Westfield SE iW - 2001

Potenciazavar? Soha többé!

Westfield SE iW - 2001

2009.09.11. 06:41

Annak idején Karotta és Gyulavitéz kicsit kiábrándultan tértek haza, az épített Helix túl széles első futóműve gátat szabott a mókának. Így jó eséllyel is csak ízelítőt kaptak abból, mit tudhat egy igazi Lotus Seven replika. Mint ez a Westfield SE iW, melyben együtt sikítottunk Csikóssal.

Annak idején, 1957-ben a zseniális Colin Chapman értette meg elsőként, hogy az autóversenyzés emberek nélkül fabatkát sem ér. Márpedig már akkoriban is csak kevesen engedhették meg maguknak, hogy hétvégenként egy valamit is jelentő sorozatban versenyezhessenek. Chapman ezért egy rettentően olcsó és egyszerű, ugyanakkor pillekönnyű, és pillanatok alatt versenykésszé tehető autót tervezett, amely 1957. szeptember 7-én állt először rajthoz a Brighton Speed Trial-on. DeDion hátsó híd, tömegekben gyártott olcsó motorok (Coventry Climax, Ford 100) és egy marék alkatrész. A Lotus Seven legendája megszületett.

A típus sikeréhez jókora mértékben hozzájárult a tény is, hogy dobozolt kit-ként megvéve otthon is bárki összerakhatta. Ennek köszönhetően gombamód szaporodtak a különféle kit-car gyártók és árasztották el az olcsó sportautóra kiéhezett vásárlókat jobb-rosszabb másolatokkal. Nos, ez a 2001-ben gyártott Westfield a legjobbak közül való.

SE, mint Seven, W, mint wide, azaz szélesített nyomtávú. De a legnagyobb csoda az I betű mögött bújik meg: independent, azaz független hátsókerék-felfüggesztés. És pontosan ez az, ami miatt még Csikós is jobbnak tartja az általuk próbált Caterhamnél, ami klasszikus DeDion-futóműves volt. Elöntött az epe, amikor megtudtam, hogy a két gazember ellátogat a Caterham-manufaktúrába, sőt, egy Roadsport-ot is vezetnek majd.

Most meg? Itt állunk a visegrádi szerpentinek aljában és a tulajdonos csak biztat: nyugodtan, próbáljuk csak, menjünk. Fékszervó nincs, erre kell csak figyelni, na meg megszokni a balkezes váltást, hiszen ez eredeti, jobbkormányos, angol import. Hétezer font, azaz nem egész kétmillió-kétszázezer forint, ennyi volt az ára a hibátlan állapotú koporsónak, gyilkos regadó nélkül. Borzasztó soknak tűnhet, sőt, bizonyosan lesznek majd, akik szerint fele ennyiből is meg lehet csinálni otthon a sufniban, nekik csak annyit üzenek: próbálják meg.

Pedig nem bonyolult egy szerkezet, ez adja a varázsát is. A kétliteres C20-as, gyárilag 150 lóerős Opel motor speciális szívósort, kipufogórendszert, könnyített lendkereket és programozható elektronikát kapott, így 180 lovat présel ki magából mindenféle nehézség nélkül, az ötsebességes váltó Ford, ahogy a hátsó differenciálmű és a sperrdiffi is, a hűtőrendszer a V8-as Westfieldé. Az egyetlen egyedi dolog a Westfield által gyártott közdarab a motor és a váltó között. Persze a független kerékfelfüggesztést is el lehet rontani nem megfelelő beállításokkal, a gazda azonban volt olyan józan, hogy nem keményítette fel fölöslegesen az állítható Spax lengéscsillapítókat. Semmi über-tuning – bármi is menne rajta tönkre idővel, az elérhető áron, gond nélkül pótolható, a karosszériaelemeket pedig bármelyik, valamit is magára adó műanyagos mester utángyártja.

A karbantartás sem nagy gond, az autó egyetlen egyszer volt hivatalos szervizben, futóműbeállításon, ahol sikerült is úgy megtépni a sárhányó csavarjait, hogy hosszában repedt meg az anyag. Talán ez, na meg a lassan kopásnak indult kuplung a legnagyobb baja mind a mai napig, pedig pályanapokon sűrűn megfordul. Erről árulkodnak a Toyo Proxes semi-slickek is, amik egész napos csapatás után is alig-alig kopnak. Naná, mitől is, ha jóformán nincs rajtuk súly?

A mágikus, mindent vivő szó, a mindenkori, hamisítatlan vezetési élmény alapja. Ezen példány súlya 425 kilóban van megadva, 1100-as Honda, illetve 1300-as Suzuki-motorral. Megengedett legnagyobb össztömege 825 kiló, két személlyel, a 28 literes tankot telenyomva, tetővel, ajtókkal, pár csomaggal, melyeket sikerült betuszkolni az ülések mögötti mélyedésbe (térfogata pontosan 47 liter víz). De most csak egyedül állok itt, nincs ajtó, sem tető, sem csomag. Mennyit nyomunk együtt? Tán 600-620 kilót. Nincs bennem egy szemernyi félelem sem, látszik az autón, hogy profin van összeépítve. Rosszabbat vártunk, elvégre mégiscsak a Caterham az etalon, de kellemesen csalódtunk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Neked ajánlott