Életünket észrevétlenül is meghatározzák a sztereotípiák, sokan csak egy ország autói iránt tudnak lelkesedni, miközben bele nem ülnének egy másik nemzet gyártmányába. Mára annyi összefonódás van az autóiparban, hogy tisztán német, olasz vagy amerikai autót csak elvétve kapni, a legtöbb modell igazi nemzetközi összefogás eredménye.
Összeállításunk első részében az Abarth-tól a Fordig gyűjtöttük össze, hogy ki kivel van az autóiparban. A folytatásban a Genesistől a Koenigseggig jutunk el, ránézünk a tulajdonosi háttérre, és megmondjuk, hol készülnek a különböző típusok?
Genesis - Importált tehetség
Először még csak típusnévként dobta be, majd 2015-ben önálló márkává avatta a Genesist a Hyundai. Dél-koreai származása vitán felüli, viszont árulkodó, hogy csupa neves európai márkától, a BMW és a Mercedes mellett a Bentley-től és a Lamborghinitől csábítottak át tervezőket és más szakembereket, akik a világ különböző pontjain dolgoztak, tehát a luxus babérokra törő Genesis féltucat típusa mind-mind nemzetközi tudásbázis eredménye.
Honda - Globális biznisz
Az autókon kívül csaknem mindenféle belső égésű, illetve villanymotorral működő jármű és munkaeszköz gyártásában érdekelt Honda ugyan hamisítatlanul japán, ez nem minden mai gyártmányára igaz. A tokiói székhelyű cég Európában, Észak- és Dél-Amerikában, Kínában, Indiában és más ázsiai országokban is számos üzemet tart fenn, ahonnan helyi igényeknek, keresletnek és előírásoknak megfelelően látja el a különböző piacokat.
Hummer - Leszerelt katona
Az ejtőernyővel is ledobható katonai terepjáróból Arnold Schwarzenegger nyomására készült el a civil verzió. Jogai az AM Generaltól idővel a General Motorshoz kerültek, a választék egyre hétköznapibbá vált, majd az orosz és a dél-afrikai összeszerelés is elindult. 2010-ben a sztori véget ért, de az SUV-k iránti megnövekedett kereslet miatt 2021 óta újra lehet detroiti Hummert kapni, GMC márkanéven, elektromos hajtáslánccal.
Hyundai - Százkarú óriás
A dél-koreai ipar egyik bástyája, a Hyundai a Hondához hasonlóan az autókon kívül sok egyéb területen jelen van, bár a különböző ágazatok jogilag már nem tartoznak össze. Ettől függetlenül kevés gyártó mondhatja el magáról, hogy a présgépeire is ugyanaz a logó kerül, mint az azokkal készülő autókra. Dél-Koreán kívül tíz országban működik még autógyára, a nálunk kapható modellek többsége Törökországból és Csehországból jön.
Infiniti - Láthatatlan ellenfél
A Nissan 1989-ben alapított – mai szóhasználattal – prémium márkáját az amerikai piacokra szánták a japánok, de 2008-ban Európában és 2013-ban Kínában, illetve a Közel-Keleten is bevezették. Kihasználva az anyamárka gyártókapacitását, minden régiót el tudtak látni helyben összeszerelt típusokkal. Európából az alacsony kereslet, és az angliai üzemet érintő Brexit miatt kivonultak, egyébként kevés piacon jártak sikerrel.
Isuzu - Megbízható partner
Magyarországon leginkább a pickupokról és az F Astra 1,7 literes dízelmotorjáról ismert ez a japán cég. Utóbbi nem véletlen, hiszen a japán és angol együttműködések után a General Motorsszal közösködtek évtizedeken át, technológiákat, gyárakat és kereskedéseket bevonva a költségoptimalizálásba. A cégnek tíz nagy részvényese van, köztük a Mitsubishi Corporation 8,18, és a Toyota Motor Corporation 5,02 százalékkal.
Jaguar - Elveszett dicsőség
Jövőre lesz hatvan éve, hogy az alapító, William Lyons elfogadta a British Motor Corporation ajánlatát, és megvált a Jaguartól. Bár a márka brit származását ez nem érintette, rövid függetlenség után 1989-ben a Ford kötelékébe került, majd a döcögősen eltelt csaknem két évtized után a sors fintoraként 2008-ban az egykori gyarmat, India cégóriása, a Tata Motors csapott le rá, igaz, Európa még helyi gyártásból kap Jaguarokat.
Jeep - Polgári szolgálatos
Nem sok márka kötődik úgy az USA-hoz, mint a második világháborúban nevet szerzett Jeep, pedig első európai partnere, a Renault 1979-ben szállt be az üzletbe. Akkor jelent meg a Cherokee XJ sorozata francia és olasz motorokkal, ami előrevetítette a legenda jelenét a Stellantis tagjaként, ahhoz viszont a Chryslernek először meg kellett vennie 1987-ben. Az új típusok közül a Renegade Olaszországból, az Avenger Lengyelországból jön...
Kia - Szorgalmas munkatárs
A 33,88 százalékban a Hyundai tulajdonában lévő dél-koreai márka 1962-ben Mazda és Fiat lincencekkel kezdte az autógyártást. 1986-ban a Ford lett a partnere, a Mazda alapokra épülő típusok végül egészen a kilencvenes évekig kitartottak. A csődtől a Hyundai mentette meg 1997-ben, és miután 2005-től az európai piacra koncentrált, óriási fejlődésnek indult, ehhez persze európai szakemberekre is szüksége volt.
Koenigsegg - Tiszta pedigré
Listánk kevés cégének egyike, ami a kezdetek, vagyis 1994 óta a saját lábán áll, és sem a tulajdonosi köre, sem a modelljei nem kötik külföldi országhoz. A harmadik legismertebb svéd autómárka 100 százalékban az alapító, Christian von Koenigsegg tulajdona, magát a gyárat is Svédországban, Ängelholmban találjuk, oda is csak egy tűz miatt költöztek el az eredeti telephelyről, Olofströmből. Ez a vállalkozás svédebb a húsgolyónál is!