Laguna kormánycsapágy, leáll a Punto
A kis dög, minden előjel nélkül, ritkán, de mindig a legsz@rabb pillanatban, meleg motornál egyszerűen leáll. Szervizben a hiba kiolvasás eredménye 1,2-es gyújtótekercs, 3,4-as befecskendező, lambdaszondafűtés gázos. Szakélemény lehetetlen, hisz lábon jött a gép hiba nélkül, tehát a jelenség élettel összeegyeztethetetlen.
Tisztelt Doktor bácsi!
Vásároltam egy Renault Laguna 1.8RN gépkocsit, és a kormányszár a csapágyak
kopottsága végett kopogó hangot ad. Ezt egy Renault szervizben állapították
meg.
Szerintük nem lehet külön a kormányszár csapágyakat cserélni, csak rudazattal
együtt, így viszont 90.000 forint az alkatrész. Tényleg nem lehet a 400-500
Ft-os csapágyakat külön cserélni a Lagunán, vagy csak felültetnek?
Köszönöm, Vadgesztenye
Szia Vadgesztenye
A 4-500 ft-os csapágyak már rég kimentek a forgalomból, vagy meghíztak kicsit.
De csak az árukat tekintve.
Ez a kormányoszlop csapágy amúgy sem egy egyszerű sima golyós csapágy. Persze
javítható a hiba jóval olcsóbban is, de a házilagos kivitelezést -mint biztonsági
berendezéseknél mindig - nem ajánlom, feltéve hogy nem autószerelő vagy. Akkor
meg miért is kérdeznél ilyet?
Szóval a kormány környékén csak a parlamentben van helyük a barkácsolóknak.
Ahhoz, hogy egy gyári megoldást megváltoztasson valaki, nem csak jól kell tudni
átalakítani de komoly felelősséget is kell vállalni vele.
Mert ugye ebbe emberek halhatnak bele! Egy ebből fakadó balesetnél kék-zöld
lesz a bokája annak aki rosszul mérte fel, hogy mibe is fog bele.
Esetleg vállalkozó szellemű SZAKEMBER híján érdemes számításba venni a bontott,
de még kifogástalan állapotú alkatrész beszerzését is.
Ha nem jutsz előbbre ezügyben, írj újra!
Hello!
Adott egy alig 1 éves, 24e km-t futott Fiat Punto II ELX.
A kis dög, minden előjel nélkül, ritkán, de mindig a legsz@rabb pillanatban,
meleg motornál, újra indítás után 3-5 perccel, egyszerűen leáll. Szervizben
a hiba kiolvasás eredménye 1,2-es gyújtótekercs, 3,4-as befecskendező, lambdaszondafűtés
gázos. Szakélemény lehetetlen, hisz lábon jött a gép akkor hiba nélkül, tehát
a jelenség élettel összeegyeztethetetlen. Akku le, test csati csihol.
Állítólag comp hibát nem felejt addig amíg nem oldották meg, tehát test vissza,
újra hiba olvas, hiba nincs. Ez volt hétfőn, azóta semmi erre ma újra cumi,
természetesen elsőként a zöldnél, mögöttem vagy huszan.
Várnám a probléval kapcsolatos tanácsaidat, véleményedet.
Előre is köszönöm, maradok tisztelettel: Szigeti Péter
Kedves Péter
A lambdaszonda csatlakozóját húzd szét és úgy menj vele néhány napot.
A töltőfeszültséget mérd, vagy méresd meg, nem túl magas-e?
Mérd, vagy méresd ki a motor-kaszni, kaszni-hengerfej és a hengerfej-szívócső
közti testek megfelelő értékét. (A testkábeleken nem veszik-e el a feszültség
egy része?)
Ha nem boldogulsz, írj újra!
Tisztelt Autódoki !
A gép egy 90-es évjáratú Opel Vectra 2.0 (8 szelepes).
Motorszáma: 20NE14343115. A problémám pedig a következő: amikor erősebben gyorsítok,
meg meg torpan a gyorsulás leginkább a 2000 - 4000 fordulatszám tartományban,
valamint ha egyenletesen haladok, alacsony sebességnél (20-40 km/h) szintén
kihagyások jelentkeznek. Megfigyeltem még, hogy teljesen rendszertelenül változik
az alapjárat (nem ingadozik, hanem egyik lámpánál 600 a másiknál meg 900 - on
áll stabilan), a fogyasztás pedig mindemellett jó, max. 10,8 liter volt.
Az autó decemberben rá lett kötve computerre, de az nem mutatott ki semmi
rendelleneset. Ha lehet, szeretnék biztos tippet kapni, mert a mai benzinárak
mellett nem marad pénzem túl sok próbálkozásra.
Válaszát előre is köszönöm, Zole.
Elsőnek neked is azt javasolnám, hogy kösd szét a lamdaszonda
csatlakozóját és próbáld ki. Ha nem vezet eredményre a dolog, a gyertyák és
a gyertyakábelek állapotát kell megvizsgálni.
A légtömegmérő belsejét óvatosan ki kell takarítani. (Ahol a beszívott levegő
áramlik át.) Erre nekem a nitrohigító vált be a legjobban.
A légtömegmérőben lévő CO-állító csavart hajtsd ki úgy, hogy számold a kihajtáskor
a csavar fordulatait. Óvatosan a végét takarítsd meg nitróval és az eredeti
helyzetébe csavard vissza!
Ha még nem javult meg ezekután, írj újra!
Ezek voltak a filléres trükkök.
A legmélyebb tiszteletem Doktor Úr!
27. Mármint éves a királyfi.
És akkor a lényeg. A légmennyiségmérővel egyáltalán nem létesítettünk közeli
nemi kontaktust, Érdiék féle szerelő - csapat egyik jeles tagja - aki az egyik
Mazda márkaszervizben keresi hétköznap a kenyerét - osztotta meg velünk tapasztalatait,
miszerint ez egy értelmes húzás.
Mindezt csak erősítette az a tény, hogy cimborám ex - motrának, ami egy GSX
- 650 Turbo volt, a légmennyiség mérőjén hasonló műveletet hajtott végre egy
befecskendező rendszerek területén állítólag neves szagember.
A műanyag fedél eltávolítása után próbálgattuk, hogy és mint reagál a kicsike,
ezután állapodtunk meg a két foggal könnyítésben. Javíts ki, de gyaníthatóan
nem okoz problémát, ha a rendszer a sportlégszűrő áldásos tevékenységét is figyelembevéve
egy kicsivel flottabbul reagál a gázparancsokra.
Ez pedig az én pirmitív elképzeléseim - meg ezek szerint másoké szerint is -
a rugó erejének csökkentésével elérhető. Esetleg lassabban is tér vissza az
eredeti helyére, de máshol nem gondolnám, hogy változást okoz. De mondom, tévedhetek.
Osztán kipufogás. Nos, a "rendszer" ismételten mások tapasztalatai alapján
lett összeállítva. Egész pontosan szintén Érdi féle autókák, illetve a lelkes
szörfözéseim alkalmával igen sok GT - R buzit találtam a hálón, akik szintén
szívesen megosztották többi sorstársaikkal a tapasztalataikat. Igen, igazad
van, az GT - R, más turbó, más motor, tehát nem ugyanaz, mint a TX. Csakhogy
ezek között az elvetemült GT - R - es arcok között - ja, nem mondtam, nagyrészt
ausztrál, és új-zélandi tagok - akad egy pár Ford Laser/Escort TX - 3 GTX-re
ugró emberke is, ami a motort és a hajtásláncot tekintve szinte pontosan a tesója
az én kicsikémnek.
Nomármost itt is, ott is 2,5 - 3 collos csövet használnak, rögtön a turbó után
biggyesztve, és a végére csak egy átmenő dobot pattintanak - még azt is el tudom
képzelni, hogy csak azért, hogy legyen mire gigantikus kipufogóvéget hegeszteni.
Tehát azért ezt sem a kisujjamból szoptam, bár kétségtelen, hogy nem rendelkezem
ilyenirányú képesítéssel, sőt nagy mennyiségű tapasztalattal sem. De ha mindezeknek
a népeknek stimmolt a kipufogó rendszer, nálam sem lehet nagyon rossz, tévedek?
A teljesítmény növekedés mindenképpen jelentékeny, mivel még a fent említett
szerelő ember is elismerően csettintgetett a nyelvével, amikor kanyarodott egyet
a jószággal. Sőt, engem is meggyőzött, amikor száraz úton - igaz télen, tehát
hidegben - egy nem túlforszírozott kikanyarodás során még kettesbe váltás után
is eltáncolt az összes hajtott kerék - ez meg ugye jelen esetben négy darab.
Tehát: porig alázásom a bennem megtalálható szakértelmet tekintve akár jogosnak
is nevezhető, igazad van, aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul, ne piszkáljon
bele mindenbe ész nélkül, de mivel a tippek olyanoktól jöttek, akiknek beváltak,
gondolom alkalmazhatóak. Persze most abban is igazad van, hogy akkor meg mit
cseszegetlek, meg kérdezgetek, forduljak azokhoz, aki a tippet adta. Fordultam
korábban is, és azt mondták, a dolog (mármint "kismértékű" fogyasztásnövekedés)
ilyen nyitott rendszernél normális, leszek szíves nem csodálkozni. Én meg egy
kicsit kíváncsi ember vagyok, meg aztán mint korábban említettem egy bikázásos
anyagod miatt vettem a bátorságot kikérdezni téged is, mit mondasz, merhogy
amiket elolvasok, azok tetszenek, nem felületes megközelítés, lelkiismeret,
ilyenek.
10telettel, Sipos Zoltán
Zoli
Szerintem egy tuning lényege az, hogy egy adott koncepciót tudatosan
változtasson meg egy jobbra. DE! nem lehet egy fejlesztést úgy végrehajtani,
hogy 5-6 féle tuningból a számomra szimpi és kivitelezhetőeket összeválogatom.
A Sauber és a König cég sem erkölcsi okokból nem lop el egy-egy megoldást a
másiktól.
Egy adott motort akarok kihegyezni. Először kitalálom milyen célra kell. Utána
eldöntöm, a forgatónyomaték növelése a cél vagy a fordulatszám emelése? Egyik
növelésével a másik is növekszik, de nem olyan mértékben.
Aztán ennek érdekében megtervezem, milyen összehangolt változtatásokra van szükség,
hogy a célomat elérjem. Tervezni, számolni és méretezni kell a dolgokat. Csak
azután alakítani és sokat hangolni még így is a kész mocit! (Adott távon stopperrel
a kézben mérni, tesztelni.
A te esetedben az Érdi - Ausztrál - Magyar tapasztalati rendszer házasítása
nem zökkenőmentes. A fokozottabb túlfogyasztás is ennek számlájára írható. A
légtömegmérővel meg csak csalni tudsz, végülis a computert igyekszel dezinformálni
a beszívott levegő mennyiségét illetően, hogy több nyálat adjon a mocinak!
A kipufi rendszer túlnyitásával kapcsolatban gondolj rám mikor egy jó kis országúti
telitalpas berepülés után rongyosra égnek a kipufogó szelepek. A nagyobb cúg
igaz jobb gázáteresztést biztosít a motorban, de ha eléri komolyabb tempónál
azt a szintet, hogy elégetlen anyag is jön ki a kipufi szelepnél, a szúróláng
kivégzi a kipufogó oldalon a nem speciális belső hűtésű szelepeket.
Kérdezd meg az őseidet: a kályha sem ég jól ha túl nagy vagy túl kicsi a huzat
a kéményben! Ez pedig olyan egyszerű a turbómocihoz képest, mint egy faék.
Nem bántani akarlak, ne érts félre! Neked ez is megfelel. De akkor miért csodálkozol,
hogy torkos lett a paci? Se egy másik elfokolású vezérműtengely, se egy megváltoztatott
gyújtásidőpont (chip-tuning), de már minden elkövetve, ami olcsó hogy a moci
kapjon nyálat, de bőven és azt ne is tudja ideálisan az elégés során mozgási
energiává alakítani.
A sportlégszűrő viszont jó ötlet.
Hasonló fogyasztás mellett előre megtervezve még 20 százalék plusz
teljesítményt lehetne kivenni a motorból, úgy hogy nem is nagyon kell szétszedni.
De ezt a vitát zárjuk is le itt. Kérlek. Egyébként senki képességeit nem kívántam
kétségbe vonni. A tuningolásnak is vannak egymástól eltérő, jobb és kevésbé
jó koncepciói.
De minden komoly teljesítménynövelés alapja a tervezés és a fizika alkalmazása.
Azt megváltoztatni nem lehet, csak alkalmazni!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.