Honnan tudhatom, mi van a motorban?
Tisztelt Cím!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a mai "modern" belső égésű motoroknál, miből derül ki, hogy a kokszosodás megelőzése érdekében már részlegesen használnak szívócső befecskendezést is, nem csak alapvetően direkt befecskendezést. Szinte egyik prospektusban sem találok erre utaló információt.
Ha tegyük fel nem szeretném 70 ezer km-ként dióhéj tisztításnak alávetni a motort. Amennyiben van ilyen technikai részlet, ez miért nem marketing előny? Vagy miért kell elrejteni (csak szemrevételezéssel állapítható meg, ha hozzáférhető egyáltalán a szívócső befecskendező, és még a puszta jelenléte sem garancia, mert az üzemmódja rejtély). Pl.: Volkswagen 2.0 TSI, TFSI, vagy az 1.5T GDI Kia, Hyundai stb. Vagy a koksztól majd átég a rendszer, és lehet venni másikat... Van még korrekt autógyártó?
Tisztelettel: Lajos
Kedves Lajos!
Nem lennék egy autógyártó helyében sem, a "régmúlt" romantikus autógyártása már csak a múzeumokban (továbbá például a Parkoló Parádékon) tekinthető meg. Hogy ez a túlerőltetett technológiai hajsza hova fog kifutni, senki sem tudja. Rengeteg konstrukciós hiba van, ami a jármű tervezésekor nem derül ki, csak néhány év múlva jelentkezik - lásd kokszosodó szelepek/dugattyúk, átugró láncok, szánalmas nedves vezérműszíjak, túlkomplikált/gazdaságtalanul javítható eszközök, elrohadó bölcsők, beragadó EGR szelepek, tönkremenő ABS kockák stb...
De valahol a természet evolúciója is hasonlóan működik: az UV-zöld makákó elég hamar prédává válik, inkább a barna színű egyedek szaporodtak, sokasodtak. Ezért lesz húsz év múlva is működő nyolcszelepes, szívó-benzines Opel az utakon, viszont 1.0 Ecoboost nem biztos. Ez utóbbiban esetleg előfordulnak majd zöld makákók.
Az alvázszámból minden kiderül, melyik erőforrás van a géptető alatt. Ha autóvásárlás előtt áll, feltétlenül nézzen utána a vágyott tárgy jellemzőinek, ezt manapság néhány kattintással megteheti a márkaklubok virtuális felületein, az autós találkozók kötetlen beszélgetései folyamán, vagy érdeklődjön az autóját karbantartó szervizben, ahol szintén sok tapasztalat gyűlik a műszaki problémákról. Így megszerezhető az információ az aktuális motorkódról, verzióról, megoldásról, ami az adott típushoz tartozik. Nem hiszem, hogy hetvenezer kilométerenként kritikus helyzet alakulna ki egy átlagos használatú, direktspricces motorban, sokkal inkább 200 ezer kilométer után várható hasonló probléma. Akkor pedig igazán belefér egy kétszázezres karbantartási tétel szerintem, ami több is lesz, hiszen akkor már várható a generátor, indítómotor, benzinszivattyú első elkopása is, valamint az általános vezérlés-karbantartások is erre az időszakra esnek általában.
Napi szinten nyúzok egy 1.4 TSi-t, a rettegett, csattogóslepke-láncú sorozatból. Eddig 260 000 km van benne, bontatlan szívósorral. Eddig nincs nyoma koksszal kapcsolatos gondoknak. Ha lesz, úgyis jelzem majd.
Az éves, rendszeres karbantartás alkalmai ezért is fontosak, mert ekkor például a dugattyútetők megfigyelhetőek, a célműszeres vizsgálat során az esetleges égéskimaradások leleplezhetőek, az autós beszámolhat a felhasználási tapasztalatairól, így a szakavatott szakember össze tudja rakni a képet, ha motor mechanikai kockázat áll fenn - hasonlóan egy meszes érhálózat/vérnyomás problémák/szédüléses gondok esetén a háziorvosnál.
A mai felhasználó már egyre inkább tojik a műszaki tartalomra, felhasználni-elhasználni akar és lustálkodva utazni a szomszéd szobáig is (sajnos erre neveli a piac, a bolygó védelme hiú ábránd csupán, egy jól csengő marketing maszlag) A prospektusokban (létezik még olyan?) már ezer éve hangulatokat kap az érdeklődő: mosolygós családok, fiatal párok pózolnak a naplementében vagy a tengerparton, siker-fény-csillogás, fókuszban a termékkel. A "vigyázz a cuccaidra és sokáig használhatod majd őket" mottó már egy cégéren sem szerepel. Azaz majd kiderül. Én drukkolok az autóknak, autós majomként tehetnék-e egyebet? Fel a fejjel, vannak még jó autók, csak keresni kell őket.
Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Hírek
Szia uram! Hat kijelző elég lesz ebbe a Hondába?
A Honda két új, nagyon hasonló elektromos autót mutatott be. Mindkét modell kínai gyártókkal közreműködve készül.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
