Filléres Swift GTI: kincs az Ebay-ről
A Totalcar Erőmérő történetének újabb különlegessége ez az első generációs Suzuki Swift GTI. Az autóban mindössze 62 ezer kilométer van, mostani gazdája az első tulajdonostól vette. Pontosabban mentette meg, mert a kis sportmodell sok éve az utcán vesztegelt. Erre jó az eBay. A GTI lovait ezúttal is az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadján számoltuk össze.
Amikor a 80-as évek elején a General Motors egy kisautó tervezésébe fogott, még egészen más volt az autópiac. Mire elkészült az M-platform, kiderült, hogy nem gazdaságos a gyártása abban a nagyságrendben, amelyben eredetileg szerették volna. Így a GM eladta a Suzuinak az egész projektet, öt százalék részesedésért cserébe a későbbi eladások után. Innen már csak egy lépés 1983, amikor megjelent a Suzuki Cultus, vagyis Swift ahogyan sok piacon hívják.

Tucatnyi megnevezés létezik a kalandos úton végül Suzukiként ismertté váló esetében. Európában a kódnév (S310, 413), vagy a Swift terjedt el. Már akkoriban is létezett modellciklus-közepi facelift: 1986. júniusban jött el a pillanat: laprugó helyett hátul is csavarrugókat építettek be, ragasztott lett a szélvédő és teljes magasságú a műanyag lökhárító, illetve egy kicsit átrajzolt forma jellemezte modellfrissített Swifteket.
Egyúttal megérkezett a GTi kivitel is, amelynek háromajtós karosszériájába 1300-as G13B motor került DOHC-vezérléssel, elektronikus befecskendezéssel, erősített fékrendszerrel, nagy tizenhármas (!) kerekekkel. A felsorolt műszaki megoldásoknak köszönhetően - nagyon fejlett volt a sportmodell a megjelenésekor. Menetteljesítményei szintén káprázatosak: 8,6 másodperces gyorsulás nulláról százra és száznyolcvanas végsebesség. Mindezt abban az évben, 1986-ban hozta a kis GTI. Ez volt az első Formula 1 Magyar nagydíj éve, de itthon még Senna is 1200-as Ladával ment körbe a Hungaroringen. Egyáltalán, létezett már a hot hatch kifejezés?

A Swift GTI eredetileg 101 Le-s motorja és az autó 720 kilós tömege kiváló alap a motorsporthoz is. A Suzuki nem sokat habozott és már a megjelenés évének augusztusában legyártotta homologizációhoz szükséges ötezer példányt, szeptemberben be is nyújtotta azt jóváhagyásra az FIA-hoz, vagyis a Nemzetközi Automobil Szövetséghez. Októbertől már a versenypályákon is láthattuk. Nobuhiro Tajima cége ebben az évben vált a Suzuki Motorsport partnerévé, persze a Swift volt az első globális project.

A Totalcar Erőmérőben, néhány hónapja már fogadtunk egy, a mostanihoz megszólalásig hasonló régi-régi Swiftet. Elvileg GTI-volt az is, gyakorlatilag nem, ami okozott némi fejvakarást a forgatáson.
Suzuki Swift GTi-t vártunk, ezt kaptuk
Nagyon ritka már ez a széria, ráadásul a sportváltozat eredeti állapotban igazi műkincs. Izgatottak voltunk, de pofára estünk.
A mérésre érkező példány viszont kiköszörüli a csorbát, hiszen teljesen eredeti GTI, ráadásul érdekes előélete van. Mindössze 2,5 évig gyártotta a Suzuki az Mk1 Gti-t, kevés példány maradt mára. Ezt az autót egy Ebay-es liciten találta a mostani tulajdonos, még régi német rendszáma volt, talán a szíjak is eredetiek voltak a motoron, így azok azonnali cseréért kiáltottak. A g13b motorok tartóssága nem kérdés, a korabeli megmunkálási pontosság példás. Ez volt az első autó, aminél már a CAD (Computer Aided Design) kifejezést is használta a Suzuki.
Azóta azonban eltelt több mint harminc év és ezért igazán meglepő, a szürke sporttörrpe makulátlan beltere, illetve a kevés kilométer. De vajon hány lóerő maradt a 101-ből? Kiderül a Totalcar Erőmérő mai epizódjából. Ha pedig érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne maradjatok le a továbbiakról sem!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
