2022.08.11. 06:02

Elég csak véletlenszerűen rábökni egy száz kilométeres útszakaszra, majd végigautózni rajta ahhoz, hogy igazán borús képet kapjunk a magyarországi közlekedési morálról. Úgy autózunk, mintha semmi nem számítana, mintha nem lenne holnap. Ha így folytatjuk, könnyen lehet, hogy nem is lesz.

Nem tudom, hogy mondjuk öt vagy tíz éve is ennyire elkeserítő volt-e a helyzet a hazai közutakon, vagy csak azért tűnik most durvábbnak, mert egyre több autóban van fedélzeti kamera, lényegében mindenki felvesz mindent, majd pakolja fel a necces szituációkat a netre. De talán nem is számít, mi volt korábban, ha most ennyire kritikán aluli, ami zajlik. Hétről hétre egy rakás olyan öntörvényű tahót látunk viszont a videómegosztókon, akiknek egyáltalán nem kéne semmilyen járművet vezetnie, nemhogy esetenként több száz lóerős luxusautókat.

07.26 kép2 0

Lehet mondani, hogy biztos sokan csak túlérzékenyek. Én is látok olyat sokszor a különböző márkaklubokban, hogy még azt torkolják le, aki bedob egy saját videót aznapi kellemetlen élményeiről, naná, mesélje el inkább a nyuszis mamuszának, vagy vegyen be Xanaxot, mielőtt elindul, ha ilyen alacsony az ingerküszöbe. Különben is: nem lett baj, mit zavar téged, ha a féktávolság határán kanyarodnak ki eléd, vagy a szabályos követési távolságodat nullázzák le az autópályán bevágódó kamikazék? Siet a másik? Hadd menjen! Nem köti be magát? Mi közöd hozzá?

Ez mindig elszomorít, mert marhára nincs igazuk azoknak, akik így bagatellizálják el a kihágásokat. Ezzel csak legitimáljuk a szabálytalankodást, mindenki legyintsen rá: hiszen nem lett belőle baleset, akkor meg mit pattogsz? Hát azt pattogjuk, hogy az ilyen esetek zömében marhára, de egyáltalán semennyire sem azon a kreténen múlik, hogy megússzuk-e, hanem a saját lélekjelenlétünkön vagy a vakszerencsén. Ilyen erővel játszhatnánk orosz rulettet is ahelyett, hogy elmegyünk meglátogatni a rokonokat. Ja, hogy aki ezt nem bírja, az ne vezessen? Hát egy büdös nagy francot, fordítva ülünk a lovon. Azt kellene kivetnie magából a közlekedők társadalmának, aki minden írott és íratlan szabályt magasról leszarva képzeli magát kiskirálynak, és leckézteti a kisebbet, a gyengébbet, a rutintalanabbat – vagy egyszerűen csak azt, akinek van elég esze ahhoz, hogy felfogja, ez nem egy számítógépes játék, itt nincs még egy élete, itt nincs restart gomb.

Screenshot 2022-06-07 at 17.16.24.png

Mire is gondolok pontosan? Elég nehéz lenne egy jellemző tulokságot kiemelni. Van ugye a gyorshajtás, amit a vezető baleseti okok között emlegetnek évek óta. Ezt nem is vonnám kétségbe, de azért különbséget kell tenni, hogy valaki éppen átcsúszik az 50 km/h-n, esetleg benéz egy kint felejtett 30-as táblát, vagy pedig úgy tolja ész nélkül, hogy bele sem gondol, mekkora csattanás lehet a vége. Mert a 90 helyett a 181, vagy a 110 helyett a 195 baromira nem tolerálható. Lehet, hogy úgy érzi a sofőr, ő nagyon tud, és uralja az autót, de simán ráeshet úgy másra, hogy a frászt hozza rá, az ijedségből gyorsan lehet tragédia. Mert ugye, nemigen kell arra senkinek számítania, hogy itt egy türhő bőven rádupláz a maximumra. Tehát hülyeség az, hogy az ő dolga, ha siet. Rögtön nem az ő dolga lesz, ha magával sodor mást is a fák közé.

Kapcsolódó
195 km/h még autópályára is sok lenne – de nem ott mérték

195 km/h még autópályára is sok lenne – de nem ott mérték

Máris rálicitált valaki a zalai audisra. Sőt, rögtön két kihívója is akadt.

A másik ilyen a biztonsági öv, arra szokták még sokan mondani, mindenkinek a saját teste, azt tesz vele, amit akar. Most hagyjuk is, hogy ez kapásból hülyeség, ugye kötelező, elő van írva, futballmeccsen sem kezdünk el kosárra dobni, mert elzavarnak, a boltban is kifizetjük az árut, mert ezek a játékszabályok. Ennél is fontosabb viszont, hogy egy balesetben úgy indul meg a 70-80-100 kilós test, hogy nem állítja meg semmi, simán agyon tudja ütni az autó többi utasát, vagy kirepülve akár másokat is. Akkor is magánügy? Maximum annyira, mint az ittas vezetés...

Kapcsolódó
Mindenki kirepült a szalagkorlátnak csapódó BMW-ből

Mindenki kirepült a szalagkorlátnak csapódó BMW-ből

Öten utaztak az autóban, egyikük sem volt bekötve. Az autó rommá tört, de az utascella egyben maradt.

Vannak ugyanakkor olyan viselkedésminták, amik sokkal többet árulnak el egy emberről. Például milyen személyisége lehet annak, aki záróvonalat átlépve, piros lámpán átszáguldva nyomja a gázt, közben ugyan majdnem telibe csűr vagy két biciklist, és a keresztforgalomban érkező autóknak is satufékezniük kell? De ez mit sem számít, hiszen ő siet. Közeli rokona lehet mindazoknak, akik a torlódást mindenképpen a leállósávon vagánykodva akarják kikerülni, mert ugye mindenki ráér, csak pont ők lehetnek annyira fontos emberek, hogy joguk legyen felülemelkedni az egészen. Sőt, ma már a leállósávon haladókat is át lehet ugrani a szalagkorlát túlsó oldalán! Innen csupán egyetlen lépés, talán ráépülő tantárgy a Bunkó Egyetem Tapló Közlekedés tanszakán a büntetőfékezés. Van, hogy nem sikerül annyira jól, akkor az a szerencsétlen másik – értsd: a vétlen fél – még meg tud állni, vagy ki tudja kerülni, a diplomamunkába illő megvalósítás már komolyabb anyagi kárt is von maga után. De őszintén: ezek az emberek hogyan reagálnak egy otthoni, családi vagy munkahelyi konfliktushelyzetben? Előbb kiverik a vitapartner összes fogát, majd hasba akasztják, vagy azért szoktak beszélgetni is?

Kapcsolódó
Záróvonalon és piroson is áttolta a tahó mercis, majdnem gázolás lett belőle

Záróvonalon és piroson is áttolta a tahó mercis, majdnem gázolás lett belőle

Közben mások is voltak a kereszteződésben, csak éppen ők szabályosan haladtak. Centiken múlt a baj.

Forrás: Tények.hu
Forrás: Tények.hu

Gondolnánk talán, hogy sebaj, majd a rendőrök úgyis kiszűrik a gyökereket. Nemrég a levegőből is megnéztük, mennyire borzasztó a helyzet idelent (amúgy eléggé), de oda akarok kilyukadni, hogy az igazán elvetemülteknek az sem elég elrettentés, amikor már konkrétan nekik integet az egyenruhás, jelezve, hogy akkor itt és most vége a játéknak. Nem tudom, volt-e annyi autós üldözés korábban Magyarországon, mint idén év elején, hiszen Debrecenben, Csepelen és Rákosmentén is próbáltak meglógni. Utóbbi esetben ráadásul egy 16 éves srác, na most mit higgyünk, ő milyen környezetben szocializálódott, hogy ez bármilyen problémára is megoldásként merült fel benne? Ennek amúgy sincs semmi értelme, a vége mindig ugyanaz: vagy elkapnak, vagy felkenődünk valahova. Vagy felkenődünk, aztán kapnak el. Talán nagyobb lenne a visszatartó erő akkor is, ha az állomány nem lenne ennyire foghíjas a különböző nehezítő körülmények miatt.

Kapcsolódó
Légi rendőrnek álltunk egy napra

Légi rendőrnek álltunk egy napra

A közlekedési morál cudar magyar valósága a levegőből nézve is kiábrándító.

uldozes

Na, ezek miatt kívánkozott ki belőlem a kérdés: mi a fene történik a magyar utakon, mégis mit képzelnek magukról egyesek? Nincs olyan szabály, aminek alárendelnék magukat? Nem létezik legalább a fizika vagy a józan ész, aminek behódolnának? Ja, józan ész, aha, viccnek is rossz! Csakhogy akkor a megoldást nem igazán találom. Mert mondhatjuk, hogy legyen szigorúbb a jogsiszerzés, kössék tényleges pszichológiai alkalmassághoz, és aki olyan személyiségjegyeket hordoz, amelyek alapján a szabályok betartására, a közösségi együttélésre eleve alkalmatlan, ne kapjon jogsit. Akinek már van, attól vegyék el örökre. Kobozzák el az autóját is talán?

Kapcsolódó
Kössük pszichológiai vizsgálathoz a jogosítványszerzést!

Kössük pszichológiai vizsgálathoz a jogosítványszerzést!

Sok a deviáns, bunkó, agresszív az utakon. Hogy lehetne őket kiszűrni?

Nem hiszem, hogy ezek totálisan megoldanák a gondokat. Mert részeredményeket ugyan lehet így elérni, de aki eleve a KRESZ minden pontját ívesen lesajnálja, de jó esetben is csak szelektíven alkalmazza, azt vajon eltántorítja-e olyan apróság, hogy nincsenek papírjai? Vagy akitől AMG Mercit, M-es BMW-t, Porschét foglalnak le (ezúton is bocs mindenkitől, aki ezeket az autókat azért tartja, mert szereti, közben pedig normálisan is közlekedik velük), az vajon nem vesz majd helyette másikat? Hát akkor, mi az igaz út? Talán a nevelés, egészen kicsi gyerekkortól. De ahhoz is kéne a jó minta.

Szerinted hogyan lehetne javítani a helyzeten?

Az oldalról ajánljuk

Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

9 perce
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16