Mindjárt itt az autóm, de kéne hozzá egy töltő is!
Gyorstalpaló az otthoni töltőkről
A Villanyautó vásárlási útikalauzunkban alaposan kimaxoltuk már, mi az amit figyelembe érdemes és kell venni a vásárlási folyamat során, de ritkán esik szó arról, mivel és hogyan készítsd fel az otthonodat egy elektromos autóra. Gyorstalpaló az otthoni töltőkről, telepítési költségekről.
A lakóhelyed villamosenergia-ellátásának átnézését az alapoktól, tehát az átlagos áramhasználat áttekintésével kell kezdeni, hogy az elektromos áramot igénylő készülékek lehetőség szerint ne akadjanak össze, különben a vaksötétben káromkodva tapogatózhatsz a biztosítéktábla után. A gyakorlatban ez leginkább annyit jelent, hogy megnézed, hány fázison hány ampered van, és melyik nagy fogyasztód melyikre van kötve.
Számok: fázisok, amperek, árak
Ha nem elég a jelenlegi áramszolgáltatód által jóváhagyott és kiépített rendszer, jóval több kompromisszumkészségre lesz szükséged, mint gondolnád. A kettőhúsz, ami valójában 230 Volt, csak a hálózati feszültséget jeleni. A lakásodba/mérőórádba fázisvezetékeken érkezik az áram, rossz esetben egyetlen fázison, jobb esetben három fázison. Egy fázist adott áramerősséggel terhelhetsz legfeljebb, ha azt túllövöd, levered a megszakítót vagy elolvasztod a vezetéket. Ha 1x32 Ampered van otthon, az 32A*230V=7,3 kW egyszerre felvehető maximális teljesítményt enged, és minden ugyanazon a fázison van. Ha tehát egyszerre sütnél, főznél és töltenél, előbb-utóbb nagyon sötét lesz, amikor leold a megszakító. Ha fegyelmezett vagy, így is tudsz otthon tölteni, mert a legtöbb alap töltő 10A körül vesz csak fel, és ha éjjel dugod be, nem lesz gond. Cserébe óránként csak 2,3 kW csurog az autóba, de egy kiadós éjszaka alatt az is bőven kiad kétszáz városi kilométert.
A 3x16 amperes, standard családi házas bekötésnél sokkal könnyebb dolgod van, akár úgy, hogy továbbra is csak egy fázisról töltesz, de marad másik kettő a hegesztésre és a főzésre, akár úgy, hogy három fázisról töltesz, de egyiket se falod fel teljesen. A mai villanyautók közül a jobbak 3x3,6 kW-tal töltenek, ezekhez a 3x32A már szuper. Ha bővítened kell a jelenlegi rendszered, azt az áramszolgáltatód tudja megoldani, és viszonylag drága dolog: 1x16A-ról 3x16-ra például kb. 75.000 Ft, 3x16-ról 3x32-re 220.000. Itt egy klassz kalkulátor.
Az átállás egy egyszerű igénybejelentővel kezdődik, egy villamossági szakember általi felméréssel folytatódik, majd egy mérőóra cserében, plombálásban, hitelesítésben, és használatban végződik jobb esetben. Ugyanis előfordulhat az a kellemetlen szituáció is, főleg régebbi épületeknél, hogy egy kisebb felújítást is hozzá kell csapni a költségekhez, ezért kell a jó szaki a felméréshez.
A nap is beszáll
Aki a villanyautó gondolatával barátkozik, valószínűleg a napelemes rendszerrel is összekacsintott már. Megújuló energiát használva nemcsak a saját háztartásunk és az autónk töltését tudjuk biztosítani, hanem a technológia segítségével a rendszerbe visszavezetve a fel nem használt villamos energiát, az áramfogyasztási költségeink is jelentősen lecsökkennek, ameddig a szaldós elszámolás érvényben marad. Így nemcsak háztartás és az autónk jár jól, hanem a pénztárcánk is, ha tudatosan tervezünk, és a szükségleteinknek megfelelő - azaz az egész évi autózással együtt számolt - villamosenergia-fogyasztásunk alapján határozzuk meg a rendszer méretét, ami a kivitelezés és a megvalósítás első lépése. Ezek után, ha kiválasztottuk a megfelelő ajánlatot, szakemberek telepítik a rendszert, és kis szerencsével szinte minden évben van napelemekre pályázat is, amivel jóval kedvezőbben lehet hozzájutni a megújuló energia adta lehetőségekhez.
Töltők fajtái
Az otthoni töltők között nagyon széles a választék a „rádugod, néhány óra múlva leszeded” opciótól egészen az applikáción keresztül vezérelhető, időzíthető okostöltőkig. Lényeges mellékszál, hogy ezeket köznyelvileg hívjuk töltőnek, miközben csak kábelek egy vezérlődobozzal, a töltő maga, ami a hálózati váltakozó áramból az autóban tárolt egyenáramot csinál, az autón belül van. Azaz bármilyen bika a hálózatod, legfeljebb olyan gyorsan fog tölteni az autód, ahogy a beépített töltője győzi, és fordítva is: ha a beépített töltő akár 3*32 Amperrel, 22 kW-tal tudna tölteni, de neked csak egy szál konnektoron, egy fázisból 10 Ampered csordogál, annak csak 2,3 kW-os töltés lesz a vége.
Az autódhoz általában kapni fogsz egy ilyen egyszerű konnektoros töltőt, hivatalos nevén Type-1 dugós EVSE-t, ami nagyjából arra jó, hogy egy éjszaka alatt tölthetsz vele 100-200 km-re való áramot, bárhonnan, de lassan, tipikusan 10A körül. Ha nem akarsz ezzel szerencsétlenkedni minden alkalommal, amikor otthon töltenél, választhatsz állandóra telepített fali töltőt.
A fali töltő is egy EVSE, az se „tölt”, ugyanúgy csak a váltóáramot engedi az autóra, viszont jellemzően sokkal nagyobb teljesítménnyel, mint egy konnektoros, és tud lenni saját kábele, ezért nem kell az autóból ki-be pakolászni miatta. Az ilyen fali töltők szépen fel tudnak menni 3*32 amperig akár, ha van hozzá elég áramod az órában, és képes ennyit felvenni az autód (ha nem Zoé, vagy régi Tesla, akkor nem tud). A tipikus jobbfajta villanyautó 3x16 Amperrel, 11kW-os teljesítménnyel tölt legfeljebb, de sok ennyit se tud, érdemes utánanézned.
Fali töltőből van már annyira okos is, hogy fontos információkat osszon meg velünk a töltési folyamattal kapcsolatban, létezik akár RFID-s azonosítással rendelkező, amelynél az eszköz alatt nagyjából 20 centivel helyezkedik el egy aljzat, amibe a saját autós töltőnket dughatjuk, Type 1-es vagy 2-es csatlakozóval, és akár 5 db kis kártyát is hozzárendelhetünk, így például társasházban vagy munkahelyen megoldható, hogy csak azok tudjanak tölteni, akinek van hozzá kártyájuk. Ilyen jellegű töltőt is találni már kétszázezer forint körül, és akár plusz kártyákat is igényelhetünk a töltő sorozatszáma alapján. Van olyan fali töltő, amelyhez hamarosan érkezik egy applikáció is, amivel a telefonon nyomon követhetjük a töltés állapotát.
A harmadik verzió a szintén 3 fázissal rendelkező, integrált kábeles fali töltő, ebben az esetben nincs aljzat, hanem ahogy a legtöbb nyilvános töltő esetében, vagy a benzinkutakon, csak leakasztjuk a kábelt, és már indulhat is a töltés egy Type 2-es csatlakozóval, szintén 190.000 Ft körüli áron.
Portyázó élet
Mi a helyzet akkor, ha se napelem, se szomszéd, se családi ház, se egy töltő a lakóparkban, társasházban, és a munkahelyeden se lehet találni egy darab töltőoszlopot sem, ami ellátná pont annyi energiával az autód, hogy holnap se kelljen BKV-ra szállni, de akkor is elektromos autót akarsz?
A “majd én megoldom ezt tudatos tervezéssel” - gondolathoz jobb, ha beszerzel egy stabil idegrendszert is, különben rövid úton megutálod az autót, meg a vele járó macerát, és ezért csak magadat okolhatod.
A semmiből még mindig előkerülhet egy kedves szomszéd, vagy anyu-apu kertesházzal, esetleg dugi töltőoszloppal, de egy ampernyi szerencsével (hogy mindig találsz szabad/működő töltőt - nem), applikációk egész hadseregével és egy ijesztően feszes tervezési módszertannal végső soron még annak is lehet villanyautója, aki nem tud otthon vagy munkahelyen tölteni. Ha képes és hajlandó egy komplett életmódváltásra. Ez már az a fajta felhasználás, amikor mindent előre meg kell tervezned.
A tervezés első fázisában például megnézheted, hogy hol van a lakóhelyedhez, bevásárláshoz, vagy épp munkahelyhez legközelebbi nyilvános töltő, ahol pár óra alatt éltető amperekkel láthatod el az autódat. Ezt bármelyik applikáció (a teljesség igénye nélkül íme néhány: MOL Plugee, Mobiliti, drive.ON, Teapont, BookMyCharging, eCharge+, PlugShare, sőt, már a Parkl appban is megjelentek az elektromos töltőoszlopok) pontosan megmutatja, de érdemes duplán lecsekkolni, mielőtt lemerülés közeli állapotban szeretnéd rávetni magad, mert esetenként előfordulhat, hogy mégsem működik, vagy épp foglalt.
Nem árt tisztában lenned, hogy a te villanyautód milyen teljesítménnyel tud tölteni. Most nem az egyenáramú gyorstöltésről beszélünk, hanem a komótosabb, váltóáramú AC-töltésről, mert ennek az oszlopai a leggyakoribbak. Az ilyen oszlopokon ugyanis ugyanúgy az autód beépített töltőjén múlik a töltési sebesség, azaz például egy 3,6 kW-tal tölteni tudó Nissan Leaf sokkal többet rostokol rajta, mint egy 22 kW-tal faló Zoé. Ezzel együtt arra is figyelj, hogy ne blokkold a töltőt a már telerakott autóddal, hanem vidd szépen el, hogy ne vedd el mástól a lehetőséget.
Ha kímélni akarod az autód akkumulátorainak élettartamát, ne töltsd 100%-ra, és lehetőleg ne mindig DC-ultratöltőkön töltsd, hanem inkább lassúbb AC-n. Az elektromos autókba tervezett aksik nem szeretik sem a teljes lemerülést, sem a maximális töltöttséget. A 10-90% között tartás a célravezetőbb.
Ha a környezetedben nincs nyilvános töltő, még mindig nem kell páros lábbal a pánikgombot nyomogatnod, hanem nézz további opciókat. Hova szoktál gyakran járni, ahol megtalálhatóak ezek az oszlopok, és nagy valószínűséggel szabadok is lesznek? Akár egy jó mozi vagy vásárlás alatt is tölthetjük az autónkat, hiszen általában a bevásárlóközpontban vannak már kifejezetten elektromos autóknak fenntartott helyek töltési lehetőséggel, és olyan is van, ahol csak a parkolást kell fizetni, a töltésért nem számolnak fel külön díjat.
Ez rengeteg macerával, lemondással jár, de ne feledd: a villanyautózás még csak mostanában indult – a benzinkutak sem a semmiből nőttek ki, pláne nem azonnal, a töltőhálózat is fejlődni fog. Lehet, hogy mire tényleg villanyautód lesz, ez már rég nem fog problémának számítani.