Mégsem azt kaptam, amit kellett volna
Üdvözlöm Tisztelt Autójogász!
Körülbelül másfél hónapja vásároltam egy Mazda 323f-et. A hirdetésben az állt, hogy az ABS is benne van a felszereltségben. Nemrégiben a nagy hóban ki akartam próbálni, hogy működik e, ezért lesatuztam, és láss csodát, semmi sem történt. Gyanússá vált nekem ez a dolog, ezért felpattintottam a motorháztetőt és nem találtam abs központot, se odavezető csöveket. Magyarán át lettem verve. Az autó megvétele előtt még csináltam egy képmentést a hirdetésről, ha szerencsém van, akkor még megvan valamelyik mappában.
Mit lehet ebben az esetben tenni? Van valami módja, hogy bizonyos összeget "visszaigényeljek" a kereskedőtől?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: P.G.
Tisztelt Kérdező!
Két lehetőség közül választhat a kereskedővel szembeni igénye érvényesítése során. Hivatkozhat egyrészt az adásvételi szerződés érvénytelenségére, mert a kereskedő az autó felszereltségével kapcsolatos lényeges körülmény tekintetében megtévesztette (Ptk. 236.§.) A szerződés megtámadása gyakorlatilag a kereskedőhöz intézett egyoldalú írásbeli nyilatkozat, mely arra irányul, hogy a szerződést érvénytelenítsék és a szerződés kötés előtt fennálló helyzetet visszaállítsák. Ebben az eljárásban lehetőség van arra is, hogy a kereskedővel megegyezzen és az érvénytelenségi okot például pénzvisszafizetéssel kiküszöbölje a kereskedő.
Hivatkozhat továbbá az Önök között létrejött fogyasztói szerződés alapján hibás teljesítésre is. Fogyasztói szerződés esetében, ha a fogyasztói szerződés tárgya használt autó, a vevő a teljesítés időpontjától számított egy éves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét. Ezek a következők: kijavítás, ha ez nem lehetséges, árleszállítás vagy az eredeti állapot helyreállítása.
Nagyon fontos tudnivaló továbbá a fogyasztói szerződések esetében, hogy a vevőt terhelő bizonyítási teher megfordul a teljesítést követő hat hónapon belül megnyilvánuló hibák/hiányosságok tekintetében. Törvényi vélelem szól ugyanis amellett, hogy a teljesítéstől számított hat hónapon belül felismert hiba/hiányosság már a teljesítés időpontjában megvolt. A vélelem megdönthető: az e határidőn belül megnyilvánuló hibákkal kapcsolatban az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba (illetve annak oka) a vevő részére történő átadást követően keletkezett.
Hiba esetén ki kell tölteni egy reklamációs jegyzőkönyvet, a 49/2003. GKM rendelet alapján. Itt rögzíthető a hiba bejelentése, annak időpontja, ténye, s a fogyasztó igénye (Az eladó kereskedő ilyenkor 3 napon belül kell, hogy választ adjon igényünkre. Elutasításra fél éven belül csak akkor van joga, ha független szakvéleménnyel támasztja alá, hogy a meghibásodás a vásárlás után keletkezett.
Tisztelettel:
Autójogász
dr. Lenkei Balázs