Néha leveri a biztit a töltő, baj?
Mostanában egyre többször találkozom szénné égett fedélzeti töltőkkel. Néhányan ugyanis úgy gondolják, hogy ha lecsap a kismegszakító, akkor az “véletlenül” történik, ezért visszanyomják a kismegszakítót, és ha az autó tölt tovább, akkor használják tovább teljes nyugalommal. Nos, én nem lennék ilyen nyugodt a helyükben…
Az alábbiakban egy Volvo V60 PHEV fedélzeti töltője látható. Ebben a fedélzeti töltőben előfordul bizonyos kondenzátorok apró kis zárlata, ami ilyenkor leveri kismegszakítót, és szépen megdagad, kifolyik a bele. De mivel kiég a közepe, a töltő - kínnal-keservvel - de még működik tovább.
Aztán amikor már az összes kondenzátor szétolvadt, és belül minden csupa korom és hamu, akkor a 230VAC megtalálja a rövidebbik utat a korom-foltok és a kondenzátor-béltartalom között, és akkora éktelen zárlatot csinál, hogy minden mindennel összeég. Fémolvadék cseppek vannak mindenhol, meg rengeteg korom. Amikor szétnyitom a töltő dobozát, ölembe hullik a java.
Egyszer volt egy olyan töltő is, ahol ezek a kormos, olvadt fém cseppek a 400VDC-s nagyfeszültségre is rácseppentek, és egy brutális nagy zárlattal a meghajtó akkut is zárlatba vitték.
Talán ki is raktam akkor a fotóit; szó szerint lyukasra égett a panel. Oltári nagy mázlija a Volvo-nak, hogy ez egy teljesen zárt fémdobozban történik, és a lángok nem tudnak kicsapni belőle, felgyújtva az autó kárpitját (ami alá be van szerelve ez a töltő), aztán felgyújtva vele az egész autót…
De az Isten szerelmére, ha a kismegszakítót verdesi le a fedélzeti töltő (bármilyen típus és márka is legyen), vigyétek már el az autót szervizbe, mert az nem normális dolog! Ne várja meg senki, míg felgyullad az autója, a garázsa, a háza…