Mit tudok kezdeni egy totálkáros villanyfurgonnal?
Sziasztok!
2022-ben vásároltunk a cégünk részére 3 db VW e-Craftert. Nem volt rossz döntés, a logisztikai feladatok jelentős átalakításával járt a 140 km hatótávolságú járművek beillesztése a járműállományba, de megoldottuk, és gazdagon kifizetődtek az erőfeszítéseink. Sajnos az egyik autónk nagyon látványosan összetört.
Tudtuk, számítottunk rá, hogy ennek a járműtípusnak az üzemeltetése jelentős gazdasági előnyt jelent, most már azt is tudjuk, habár erre is számíthattunk volna, hogy egy álló pótkocsiba történő fékezés nélküli belerohanásra ez a haszongépjármű sincs úgy felkészítve, hogy azt túlélje. Túlélte, sőt karcolás nélkül ugrott ki a járműből a munkatársunk. Istennek legyen érte hála! Higgyétek el, nem a konstruktőrökön múlott. Az autót mivel a teljesítményére szüksége volt a cégnek, már pótoltuk.
Most pedig tulajdonosai vagyunk egy gazdasági értelemben totálkáros eszköznek, amelyre laikus szemmel tekintve azt mondhatnánk, hogy egy ügyes kasznis, néhány új elemmel, fényszórókkal, és egy jó villanyautó szerelő talpra tudna állítani. Meg is kerestük a fenti kompetenciákkal bíró mestert, aki rövid fejszámolás után kijelentette az ítéletét. Nem gazdaságos a javítás, de ha az lenne, akkor sem merné vállalni, tekintve, hogy nem tudja így felmérni, hogy az első ránézésre sértetlen fődarabok, (akkupakk, motor, vezérlések, stb….,ha folytatnám a sort bizonyosan innen már csak hülyeségeket tudnék írni, ezért nem teszem) nem sérültek-e az ütközés pillanatában elektromosan.
És most értem el végre a kérdésem velejéhez. Mi érdemes tenni? Keressek egy jobb szakit? Az is lehet, hogy míg azt hiszem, hogy megtaláltam, a valóságban nem is jobb, csak bátrabb, és majd együtt égethetek el vele 10+ milliót, hogy továbbra se legyen üzemképes autó. Én magam nem akarok elektromos VW T1 álommegvalósításba fogni. Hiba is lenne mindaddig, amíg az alkatrészek megnevezéséig sem érnek fel az szükséges ismetereim. Vigyem bontóba? Van ilyen? Megéri? Hova? Hirdessem egyben, vagy alkatrészenként, hátha valaki épp donort keres, hogy megvalósítja a régen dédelgetett Warszawa villamosítási tervét? Van ilyen weboldal vagy közösség? Nem hiszem, hogy nincs más megoldás, minthogy oda adjam a MOHU-nak mint ipari hulladék.
Tisztelettel és köszönettel: Nagy Zsolt
Tisztelt Uram,
Sajnálom, hogy balesetet szenvedett az autója. Ha egy autó gazdasági totálkár, benzines-dízeles autó esetén még szóba jöhet a szétbontás és az alkatrészenként történő értékesítés, aminek elég bonyolult jogszabályi háttere van a rengeteg olajszármazék környezet-szennyező hatásai miatt. Az elektromos autók esetén ugyanígy járható a szétbontás, esetükben kicsit kevesebb a szennyezés is, de jogszabály szerint ott sem tehet meg akármit. Ellenben az elektromos autókat javító "maszekok" kicsit jobban otthon vannak ebben, és elég gyakori, hogy totálkáros elektromos autókat vesznek meg alkatrésznek. Bár hajlamos lenne az ember azt gondolni, hogy a "fődarabok" az értékesek, sokszor az apró alkatrészek, a beszerezhetetlen, speciális csatlakozók érnek igazán sokat - ezeket pl. saját diagnosztikai eszközök készítéséhez is fel lehet használni. Jómagam rendszeresen vásárolok "törött, szakadt" részegységeket tanulmányozási célból. Szóval a MOL MOHU lenne az utolsó, ahova vinném; inkább maszek szervizeknek ajánlanám fel megvásárlásra.
Ennek kapcsán had jegyezzek meg még egy érdekességet: az elektromos autókban az akkumulátor képviseli a legnagyobb értéket. Sajnos itt Magyarországon a jogszabályok szintje a vármegyék és ispánok korában ragadt, így pl. bár számtalan hibrid üzemre képes szolár inverter kapható már, de ezek hibrid üzeme még tilos! Így a jelenlegi jogszabályok alapján nem igazán éri meg akkus energia-tárolót üzemeltetni, ez meglátszik a bontott elektromos autó akkumulátor-árakban is: 2-3-4 MFt-ért adják-veszik őket, ami messze kevesebb, mint annak valós értéke. Nyugaton ellenben több cég is kifejezetten a törött autók akkumulátorában utazik, ezeket a karambolos autókat csak az akkumulátoraik miatt veszik meg, és ezen szétszedett akkukból építenek energiatárolót cégeknek. Mindjárt komoly forgalmi értékkel rendelkezik egy ilyen bontott akkumulátor! Reményeim szerint 1-2 hónapon belül, EU-s nyomásra nálunk is változni fog a jogszabályi környezet, legalábbis be van ígérve; így talán nálunk is beindulhat valami hasonló.
Amennyiben az autó 12V-os akkumulátorát lekötik, a nagyfeszültségű akkumulátor sem merül tovább. Így akár 1-1,5 évet is parkolhat a cége udvarán, mire talál valakit, aki megveszi. Arra ügyeljen, hogy az értékes elektronikák ne ázzanak be, mert attól teljesen tönkremennek. Még a törött elektronikákra is igaz, amit írok; heti szinten kapok törött alkatrészeket is későbbi javításokhoz, visszafejtésekhez.
Tisztelettel: VillanyPásztor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
