A hitelesített profi teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóit mérjük meg az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, az olvasók jelentkezhettek a mérésre, most pedig egyik kedvencünk, a kicsi és egészen könnyű Toyota Yaris áll a görgőkre viszonylag nagy és erős motorral.
Az autógyártók manapság kis lökettérfogatú turbómotorokból próbálnak nagy teljesítményt kihozni és jó fogyasztási, illetve emissziós értékeket elérni. Szomorúan látjuk, hogy a nagy szívómotorok kezdenek teljesen eltűnni, sőt, jellemző a négy- helyett háromhengeres felépítés még a nagyobb kategóriában is, ahol korábban elképzelhetetlen volt.
Közhely számba megy, hogy a lökettérfogatot semmi sem pótolja, a nagy motorok nyomatéka gázadásra azonnal rendelkezésre áll, jobb a motorkarakterisztika, nem kell arra várni, hogy a turbónyomás felépüljön és megjöjjön a teljesítmény. Ezeket a különbségeket vezetés közben is érzékelni lehet.
Az Erőmérő mai epizódjában a régi éra képviselőjét láthatjátok. A második generációs Toyota Yaris TS méretéhez és 1150 kilós tömegéhez képest viszonylag erős és nagy lökettérfogatú motort kapott, ami szinte különlegességnek számít a mai hasonló méretű modellek között. Bár az első generációs TS, vagyis Toyota Sport-verzióhoz képest bő 150 kilogrammot hízott az autó, még így is könnyűnek tekinthető.
TS jelölés megtévesztő lehet, hiszen nem igazi Toyota Sport-változatról van szó, hiszen ellentétben a Corolla TS-sel, ebben a Yarisban nem a ZZ kódú, 7000 fölé forgó, sportos hangolású motort találjuk, hanem a kevésbé erős, kevésbé forgós ZR kódút, amely több, nagyobb méretű polgári Toyotában is megtalálható.
Mégsem kell panaszkodnunk, hiszen az 1,8 literes szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű DOHC 16 szelepes blokk egészen baráti darab. A kisebb és nagyobb Toyota benzinmotorokra jellemző olajfogyasztás sem annyira gyakori ennél a konstrukciónál, de azért nem ismeretlen jelenség. Ezúttal nem egy 1,4-1,5 tonnás autót visz, hanem egy könnyű kisautót, amelynek egészen sportos menetteljesítményeket ad.
Ennyit az elméletről, de vajon gyakorlatban mit mutat a Toyota 2ZR-FE blokkja a mérőpadon? Nincs okunk azt gondolni, hogy az alig több, mint százezer kilométert futott motor nem teljesíti a gyári adatokat, azonban azt is tudjuk az elmúlt mérések nyomán, hogy a szívómotorok általában csak akkor érik el névleges teljesítményüket, ha nagyon újak, vagy egészen optimális körülményeket biztosítunk nekik a mérés során. Ez nem merül ki a jó minőségű benzinben, de új levegőszűrő, új gyertyák és minden egyéb is szükséges lehet.
A Yaris 1,8-as blokkja nem tekinthető a végletekig kihegyezett, sportos utcai motornak, hiszen maximális fordulatszáma is csak 6000/perc. Ennek ellenére számítottunk arra, hogy nem lesz meg hiánytalanul a papíron ígért 133 lóerő és 173 newtonméter maximális forgatónyomaték.
A mérés rendben zajlott, ezúttal nem volt kerékmegcsúszás, a teljesítményt megfelelően vitte a görgőre a kis Yaris, de a végén így is érdekes volt megnézni a görbéket és elemezni az alakjukat.
Nézzétek meg az Erőmérő mai epizódját, ha pedig tetszett és további érdekes autókat szeretnétek látni a teljesítménymérő-padon, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára! Hamarosan ismét egy szocialista gyártmány bizonyíthat!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.