Hidegben nagy a kuplung holtjátéka
Tisztelt autódoktor!
1997-es 1.5-ös benzines japán gyártású Honda Civic autóm kuplungjának, amióta beköszöntött a hidegebb idő, hidegindítás után túlzottan nagy a holtjátéka.
A felengedés után már néhány milliméterrel mozdul is az autó, már amennyiben sikerült fokozatba tenni, a legutóbbi indulásnál már sebességbe is csak nagy nehézségek árán, pár perc járatás és kuplungpedál pumpálás után sikerült némi reccsenés kíséretében beraknom. A pedál szinte a padlóig nagyon kis ellenállással mozog tehát csak az utolsó néhány centin nehezedik meg a benyomása.
A jelenség a motor melegedésével szinkronban csökken, a fogáspont jön felfelé, majd amikor a motor és a motortér teljesen átmelegedett teljesen megszűnik és újból olyan mint meleg időben. Lehetséges, hogy nem a gyári előírásoknak megfelelő folyadék van a rendszerben? Ön szerint mi lehet a probléma, és hogyan orvosolhatnám?
Péter
Kedves Péter!
Feltétlenül végeztessen az autón egy kuplungfolyadék-cserét, remélhetőleg a légtelenítő meg fog mozdulni. Ha beletörik, akkor sajnos a fúrás vagy a munkahenger cseréje lesz a következő munkafolyamat.
A csere célravezetőbb, a huszonéves karmantyúk bizonyára nem olyan rugalmasak mint régen, valamint a letapadó/szoruló, esetleg kívül/belül tömítettlen/visszaengedő főhenger/munkahenger szintén okozhat szivacsos pedál-érzetet. A fékfolyadékkal működő kuplunghidraulika remélhetőleg magához tér a friss töltettől és megjáratástól, ha azonban a hibajelenség továbbra is fennáll, nem kizárható, hogy az erőátvitel mechanikájában keresendő a hiba.
Hasonló jelenség kísértheti a régebbi PSA autókat is, ahol a kinyomócsapágy lassan beleszakad a kuplungszerkezetbe, amely a kuplung nyomáspontját alapvetően és folyamatosan megváltoztathatja. Érdemes endoszkóppal bekukkantani a nyelestengely csúszóhüvelyére, és különféle trükkökkel kis kenőanyagot sem árt odajuttatni.
A fékrendszer folyadékcseréjét is érdemes elvégeztetni ha már úgyis fékfolyadékkal babrál az ember, de a beletörő légtelenítők mumusa itt halmozottabban kísérthet, a szokásos drótkefe/kocogtatás/mozgatás/ima/kisebb áldozatok bemutatása jó szolgálatot tehet. Sajnos láttunk már olyat, hogy motorolajat/szervóolajat töltöttek a kuplung tartályába, sőt a fékhez is.
Ez általában gazdasági totálkárt eredményez, mert a nem odavaló anyag az összes gumialkatrészt megtámadja és a méretét/formáját/rugalmasságát vesztett karmantyúkra már nem lehet 10-50 bar nyomást ráengedni - az rá lehet, de azok átengednek/megszorulnak. Egy éve egy öreg Twingo indult az utolsó útjára a csippentős autóval egy ilyen amatőr manőver miatt: a motorolajjal feltöltött féktartály a főhengertől az ABS-en át a hátsó fékmunkahengerig mindent bedagasztott. A matek pedig már nem adta ki.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu