Elsőre nagyon idegennek tűnik a lidar szó, és a gyakran használt lézeres letapogató kifejezés sem úgy hangzik, mint amivel bárki önszántából meg akarna ismerkedni, pedig ezek a szenzorok nem annyira bonyolultak, mint amennyire drágák, hasznosságuk pedig sok érvvel alátámasztható, főleg a fejlett vezetéstámogató rendszerek és az önvezető szolgáltatások kapcsán. A Tesla utálja, viszont az autógyártók többsége egyetért abban, hogy érdemes használni a forgalom és a környezet pontos feltérképezéséhez.

Ahhoz, hogy megértsük, miről is van szó, a jóval ismertebb radar szóból érdemes kiindulni: mindkettő távolságmérésre szolgál, mindkettő ugyanúgy egy kisugárzott jel visszaverődési idejéből számol, ám míg a radar esetén valamilyen rádióhullám adja a technológia alapját, addig a lidar lézeres elven működik, és mivel mozgó alkatrészek is vannak benne, nem olyan szűk tartományban dolgozik, mint a fix elhelyezésű radarok. A lidar előnye, hogy nagyon pontos, és tényleg részletesen fel tudja térképezni a környezetét, kritikusai legtöbbször azt állítják, feleslegesen drága technológia ez ahhoz, ami akár egy önvezetéshez is kell, pláne, ha abból indulunk ki, hogy a jelenlegi sofőrök sem hordanak lidart a fejükön, mindössze két közepes minőségű kamerájukkal bámulnak ki a szélvédő mögül.
Mire használják?
Nem friss a technológia, egészen az 1960-as évekig kell visszamenni, ha az ősforrást szeretnénk megkeresni. Elsőként katonai célokra használták, illetve meteorológiai méréseket végeztek vele, mivel a megfelelő lézeres jel akár egy felhőről is vissza tud verődni, de az 1971-es Apollo-15 expedíción is használtak ilyen eszközöket a Hold felszínének felmérésére.

Aki belefolyt már komolyabban a szimulátorozásba, és egy autós versenypályával kapcsolatban hallotta a lézerszkennelt kifejezést, azt is jó eséllyel lidarok végezték: ez a technológia remek arra, hogy nagyon pontos domborzati képet alkosson, ezzel élethűvé téve a virtuális pályákat.

Említhetjük még a régészetet is, ahol ezek a lézeres megoldások a visszaverődés erősségéből kiszámolva akár a laza talaj alatti rétegekből tudnak mintát venni, így akár komplett városok, utak is előkerülhetnek a föld alól, és a régészek eszközhasználatát is kifinomultabbá teheti, függően attól, hogy mennyire van még messze a cél.

A lidar kifejezéssel találkozhatunk még az okostelefonok kapcsán is, a kamerák autofókuszának gyors és biztos segédje tud lenni, de a kiterjesztett valóságra építő alkalmazások is tudják használni, így például az IKEA bútorunkat elég jó méretpontossággal tudjuk kamerán keresztül bepróbálni a nappalinkba, mielőtt tényleg elmennénk és megvásárolnánk.
Nincs egyezség abban, hogy ez kell-e minden autóba, vagy nem
Témánk aktualitását a Nissan friss bejelentése adja, miszerint a következő generációs balesetelkerülő segédhez már használni fognak ilyen szenzorokat, 2025-ig már több modelljükben is lesz ilyen, de 2030-ra már mindegyik Nissan modellt felszerelnék lidarral. Használ ilyesmit a Volvo is a saját fejlesztésű Ride Pilot funkciójához, de a Google vezető nélküli autója, a Waymo is kapott ilyeneket, illetve az Audi is kísérletezik ezzel a technikával.

A Tesla és Elon Musk szkeptikus, méghozzá azért, mert ez az elég drága megoldás egyrészt nagy, és elég bután tud kinézni az autón, másrészt sem a kamerákat, sem pedig a nagyon alapos képelemzési technológiát nem tudja helyettesíteni, csak kiegészítő eszközként funkcionálhat. Hiába tudja nagyon pontosan feltérképezni a környezetében lévő tárgy méretét, azt nem képes megítélni, hogy milyen színnel világít a közlekedési lámpa, illetve hogy az úttesten lévő tárgy egy papírzacskó vagy egy féltégla, ily módon érdemes-e megkezdeni egy potenciális veszélyt jelentő kormánymanővert, vagy minden veszély nélkül áthajthat rajta.
Musk állítja, a mesterséges intelligencia segítségével kameraképekből is össze lehet állítani egy olyan 3D-s képet, ami bőségesen elegendő autós környezetbe, és azért ne gondoljuk, hogy a levegőbe beszél, a SpaceX projektek mérnöki munkái kapcsán minden bizonnyal volt köze ilyen érzékelőkhöz.

Tény, hogy nagyon pontosan feltérképezi a környezetét a lidar, ráadásul nagyon messze, akár 200 méteren túlra is ellát az autóipari változat, és az erdő mélyéről épp az úttestre ugrani készülő, szemmel még láthatatlan őzikét is ki tudja szúrni, de elég drága is. Egy autó esetén is forintmilliókról beszélhetünk, ami már az a szint, ahol jelentős árhátrányba hozhatja a lidarral szerelt autókat a kizárólag vizuális képalkotásra építő rendszerekkel szemben, hiszen egy kamera mindössze párezer forintba kerül beszállítói szinten.
2030-ig jelentős árcsökkentést várnak a tömeggyártás beindulásával, de ha a tervek szerint nagyjából 2-300 ezer forintos árszintre esik le egy ilyen szett beszerzési ára, az még mindig legalább tízszeres árkülönbség ahhoz képest, amit kamerákkal lehet megoldani.
Nincs egyértelmű válasz arra, hogy mi az igaz út az önvezető hardverekre. A lidar egy remek eszköz, a ma működő sofőrmentes technológiák egyik fontos kiegészítője, viszont azt nem jelenthetjük ki, hogy nélküle lehetetlen lenne kialakítani egy ilyen infrastruktúrát, hiszen az ember sem lát el olyan messzire, mint a lidar tud, és a 3D-s feltérképezésben sem tudja azt a pontosságot, mégsem emiatt szokott közlekedési baleseteket okozni.
Az autógyártók nagyobb része nagyon várja, hogy a lidar tömeggyártása olyan szintre érjen, ahol már érdemes minden autóba beletenni és kihasználni előnyeit, a Tesla pedig addig is félredobja ezt a lehetőséget, ahogy az Apple is félredob minden új technológiát egészen addig, amíg nem érzi kiforrottnak, lásd kijelző alatti ujjlenyomat-olvasó, vagy hajtogatható kijelzős iPhone.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
