Jó, akkor majd én: a villanyautó nem jó!
Előre szólok, észérvekről egy szó sem fog esni, kizárólag a szenvedély, az érzelmek koptatják most a billentyűzetet. Az, ami az embert élteti, tehát szerintem a legfontosabb dolog. Ész nélkül ugyanis lehet élni, de érzelmek nélkül nem igazán.

Pontosítok, a villanyautó jó. Csak nekem nem jó. Meg az is lehet, hogy neked sem. És ennek valójában semmi köze a praktikumhoz. Értek én mindent, sőt tisztelem is, hogy létezik, ez egy újabb lépése az emberiségnek, és aki nem lép egyszerre, az megbotlik és átlépnek rajta. Én valószínűleg elesek, de kezemben az utolsó pillanatig fogom szorongatni a V8 kulcsát. Megmagyarázom, bár úgysem fog sikerülni, hisz ez csak egy vélemény, de legalább némi tapasztalatra alapozva.
Sosem gondoltam volna, hogy valaha villanyautó témában le fogok írni egy szót is, mert távol áll tőlem a műfaj. De a kíváncsiság folyamatosan öl, ezért még a nyáron lecsaptam a lehetőségre, amikor az egyik ismerősöm felajánlotta, hogy kölcsönadja a Honda E-jét, nálam lehet akár tíz napig is a kisautó. Így történt, hogy megírhatom a világ legrövidebb tesztjét egy konkrét autóról: A Honda E nagyon frankó. Csak kéne bele motor, kipufogó, meg ilyen múzeumi baromságok.
Ebből is sejthető, hogy általában vannak a villanyautókkal bajaim.
Nem egy kétórás élmény alapján teszek kijelentéseket, pedig az igazi okoskodás úgy volna az igazi. De egy hét alatt megtettem vele emlékeim szerint nyolcszáz kilométert, városban is használtam, országúton is, és töltöttem különböző módokon, hogy minél szélesebb spektrumban lássak bele ebbe a világba. Úgy alakult, hogy még vezettem egy dual motoros Model S-t is ezen a héten, és igen, lepadlóztam. Természetesen ez sem ugyanaz, mintha évekig használnék egyet, de ahhoz elég, hogy meglehessen a véleményem, és örüljek annak, hogy negyvenévesen valószínűleg közelebb vagyok az életem végéhez, mint az elejéhez. Sört elő, kocsmai asztalnál történő, ártalmatlan, komolyan nem vehető rinyálás következik, tételesen.
Hang
Vagyis annak a hiánya. Érdekes ez, mert mikor elkezdtek terjedni a villanyautók, és manapság is, az összes tesztnél, bemutatónál elintézik ezt a dolgot annyival, hogy hát hang, az nincs. Ennyi, már tovább is léptünk a csomagtartó méretére. Már elnézést, de ez nem így megy a bolondéknál... Egy fontos dolgot épp elvesz tőlünk az élet. Az észszerűség máglyán égeti el a szenvedély egy óriási szeletét, irtózatosan fontos tényező ez, ne maradjunk villanyautós csendben.
Néma aktus álmaid nőjével. Tomboló vihar, nesztelenül. Ott lehetsz Szemiramisz függőkertjénél, de csak csukott szemmel. Ott van előtted a kedvenc kajád, de nem érzel ízeket. Cirmit nem simogathatod meg többé, csak nézheted. Nem hiányzik ezekből valami?
Nem lehet kihagyni az autózásból egy ennyire fontos érzékszervet, mint a fül. Az autó nem egy festmény, hogy elég legyen nézni. (bár ott is néha hozzáérsz a vászonhoz, amikor senki nem látja, te is tudod, én is tudom) Szerintem ez azért van így, mert az autónak nagyon sok általunk értelmezhető tulajdonsága van, ösztönösen a természetből vettük a mintát a megalkotáskor. Az isten szerelmére, még arcuk is van a kocsiknak! Az érzelmek tulajdonképpen át vannak verve, mert az autó is megannyi emberi, könnyen feldolgozható vonást tud felsorakoztatni. Szép, csúnya, megbízható, megbízhatatlan, erős, gyenge, nagy, kicsi, komoly, idétlen. Érzed a szagát, hallod a hangját, megérinted, meglátod, ezek mind fontosak ahhoz, hogy kialakuljon benned a karakter. Ha ebből kiveszel tényezőket, felborul az egyenlet, nehezebben dolgozza fel az agyad. Lássunk például két gyorsulást:
Porsche:
Tesla:
Persze tudom, igazából nem kell hang a közlekedéshez, mert minek. Csomó előnye lesz a csühögés kiirtásának, csend lesz a városban, országúton nyugodtabban ugorhat elénk Bambi, a motorosok is nyugodtan szippanthatják fel az első kereket éjszaka az útról, nem fog ordítani tőle a csecsemő.
Csak én fogok megőrülni. Van ugyanis hangja a villanyautónak is, pont olyan, amitől úgy érzem magam, mintha összementem volna és beleültem volna gyerekkorom távirányítós autójába. Komolytalannak tűnik, miközben sosem rejtőzött ennyire komoly erő a hétköznapi autókban, mint a villanyautókban. És ez nagyon furán nyomasztó élmény. A belső égésűnél alapjáratból megmondjuk, melyik autótól kell félni és melyiket lehet megsimogatni. Karaktert ad a hang.
Ennek híján igenis karaktert vesztenek a villanyautók. Nagy kár érte.
Töltés
Asszem nagy átlagban fél óra kell egy villanyautó 80%-ra való feltöltéséhez a gyorstöltőknél. Szokták mondani, hogy nem is olyan para ez, mert jelenleg is eltöltesz negyed órát a tankolással, kussoljál. Nos, én nem kussolok, mert nekem itt vidéken egy tankolás 5 perc. Fogalmam sincs, mikor töltöttem el negyed órát benzinkúton, szerintem soha, még az LS400-asba betöltendő rendszerint 70 liter sem tart nagyságrendileg sem eddig, és még ha állnak előttem ketten a fizetésnél, akkor sincs 10 perc az egész.
A villanyautó feltöltése külön program. Fél óra nagyon hosszú idő. Menj le az autódhoz, és ülj be fél órára. Én nyáron csináltam, de gondolom télen még jobb móka lehet. Nyomkodni lehet a telefont, felhívod a nagyit, én még arra is vetemedtem, hogy elsétáltam a közeli dohányboltba és vettem egy alkoholmentes sört. Persze tudom, össze kell ezt a programot hozni más programmal, pl. addig be kell menni valahova vásárolni. De nekem egy bevásárlás sincs fél óra... Arról nem is beszélve, hogy nincs minden üzlet előtt gyorstöltő, annak híján pedig leperegne előttem az életem, mire feltöltöm. Persze az is lehet, hogy foglalt a töltő és akkor mehetsz át egy másik helyre, mondjuk egy lakótelepre, ahol még boltban sem mászkálhatsz dologtalanul. De a kedvencem az volt, amikor ráraktam töltőre az autót, de az applikációban ez nem látszott, így nem tudtam leállítani sem. Az ügyfélszolgálat külön történet lehetne. Átmentem egy másik töltőhöz, az meg nem működött.
Szóval jelenleg teljesen biztos, hogy össze sem lehet hasonlítani a tankolást a villanyautó feltöltésével. Tökéletesen érthető, hogy a Tesla játékokat is pakol az autójába erre az időre. Persze megoldás lehet az, ha van garázsod, és a hálózati 220-ról töltöd, a kis Hondát pl. 11 óra alatt fel lehetett tölteni maxra. Megkérdeztem mókából a dual motoros Tesla tulajdonosát, hogy neki menyi ideig tartana ugyanez? Nos, több, mint 50 óra.
Az a vicces, hogy nekem amúgy tök jó megoldás lenne a hétköznapi közlekedésemhez például ez a Honda E. Nem viszek nagy cuccokat, nem megyek nagy távokat, és még garázs is lenne, ahol tölthetném. Csak ahhoz ki kéne onnan rakni a V8-at, vagy a Porschét. Hmmm... A másik megoldás pedig a félórás szotyolázgatás az utcán, meg a keringés dologtalanul az üzletben.
Jó nekem inkább a tankolgatás. Pedig utálom a benzinszagot.
Műszakilag túl jó
Talán ez a villanyautókkal a legnagyobb gondom. Tudom, elmebeteg vagyok, de én szeretem, hogy az autó egy viszonylag bonyolult gép. Sajnos a villanyautó inkább egy számítógép, hisz nagyon sok vas nincs benne, ami egy belső égésűben igen. A villanyautó egyszerűbb gépészetileg, tehát elvileg megbízhatóbb. De a hagyományos autókban pont ez a jó, hogy sokkal inkább hasonlít a teremtőjére, mint a villanyautó. Bonyolult, sok külső tényező is hathat rá, karbantartástól függ az állapota. Pont ahogy a saját testünké is.
Bármikor elromolhat a hagyományos autó. Ez csodálatos dolog, ettől lesz élménytelibb vele minden egyes út. A villanyautóhoz képest a belső égésű motorral hajtott autó maga a művészet. Dugattyúk, szelepek, olajozás, hűtővíz, megannyi fogaskerék és szíj zakatolásának csodálatos tánca az, ami hajt minket előre. Ettől válik lenyűgözővé a technika iránt érdeklődők számára az autózás. Élvezem a bemelegítés fázisát, csodálom a turbók feladatát. Persze nyilván manapság már a villanyhajtotta eszközök hatnak leginkább az emberekre, ezáltal normális, hogy az autóban is már a különböző bizgentyűk jelentik az érdekességet. De én már nagyon rég nem játszottam számítógépes játékkal, és a tolatókamera helyett is inkább a képzeletemet használom tolatásnál, úgyhogy nem érdekel az önvezetés sem. Oldschool vagyok, ezért az oldschool autókat szeretem.
Ám az biztos, hogy az életben mindig a tökéletlen dolgok szolgáltatják az izgalmakat. Nem a kitűnő tanulókat, sem a szűzeket keressük általában szabadidőpartnernek sem.
A tökéletes autó unalmas. Sajnos a villanyautó kezd túl tökéletes lenni.
Túl erős
A villanyautót szétfeszíti az erő. Akár úgy tud gyorsulni, mint egy kétkerekű versenymotor, ennek összes hátrányával. A fő gond az, hogy ezt az erőt kordában kell tartani. Mivel az átlagember erre képtelen lenne, ezért tele kell pakolni az autót mindenféle segédlettel, ami nem enged meghalni. Önmagát kell megfékeznie a villanyautónak. Minek kell 3 másodperc alatt gyorsulnia százra a Juli néninek? Miért kellene akár 9 másodperc alatt? Márpedig utóbbi adat már ebből a Hondából jön, ami gyengének számít a villanyautók közt. Ráadásul hátsókerekes, ezért ha néha ráadtam a tüzet kanyarban, akkor éreztem, ahogy szegény próbál mindent megtenni, hogy az íven maradjon.
Valószínűleg gyengülni fognak ezek az autók, ezáltal a hatótávuk is növekedni fog, ennek az egésznek csak előnye lesz. De ez még odébb van, most még a lenyűgözés fázisában vannak a villanyautók, amikor nagyot kell virítani. Pedig tök felesleges, hisz úgyis ez lesz az útja az autózásnak, talán fejleszteni is egyszerűbb és gyorsabb lenne őket, ha nem számítana ennyire a teljesítmény a marketingesek szerint.
A Tesla Models S 100D-ről pedig csak annyit említenék meg ezen a ponton, hogy amikor utasként ültem benne, és a tulaj váratlanul nyomott egy padlót, majdnem elhánytam magam az erőhatástól. És mégsem ezzel mennék versenypályára. Úgyhogy számomra ez teljesen felesleges dolog, de a tulajdonosok is elenyésző esetben használják ki ezt a gyorsulást, ebben biztos vagyok. Akkor meg minek?
Így a végén ismét elmondanám, hogy ez az egész csak egy olyan ember rinyálása, akinek valójában nincs is szüksége autóra, és igazából egyáltalán nem megy sokat. Megértem a villanyautósokat, hogy hülyének néznek mindezért a felfogásért, tök igazuk van. De én jobban szeretem az autózást annál, minthogy ésszel műveljem. Szívből jobban esik, és szerencsére meg is tehetem, hogy így tegyek. Ez éltet igazán, ez a hobbim. A környezetvédelmet pedig azzal elrendezem, hogy nem rendelek fültisztító pálcikát kínából, csak mert úgy három forinttal olcsóbb. Nem kell eltörölni a múltat, hisz az az alapja a jövőnek, élvezze mindenki azt, amit akar. Ráadásul a magamfajta hülyéktől tűnnek a többiek okosnak, így mindenki jól jár.
Meghalt az autó, éljen az autó!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
