Az elmúlt napokban átéltünk valamit, amit jó részünk amióta autózik, nem látott, még harcedzett középkorúak sem, a taxisblokádot és a rendszerváltást átélők sem. Az üzemanyagkrízis talán az árstop megszüntetésével helyreállhat, nem értek a dolog pontos lefolyásához, okairól nem tisztem okoskodni, bár maradhatunk annyiban, hogy nem döbbenek meg a kormányzati magyarázatokon, mert semmin nem nagyon döbbenek már meg, de azért még egy kicsit zavar az alapvető ösztöneinkre játszó cinizmus.
Persze, tudtuk, hogy az egész árstop választási ígéret, később is jól néz ki egy darabig, aztán ha majd a következmények a hétköznapi felhasználók fejére szakadnak, bőven készen lesz a magyarázat, hogy ki a hibás. De ezt el fogják mondani a napokban még sokan.

Viszont mi csorgott le hozzánk (mert benzin, az ugye nem) ezzel az egésszel kapcsolatban? Az alapvető üzenet az volt, és boldogan fogadjuk is be, hogy az autózás alapjog. Elidegeníthetetlen kényelmi funkciónk, a benzin egyszerűen jár, mint a kenyér meg a lakhatás, sőt még inkább (mert az albérlet-ársapkát még nem próbáltuk). Nem elég, hogy alapvetően is ezt gondoljuk évtizedek óta, amióta a hétköznapi személyautózás elterjedt, jó is mindenféle intézkedéssel rátenni erre a közös meggyőződésünkre egy lapáttal, hergelni még egy kicsit minden autósban a gondolatot: nekem ez jár, ez az élet alapja.
Nos, és ez szigorúan magánvélemény: nem jár
Most egy pár napra láthattuk, hogy is néz ki az, amikor járni jár, csak nem jut. A kérdés, vajon átgondoljuk-e tömegesen ezek után, hogy biztos jó-e minden, ahogy van: mindennapi életünk az autónktól függ, ha nincs, minden megáll, adjanak cégeset, követeljük, a gyerek nem megy iskolába, értsd meg, autó nélkül egyszerűen nem lehet. Hát persze, hogy nem lehet, már úgy építettünk fel mindent, az agglomerációból ingázástól kezdve a gyerek edzésén át mindent, hogy ne lehessen - rég nem kérdés.
Akkor most mit állítok? Hogy mindenki fogja, és mondjon fel, és ha a gyerek csak a város másik végébe tud iskolába járni, mert a másik kerületben olyan az oktatás, hogy kösz, de nem kérünk belőle, akkor buszozzunk napi két órát? És van pofám nekem mondani? Hiszen ebből élek. Ezt egy barátom vágta a fejemhez a minap. Igaza volt. Valóban ebből élek - nemcsak, hogy autózom, ráadásul másokat segítek hozzá ahhoz, hogy ők is autózzanak. Van is morális fenntartásom ezzel az egésszel kapcsolatban, annak ellenére, hogy egyébként nagyon szeretem a munkámat, és azt hiszem, nem is megy rosszul. Az autózás életérzés, meg praktikum és segítség. És magánszféra, státuszszimbólum és még sok egyéb. Meg súlyos függőség, városrongálás és környezetkárosítás. Nem jó ötlet megmagyarázni, hogy össztársadalmilag miért jó ez az egész, csak azért, mert kényelmes, szeretjük, és ezért jogunknak érezzük. Én is szeretem, nem ezzel foglalkoznék, ha nem szeretném. Feloldhatatlan dilemma.
Dohányzom is. Megmagyarázzam akkor, hogy de nem is káros? Csak nekem, csak most valamiért mégis védhető, mert én csinálom? Utáltam, amikor az összes kocsmában bevezették a dohányzás tilalmát, és a mai napig utálom, hogy ki kell állni a hidegbe. Köpködök rá és utálom, megszakítja a beszélgetést, tönkreteszi a kávézást. Ellenben legalább megpróbálok nem hangosan köpködni: mégiscsak kevesebb lett a dohányos, és a nemdohányzók is be tudnak ülni a kávézóba, mára ez norma és megszokott dolog, pedig dohányzunk elég sokan. Hozzáidomultunk, kibírjuk vagy leszoktunk, mert előbb-utóbb alkalmazkodik az ember. Saját érdekeinkből és kényelmünkből faragjunk elvet? Mennyire ócska érvelés.
Ilyen valahol a mindennapos autózás is. Megszoktuk, kényelmes, "én aztán nem szállok fel a villamosra", "nekem tényleg muszáj", "az én életem egyszerűen MEGOLDHATATLAN és LEHETETLEN autó nélkül", "majd ha olyan lesz a tömegközlekedés, akkor hajlandó leszek", és a többi. Mindig a saját érdekünk, amihez hozzámagyarázzuk az elvet. Apám mondta egyszer: kislányom, egyenként minden érthető, de összességében a jó nénikédet.

Kényelmünkhöz, napi rutinjainkhoz faragunk meggyőződést
Legyen olcsó, járjon alanyi jogon a benzin, a parkolás, vagy ha nem, hozzák házhoz a villamosmegállót. Meg is érveljük: azért, mert NEKEM muszáj, mert NEKEM másképp lehetetlen, ezért legyen ebből elv, politikai program. Erre pedig egyrészt rájátszik a politika, ahelyett, hogy óvatosan terelnének minket, mindennap autózókat a lassú lejjebb szokás felé, egy évig szentesítve volt az elképzelés, hogy ez egy alapvető jog. Most, hogy már összedőlt, ugyanúgy szentesítve van, alapjog, csak most egy kicsit nem jut, és tudjuk, ki a hibás. Boldogan gyártjuk az önigazolást egymásnak, magunknak mindannyian. Eszünkbe sem jut belegondolni egy olyan jövőbe, ahol esetleg tényleg nem jut, akkor majd sorban állunk három órát, aztán alkalmasint megverekszünk, előbb mint hogy más megoldásokon gondolkozzunk. Egy olyan jövőbe, ahol senki nem kérdezi, hogy nekünk mi kényelmes, meg mi muszáj, hanem vagy kitalálunk mást, és alkalmazkodunk, vagy megfőhetünk a saját levünkben, és úgyszólván a hajunkra kenhetjük a háborgást azon, hogy mi jár.
Tudom, igen, nekem muszáj, mert faluról nem lehet megoldani. Nekem muszáj, mert szerszámokat szállítok melóhoz. Nekem muszáj, mert oktató vagyok, ebből élek. Nekem muszáj, mert két gyerekem van. Nekem muszáj, mert adták a céges autót. Nekem muszáj, mert az agglomerációból járok az irodába, és különben is ingyen van a mélygarázs. Nekem muszáj, mert undorító a békávé. Igen, igen. Egyenként tényleg minden érthető.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
