Az arcodba robban, és ez jó neked

2019.11.19. 17:14

Az utóbbi évtizedekben rengeteget fejlődött az autók biztonsága. Összehasonlíthatatlanul merevebb lett a kaszni, és már egy alap Swift is tele van biztonsági elektronikával. A lényeg azonban nem változott: szervezetünk továbbra is rosszul viseli a hirtelen lassulást, főleg ha egy kormány karimája okozza homloktájt.

Ahhoz, hogy egy túlélhető balesetet túléljünk, két dolognak kell teljesülnie: lehetőleg maradjon annyira ép az autó körülöttünk, hogy lágy részeink ne találkozzanak közvetlenül az oszloppal/másik autóval/fával/vaddisznóval, illetve, a csattanás okozta hirtelen lassulásban legyen annyi átmenet, hogy belső szerveink ne szakadjanak le.

Előbbihez merev váz kell, utóbbihoz pedig lágy karosszéria és egy légzsák. A karambol során jó esetben elnyeli a mozgási energiánk egy részét az okosan megtervezett, gyűrődő karosszéria, a maradékot pedig belefejeljük a légzsákba. Pontosan ez történt 1990-ben, amikor is a történelemben először találkozott frontálisan két, légzsákkal szerelt autó. A biztosító szerint mind a két úttörő amerikai az életét köszönhette az új biztonsági kütyünek.

Azóta - bár nehéz pontos adatokat találni-, több mint egymillió alkalommal nyílt már légzsák, és több tízezer ember köszönheti életét egy pirotechnikai töltetnek. Amint az autónk nekimegy valaminek, a hirtelen lassulást érzékeli egy vagy több gyorsulásmérő, ami aztán egy szempillantás alatt áram alá kapcsol egy fűtőelemet, ami alágyújt a pirotechnikai töltetnek. A hirtelen felszabaduló ártalmatlan gáz (többnyire nitrogén) 300 km/h-s tempóval fújja fel a nejlon lufit. Az instant felfújódást csúszós, krétaporszerű bevonattal könnyítik, hogy az összehajtogatott zsák a lehető legkönnyebben ki tudja magát csomagolni.

Mire az 5 kiló körüli fejünk tehetetlenül elindul előre, jó esetben már várja is a puha párna. Ahhoz viszont, hogy ne csak annyit érezzünk az egészből, mintha izomból fejbe rúgtak volna egy terheslabdával, a keményre fújt párnát az oldalsó részén kilyuggatják, így a becsapódó arcunk terhe alatt fokozatosan ereszt le, ezzel finomítva a hirtelen lassulást.

Ebből adódik az is, hogy muszáj tökéletesen időzíteni. A fejünk átlagosan 5 századmásodperccel a koccanást követően már landol is a kormányon. Ha a 3 századmásodperc alatt felfújódó légzsák akár csak egy szempillantást is késik, ki lehet találni, mi történik. Az alábbi videóban látható dinnye jól szemlélteti az épp jókor, és az épp egy kicsit későn közötti különbséget.

Az elvet már a hatvanas években kidolgozták, bár sok más találmányhoz hasonlóan itt sem egyértelmű, kinek jutott eszébe először. Walter Linderer és John W. Hetrick szinte egy időben, feltehetően egymástól függetlenül 1953-ban védették le a balesetek erejét tompító párna ötletét.

Azóta eljutottunk oda, hogy minden új autóban kötelező a vezető-, és az utasoldali légzsák.  Elsőre talán furán hangzik, de már motorosok számára is elérhető légzsák. Van olyan ami be van építve a ruhába,  de olyan is, ami a műszerfal mögül robban előEgy jobban felszerelt autóban pedig már olyan extrák sem számítanak ritkaságnak, mint a térdlégzsák, a fejlégzsák elöl-hátul, az oldalütközések enyhítésére függönylégzsák, vagy épp a biztonsági övbe épített felfújódó párna.

Ennek ellenére a hetvenes évek végén a GM és a Ford az alacsony eladások miatt le is vette az opciós listáról, és évekig lobbiztak a kötelezővé tétele ellen, mondván nem praktikus. Szerencsére idővel győzött a józan ész, és ma már senkinek nincs vele gondja, hogy egy arcába robbanó töltettel töltött kormányt tekerget, de a biztonsági öv használata még mindig sokaknak probléma. Pedig öv nélkül a légzsák nem sokat ér, bár józan ész nélkül övvel se.

Az oldalról ajánljuk

Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38