A Totalcar Erőmérő sorozatában ezúttal egy itthon nagyon népszerű modell tekeri meg az Autokorbel mérőpadjának görgőit. A Dacia Duster első generációja, benzinmotorral már szerepelt a Totalcaron, akkor nem voltunk teljesen elégedettek vele, ezért most megnézzük, hogy az összkerékhajtás fogja-e vissza, vagy tényleg gyenge a motor. Hetente jelentkező sorozatunk több mint egy éve indult, akkor megismerhettétek céljainkat és néhány nap alatt több mint kilencszáz olvasónk töltötte ki a webes jelentkezési lapot, ezért egy ideje nem fogadunk újabb autókat.
A Duster amolyan közönségkedvenc, annak ellenére, hogy a viszonylag kedvező ár miatt azért gyakran kezdődnek vele kapcsolatban úgy mondatok, hogy ahhoz képest egész jó. Racionális választás azoknak, akik tényleg könnyű terepjáróra vágynak, és nem költenének sokat. Soha nem mondtuk, hogy rossz, noha a beltér műanyagai, illesztése minden pillanatban eszünkbe juttatják, hogy nem prémium SUV-ban ülünk. Tesztjeink során elégedettek voltunk az egészen jól hangolt és megbocsátó futóművel, amely hosszú rugóútjaival komfortossá teszi az utazást, viszont sokszor kifogásoltuk az 1.6-os, szívó benzinmotor erejét.
Másrészt épp ez a motor a bolondbiztos választás, hiszen a Renault-tól származó K4M motor már klasszikus. Semmi felesleges elektronika, nincs turbó, nincs közvetlen befecskendezés, nincs akár állásos, akár folyamatosan változó szelepvezérlés, tehát semmi, ami bonyolulttá tenné az 1,6 literes, dupla vezérműtengelyes, tizenhat szelepes blokkot. A K4M alváltozatai elég régóta bizonyítanak különféle francia modellekben, így volt idejük kiforrni, gyerekbetegségeiktől megszabadulni.
Az is igaz persze, hogy el vagyunk már szokva ezektől ettől a konstrukciótól, nincs az alul meginduló turbó által kreált nyomaték, változó szelepvezérléstől szélesen terhelhető fordulatszám-tartomány sem, csupán hagyományos motorkarakterisztika, és épp annyi akarat, amit bármely, korabeli egyhatos tudott. A Duster esetében ehhez nem éppen könnyű felépítmény, illetve a négykerékhajtás vesztesége társul, és máris fanyalgunk, hogy a magas Dacia nem versenyautó. Egyszerre szeretnénk mindent: erőt és megbízhatóságot, mindezt egy nagyon kedvező árcédulával.
Az Erőmérő mai epizódjában megpróbáljuk kideríteni, hogy az egyszerű 1,6-os motor esetleg nem is éri el a gyárilag megadott 105 lóerő névleges teljesítményt, vagy tudja, csak ez ennyire elég. A mérés arra is választ adhat, hogy ezt a viszonylagos gyengeséget a nyomatékkarakterisztika hibája okozza-e. A mérési görbék alakja mindig beszédes, néha többet mond a valós adatoknál is.
Az olvasónk által felkínált Duster nem teljesen olyan, ahogy a gyárból kijött, hiszen utólagos, lengyel gyártmányú gázszettet szereltek bele, ezért érdekességképpen nem csak benzinesként, de LPG-üzemmódban is megmértük. A tulajdonos úgy érzi, mintha gázzal nyomatékosabb lenne a Duster, és jobban megindulna alulról, mint benzinnel.
A mérés során fronthajtásra kapcsoltuk, a folyamat kicsit nehezen indult, többször elkezdtek forogni a hátsó kerekek is, mivel a hajtáslánc nem kapcsolódott szét teljesen. Ez az anomália a kigördülésnél a hajtáslánc veszteség-számítást zavarta, a főtengelyre visszaszámolt teljesítményérték volt pontos. Amikor a hajtáslánc végül valóban szétkapcsolódott, megcsináltuk a mérést mindkét üzemanyagfajtával. A tulajdonos kicsit meglepődött, mi nem annyira, mert körülbelül erre számítottunk.
Nézzétek a videót, kicsit elemezzük a mért adatokat, a tulajdonos is nyilatkozik, elégedett-e a látottakkal és ezek egybevágnak-e azzal, amit a Dacia vezetése közben érez. Ha szeretitek a Totalcar hetente jelentkező sorozatát, iratkozzatok fel Youtube-csatornánkra, mert minden héten újabb érdekes Erőmérő-epizódok jönnek!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.