Más tempó, más érzés – más autójával
Magyarországon egy kisebb réteg kiváltsága a vezetéstechnikai tréningeken részt venni. A kiváltság leginkább agyilag értendő: viszonylag kevesen érzik úgy, hogy önként el kellene menniük ilyesmire, mert az egyfajta be/felismerése annak, hogy létezhet az aktuális tudásodnál jobb autóvezető is. Aki már belátta ezt, megtette az első lépést abba az irányba, hogy megtanuljon jobban vezetni. Sokan vannak így, de messze nem elegen – ezt jól látszik az utakon.

A kiváltságosokból van egy másik csapat is: akit a cégük fizet be képzésre. Ők céges vidéki berúgásokat csapatépítéseket váltják ki ezzel, és két legyet ütnek egy csapásra. A munkatársak tényleg jobban vezetnek a végén, és józanul is jól érzik magukat, mellesleg jobb eséllyel kerülik el a baleseteket. A céges képzéshez ott van a cégautó, ami lehet a személyautón kívül a busztól a pickupon át a kukás autóig bármi. A magánemberek viszont kicsit bajban vannak, ha nem szeretnének a saját autójukkal gyakorolni.
Most a Driving Experience tréningjén jártam, amit onroad tréningnek hívnak; magyarul kicsit ORFK-s hangzású lenne: közúti. Megértem, ha az ember nem feltétlenül a saját autójával jönne el egy ilyenre. De mit kerestem én itt? Hiszen a Totalcar is szervez tréningeket a Groupama Tanpályával közösen – legutóbb például az újdonságnak számító kikerülési és rántópados tréningünk volt –, ez meg a konkurencia, nem? Igen is, meg nem is - ha igazságot akarnék tenni, mindkettőt érdemes elvégezni, mert nem ugyanazt adják.
Ha kimegy alólad a talaj
Az első kikerülési és rántópados tréningünk képei: változatos pörgések, változatos autókkal.
Egyrészt kíváncsiságból voltam itt. Mint kiderült, ők is befizettek hozzánk egy kémet, akkor én miért ne menjek el az ő sasfészkükbe?! Pláne ingyen. (Igyekeztem a büféebédből is jó sokat fogyasztani.) Másrészt a vezetéstechnikai tréningek világa elég belterjes, főleg Budapest környékére koncentrálódik, tehát szinte mindenkit ismerünk, és mindegyik csapattal jóban vagyunk. A Drivexszel is régi a kapcsolat, az első két SUV-tereptesztünket például velük készítettük.
Másrészt ez az onroad-ként jelzett tréning teljesen más, mint amit bármelyik műanyag bevonatú vezetéstechnikai pályán megtapasztalhat az ember. A vízzel locsolt műgyantás felületeken kis sebesség mellett lehet megtanulni és megtapasztalni a tapadásvesztést, a kikerüléseket és más, vészhelyzeti szituációk kezelését. Viszont ez a Drivex-féle tréning a kiskunlacházi repülőtéren zajlik, aszfalton. És nagyon más sebességeken.
Vagyis itt nyolcvan körüli tempóval kell átfűzni a bójasoron az autót, ha a hirtelen kikerülésre kerül a sor, de van itt is szlalom, körpálya, ilyen-olyan ügyességi feladat, gyakorolhatod, hogyan lehet stabilizálni az alulkormányzottságba átcsapó autót kanyarban és hasonlók. A lényegesen nagyobb tempó nem szimulálja a valóságot, hanem maga a valóság: a biztonságot itt az adja, hogy minden irányban nagy a bukótér, maximum az ürgék és más rágcsálók párzását lehet megzavarni. Így néz ki például egy kikerülési gyakorlat, kb. 80 km/órás sebességgel, lassítva.
Az aszfaltot locsolják, hogy a gumikopást mérsékeljék, de a nap végére azért szemmel láthatóan fogyott a gumi a Toyotámról. A lacházi reptér romantikájához hozzátartozik, hogy a tréningre használt gurulóutakon néha átkocog egy-egy repülő is, de a szabályok egyszerűek: a repülő olyan, mint a villamos, bármerről érkezik, mindig elsőbbsége van.
Az esemény, amit végigkémkedtem, a Drivex és a Schiller Autó Család közös rendezvénye volt, méghozzá azért, mert egy ideje nem volt a magyar piacon olyan tréning, ahol a gyakorláshoz autót lehetett volna bérelni (korábban pl. a BMW tréningjei ilyenek voltak). Mostantól a Schiller-féle autóbirodalom márkáiból lehet bérelni is, ennek díja a normál, saját autós képzés díja felett 30 ezer forint. Azt, hogy az adott pillanatban milyen típusok állnak rendelkezésre, az aktuális képzések kiírásainál lehet megtudni, de alapvetően Dacia, Lexus, Opel, Fiat, Toyota, Skoda modellek közül lehet választani. Véletlenül tehát pont olyanokat, amelyeket a Schiller-hálózat árusít.
Ennek a lehetőségnek van még egy pozitívuma. Aki autóvásárlás előtt áll, alapesetben a szokványos autószalonos próbakörön tudja megítélni, hogy mire képes egy típus. Vagyis semennyire. Egy ilyen vezetéstechnikai képzés viszont jó alkalom a határok feszegetésére. Tudom, az igazi férfi a budira is kikapcsolt ESP-vel megy, de akit esetleg érdekel, mégis milyen egy-egy elektronikus segédlet működése éles helyzetben, azt is megtapasztalhatja itt. Szpojler: vannak ám különbségek.
Az esemény vendégei a két újságírón kívül a Schiller flottaügyfeleiből kerültek ki, akik alapvetően sokat autóznak. Igazából meglepett, de akikkel egy csoportban voltam, tényleg rutinos és motivált vezetők voltak, ügyesen teljesítették a feladatokat, ha netán valakinek nem volt meg elsőre, az is villámgyorsan megtanulta. Ez koránt sem evidens, bőven láttam példát az ellenkezőjére is, akár évi 50-60 ezret vezető autósoknál is.
A másik meglepetés számomra az első generációs Aurisom volt, mert hajmeresztően semleges autó, olyan próbákon, ahol az oldalerőnek kellett volna kiváltania valamiféle kitörést tőle, hát nem járt sikerrel. Szokatlanul kiegyensúlyozott kocsi ez, és mondjuk 78 km/h bementi sebességgel megcsinálta a jávorszarvas-tesztet, míg a mezőny, ennél maximum 6-7 km/órával voltak jobbak a legmodernebb autók gazdáikkal, a Maybach S-Mercivel bezárólag.

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy rögtön a mély vizet választja-e. Talán komoly vezetési tapasztalat nélkül nem feltétlenül ezzel kezdeném az önképzésemet, hanem egy műanyagos pályán, ahol kisebbek az erők és a tempó is szerényebb – az pont elég az alapozáshoz, ahonnan aztán például egy ilyen képzésen tovább lehet lépni.
A sajtóközleményben szó van még egy Dirt Experience tréningről is, ez angol nevének megfelelően ez egy offroad tréning, Palánkai Gellért, a tréningeket szervező cég egyik vezetője szerint ezek a tréningek júliustól indulnak majd be.
Végül íme a sajtóközlemény minderről:
Elrajtolt a Schiller Autó Család és a Dirt Experience és együttműködése
Ismerd meg kiszemelt vagy már tulajdonolt autódat szélsőséges körülmények között!
Fejleszd vezetéstechnikai tudatosságod lépésről lépésre fölépített feladatok segítségével biztonságos, kontrollált körülmények között.
Egy onroad vezetéstechnikai tréningen Kiskunlacházán jelentette be a Schiller Autó Család és a Dirt Experience hivatalos együttműködésének rajtolását. A megálmodott koncepció egyszerű és nagyszerű, ugyanakkor hiánypótló a piacon:
A két fél együttműködésének köszönhetően az autóvásárlóknak már a vásárlás előtt lehetőségük van kipróbálni az általuk kiszemelt autót különböző szituációkban: normál forgalomban, zárt pályán, épített off road pályán, akár szélsőséges helyzetekben. Sőt! Autóból-autóba szállva több modellt vagy márkát is hitelesen összehasonlíthatnak ugyanazon körülmények között, tetszésük szerint! Az adott a tréning árát pedig az általuk vásárolt autó árában/vagy azelső éves szervizből? jóváírják. Ennek köszönhetően mindenki megtalálhatja a számára valóban megfelelő modellt. Mindebben professzionális vezetéstechnikai trénerek segítenek, ellenőrzött körülmények között zajlik a program. Ugyanerre természetesen lehetőséget kínálnak a vásárlást követően is egy kedvezményes lehetőséggel, dedikált Schiller tréningekkel.
Tréning tematikák tekintetében ON ROAD – Driving Experience és OFF ROAD – Dirt Experience képzések is elérhetők:
- - a hagyományos, safety vezetéstechnikai tréningek különböző sebesség tartományokkal (város, országút, autópálya) a biztonságot helyezik előtérbe.
- - ECO és zöld rendszámos képzések, melyek az üzemanyagtakarékosságra és környezettudatos vezetéstechnikára fókuszálnak.
- - OFF ROAD vezetéstechnikai tréningek az első lépésektől akár az extrém kihívásokig lefedik a fejlődni vágyók igényeit. Az erre a célra épített pályán, biztonságos körülmények között a városi SUV-tól a komoly terepjáróig minden autóval értékes tapasztalatok szerezhetők.
A Schiller Autó Család számára ezzel az autók szeretettel szlogenje újabb tartalommal gazdagszik. A Dirt Experience és Driving Experience pedig hiánypótló szolgáltatással tudja emelni tréningjei színvonalát: a tréningek mostantól nem csak saját, hanem bérelhető autókkal is elvégezhetők!
Az 1980-ban alapított Schiller Autó Család Budapesten, 4 telephelyen várja az autó iránt érdeklődőket Opel, Toyota, Skoda, Fiat, Renault, Dacia és Lexus márkák forgalmazásával, ezen felül Volkswagenek és Audik márkaszervizelésével, valamint márkától független Karosszéria Centrummal és flottakezelési és autóbérlési szolgáltatással a Schiller Flotta & Rent.
A Dirt Experience és a Driving Experience munkatársai 1997 óta foglalkoznak vezetéstechnikai tréningekkel. Mindenki számára fontos a közlekedésbiztonság növelése, most ez az összefogás tesz is érte.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
