Ilyen a Suzuki Vitara, ha turbós

Totalcar Erőmérő: Suzuki Vitara 2018. 1,4 Boosterjet

2020.05.29. 15:28

Az Erőmérőben hitelesített, profi teljesítménymérő padon vizsgáljuk az autókat az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, most egy korszerű, mai motornak adjuk meg az esélyt, hogy bebizonyítsa, a technológia vele van, többet tud, mint a régi, hagyományos motorok.

Számos dolog vezérli a mai motorok tervezőit, a költség optimalizálás mellett a másik nagyon fontos szempont a környezetvédelmi normáknak való megfelelés úgy, hogy a motorok teljesítménye nagy legyen. Ez utóbbi két elképzelés szinte ellentmond egymásnak, ezért a fejlesztőknek be kell vetniük mindenféle technikai trükköt, amely 10-15 évvel ezelőtt még nem létezett a hétköznapi autózásban.

Ezúttal a kategóriájában a magyar eladási statisztikák élén szereplő Suzuki Vitara 1,4-es Boosterjet, vagyis turbóbenzines motorját mértük meg az Erőmérőben. A negyedik generációs Vitara 2015. óta van piacon, ez már a műsorban szereplő példány facelift utáni, EURO6-os környezetvédelmi besorolású. A motor 1400 köbcentis, ez manapság, a downsizing korában közepesnek tekinthető, ráadásul négyhengeres, aminek szinte már örülni kell, hiszen kistestvére, az ezres Boosterjet csak háromhengeres.

A súrlódáscsökkentés, illetve az égés optimalizálása egyre jobban tolja a fejlesztőket a kisebb hengerszámú, jobb hatásfokú motorok felé, ezért aztán hajlamosak kompromisszumot kötni, de nem így a Suzuki az 1,4-es Boosterjet esetében. Ebben négy henger van, 16 szelep és nagynyomású közvetlen befecskendezés.

Ehhez társul egy kis tehetetlenségű, gyorsan felpörgő turbófeltöltő, amely közvetlenül a hengerfejre van szerelve, mert a kipufogóleömlőt gyakorlatilag ide integrálták. A rövid leömlő hatására a turbó gyorsabban éri fel a megfelelő fordulatszámot, késedelme minimális, ami jól maszkolja a turbónyomás-felépülési késedelmét, vagyis a turbólyukat.

A korszerű felépítéssel, az okos elektronikus vezérléssel hasonló jellegű, alacsony fordulaton is nagy nyomatékú motorokat tudnak készíteni, mint dízelüzemű társaik, azonban a használható fordulatszám-tartomány szélesebb, a motor tovább forog.

Így aztán a Boosterjet legnagyobb névleges teljesítménye 140 lóerő 5500/perc fordulaton, ám ennél is érdekesebb a nyomatékmaximum, amely 220 Nm és  1500-tól egészen 2500-ig jelen van. Egészen hosszú áttételű váltó illeszthető ehhez a motorhoz, így csökken a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a menetzaj is.

Ezek az elméletek, a gyakorlatban pedig nem tudjuk, mit tud a Suzuki konstrukciója, mert az Erőmérőben még nem találkoztunk 1,4-es Bossterjet Suzukival. Azt tudjuk csupán, hogy a tulajdonosok szeretik a nyomatékra hangolt, takarékos motort.

Rövid melegítés után kezdtük mérni a mindössze 23 ezer kilométert futott, nagyon megkímélt és rendesen karbantartott, újszerű autót. A mérés után elemeztük kicsit a görbéket, nézzétek meg a számokat, tanulságosak, ahogy a görbék is.

Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, különleges autók jönnek még.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.