Mit tudok kezdeni egy totálkáros villanyfurgonnal?

2023.09.23. 13:55

Sziasztok!

2022-ben vásároltunk a cégünk részére 3 db VW e-Craftert. Nem volt rossz döntés, a logisztikai feladatok jelentős átalakításával járt a 140 km hatótávolságú járművek beillesztése a járműállományba, de megoldottuk, és gazdagon kifizetődtek az erőfeszítéseink. Sajnos az egyik autónk nagyon látványosan összetört.

Tudtuk, számítottunk rá, hogy ennek a járműtípusnak az üzemeltetése jelentős gazdasági előnyt jelent, most már azt is tudjuk, habár erre is számíthattunk volna, hogy egy álló pótkocsiba történő fékezés nélküli belerohanásra ez a haszongépjármű sincs úgy felkészítve, hogy azt túlélje. Túlélte, sőt karcolás nélkül ugrott ki a járműből a munkatársunk. Istennek legyen érte hála! Higgyétek el, nem a konstruktőrökön múlott. Az autót mivel a teljesítményére szüksége volt a cégnek, már pótoltuk.

Most pedig tulajdonosai vagyunk egy gazdasági értelemben totálkáros eszköznek, amelyre laikus szemmel tekintve azt mondhatnánk, hogy egy ügyes kasznis, néhány új elemmel, fényszórókkal, és egy jó villanyautó szerelő talpra tudna állítani. Meg is kerestük a fenti kompetenciákkal bíró mestert, aki rövid fejszámolás után kijelentette az ítéletét. Nem gazdaságos a javítás, de ha az lenne, akkor sem merné vállalni, tekintve, hogy nem tudja így felmérni, hogy az első ránézésre sértetlen fődarabok, (akkupakk, motor, vezérlések, stb….,ha folytatnám a sort bizonyosan innen már csak hülyeségeket tudnék írni, ezért nem teszem) nem sérültek-e az ütközés pillanatában elektromosan.

És most értem el végre a kérdésem velejéhez. Mi érdemes tenni? Keressek egy jobb szakit? Az is lehet, hogy míg azt hiszem, hogy megtaláltam, a valóságban nem is jobb, csak bátrabb, és majd együtt égethetek el vele 10+ milliót, hogy továbbra se legyen üzemképes autó. Én magam nem akarok elektromos VW T1 álommegvalósításba fogni. Hiba is lenne mindaddig, amíg az alkatrészek megnevezéséig sem érnek fel az szükséges ismetereim. Vigyem bontóba? Van ilyen? Megéri? Hova? Hirdessem egyben, vagy alkatrészenként, hátha valaki épp donort keres, hogy megvalósítja a régen dédelgetett Warszawa villamosítási tervét? Van ilyen weboldal vagy közösség? Nem hiszem, hogy nincs más megoldás, minthogy oda adjam a MOHU-nak mint ipari hulladék.

Tisztelettel és köszönettel: Nagy Zsolt

Tisztelt Uram,

Sajnálom, hogy balesetet szenvedett az autója. Ha egy autó gazdasági totálkár, benzines-dízeles autó esetén még szóba jöhet a szétbontás és az alkatrészenként történő értékesítés, aminek elég bonyolult jogszabályi háttere van a rengeteg olajszármazék környezet-szennyező hatásai miatt. Az elektromos autók esetén ugyanígy járható a szétbontás, esetükben kicsit kevesebb a szennyezés is, de jogszabály szerint ott sem tehet meg akármit. Ellenben az elektromos autókat javító "maszekok" kicsit jobban otthon vannak ebben, és elég gyakori, hogy totálkáros elektromos autókat vesznek meg alkatrésznek. Bár hajlamos lenne az ember azt gondolni, hogy a "fődarabok" az értékesek, sokszor az apró alkatrészek, a beszerezhetetlen, speciális csatlakozók érnek igazán sokat - ezeket pl. saját diagnosztikai eszközök készítéséhez is fel lehet használni. Jómagam rendszeresen vásárolok "törött, szakadt" részegységeket tanulmányozási célból. Szóval a MOL MOHU lenne az utolsó, ahova vinném; inkább maszek szervizeknek ajánlanám fel megvásárlásra.

Ennek kapcsán had jegyezzek meg még egy érdekességet: az elektromos autókban az akkumulátor képviseli a legnagyobb értéket. Sajnos itt Magyarországon a jogszabályok szintje a vármegyék és ispánok korában ragadt, így pl. bár számtalan hibrid üzemre képes szolár inverter kapható már, de ezek hibrid üzeme még tilos! Így a jelenlegi jogszabályok alapján nem igazán éri meg akkus energia-tárolót üzemeltetni, ez meglátszik a bontott elektromos autó akkumulátor-árakban is: 2-3-4 MFt-ért adják-veszik őket, ami messze kevesebb, mint annak valós értéke. Nyugaton ellenben több cég is kifejezetten a törött autók akkumulátorában utazik, ezeket a karambolos autókat csak az akkumulátoraik miatt veszik meg, és ezen szétszedett akkukból építenek energiatárolót cégeknek. Mindjárt komoly forgalmi értékkel rendelkezik egy ilyen bontott akkumulátor! Reményeim szerint 1-2 hónapon belül, EU-s nyomásra nálunk is változni fog a jogszabályi környezet, legalábbis be van ígérve; így talán nálunk is beindulhat valami hasonló.

Amennyiben az autó 12V-os akkumulátorát lekötik, a nagyfeszültségű akkumulátor sem merül tovább. Így akár 1-1,5 évet is parkolhat a cége udvarán, mire talál valakit, aki megveszi. Arra ügyeljen, hogy az értékes elektronikák ne ázzanak be, mert attól teljesen tönkremennek. Még a törött elektronikákra is igaz, amit írok; heti szinten kapok törött alkatrészeket is későbbi javításokhoz, visszafejtésekhez.

Tisztelettel: VillanyPásztor