Sokáig csettegő Kadett

Az Autódoktor válaszol

2002.12.24. 23:08

A kopogó hang, amely nemsokára csendesedik, majd el is hallgat, a hidraulikus szelepállító elemek hangja. Nem üzemszerű a dolog és nem is jó, ha sokáig így jár a kocsi, mert ilyenkor a vezérműtengely és a himbák sokszorosan vannak túlterhelve és rohamosan kopnak.

Tisztelt Autódoktor!
Az autó: Opel Kadett E 1991.12.havi 1.4 S-es karburátoros (14NV19). 2001. 09. hónapban vettem, óra szerint: 84E km-rel, most 98E km-nél járok. 2 problémám/kérdésem lenne vele.
1. hidegindításnál csörgő/kopogó hangot hallat, olajcsere előtt kb. 1 percig, most, olajcsere után kb. 15-20 másodpercig. Mi okozhatja ezt a dieselhez hasonló hangot?
2. ha "kihúzatom" a 3.-at kb. 65-75-ig vagy a 4.-et kb. 100-110-ig és kinyomom a kuplungot, hogy sebességet váltsak, zokszó nélkül leáll a motor. Ez ritkán fordul elő, de amikor igen, nagyon kellemetlen például előzés közben, már volt pár meleg helyzet emiatt. Mitől lehet ez a leállás?
Válaszát, türelmét előre is köszönöm!
Maradok tisztelettel, Virág Péter
(2002. 08. 29.)

A hidegindítás után jelentkező kopogó hang, amely nemsokára csendesedik, majd el is hallgat, a hidraulikus szelepállító elemek hangja. Nem üzemszerű a dolog és nem is jó, ha sokáig így jár a kocsi, mert ilyenkor a vezérműtengely és a himbák sokszorosan vannak túlterhelve és rohamosan kopnak. Emellett a motor működése sem optimális, mert a nagy szelephézagok miatt a szelepek sem nyitnak elég mélyen, illetve később nyitnak és hamarabb zárnak a kelleténél. Emiatt a hengerek töltődése, illetve ürítése romlik. Megoldás: a vezérműtengely házának leszerelése, a hidrotőkék kiszerelése, szétszerelése, ellenőrzése és oldószeres mosása. Ugyanekkor a hengerfej olajnyomás szabályzó szelepének tisztítása, ellenőrzése.
Amíg a motor szerelése tart, az olaj leeresztése és jó kicsöpögtetése, olajfilter cseréje. Indítás előtt a motor feltöltése 10W-40-es félszintetikus motorolajjal.
Persze ne a multi bevásárló központokban kapható szuperolcsó nevesincs löttyel! Rengeteg helyen kapható az Opel gyártmányú motorolaj, korrekt áron. Általában minden Opel alkatrészt is áruló autósboltban kapható. Ezt kifejezetten a hidrotőkés motorokhoz találta ki az Opel.
A javításkor ki kell tisztítani a porlasztót és az alapjárati rendszert. A vákuumos szabályzó ellenőrzése után beállítani a motor gyújtását, valamint megfelelően beállítani a porlasztón az alapjáratot és a CO-értéket. Biztosan nem fog leállni sem menet közben, sem hidegen, sem melegen!
Persze nem árt, ha szükséges, még ezt-azt kicserélni. Ezen értem a gyertyákat, légszűrő betétjét, esetleg az elosztó fedelét, illetve a gyertya kábeleket, vákuum csöveket.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.