Jól olvassák el – nem sok ilyen lesz

Jaguarok a Hungaroringen (2010)

2010.06.08. 08:22

Magyarország kis ország, ami sok szempontból hátrány, és nemcsak azért, mert mindig a kicsiket verik meg a fiúöltözőben. Hanem mert nekünk még kakaós csigából is kevés jut. Na, nem akarok én itt virágnyelven üzengetni, mondom akkor érthetően – míg egy-egy tehetős, nyugati országban eladnak pár ezret mindenféle luxusautó-típusokból, egyenként, sőt a népszerűbbekből ezerszám fogy, addig nálunk szenzációs, ha a tucatokban mérhető szintről három számjegyre lendíti fel magát egy-egy modellel valamelyik importőr.

Különösen igaz ez a Jaguarra, amely szerény márkakereskedői hálózatával nehezen tudja lefedni az országot, ráadásul – mint tudjuk – a magyarok erősen németautó-orientáltak. Nem könnyű a helyzet, belátjuk. Azt is értjük, hogy ebben a helyzetben Jaguart tesztelésre kapni idehaza óriási kiváltság, és ez a kiváltság is többnyire csak reggel tíztől este ötig tart, amikor nagy ritkán tart. Érthető lenne, ha ezek után nem is foglalkoznánk a márka autóival, hiszen szerény irántuk az érdeklődés, bemutatóra borzasztó ritkán lehet eljutni, a tesztautó pedig szinte ismeretlen fogalom. Ez a helyzet senkinek se jó, de kicsi és hangolt a piac.

Az az egyetlen bibi, hogy a Jaguar anyacége elég komoly változásokon esett át az elmúlt években. Eldobta az X-Type-ot, mint pénznyelőt, az erősen amerikai belpiacos modellnek kinéző S-Type-ot egy – legalábbis ezt írta róla az angol sajtó – szenzációs, új XF-fel váltotta fel, s tavaly nyáron az Elmozdíthatatlan Kősziklát, az XJ-t is nyugdíjba küldte. Ez volt az a modell, amelyikhez 1968-as bemutatása után harmincnégy évig nem mertek érdemben hozzápiszkálni, holott közben többször tulajdonost váltott a márka, összedőlt a brit autóipar, és a konkurensek öt generációnyi saját autót rágtak le csontig. Aztán amikor mégis kihozták az utolsó porcikájáig új XJ-t (teljesen alumíniumból készült, hipermodern kocsi volt), annál olyan görcsbe rándult a formatervezők keze a rettegéstől, hogy a 2002-es, hamvas gép pontosan úgy nézett ki tojáshéjjal a fenekén, mint lassan fél évszázados nagyanyja. Én sokáig csak akkor láttam köztük a különbséget, ha egymás mellett álltak, és csak abból, hogy a régi sokkal kisebb.

Ennek a korszaknak vége. A Jaguar jó kezekben van végre, a gigantikus indiai Tata konszernnél. Vihoghatnánk, hogy az indusok most megfizetnek az elnyomásért a hajdani elnyomóknak, de a valóság mást mutat: rég volt olyan jó gazdája a Jaguarnak, mint Ratan Tata. A márka körül folyamatos a zsongás, új formatervek, új motorok, lendület, spiritusz, bandzai. Hiába, a tőke elmossa a határokat, annak működnie kell.

Az egyik óriási ötlet korábban még az volt, hogy a múltba révedő Geoff Lawson helyére megtették Ian Callumot a Jaguar formatervezési főnökének. Ez az az ember, akit az Aston Martin DB7 kapcsán ismert meg a világ, de munkássága szinte az összes újkori Astonra, s a Nissan R390-re átnyúlik, a 2006-ban bemutatott, új XK pedig már teljesen az ő munkája. Callum művelt, szerény, tehetséges fószer. És bátor. Kiszórta az összes csontvázat a szekrényből, s az XF-fel – amiről nyugodtan kijelenthetjük, hogy azon múlt, hogy lesz-e még Jaguar 2015-ben, vagy sem – egész más irányt vett a márka kormánylapátja, vagy, hogy is mondják ezt..

A Jaguar hirtelen izgalmas lett a sajtónak.

Azóta pedig megjelent a még újabb, nagy XJ is, lényegében az XF-fel bevezetett stílust követve, de annál elegánsabb, fluidabb, más szavakkal: úriasan tohonyának mondható vonalakkal. Nekünk azonban az idén kétéves XF tesztelése is rajta szerepelt még a restancialistánkon, Papp Tibivel már azon gondolkoztunk, hogy szerzünk valahonnan egy használt példányt, mert nagyon érdekel. És azért az S-Type is csak-csak bekerült valahogy a tesztlistába tavaly, köszönjük Valkó Petinek.

Két nappal később mennyből jött az e-mail: monstre Jaguar-tesztelés lesz a Hungaroringen a mieink és a környező országok kereskedői, kiemelt ügyfelei számára, de hat újságíró is jöhet. Soha jobbkor. Biztonsági program, nyomulás a pályán, valamint profi sofőrös, durva bemutató is szerepelt a listán, XK-kkal, XF-ekkel, és az új XJ neve is ott állt a mélben, hihetetlen.

Keddre pocsék időt ígért az összes meteorológus, pláne délutánra. A hungaroringi program viszont téblábolással kezdődött fél tizenkettőkor, ebéddel folytatódott, és csak utána kezdődött az eksn. Ajjaj, rosszat sejtek, két héttel ezelőtt pont így indult Baloccóban is a sajtórendezvény, aztán végül lemaradtam minden igazán érdekes autó vezetéséről. Pedig ezeket az új Jaguarokat nagyon szeretném kipróbálni.

Úgy tűnik, mi magyarok azért jobbak vagyunk szervezésben, mint az olaszok. A négyféle alprogramhoz négyfelé osztották a résztvevőket, mindenki kapott ehhez való nyakbanfityegőt. Mi, firkászok a kék csoport lettünk. Első pont: Jaguar XF 3.0 D-k a Gerhard Berger pályán, először félig tapadós, félig csúszós szlalomon, majd teljesen csúszós, műgyantás, locsolt, rántópados felületen. A Gerhard Bergeren jártam már korábban, a szlalomot ismertem, a rántós részt is, viszont az autót nem, tehát arra próbáltam a lehető legjobban odafigyelni. Ki tudja, mikor ülhetek újra XF-ben?

Többet ér a jó futóműnél, korrekt guminál, szuper fékeknél

Kapásból fel tudok sorolni három olyan alkalmat, amikor óriási galibától - ha nem egyenesen a kórházi ágytól – mentett meg, hogy korábban jártam autós vezetési továbbképzésen. A legkorábbi, amire emlékszem, Szlovákiában esett meg velem, valamikor a kilencvenes évek második felében. Egy évvel előtte vettem részt a BMW ötztali (osztrák Alpok) tréningjén, ahol a legvalószerűtlenebb dolgot tanították: ha a kipörgésgátló nélküli, hátsókerekes autó fara kontrollálhatatlanul elindul, nyomd ki a kuplungot, meglátod, visszatalál majd az ívre. Homlokegyenest ellenkezett mindennel, amit a vezetésről tudtam, de vagy ötször kipróbáltuk havon, működött. Mert a bródszájdot ki lehet ugyan tartani gázzal, de ahhoz nem árt gyakorlott raliversenyzőnek, profi drifternek lenni, meg aztán - közúton a hely nekik sem okvetlenül elég egy ilyen mutatványhoz.

Öreg Mercimmel a szakadó hóban, kihalt erdőben verettünk Selmecbánya felé, bíztam a kiváló Vredestein Snowtrack 2-es téli gumikban. A hó egyen-fehérjében csak az utolsó pillanatban vettem észre egy hajtűkanyart, berántottam a kormányt, a Merci fara pedig, mint a falióra ingája, szépen elindult körbe, le a szakadék irányába. Nem én voltam, esküszöm, hanem valami láthatatlan erő, ami megfeszítette a bal lábamat, ami kinyomta a kuplungot. Befordultunk pöpec módon, az össz bajunk egy kis szívkalapálás lett az én részemről. Nem hittem volna, hogy néhány próba alatt így beidegződik a művelet, de mégis.

Aztán egyszer egy kutyát sem ütöttem el Szeged felé, pedig nagy dög volt – kifutott elém az út széléről az éjszakában, én meg öntudatlanul egy óriási bal-jobb-bal kormánymozdulattal kikerültem, pedig a sáv közepére ugrott ki, és én sem mentem lassan. Csak a jobb hátsó sárvédő karcolódott meg a fogától. Ha nem járok előtte egy Audi-féle teesdorfi tréningen, akkor vagy megpróbálok fékezni, vagy sokkal kisebbet tekerek a kormányon, félelmemben, hogy megpördülünk. De a tréningen egészen jól megtanulja az ember, hol vannak az autó határai, és mi történik azokon túl. Utána meg már mer nagyot korrigálni.

Most májusban pedig hazafelé Németországból mentett életet a korábbi tréning. Mindenki leblokkolt előttem a pályán, autók szalagkorlátnak röpültek, egymásnak mentek. Én is nagyot fékeztem, de láttam, hogy nem fogunk megállni, ezért a jobb tükörbe pillantva felmértem, hogy van egy kis hely a külső sávban (épp előztem ugyanis). Felengedtem a féket, ahogy tanítják (és nagyon nehéz ezt megszokni, mert ellenkezik az ember ösztöneivel), és kivettem a sorból a Mercit – minderre volt kábé két másodperc, talán annyi sem. A mögöttem jövő vagy harmincas sebességkülönbséggel esett be a helyemre. Ha ott maradunk, garantált a csatt-csatt. Nem én voltam ügyes, egyszerűen csak beépült a fékezés-helyett-kikerülés reflex az Audi Fahrer Trainingen sok-sok évvel korábban. Bárkinek ment volna, ha részt vesz ilyenen.

És biztosan elő tudnék szedni még legalább három másik, hasonló esetet. Egy ilyen vezetési továbbképzés – és most olyat mondok, amiért sokan a pokolra küldenek majd – sok esetben többet ér a jó gumiknál, a rendesen karbantartott futóműnél, a szuper fékeknél, a hárombetűs biztonsági arzenálnál. Aki elvégez egy ilyen tanfolyamot, onnantól más dimenzióban autózik, sokkal inkább ura lesz a kocsinak nehéz helyzetekben. Egy egynapos tréning is mélyen beépül a tudatalattiba, és évekig óriási pluszt ad. Érdemes befizetni, higgyék el, egy rosszabb szett gumi áráért csodát kapnak. De lehet, hogy egy egész életet.

Az XF ügyes. Sokáig nem is vettem észre, hogy dízelt vezetek (az autók ott álltak a pályán, gyorsan be kellett ülni, nem volt ott ember, aki megmondta volna, pontosan milyenek), aztán a fordulatszámmérőre tévedt a szemem, és gyanakodni kezdtem a már az ötezer alatt elkezdődő piros láttán. Pedig addigra már az ott fotózó, autó-motoros Hilbert Petinek átadtam a kis gépemet, hogy készítsen egy-két videót a rántópados-csúszósos-korrigálós-vízfüggönykikerülős akcióról, és a lehúzott ablakon át sem hallottam a dízeles kerregést. Ehhez később ki kellett nyitnom az ajtót, és le kellett hajolnom az autó alá. Csendes ez, de rettentő mód.

És bár négy centi híján öt méter hosszú, a saját tömege meg 1820 kiló, igen nagyot lép. 6,4 alatt van százon, és ezt még egy ilyen rövid pályán is érezni – a gáz lenyomására minden körülmények között azonnal tolt. A V6-os, háromliteres, duplaturbós motor a Peugeot-tól származik, de a Jaguar átdolgozta. Nem tudom, hogy létezik-e ennél jobb háromliteres dízel ma a piacon – és ezt a BMW, az Audi és a Mercedes hasonló motorjainak ismeretében mondom. A hatgangos váltóval harmadikig jutottam csak el, de komoly volt a mocorgás. Persze egy rendes teszten azért kiderülhetne ez-az, most be kell érnünk ennyivel. Az ülés kényelmes, a bőr szép, itt-ott (pl. klímakonzol) akad egy kis mondeós beütés, de az autó igazi prémiumtermék, finom, pontos kormánnyal, nagy-nagy csenddel, gusztusos anyagokkal, sok elegáns betéttel.

Megyünk durvát is a Ringen, lapozzanak.

Az oldalról ajánljuk

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

34 perce
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38