Az Erőmérő a Totalcar hetente jelentkező sorozata, amelyben profi teljesítménymérő padra gurítjuk az olvasók autóit, hogy kiderüljön, mennyi maradt bennük a gyárilag ígért teljesítményből. Kedvenc sorozatunk már több mint egy éves, több száz érvényes jelentkezés várja, hogy feldolgozzuk, ezért most nem várunk újabbakat. Ezúttal egy igazi kultuszautó, a Polski Fiat 126p bizonyíthat az Autokorbel görgőin.

A Fiat 126 Lengyelországban gyártott változatát itthon mindenki Kispolski néven ismerte, hiszen amikor ebből az autóból több tízezer volt itthon forgalomban még bőven lehetett kapni a Polski Fiat nagyobb változatát, a 125p-t is. A kisautóról mindenkinek van egy története, mert vagy neki volt, vagy az ismerősének, hiszen négy és fél millió darabot gyártottak összesen, ennek hetven százalékát Lengyelországban. A szocialista táborban is könnyen elérhető és megfizethető autó volt, azok választották, akik idegenkedtek a kétütemű Trabanttól, de nem tudtak, vagy nem akartak többet áldozni autóra.
A városi kisautónak bravúros a formaterve, így majdnem 50 év távlatából sem érezzük öregnek, a forma nagyon jól sikerült az olasz Fiatnak. A technika már nem ennyire csodás, hiszen a hajtásláncot és a motort az 1957-ben megjelent Fiat 500-asból emelték át szerkezetileg azonosan, minimális módosításokkal.

Ha azonban azt nézzük, hogy a Fiat 500 városi kisautónak készült, a motor pedig céltudatosan ahhoz az autóhoz, akkor máris szebb a kép. A szélesség adott volt, nem lehet keskenyebbre csinálni, mert akkor nem ülhet két ember egymás mellett, viszont a hosszal takarékosan kellett bánni, akárcsak a tömeggel. Így adta ki a kéthengeres léghűtéses hosszmotor, aminek a hűtés miatt a szélessége jóval nagyobb a teljes hosszánál. Különlegessége, hogy a két dugattyú együtt mozog fel és le, a főtengelyen pedig hatalmas ellensúly van, hogy a remegést kiegyensúlyozzák. Ennek ellenére ez a konstrukció eleve nem lehet nagy fordulatú, a 4500/perc maximális fordulatszám már nagyon soknak számít. A keverékképzése természetesen karburátoros, vezérlése pedig OHV, ahol a vezérműtengelyt nagyon rövid lánc hajtja. A motorkonstrukció érdekessége még, hogy az olajkörben csak egy centrifugális olajszűrő található, amelynek tisztításához meg kell bontani a motort. Ez 1957-ben teljesen normálisnak számított.
Ugye neked is nagyon kellene?
Jó így is, de azért kellene bele a sper – szólt a tulaj, miközben körülbelül 6000-es fordulaton ordító motorral drifteltünk át egy körforgalmon. Igen, jól látják, ez egy Kispolszki.
Az Erőmérő mai epizódjában szereplő autó 1981-ben készült Lengyelországban. Még króm lökhárítós, kis műszerfalas és a régi kúpos keréktárcsákat viseli. Különlegessége az eredeti fényezés, a rozsdamentes állapot és az, hogy 47 ezer kilométert tett meg eddig összesen. Gábor, a tulajdonos igazi típusrajongó, gyári állapotú 126p-n kívül több, további Kispókot dédelget otthon, sőt szerepelt is már a Totalcaron egy gépkönyves, bepapírozott tuning autóval.

Több okból is izgatottan vártuk a mérést. A Kispolskin sportkipufogó volt, amely tulajdonképpen egy komplett rendszer, melynek a teljesítményre és nyomatékra gyakorolt hatásáról nem volt elképzelésünk. A Trabant és Polski-rivalizálás is elindult a felkészülőbeszélgetés perceiben, hiszen a korábban egy Trabant bravúrosan szerepelt az Erőmérőben.
Az Erőmérő nagyon érdekes műfaj, leginkább olyan, mint egy jó hosszútávfutás: aki szereti, annak mindegy, hogy a maratont három vagy öt óra alatt teljesíti-e, futás élvezeti értékét mindez nem befolyásolja és a végén egyforma a fáradtság is. A több mint egy éve zajló méréssorozat esetében is mindegy, hogy majdnem 700 lóerős a mért autó vagy csak 24, a kétféle technika egyformán küzd a paddal.

A mérőpadot természetesen máshová kell állítani egy gyengébb autónál, de a mérés ideje nagyjából azonos, a Polskit negyedik fokozatban mértük.
A sportkipufogó miatt a hangja jóval erősebb, mint gyárival lenne és a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám is feljebb csúszott. Érdekes módon a nyomatékmaximuma lejjebb jött a fordulatszámskálán, azonban éppen nem éri el a gyári 41 newtonmétert.
Érdekes a mérés, egészen komoly hangot produkál az ikerhengeres motor és nagyon szép görbéket rajzol. A szocialista járműipar ismét bizonyított.
Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok autó jön még!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
