Ötven mérés után is jöhet meglepetés
Totalcar Erőmérő: Mazda 6 GTA 2.5
A Totalcar Erőmérőben valóban nagyon sokféle érdekes autó megfordult már az Autokorbelnél, ez a Mazda azonban elsőre nem tűnt különlegesnek.

Azért választottuk be mégis olvasóink autói közül, mert a 2,5 literes, benzines változat viszonylag ritka a hatos Mazda második generációjából, mi is kíváncsiak voltunk, hogy a Mazda L kódú motor milyen görbét rajzol. Azt már tudtuk, hogy nem egy lóerőgyár, főként nem mai szemmel.
Manapság elvétve találkozunk olyan személyautóval, amelynek motorjában csupán négyfelé osztják szét a két és fél liternyi hengerűrtartalmat. A blokk Mazda-tervezés, tőlük vette át később a Ford és alkalmazta több járműben. Sikerességét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy noha már 2008-ban megjelent a kínálatban, a későbbi Skyactiv benzinmotorok alapját még mindig ez adta 2013-ban.

Ma azt mondhatjuk, hogy nincs semmi különleges a felépítésében, hiszen 16 szelepes DOHC blokk, a szívóoldalon változó szelepvezérléssel (i-VCT) és szívócsatorna-befecskendezéssel. Ám ha egy kicsit közelebb hajolunk, látjuk a különlegességeit: a könnyűfémből készült hengertömbben létrás erősítést terveztek a csapágyaknak és molibdénnel ötvözött öntöttvas hengerhüvelyeket alkalmaztak. Ezek mind a tartósságot fokozzák, precíz mérnöki tervezésről tanúskodnak. A motor még így is alig nehezebb, mint 130 kg, ami a kettőfeles kategóriában kifejezetten kevés. A főtengelyen nyolc kiegyensúlyozó sonka található, amely garancia rezgésmentes és csendes üzemre, még ekkora dugattyúk esetén is.

Az is tanulságos, hogy nem akartak túl nagy furatot készíteni a mazdás mérnökök, így a löketet növelték, hogy a 2,3 literes kisebb motorból kiindulva is kijöjjön a 2488 köbcentis végeredmény. Extra hosszú, 100 milliméter löketű motorról beszélünk, amelyhez csak 89 mm-es furat társul. Ez a furat-löket arány a nyomatékosságot szolgálja, viszont nem szokás nagy fordulatú motort készíteni nagy lökettel a nagy dugattyú-középsebesség miatt. Talán erre volt a mérnökök válasza az ötvözőkkel jobban kopásállóvá tett hengerhüvely.
A 170 lóerő névleges teljesítményhez már 2008-ban sem kellett 2500 köbcenti, ráadásul a sokkal jobban elterjedt kétliteres motorból is kihoztak 148 lóerőt, közvetlen befecskendezéssel 160 lóerős volt. Papíron tehát nagyon kicsi a különbség a kétliteres és a 2,5-ös benzinmotor közt, ráadásul utóbbi a maximális teljesítményét minden változatban 6000/perc fordulaton produkálta. A maximális forgatónyomaték értékét is 4000-nél adják meg, így felmerül a kérdés: ezért a kis többletért miért válasszuk a nagyobb motort?

A válasz a motor karakterében, a görbék alakjában van. A mérés során is érezhető volt, amit a tulajdonos korábban megjegyzett: vezetés közben a nagyobb blokk teljesen másként viselkedik, mint a korábban ugyanilyen Mazdában próbált kétliteres. Az egész autó dinamikusabbnak tűnik a nagyobb motorral, mert közvetlenebbül reagál a gázadásra, ráadásul a viszonylag rövid áttételezésű váltó miatt majdnem mindegy, melyik fokozatban hajtjuk, gondolkodás nélkül megy.
A mérésen láttuk, hogy már viszonylag hamar felmegy a nyomaték 150 Nm fölé, és széles fordulatszám-tartományban ott is marad. Az is érdekes, hogy a gyári értéknél magasabb fordulatszámnál jön meg a maximális teljesítmény, tehát a motor kicsit forgósabb, mint amit a gyári specifikáció alapján várnánk.

Az erőteljes terhelés ellenére még a mérés során is csak kevés zaj szűrődött be az utastérbe, és hiába nem hat-, hanem csupán négyhengeres a nagy Mazda, hangja selymes és visszafogott. Érdemes megnézni a videót, belehallgatni az utastér csendjébe, majd a végén vetni egy pillantást a görbékre.
Ha érdekesnek találjátok a Totalcar Erőmérő sorozatát, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, minden héten újabb érdekes autóval jelentkezünk!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
