Életünket észrevétlenül is meghatározzák a sztereotípiák, sokan csak egy ország autói iránt tudnak lelkesedni, miközben bele nem ülnének egy másik nemzet gyártmányába. Mára annyi összefonódás van az autóiparban, hogy tisztán német, olasz vagy amerikai autót csak elvétve kapni, a legtöbb modell igazi nemzetközi összefogás eredménye.
Összeállításunk első részében az Abarth-tól a Fordig gyűjtöttük össze, hogy ki kivel van az autóiparban. A folytatásban a Genesistől a Koenigseggig jutunk el, ránézünk a tulajdonosi háttérre, és megmondjuk, hol készülnek a különböző típusok?
Ki kivel van? - Autóipari sztereotípiák I.
Neked sem mindegy, hogy milyen gyártmányú az autód? Pedig ma már nincs tisztán német, francia vagy olasz márka a piacon.
Genesis - Importált tehetség

Először még csak típusnévként dobta be, majd 2015-ben önálló márkává avatta a Genesist a Hyundai. Dél-koreai származása vitán felüli, viszont árulkodó, hogy csupa neves európai márkától, a BMW és a Mercedes mellett a Bentley-től és a Lamborghinitől csábítottak át tervezőket és más szakembereket, akik a világ különböző pontjain dolgoztak, tehát a luxus babérokra törő Genesis féltucat típusa mind-mind nemzetközi tudásbázis eredménye.
Honda - Globális biznisz
Az autókon kívül csaknem mindenféle belső égésű, illetve villanymotorral működő jármű és munkaeszköz gyártásában érdekelt Honda ugyan hamisítatlanul japán, ez nem minden mai gyártmányára igaz. A tokiói székhelyű cég Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Kínában, Indiában és más ázsiai országokban is számos üzemet tart fenn, ahonnan helyi igényeknek, keresletnek és előírásoknak megfelelően látja el a különböző piacokat.
Hummer - Leszerelt katona
Az ejtőernyővel is ledobható katonai terepjáróból Arnold Schwarzenegger nyomására készült el a civil verzió. Jogai az AM Generaltól idővel a General Motorshoz kerültek, a választék egyre hétköznapibbá vált, majd az orosz és a dél-afrikai összeszerelés is elindult. 2010-ben a sztori véget ért, de az SUV-k iránti megnövekedett kereslet miatt 2021 óta újra lehet detroiti Hummert kapni, GMC márkanéven, elektromos hajtáslánccal.
Hyundai - Százkarú óriás
A dél-koreai ipar egyik bástyája, a Hyundai a Hondához hasonlóan az autókon kívül sok egyéb területen jelen van, bár a különböző ágazatok jogilag már nem tartoznak össze. Ettől függetlenül kevés gyártó mondhatja el magáról, hogy a présgépeire is ugyanaz a logó kerül, mint az azokkal készülő autókra. Dél-Koreán kívül tíz országban működik még autógyára, a nálunk kapható modellek többsége Törökországból és Csehországból jön.
Infiniti - Láthatatlan ellenfél
A Nissan 1989-ben alapított – mai szóhasználattal – prémium márkáját az amerikai piacokra szánták a japánok, de 2008-ban Európában és 2013-ban Kínában, illetve a Közel-Keleten is bevezették. Kihasználva az anyamárka gyártókapacitását, minden régiót el tudtak látni helyben összeszerelt típusokkal. Európából az alacsony kereslet, és az angliai üzemet érintő Brexit miatt kivonultak, egyébként kevés piacon jártak sikerrel.
Isuzu - Megbízható partner
Magyarországon leginkább a pickupokról és az F Astra 1,7 literes dízelmotorjáról ismert ez a japán cég. Utóbbi nem véletlen, hiszen a japán és angol együttműködések után a General Motorsszal közösködtek évtizedeken át, technológiákat, gyárakat és kereskedéseket bevonva a költségoptimalizálásba. A cégnek tíz nagy részvényese van, köztük a Mitsubishi Corporation 8,18, és a Toyota Motor Corporation 5,02 százalékkal.
Jaguar - Elveszett dicsőség
Jövőre lesz hatvan éve, hogy az alapító, William Lyons elfogadta a British Motor Corporation ajánlatát, és megvált a Jaguartól. Bár a márka brit származását ez nem érintette, rövid függetlenség után 1989-ben a Ford kötelékébe került, majd a döcögősen eltelt csaknem két évtized után a sors fintoraként 2008-ban az egykori gyarmat, India cégóriása, a Tata Motors csapott le rá, igaz, Európa még helyi gyártásból kap Jaguarokat.
Jeep - Polgári szolgálatos
Nem sok márka kötődik úgy az USA-hoz, mint a második világháborúban nevet szerzett Jeep, pedig első európai partnere, a Renault 1979-ben szállt be az üzletbe. Akkor jelent meg a Cherokee XJ sorozata francia és olasz motorokkal, ami előrevetítette a legenda jelenét a Stellantis tagjaként, ahhoz viszont a Chryslernek először meg kellett vennie 1987-ben. Az új típusok közül a Renegade Olaszországból, az Avenger Lengyelországból jön...
Kia - Szorgalmas munkatárs
A 33,88 százalékban a Hyundai tulajdonában lévő dél-koreai márka 1962-ben Mazda és Fiat lincencekkel kezdte az autógyártást. 1986-ban a Ford lett a partnere, a Mazda alapokra épülő típusok végül egészen a kilencvenes évekig kitartottak. A csődtől a Hyundai mentette meg 1997-ben, és miután 2005-től az európai piacra koncentrált, óriási fejlődésnek indult, ehhez persze európai szakemberekre is szüksége volt.
Koenigsegg - Tiszta pedigré
Listánk kevés cégének egyike, ami a kezdetek, vagyis 1994 óta a saját lábán áll, és sem a tulajdonosi köre, sem a modelljei nem kötik külföldi országhoz. A harmadik legismertebb svéd autómárka 100 százalékban az alapító, Christian von Koenigsegg tulajdona, magát a gyárat is Svédországban, Ängelholmban találjuk, oda is csak egy tűz miatt költöztek el az eredeti telephelyről, Olofströmből. Ez a vállalkozás svédebb a húsgolyónál is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
