Most kicserélték vagy nem?
Most csak röviden próbálom leírni a kérdésemhez tartozó történéseket: Gépjárművemben korábban Németországban turbócsere történt hivatalos szervizben, melyre 2 év alkatrész garanciát vállaltak. Ez az alkatrész fél évvel a garancia lejárta előtt meghibásodott. Magyar szakszervizben kértem az alkatrész megvizsgálását, amelyet 70 perc alatt elvégeztek, közölve velem, hogy jó az alkatrész. Ekkor javasoltak egy kb. 140 ezer Ft-tól induló teljes körü kivizsgálást. Ezt nem fogadtam el és elmentem egy másik hivatalos de nem szakszervizbe, ahol ezt a kivizsgálást a töredék összegért is elvégezték volna. Itt az autószerelő közölte velem, hogy a turbó a hibás, felvette a kapcsolatot a szakszervizzel, ahol ezek után fogadták az autót garanciális alkatrészcserére. Ezt megelőzően más szakszervizet is megkerestem, ahol megpróbáltak félre vezetni olyan módon, hogy csak ott javítják meg garanciális hibámat, ahol korábban történt a javítás. Mindenesetre a javítás garanciálisan megtörtént, de a kimondott alkatrészcsere nem szerepelt a szerviztől kapott javítási papírok közt. A korábbi ellenőrzésről és a pontos hibamegjelölésről szóló beutalásról megvannak a papírok. Kérdésem az, hogy ebben az esetben is jár a két éves alkatrész garancia? Hogyan tudom szükség esetén ezt érvényesíteni? Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Tóth György
Tisztelt Tóth Úr!
Az alkatrészre vonatkozó 2 éves garancia érvényesítése során vitára adhat okot az Ön által említett körülmény, amely szerint a kimondott alkatrészcsere nem szerepelt a szerviztől kapott javítási papírok közt. Erre hivatkozással a márkaszerviz esetleg letagadhatja a hibás alkatrész korábbi cserjét. Amennyiben ennek az alkatrésznek a kicserélése hiányában a turbó nem javítható, a márkaszerviz nem tud a garanciális felelőssége alól kibújni. Feltételezve, hogy turbócsere tényét a hivatalos márkaszerviz által kiállított okiratokkal igazolni tudja.
A garancia érvényesítésével kapcsolatos ügymenetet 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet szabályozza, 3. §-a előírja, hogy a szerviz a meghibásodásról jegyzőkönyvet köteles felvenni. Különösen fontos akkor, ha a szerviz nem fogadja el az Ön álláspontját. A jegyzőkönyv képezi ugyanis az esetleges további eljárás alapját. A további eljárásban polgári törvénykönyv 306. §. részletezett szavatossági igényekkel léphet fel.
Tisztelettel:
Autójogász
dr. Lenkei Balázs