvezérlőt a nagyobb teljesítmény érdekében, és a jelenlegi tulajdonos nem is tud róla. Ezt nem zárhatjuk ki a mi esetünkben sem, azonban a mérés nagyon érdekesen alakult.
A számokon is meglepődtünk, nézzétek meg a videót, hogy mit szólt hozzá a tulajdonos.
Ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek megnézni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára.
korábbi erőmérők
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.