Ilyen a Suzuki Vitara, ha turbós
Totalcar Erőmérő: Suzuki Vitara 2018. 1,4 Boosterjet
Az Erőmérőben hitelesített, profi teljesítménymérő padon vizsgáljuk az autókat az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, most egy korszerű, mai motornak adjuk meg az esélyt, hogy bebizonyítsa, a technológia vele van, többet tud, mint a régi, hagyományos motorok.
Számos dolog vezérli a mai motorok tervezőit, a költség optimalizálás mellett a másik nagyon fontos szempont a környezetvédelmi normáknak való megfelelés úgy, hogy a motorok teljesítménye nagy legyen. Ez utóbbi két elképzelés szinte ellentmond egymásnak, ezért a fejlesztőknek be kell vetniük mindenféle technikai trükköt, amely 10-15 évvel ezelőtt még nem létezett a hétköznapi autózásban.
Ezúttal a kategóriájában a magyar eladási statisztikák élén szereplő Suzuki Vitara 1,4-es Boosterjet, vagyis turbóbenzines motorját mértük meg az Erőmérőben. A negyedik generációs Vitara 2015. óta van piacon, ez már a műsorban szereplő példány facelift utáni, EURO6-os környezetvédelmi besorolású. A motor 1400 köbcentis, ez manapság, a downsizing korában közepesnek tekinthető, ráadásul négyhengeres, aminek szinte már örülni kell, hiszen kistestvére, az ezres Boosterjet csak háromhengeres.
A súrlódáscsökkentés, illetve az égés optimalizálása egyre jobban tolja a fejlesztőket a kisebb hengerszámú, jobb hatásfokú motorok felé, ezért aztán hajlamosak kompromisszumot kötni, de nem így a Suzuki az 1,4-es Boosterjet esetében. Ebben négy henger van, 16 szelep és nagynyomású közvetlen befecskendezés.
Ehhez társul egy kis tehetetlenségű, gyorsan felpörgő turbófeltöltő, amely közvetlenül a hengerfejre van szerelve, mert a kipufogóleömlőt gyakorlatilag ide integrálták. A rövid leömlő hatására a turbó gyorsabban éri fel a megfelelő fordulatszámot, késedelme minimális, ami jól maszkolja a turbónyomás-felépülési késedelmét, vagyis a turbólyukat.
A korszerű felépítéssel, az okos elektronikus vezérléssel hasonló jellegű, alacsony fordulaton is nagy nyomatékú motorokat tudnak készíteni, mint dízelüzemű társaik, azonban a használható fordulatszám-tartomány szélesebb, a motor tovább forog.
Így aztán a Boosterjet legnagyobb névleges teljesítménye 140 lóerő 5500/perc fordulaton, ám ennél is érdekesebb a nyomatékmaximum, amely 220 Nm és 1500-tól egészen 2500-ig jelen van. Egészen hosszú áttételű váltó illeszthető ehhez a motorhoz, így csökken a fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a menetzaj is.
Ezek az elméletek, a gyakorlatban pedig nem tudjuk, mit tud a Suzuki konstrukciója, mert az Erőmérőben még nem találkoztunk 1,4-es Bossterjet Suzukival. Azt tudjuk csupán, hogy a tulajdonosok szeretik a nyomatékra hangolt, takarékos motort.
Rövid melegítés után kezdtük mérni a mindössze 23 ezer kilométert futott, nagyon megkímélt és rendesen karbantartott, újszerű autót. A mérés után elemeztük kicsit a görbéket, nézzétek meg a számokat, tanulságosak, ahogy a görbék is.
Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező műsorunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, különleges autók jönnek még.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.