Így lehet bármilyen autót ellopni!
A Vice közölt egy terjedelmes cikket egy ijesztően egyszerű autófeltörési és lopási módszerről, amelyben maga az elkövető is megszólal. Az illető abból él, hogy a modern autók könnyű nyitásához és elindításához szükséges eszközöket gyártja és adja el, teljesen legálisan. Egy másik, a területen jártas hacker pedig az egységek működését is elmagyarázza.
Az alábbi videón két férfi egy félhomályos parkolóházban néhány perc alatt feltör, majd beindít egy Jeepet. Hacsak ennyiről szólna a jelenet, valószínűleg nem sok ember figyelmét keltené fel, de itt nem ez a helyzet.
A felvételen az egyikük egy laptop méretű eszközön megnyom egy-két gombot, közben a kijelzőn megjelenik a kívánt célpont – ebben az esetben a Jeep. Ezután a másik férfi egy jóval kisebb, antennás eszközzel az autóhoz lép, ő is megnyom egy gombot, és már nyitva is van az autó, és szinte azonnal beindítja a motort. A jelenleg pár perc alatt lezajlik, és bár nem valódi autólopást, pusztán figyelemfelkeltő demonstrációt látunk, az egész nagyon elgondolkodtató.
A videóban szereplő egyik férfi, Evan – aki pseudonym néven fut online – áll a technika hátterében, amivel összeköti a digitális és fizikai bűnözést. Elmondása szerint sose használta ezt a technológiát autólopásra – csupán az ehhez szükséges eszközöket árusítja a neten. Ezt többek között azzal indokolta, hogy minek keverné magát bajba, hogyha több ezer dollárért el tudja adni a jelismétlős módszer kellékeit.
A lényegen nem változtat, az ügyfelek valószínűleg így is autót fognak lopni az Evantől vásárolt rendszerrel, hiszen elsősorban erre való. Szerencsésebb esetben persze biztonságtechnikai szakemberek is tanulmányozhatják a működését, pont azért, hogy ne történhessen ilyen bűncselekmény.
Toyota, Kia, Hyunadi modellek különös veszélyben
A Wired írta egy rövid cikkben, hogy Toyota, Kia, és Hyundai modelleket különösen egyszerű ellopni hasonló módszerrel, és nem is feltétlenül kell, hogy kulcs nélküli technológiával legyenek felszerelve. A felsorolt gyártók modelljeinek egy részében nem bonyolult a beépített – DST80 nevű - titkosító rendszer, így könnyen fel lehet törni őket.
A fenti elméletet diákok is bizonyították egy kutatás során. Indításgátló-vezérlőegységeket vásároltak, és elkezdték kielemezni, hogyan kommunikálnak a kulcsokkal. Hamar rájöttek, hogy borzasztó egyszerűen ki lehet cselezni ezeket a rendszereket. Az általuk tesztelt módszer esetében ehhez egyetlen eszköz szükséges csupán, amely lemásolja az autó eredeti kulcsának nyitó- és indítókódjait – ehhez közel kell kerülni a kulcshoz – és az indításgátlót célozza meg. Így az autóban ülve már csak egy probléma van: amennyiben nem kulcs nélküli rendszerrel működik, fizikailag is érzékelnie kell valamit a kulcs helyén, hogy el lehessen indítani. Ezt azonban már akkor is meg tudták oldani a tolvajok, mielőtt kódokkal és egyéb kütyükkel loptak autót.
A Vice-on a témában olvasható cikk kedvéért egy ilyen biztonságtechnológiával foglalkozó hacker is megnézte a videót, és ki is fejtette, hogyan működik. Az elsőként használt egység érzékeli, és tárolja a parkoló autók által kibocsátott alacsony frekvenciájú jeleket, melyeket azért küldenek a kulcs nélküli ajtónyitó- és indító funkcióval felszerelt autók, hogy érzékeljék a tulajdonosnál lévő jeladót, ha a közelben van. A második egységgel már csak kinyitják a Jeepet az átmásolt kód segítségével. Olyan ez, mintha az eredeti kulcsával nyitották volna ki, hiszen az autóban lévő jelfeldolgozó egység nem tud különbséget tenni az eredeti és a másolt jelfolyam közt. A hacker hozzátette még, hogy ha magasabb frekvenciájú jeleket küldenének az autók, nagyobb távolságból is működne a művelet.
Mivel sokan nem hittek abban, hogy a videó nem csalás, Evan nem bírta ki, hogy az ellenkezőjét bizonyítsa, ezért néhány képet feltöltött a felvételen látható kütyükről egy rövid magyarázószöveg kíséretében, így sok kérdés nem maradt a videó hitelességével kapcsolatban.

Evan elmondása szerint saját technológiája bármilyen kulcs nélküli indítású autón működik, kivéve azokon, melyek 22-40 kilohertz frekvenciájú jeleket sugároznak. Ilyenek például a Mercedes, Audi, Porsche, Bentley, és Rolls-Royce típusai, mivel 2014-ben ezek a márkák egy biztonságosabb technológiára, az úgynevezett FBS4-re tértek át.
Most biztos sokan felhorkannak, hogy nem is olyan jók ezek az eszközök. Aggodalomra semmi ok, Evan gondolt a felsőbb kategóriás, tehát elvileg jobban védett autókra is. Olyan eszközöket is készített, melyek 20-40 kilohertz frekvenciájú jeleket is képesek befogadni, így az előbbi márkák autói is könnyen ellophatóak. Az egyszerűbb modell ára 9000 dollár (2,8 millió forint) a fejlettebbé 12 000 dollár (3,7 millió forint). Kulcs nélküli ismétlőt nagyjából 30 dollárért bárki tud építeni, már ha ért hozzá. Csakhogy az ilyen ember nagyon ritka, ezért inkább vesznek egyet.
Természetesen többféleképpen is fel lehet törni autót elektronikus eszközök segítségével. Egy másik módszer, amiről korábban is volt már cikkünk - és itthon is előszeretettel alkalmazzák - szintén kódlopó rendszer segítségével működik. Itt is két kütyüt használnak, az egyik arra szolgál, hogy az autó tulajdonosának kulcsáról lemásolja a rádiójeleket, amiket már csak fel kell másolni a második egységre, az autó közelébe kell menni, és már nyitva is van. Annyi a különbség Evan megoldásához képest, hogy a jeleket a kocsikulcsról másolják le.
Hogyan lopnak 20 másodperc alatt 30 milliós autót?
A kulcs nélkül nyitható autó olyan, mintha benne hagytuk volna a kulcsot: netről beszerezhető, olcsó eszközökkel pillanatok alatt ellophatók.
Egy harmadik módszer egyszerűen blokkolja a tulajdonos kulcsából küldött jeleket, amikor bezárná az autót. A tulaj persze azt hiszi, hogy bezárta az autóját, miközben az tárva-nyitva van, és szinte várja, hogy megfújják. Lehet, hogy ezek nem a legolcsóbb módszerek, de nehezen találni feltűnésmentesebbet, ha autófeltörésről van szó.
Evan karrierje egyébként úgy kezdődött, hogy rengeteg hasonló módon elkövetett bűncselekményekről hallott saját városában, ezért érdekelni kezdte a téma. Egy évvel később már meg is alakította saját kis csapatát, akikkel megkezdték a kütyük gyártását. Mivel Amerikában maguk az eszközök legálisak, így nyíltan és majdnem teljesen őszintén hirdeti őket. Néhány reklámfilmjében megjelenik azért egy figyelmeztetés, hogy kizárólag kutatási célból árulják, nem autólopáshoz. De licsi a valószínűsége, hogy ennyi kutató lenne a világon.

Evant korábban letöltendő börtönbüntetésre ítélték egy, a mostanitól független ügy miatt, ezért nemsokára rács mögé vonul. Nyilatkozata szerint a technológia számára csak egy hobbi, és nem fél mással megosztani.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
