A nép Ferrarijának csúfolták, mi imádjuk

Totalcar Erőmérő: Fiat X1/9 (1981)

2020.10.02. 18:01

Milyen a jó sportkocsi? Könnyű, kicsi, középmotoros, erős? Ezek közül a szempontok közül válasszunk hármat! Olcsó lett, ezért az erő kimaradt. A Fiat X1/9 receptje is hasonló lehetett, technikáját a már meglévő típusokból emelték át, persze a karosszéria egyedi, olyan, mint az egész autó néhány részletmegoldása. A tető, a lámpák, az áttekinthetőség, és persze a vezethetőség. A motor és a hajtáslánc szinte érintetlenül került át egy tömegmodellből: az ígéret 1979-től 85 lóerő volt. De vajon mennyit tudhat most egy napi használatban tartott példány? Ezúttal is az Autokorbel hitelesített, profi teljesítménymérő padja adja meg a választ.

A Totalcar Erőmérőben ezúttal egy klasszikus olasz sportkocsira esett a választásunk. Sokan nép-Ferrarinak aposztrofálják, de mi most nem tesszük ezt. Már a Fiat X1/9 elnevezése is érdekes, alaposan elkülöníti a korabeli modellektől, például a 124-től, 125-től, a 128-tól, vagy éppen 130-tól. A kis sportautó megtartotta a belső használatra szánt kódot, a prototípust is így nevezték.

Kezeljük a helyén: megszületéséről a hatvanas évek végén született döntés, majd 1972 novemberében mutatták be a kész változatot. Érdekes, hogy az egyik nagy kedvencem, a Fiat 126 kiszorította a Torinói autószalonról, és csak röviddel azután láthatta először a közönség élőben az X1/9-et.

Micsoda különbség van a két autó közt! Az X1/9 a 128 Coupe 1300 erőátvitelét kapta meg, de az első tengely helyett a hátsó elé, vagyis középmotorként beépítve. Elöl-hátul független MacPherson felfüggesztés került az autó alá és négy tárcsafékkel, alumínium féknyergekkel lassult, a motort pedig kéttorkú Weber-karburátor táplálta az európai piacra szánt változatban.

Hat évvel a premier után, 1978-tól már az ezerötszáz köbcentis Ritmo hajtáslánca került az X1/9-be, ötfokozatú váltóval. Talán egy kicsit mozgékonyabb lett ettől, de a tömege is növekedett, a végsebesség 185 km/h-ra emelkedett és már tíz másodperc alatt elérte a 100-at.

1982-től a Bertonénél készült a típus, amely egészen 1989-ig gyártásban maradt. Gran Finale – így nevezték az X1/9 utolsó kiadását a gyártás leállítása előtt. Tizenhét(!) gyártási év lényegében változtatás nélkül, vagy folyamatos, apró változtatásokkal – ahogy nézzük. Ma már szinte elképzelhetetlen az autóiparban.

draufsicht logo

Az autó technikája több szempontból is emlékezetes az eddig felsoroltakon kívül. Az ülések mögött találjuk a benzintankot és a pótkereket, vagyis lényegében minden nehezebb dolgot beraktak a két tengely közé. Elég alacsonyra is sikerült az X1/9, mert teljes magassága mindössze 117 centiméter, vagyis 46 inch. A Fiat menetkész tömege nem kevés, de ez komoly merevséget is jelent, ami akkoriban teljesen szokatlan volt a kabriók, illetve roadsterek között. Kitalálható, hogy a kanyarokban érzi jól magát ez az autó, nem az egyenes az erőssége. Készült is belőle öt prototípus teljesen alumínium karosszériával, ami utána sajnos nem került sorozatgyártásba.

abarth19p

Mint akkoriban minden Fiat-konszern terméket, ezt is kezelésbe vette az Abarth és a Dallara is. Míg az előbbi ralira, az utóbbi aszfaltozott versenypályára optimalizálta a gépet. Sok példány fut még ma is a versenypályákon hegyen, vagy szlalomon.

1975 Bertone Fiat X1 9 Dallara 02

Az utcákon egyre kevesebbet látunk belőle, ritka pillanat, amikor felbukkan egy ilyen Fiat, hiszen a vasoxid ennek nagy ellenfele (ugye, milyen jó lenne az alu kaszni!), de a rajongók fáradhatatlanul életben tartják a porladástól veszélyeztetett X1/9-eket is. A Totalcar Népítéletei közt mindössze kilenc található erről a típustól, de az értékelések átlaga az első generációs Toyota Prius szintjére hozza fel, vagyis akinek ilyen autója van, nagyon elégedett vele. Az alacsony fenntartási költség a legerősebb oldala, nem csoda, hiszen tömegmodellekből építették.

4

Mindenképpen meg kell említenem egy hegyi versenyző autóját, amely már több mint húsz éve építgetnek, folyamatosan aktualizálva. Most éppen egy kétezres STW Alfa-alapú motorral fut, persze rengeteg egyéb átalakítással, rendre az élmezőnyben.

1

A mai Erőmérőben szereplő Fiat X1/9 persze földközelibb példány, ebbe is 1500-as motor került a gyárban, és nyilván ezt is imádja a gazdája, persze nem emiatt. Az autó a kora ellenére napi használatban van, mi pedig megpróbáljuk a műsorban alaposan körbemutogatni, mitől is praktikus egy ilyen apró Fiat a kétülésesek között. A lökhárító már árulkodó lehet: amerikai kivitelről van szó, talán ez is segített megőrizni a karosszéria jó állapotát. Legalább azt! 

És, hogy milyen teljesítményre képes a közel negyven éves Fiat X1/9? Kiderül az Erőmérő mai epizódjából. Ha kíváncsi vagy hetente jelentkező sorozatunk autóira, iratkozz fel a Totalcar Youtube-csatornájára és ne felejtsd el bekapcsolni az értesítéseket! Sok-sok érdekes autót találsz a korábbi Erőmérőkben. Ha pedig jelentkeznél a saját autóddal,  itt megteheted.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Neked ajánlott