Hány volt feszültség legyen egy hibridben?
Bár a gyártók általában titkolóznak az elektromos és hibrid rendszereik pontos működésével kapcsolatban, a névleges feszültséget majdnem mindig elárulják. Igen ám, csakhogy itt mélyen betévedünk a fizika és az ebből következő konstrukciós kérdések területére, tehát ezt a számot nehéz értelmezni – de azért megpróbáljuk!
A legfontosabb összefüggés, hogy a feszültség (volt) és az áramerősség (amper) szorzata adja meg a teljesítményt (watt). Vagyis ha ugyanazt a teljesítményt szeretnénk elérni, nagyobb feszültség alkalmazásával kisebb áramerősségekkel dolgozhatunk. Ebből következik, hogy a feszültség növelésével vékonyabb kábeleken utazhat az áram, vagy ha nem, akkor is kevésbé melegíti azt a kisebb áramerősség, vagyis egyértelműen az jön ki, minél több a volt, annál jobb. A vezeték ugyanis réz, a réz meg drága, de legalább nehéz is, a tervezéskor meg már az akkuk tömege is komoly gond.

Megérkeztek az új Suzuki hibridek
A szigorodó szabályozásokra eltérő stratégiával reagálnak az autógyártók. Itt a Suzuki válasza is, nem bonyolult.
Hogy egy példán keresztül érzékeltessük: ha növelni szeretnék a hibrid rendszer teljesítményét, akkor célszerű növelni az akkufeszültséget. Egy Suzuki Swift lágyhibrid rendszerének néhány lóerőnyi teljesítményéhez elég a 12 volt, de egy Vitara/S-Cross méretű autónál már inkább a 48 voltot alkalmazzák, noha a rendszer működési elve ugyanaz, csak a teljesítménye más. A beszállítói ipar nem véletlenül fejleszti a 48 voltos hibrideket, mert tömeg és teljesítmény szempontjából már ez az optimum ilyen méretű autónál, ahogy a nagy SUV-knál (például a mild hibrid Audi Q7 és testvérei), már fel sem merül a 48 voltnál kisebb feszültség.
A külvilág megérett a pusztulásra!
A Q8-ból nézve úgy tűnhet, hogy mindenki csak azért jött a világra, hogy téged feltartson.
Egy hibridnél minél nagyobb arányban vesz részt az elektromos rendszer a hajtásban, úgy nő a rendszer feszültsége, hogy egy friss példát mondjunk: a Toyota RAV4 full hibrid akkucsomagjának 244,8 volt a névleges feszültsége, a plug-in változat 70 helyett 96 cellát tartalmazó akkucsomagja már 355,2 voltos. Természetesen mire az áram a villanymotorokig jut, már nem egyenáram, hanem átalakítják váltóárammá, a feszültség sem ennyi (még nagyobb), de a lényeget jól jelzi: másfélszer akkora az első hajtómotor teljesítménye a plug-in változatban, mint a sima (nem tölthető) hibridben, kell a kraft.
Szóval a több volt jobb, de mégsem ennyire egyszerű a helyzet, például mert a nagyfeszültségű rendszer veszélyesebb is. Egy 12 voltos akkumulátor elsősorban a súlyával okozhat balesetet, ezt mindenki tudja, aki botlott már el benne a garázsban. A mai rekorder villanyautó, a Porsche Taycan 800 voltos akkumulátora viszont elképesztően halálos áramütésre is képes lenne, ha nem kapna csúcstechnikás érintésvédelmet, és az sem véletlen, hogy képzik az elektromos hajtást (is) használó autók áramtalanítási pontjainak a megkeresésére például a tűzoltókat, hiszen egy balesetnél a sérültek mentése közben őket is érhetné elektrosokk.
Taycan, a villanyautók Porschéja
Nem arról van szó, hogy a Taycan gyors. Arról van szó, hogy a Taycannal autózni jó. Jobb, mint eddig bármi mással, amit áram hajtott.
Azt is fontos figyelembe venni, hogy az egyes akkumulátorcellák feszültsége nem nagy, a Taycannál maradva ott alig több, mint 2 voltos cellákból áll össze a csomag – tehát 396 darabra van szükség a 800 volthoz. Egy drága sportkocsi vásárlóival ezt meg lehet fizettetni, de mondjuk egy Suzuki Swift súlyára és árára halálos csapást mérne egy ekkora akkumulátor-szörny.
Hasonlóan a többi műszaki kérdéshez tehát, itt is igazi kötéltáncot mutatnak be a mérnökök, akik adott árkategóriában a lehető legtöbbet szeretnének kihozni a hibrid hajtásláncukból.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

