Az arcodba robban, és ez jó neked
Az utóbbi évtizedekben rengeteget fejlődött az autók biztonsága. Összehasonlíthatatlanul merevebb lett a kaszni, és már egy alap Swift is tele van biztonsági elektronikával. A lényeg azonban nem változott: szervezetünk továbbra is rosszul viseli a hirtelen lassulást, főleg ha egy kormány karimája okozza homloktájt.
Ahhoz, hogy egy túlélhető balesetet túléljünk, két dolognak kell teljesülnie: lehetőleg maradjon annyira ép az autó körülöttünk, hogy lágy részeink ne találkozzanak közvetlenül az oszloppal/másik autóval/fával/vaddisznóval, illetve, a csattanás okozta hirtelen lassulásban legyen annyi átmenet, hogy belső szerveink ne szakadjanak le.

Előbbihez merev váz kell, utóbbihoz pedig lágy karosszéria és egy légzsák. A karambol során jó esetben elnyeli a mozgási energiánk egy részét az okosan megtervezett, gyűrődő karosszéria, a maradékot pedig belefejeljük a légzsákba. Pontosan ez történt 1990-ben, amikor is a történelemben először találkozott frontálisan két, légzsákkal szerelt autó. A biztosító szerint mind a két úttörő amerikai az életét köszönhette az új biztonsági kütyünek.

Azóta - bár nehéz pontos adatokat találni-, több mint egymillió alkalommal nyílt már légzsák, és több tízezer ember köszönheti életét egy pirotechnikai töltetnek. Amint az autónk nekimegy valaminek, a hirtelen lassulást érzékeli egy vagy több gyorsulásmérő, ami aztán egy szempillantás alatt áram alá kapcsol egy fűtőelemet, ami alágyújt a pirotechnikai töltetnek. A hirtelen felszabaduló ártalmatlan gáz (többnyire nitrogén) 300 km/h-s tempóval fújja fel a nejlon lufit. Az instant felfújódást csúszós, krétaporszerű bevonattal könnyítik, hogy az összehajtogatott zsák a lehető legkönnyebben ki tudja magát csomagolni.

Mire az 5 kiló körüli fejünk tehetetlenül elindul előre, jó esetben már várja is a puha párna. Ahhoz viszont, hogy ne csak annyit érezzünk az egészből, mintha izomból fejbe rúgtak volna egy terheslabdával, a keményre fújt párnát az oldalsó részén kilyuggatják, így a becsapódó arcunk terhe alatt fokozatosan ereszt le, ezzel finomítva a hirtelen lassulást.

Ebből adódik az is, hogy muszáj tökéletesen időzíteni. A fejünk átlagosan 5 századmásodperccel a koccanást követően már landol is a kormányon. Ha a 3 századmásodperc alatt felfújódó légzsák akár csak egy szempillantást is késik, ki lehet találni, mi történik. Az alábbi videóban látható dinnye jól szemlélteti az épp jókor, és az épp egy kicsit későn közötti különbséget.
Az elvet már a hatvanas években kidolgozták, bár sok más találmányhoz hasonlóan itt sem egyértelmű, kinek jutott eszébe először. Walter Linderer és John W. Hetrick szinte egy időben, feltehetően egymástól függetlenül 1953-ban védették le a balesetek erejét tompító párna ötletét.

Azóta eljutottunk oda, hogy minden új autóban kötelező a vezető-, és az utasoldali légzsák. Elsőre talán furán hangzik, de már motorosok számára is elérhető légzsák. Van olyan ami be van építve a ruhába, de olyan is, ami a műszerfal mögül robban elő. Egy jobban felszerelt autóban pedig már olyan extrák sem számítanak ritkaságnak, mint a térdlégzsák, a fejlégzsák elöl-hátul, az oldalütközések enyhítésére függönylégzsák, vagy épp a biztonsági övbe épített felfújódó párna.

Ennek ellenére a hetvenes évek végén a GM és a Ford az alacsony eladások miatt le is vette az opciós listáról, és évekig lobbiztak a kötelezővé tétele ellen, mondván nem praktikus. Szerencsére idővel győzött a józan ész, és ma már senkinek nincs vele gondja, hogy egy arcába robbanó töltettel töltött kormányt tekerget, de a biztonsági öv használata még mindig sokaknak probléma. Pedig öv nélkül a légzsák nem sokat ér, bár józan ész nélkül övvel se.


Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
