- Magazin
- Vélemény
- Használt autó
- autó
- autóvásárlás
- használt autó
- audi
- volkswagen
- honda
- toyota
- civic
- auris
- golf
- passat
- a4
- bmw
- e46
- volvo
- v70
- ford
- focus
- alfa romeo
Körülményes hülye vagyok, ezért nem veszek soha autót
A magyar használtautó-vásárló hülye, miért pont én lennék a kivétel? Csakhogy én egészen másképp, az eladók idegeire sokkal kevésbé kártékony módon, a négy fal között csinálom. Túlgondolok, körülményeskedek, a barátok és kollégák meg segítenek.
Bő tíz éve már, hogy megjelent a Totalcaron a Becsületesnepper első cikke, a legendás A magyar használtautó-vásárló hülye című. Ezt további folytatások is követték még, kötelező olvasmány a témában mindegyik. Bár egyikben sem szerepelek, sem konkrét történettel, sem az önmagamra ismerés fájdalmával, kár lenne tagadnom, hogy nem vagyok kivétel. Csak én nem így vagyok hülye. Vettem már jó autót magánszemélytől, az eddigi legmegbízhatóbbat neppertől, de fogtam mellé így is, úgy is. Nem érzek furcsa bizsergést az alacsony kilométeróra-állásoktól, nem teszek fel kínosan együgyű kérdéseket az eladóknak, és nem tojok magam alá, ha egy-két elem fényezve volt, esetleg – úristen, leírni se merem – karcos. Nem, én inkább saját magam, és olykor a környezetemben élők perceit keserítem a túlgondolással, a csapongó és hullámokban előtörő ötletekkel.
Már az magában közgazdasági Nobel-díjas ötlet, hogy pont most merül fel az autócsere gondolata, éppen akkor, amikor új autó nincs, ezért a használt is drága, de legalább belátható időn belül esély sincs arra, hogy megforduljon a trend. Amúgy Anti is most keresgél, az ő agonizálása itt olvasható. Mentségemre szóljon, hogy nem most fogant a gondolat. A vezérhangya akkor indult el, amikor tavaly tavasszal megszületett a kislányom, és a babahordozót illesztgettem a hátsó ülésre abban a B5-ös A4 Avantban, amire Tomi barátom előre megmondta, hogy szűknek fogom érezni. Neki akkor éppen ilyen autója volt, meg kisfia, igazán elhihettem volna.
Oké, nem úgy kicsi egy ilyen autó, hogy nem lehet vele együttélni, de egy hordozót vagy azóta már gyerekülést úgy tudok berámolni hátra, hogy előtte, az anyósülésen már nem szívesen kucorog felnőtt ember. Értem én, hogy régen a Ladában meg a Kispolszkiban is felnőttünk, én is azokban voltam gyerek, de ha lehet kényelmesebb és tágasabb, akkor miért ne? Amúgy is megvan már három éve az A4, szívesen kipróbálnék valami mást, esetleg fiatalítanék is a huszonöt évhez képest. Alapvetően szeretem az állandóságot, de azt autóban nálam az E21-es BMW-m jelentette, sajnos a költözés miatt attól is meg kellett válnom közel tíz közös év után.
Adott volt tehát a kérdés: mi legyen az Audi utódja, ha szeretnék egy kicsit fiatalabbat, tágasabbat, de azért nem egyterűt vagy kisbuszt, a SUV-októl meg egyelőre irtózom. Ne legyenek gondjaim a fenntartással, ha kell hozzá valami hirtelen, meg tudjam venni. És ha már csere, elgondolkodtam azon is, hogy kell-e nekem dízel továbbra is. A Covid és a baba születése óta jóval kevesebbet megyünk (addig úgy 25 ezret évente), de hosszú távon megsaccolni sem tudom, mi lesz, plusz ott a belengetett kitiltás, és noha nem Budapesten élek, de járok oda dolgozni, és olyankor egy nap alatt belemegy a kocsiba vagy 400 kilométer autópályán. Tehát azért ne legyen túl harmatos, és ne forogja szét az agyát tempónál se. A keret? Először 1,2-1,5 millióval kalkuláltunk, most úgy fest, az Audi eladását beleszámolva kábé kétmillióból gazdálkodunk. Extrák terén nincsenek nagy igényeim, a légzsákokat nem számítva a klíma és a központi zár az alap, az ülésfűtésnek pedig tudnék örülni.
Mivel is jártam eddig?
Az E21-et leszámítva minden eddigi autómat észérvek mentén választottam. Na jó, a Ladát se, de az nem volt meg sokáig. Egy ezres Fiat Unóval kezdtem, ami egy nagy fos volt, rohadt, folyton lerohadt, volt, hogy hidegen ingadozott az alapjárata, máskor melegen nem indult. Vettem volna meg inkább a csúnyácska Polo I-et. Vagy a Samarát, de hát az majd biztos sokat fogyaszt. Nem baj, az Uno tízet szívott be százon.
Utána jött öt év nyugodt, eseménytelen autózás, ötvenezer kilométer egy 1,3-as régi Swiftben. Egyszer tönkrement a világításkapcsoló. Imádtam, bár ez nem pont az az autó, amit emberek szeretni szoktak.
Amikor valami nagyobbra, erősebbre és kényelmesebbre vágytam, felmerült az E36, kizárólag hathengeressel, esetleg négyhengeresből a 318is-sel. Végül inkább úgy döntöttem, egységnyi pénzből sokat akarok menni, ekkor lett az Audi 80 1,9 TDI.
Jött aztán az A6 Avant, az eddigi legdrágább és legjobb autóm, amit most édesapám használ, és nagyon szereti. Valamivel 300 ezer fölött járt a kilométere, amikor megvettem, most már a 400-on is bőven-bőven túl van. Noha tényleg minden igényemet kielégítő, klassz autó, amiben ha kellett aludtam, ha kellett, egy seggel mentem nagyon sokat, vagy költöztem és költöztettem, de akkor, 26 évesen nem ezt kellett volna vennem.
Nem böhöm dízel kombit, hanem valami sportos-izgalmasat, élményautót, engedni kicsit a szívnek, a játékosságnak, ráérünk még igazán felnőni. Jöhetett volna valami öt- vagy hathengeres, akár egy TT, akár egy E46. Vagy Alfa! De ez lett. Utána meg egy újabb Suzukin keresztül az A4 Avant.
Itt már elkezdett izzadni a tenyerem, mert soha még csak megközelítőleg sem vettem ennyiért autót, sőt az előző két Audit együtt is betakarta volna ez a pénz. Ezért aztán a szokásosnál jobban rá is stresszeltem a kérdésre, mert nagyon nem szeretnék melléfogni. Mivel a TC-nél autóbuzik vesznek körül, és a szerkesztőségen kívüli cimborák is hasonló érdeklődésűek, rengeteget beszélgetünk autókról, plusz szerelő és kereskedő ismerősök tapasztalataira is építhetek. Az elmúlt években egy halom használttesztet meg kategóriaajánlót írtam, ezekhez mélyen beleástam magam a típushibákba, sajátosságokba, és arra jöttem rá, hogy a maga módján minden autó szar.
És itt meg is érkeztünk magához a túlgondoláshoz. Mert valójában nyilván nem szar minden autó, de mindegyik ellen lehet mondani olyan érvet, ami miatt hirtelen kicsit elmegy a kedvünk tőle. Az örök életű 1,9 PD TDI? Ugyan, a BXE-kód, az csapágyas lesz. Na de az 1,6-os CR TDI, az már valami! Frászt, abban a porlasztó elektronikája fog lehalni. A TSI-k és FSI-k kokszosodnak, a Mazda rohad, az Opel Ecotecjei az olajat eszik, ahogy a Toyota 1,33-as Dual VVT-i-je is. Fiat T-Jet? Ó, abban meg a hosszú olajcsere-periódus öli a turbót. Nézzünk valami jó kis szívó benzinest, az örök élet, meg ingyen sör: csak nem a Ford-Mazda-Volvo 1,8-as, az olajevő, hogy a PSA-BMW-féle Prince-ről már ne is szóljunk. Mondtam már, hogy minden autó szar?
Igazából nem, mert a gond a fejemben van. Mindegy is, végül azért csak elkezdtem ötletelni, nagyjából ezek merültek fel:
- Audi A4 B7 Avant (1.9 PD TDI): logikus, szeretem az A4-et, akkor legyen ugyanaz, csak fiatalabb. Méretben nem nagy előrelépés, még a klubokban is azt mondták, nézzek inkább valami nagyobbat.
- Alfa Romeo 159 SW (1.9 JTD): szintén nemigen tágasabb, de milyen eszméletlen gyönyörű már!
- BMW E46 Touring: Csepreghy Dani kolléga a szellemi vezetőm e téren, és bár neki van 316i-je is, az igaz út szerinte is a sorhat. Szerintem is.
- Volvo V70 (2.4 D5): mindig is vágytam Volvóra, de egyes alkatrészek ára komolyan elrettent. A V50 D3-at is imádnám, de hát az se nagy. Vagy PSA-féle kétliteres dízellel inkább?
- Škoda Octavia II Combi fészlift (2.0 CR TDI): na, ezt ezzel a motorral nem kapom meg ennyiért. Esetleg egy 1,6 szívó benzin?
- Volkswagen Golf VI Variant: ugyanaz a helyzet, mint a Škodával.
- Volkswagen Passat B6 Variant: ebből is a kétliteres közös nyomócsöves lehet az igaz út.
- Honda Accord VII Tourer (2.2 i-CTDI): először nem tetszett a segge, de már megtértem. Az a dízelmotor állítólag zseniális.
- Ford Mondeo Mk4 (2.0 TDCI): ezek már sokkal jobbak, mint az előd.
Ebből tehát a túlgondolás mellett kirajzolódik a másik hibám: hogy marhára csapongó is tudok lenni. Sokféle autó tetszik, persze azt most nem akarom idekeverni, hogy szívem szerint évtizedekkel régebbről válogatnék, mondjuk egy jó kocka-Volvót a 200-as, 700-as, esetleg 900-as szériából, netán Alfa 75-öt, A6 C4-et soröt tédéivel, fene tudja még mit. Na, ekkor kiabáltam mentőövért a szerkesztőségi levelezőlistán. Alapvetően két irányzat alakult ki ott is: nem kell nagy autó, csak praktikus, vagy épp ellenkezőleg, minden egyes centi áldás.
Elvis Kristóf
Az ismeretségi körömben van olyan, aki a világ összes megelégedettségével használja a D5-ös Volvo V70-esét. Volt neki kettő, az elsőt összecsukta egy elalvó sofőr, viszont ebből szinte karcolások nélkül szálltak ki, miközben a másik autót vezető ember sajnos nem élte túl. Itt a gyerekkel közlekedés biztonságára utalnék.
A második autója jelenleg is megvan, kb. 6-7 éve, az már újabb motoros, és elméletileg az a real deal. Az elsővel voltak motorikus gondjai, és emiatt sok, Volvókkal foglalkozó szervizzel beszélt, ahol az volt az egyértelmű állásfoglalás, hogy a V70 újabb (talán 163 lóerős?) motorja a legjobb választás, mert mindent kibír. Bónusz, hogy a tulaj az M0-n 6 liter körüli átlagokkal jár vele.
Bolla Gyuri
A Skodáknál én csak a kényelmetlen vezetőülést tudom felírni, egy csomó másiknál viszont azt, hogy nem feltétlen tágasabb, mint az Audi.
De talán a legfőbb ellenvetésem, hogy szerintem kétmillióért egyikből sem kapsz jót. Nem ott tart a piac. Kétmillió egy 13 éves Suzuki SX4 szedán 1.6 benzinnel. Amúgy az jó is lenne, ha kombi lenne :-))
Asszur
Az Mk4-es Mondeo kapcsán az rémlik, hogy abba már csak PSA eredetű (illetve egy idő után közös fejlesztésű) dízeleket építettek, azok sokkal kevésbé rossz hírűek, mint az előtte használt CR befecskendezős Ford fejlesztésűek. A 159-es kapcsán ugye volt a Karotta-féle dízellel az a csappantyúbeszippantós eset, ami állítólag nem ritka, én biztos nem próbálkoznék vele. Az Accordot szokták ajánlani, a szembeszomszédom használt olyat éveken át, két gyerekkel (2 liter, benzin, szedán), és boldog volt vele. Mondjuk ő vett hozzá tetőbokszot nyaraláshoz.
Amúgy én kételkedem benne, hogy tényleg kell a bálnaméretű autó, ha gyereke születik az embernek, bár már több férfi ismerősömnél láttam ugyanezt a szindrómát szépen kifejlődni. Nekem két gyerekkel a Volvo 440-es volt a legnagyobb autóm, előtte volt Trabant meg Mazda 323 BF, és valahogy mindig megoldottuk a balatoni nyaralást is, úgy, hogy a feleségem a kisgyerekhez legalább kétszer annyi cuccot pakolt, mint amennyit felnőttenként vittünk. De ha tényleg fontos fétis a csomagtartó mérete, akkor miért nem nézel egyterűt? Nem néz ki jól, nem fogyaszt jól és nem vezetőbarát, de abban elférhet a babakocsi is. (BTW a babakocsi legfeljebb egy évig probléma, utána már elég az összecsukható esernyőkocsi, ami mindenben elfér, szóval csak ezért kár túlzásokba esni).
Bolla Gyuri
Szerintem akkor jársz el jól, ha fogod a gyerekülést, és belepróbálgatod autókba. Tök komolyan. Én csináltam, így vettem szivar 100-ast, mondjuk bár ne tettem volna, de ez itt most mindegy. Hosszú tengelytáv és nagy hátsó hely nem csak nagy autóban lehet ám, én első generációs i30-ba három gyerekkel is mentem egy csomót, kettő ülésben, harmadik közöttük, abból a kombi tök jól használható. A Mégane Grandtour is hosszabb szokott lenni, mint az ötajtós, a Nissan Tiida is döbbenetesen tágas belül, bár ott nincs kombi.
És amúgy meg az egyterű erre van kitalálva, négyesben a Mazda 5 jó lenne (ötösben nem!), ha nem rozsdásodó, olajevő Mazda lenne, a Honda FR-V viszont cuki, a C-Max is jó...
Amit biztosan _nem_ vennék:
– Alfa 159, Audi A4, mert nem oldja meg a problémád
– Ford Mondeo TDCI, mert óriási ugyan, de általában nagyon leharcolt, ha van szép, az meg gondolom drága
– Passat ugyanez, valami áfacsalós import biznisz nyomta le ezeknek az árát, erről Kopasz többet tud
A személyes véleményem, hogy kétmilliós kategóriában kerülnék minden dízelt, mert ezek már nem azok, mint a B5-be szerelt TDI, sokkal több a normális ügymenetben drága cserét igénylő csetresz rajtuk. Ne tudd meg, mi pénzt felemésztett a 2004-es Ulysse 2.2 HDI, anélkül, hogy bármi extra baja lett volna, és az egy jó motor. Gumiágyas szíjtárcsa itt, generátor szabadonfutó ott, lengőkarok és fékek extra méretben amott, és akkor még a kuplunghoz nem nyúltam (pedig kellett volna), a FAP rendszert meg már az előző tulaj kiírta belőle, pedig az úgy illegális. Persze az egy benga állat, meg persze ez én vagyok, csak jelzem, hogy más idők más motorjai ezek.
Roland
S-Max 2.5 sor 5 :D
Perkó Rudi
Assurnak igaza van, a babakocsi kb. 2 évig kellhet, de a nagy verzió inkább egy. Mondjuk, ha számoltok tesóval, akkor ez értelemszerűen tolódik. A V70-ben vannak drágább, Volvo-specifikus alkatrészek a tesó-Mondeóhoz képest. Én 1,6-os kombi Focust vennék, az szerintem méretben és megbízhatóságban is jó, nem is drágák hozza a dolgok, van kínálat. Esetleg egy öthengeres, benzines V70-et, mert az sem fogyaszt sokat, de közben erősebb és mégiscsak az 5 henger az 5 henger.
Gajdán Miki
Asszúr, szívemből szóltál. Mi egy háromajtós VW Polóval (1995-ös generáció) vittük végig a gyerekprojektet, igaz én kicsi vagyok, és a feleségem sem sokkal magasabb. :-)
Zsolti, az Anti-féle Civic (az űrhajó – a szerk.) hol esett ki? Drága? Az elég nagy belül, nagy a csomagtartója, varázslatosan variálható az utas- és csomagtere, és 90 fokban nyílik a hátsó ajtaja, ami gyerekülés/gyerek berakás ügyében nagy ajándék.
Bolla Gyuri
Úristen, egyébként két évig Lancia Y10-em volt, abba befértünk két kisgyerekkel négyesben, esernyő babakocsi meg keresztbe a csomiba :-D Mondjuk vidékre nem nagyon mentem vele, de na.
Apámnak 1995-98 közt volt A4 B5-je, tehát 17-20 éves korom közt, két tesómmal eléggé szorongtunk hátul, ez tény :-DDDDD
Papp Tibi
Azért két millából ezt meg kell oldani. Ennyiből kijön egy olyan Auris is, mint a miénk, és annak azért egész tűrhető méretű a csomagtere, miközben kvázi-egyterű. A hátsó sor akkora, mint az Avensisé. És a kettes Avensisé. Civic csomija is hatalmas, ha nincs pótkereke – és nem szokott lenni. Én a helyedben egy Kia Vengát is megnéznék, vagy Hyundai ix20-ast, de ezekhez kevésbé lesz utángyártott alkatrész, mert ritkák.
A Fóka is lehet jó, bár az szűkös hátul, de akkor a babaülést az anyósülés mögé kell betenni. C-Max is szóba jöhet, ahogy egy Verso is, bár ez a túlgondolás. XY-ék amúgy Honda Jazz-zel nyomták, úgy, hogy ő 2 méter, a felesége csak 1,9, és ezt két gyerekkel, évekig.
A dízelen azért elgondolkodnék, hogy van-e értelme, mész-e annyit. Mert akkor nagyon más a matek, pláne, ha bejön egy kettős tömegű. Nem mintha a benzinesek javában nem lenne, csak ott azért nagyon más a nyomaték.
Sipos úr
Babakocsi, kismotor, játékok, akármi. Ez még a Leafbe is befér. De ha már a dupla babatolókocsi kellene, akkor az, meg az összes biszbasz már csak a Grandisba. És amikor majd nem kell már mindkettőnek babakocsi (ez ugye innentől kb. másfél év), majd kell kismotor vagy akármi. És plusz ruha, biszbaszok. Tudom, tudom, apámék ezt mind egy Dacia 1300-assal oldották meg, meg volt tetőcsomagtartó, és volt, aki egy Trabantban, Kispókban hordta ki lábon az ilyeneket.
Én azt tudom, hogy hely ügyben a Sharan lényegesen kényelmesebb még a Grandisnál is, ott ezerszer könnyebb egy útszéli pelenkázás a hóesésben, vagy evés a kovid miatt rizikós meki helyett.
Szóval, én az vagyok, aki azt mondja, hogy minden kurva négyzetcentiért hálás leszel egy nagyobb autóban. Ráadásul kombid volt már. Vegyél egyterűt, még ha nem is akarsz :D
Perkó Rudi
Amúgy még Mercedes B200 (benzin) – a nagyon mercis barátom szerint titkos családi tipp, és Chrysler PT Cruiser, amit sokan imádnak és nem drága.
Papp Tibi
A PT Cruisert hagyd. Jópofa de észszerűtlen. A B lehet jó valóban, mégis csak Merci.
Lendvai Zsolti
Nem vagyok amúgy finnyás szinte egyik márkára sem, Suzukim volt kettő, a családban most is van, szeretem. Ha lenne nekik értelmezhető kompaktjuk, akkor nem fújnék rá.
Asszur
Ezen a nem finnyás vonalon elindulva az ilyenek, mint az Auris/Kaskáj/Cséd/i30, netán ezekből kombi, nem merült fel? Valami benzinessel – Kaskáj elvben van 2 literes is, illetve +2, ami helykínálatban is kilóg felfelé – nem tűnnek macerásabbnak, mint egy modernebb Audi vagy VW-dízel. Vagy ha mégis, remélem, valaki majd kijavít.
Na, innen még voltak ám mindenféle hajtásai a beszélgetésnek, amivel már nem sivatagosítanék, de összességében tök más irányt vett a keresgélésem, úgy hiszem, észszerűbbet is. Nem mondom, hogy kevésbé bizonytalan lennék, mert nem akarok hazudni, viszont elkezdtem erőteljesebben orientálódni a szívó benzinesek felé, és kezdek hinni abban is, hogy még kombira sincs szükség, egy jól kiválasztott ötajtós is megteheti. Mondjuk, van egy fura kombi-fétisem, az igaz. De a lényeg a viszonylag kompakt alapterületen a lehető legkényelmesebb belső lenne.
Papp Tibi küldött is egy konkrét Auris hirdetést, lehet, hogy meg fogom bánni, hogy azért az autóért nem indultam el már pénteken, a Becsületesneppernél meg volt egy klassz i30 kombi, de mire kimásoltam a linket, hogy elküldjem életem párjának, már el is vitték. Ilyen ez, ha tényleg jó egy autó. Úgyhogy most nagyjából az Auris, Focus II, Golf VI, i30, Ceed, Civic vonalat lőttem be, na meg az Octaviát. Apropó, Tomi barátomnak van egy Rapidja, elképesztő, hogy tud a Škoda akkora autóban annyi helyet adni.
Mondtam én, így sose veszek autót!
Kedves olvasó, a te tuti megoldásodat is szívesen fogadjuk a kommentmezőben, vagy a vonatkozó Facebook-poszt hozzászólásában.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.